2021-08-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilket jag har full rätt att göra. Om man säger "det är uppenbart att LP inte sagt något om blå jacka till SE" så tycker jag att man måste förklara den ståndpunkten med något i materialet och ta hänsyn till det i materialet som säger emot. Det är inte att kräva bevis. Jag kräver stöd i materialet. Det är inte att kräva bevis. Har man inte stöd i materialet så är det fantasi.

Jag kräver kanske bevis för att göra det KP gjorde, eller det Jannetreiber93 gör. Men av dig kräver jag stöd i materialet och att väga sannolikheter mot varandra. Men du vill ha skyddad verksamhet.

Jag har sagt att jag tycker att filters förklaring är en bra teori på hur mordet kan ha gått till...

O inte bara det utan jag har även testat mig fram o försökt sätta mig in i Engström beteende o kommit fram att många av sakerna är logiska med Engström som GM..

Vad kan jag göra mer ?

Alltså jag har testat om det är möjligt som GM..

Att testa att SE är oskyldig är ju betydligt lättare...

Så jag har inga problem med att säga att Engström också kan vara oskyldig..

Tycker du mitt sätt att bemöta skuld o icke skuld är dålig ?

Eller tycker du att jag är öppen för att kunna ta in Engström för att kunna vara GM..
Citera
2021-08-10, 14:42
Medlem
Citat:
Med viktigaste vittnet menar de bara YN. Det är bara YN som räknas...

Var YN ett bra vittne? Hennes dejt var packad, hur mycket hade hon själv druckit? Hur mycket kan man uppfatta av en person på 3 sekunder?

Ja, det är förstås YN som avses, och LJ - som även han sett en mörkt klädd mansperson bakifrån - springande över Luntmakargatan.
Även där uppskattas tiden för observationen till tre sekunder.
Dessa efter 34 år hårdexploaterade vittnen är inte mycket att använda sig av i utpekandet av SE.
Medelst tjat och påtryckningar har man lyckats få LJ att sträcka sig så långt att han säger att ”det är möjligt att det var han”.
Över 30 år senare alltså.
Dessa båda vittnen är absolut det starkaste argument i skuldfrågan man lyckas klämma fram. Patetiskt.
Citera
2021-08-10, 14:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men, visst kan man väl gradera vittnesuppgifter och få fram ett mycket troligt signalement. Det måste väl ingå i ett polisarbete även om det inte går att leverera exakt på pricken. Att folk tror sig se en huvudbonad på någon som inte har huvudbonad måste vara mycket mer osannolikt en tvärtom. Dessutom i detta fall är det två st som stått nära som sett en sådan, AB och LJ.

Att bara ett par stycken har sett ett handeldvapen jämfört med de allra flesta inte sett något sådant, tycker jag indikerar på handeldvapen eller hur.

Att någon sett en person - som troligen är GM - fibbla med en mindre väska är ju så specifikt vittnesmål att det slår ut att ingen annan sett samma sak.

Med den logiken så har GM upprullad mössa då. AB är närmast, den enda förutom Lisbet som har riktigt bra möjlighet att se detta. Och han är väldigt tydlig.
Citera
2021-08-10, 14:48
Medlem
Citat:
Vad jag ville säga? Jag ville svara på det du skrev. Jag kan ta det igen.

Varför skulle det vara acceptabelt att säga att SE uppenbart är mördaren med mindre krav och bevis bara för att det gått 35 år? Det är bara de som tror att SE är skyldig som säger sånt.

Och med det sista menar jag att de som tror på andra spår väldigt sällan använder argumentet "vi kan säga att xx gjorde det för efter 35 år kan man inte komma längre".

Av den enkla anledningen att nya vittnesmål inte kommer att vara tillräckliga som bevis...

Så det är såklart inte bra att det gått 35år ..Sen är ju dessutom Engström död så det försvårar ju ett erkännande..

Så därför kom inte KP heller längre..

Dom som säger att dom tror på SE som GM trots att det gått 35år är väl eg för dom tror på teorin trots att dom inte har bevis..

Ser eg inga större problem med att faktiskt tro på denna teori så hårt att dom även säger att dom är nästan säkra...

Visst kan man isäfall säga saker som :

Är du dum i huvudet som tror på SE utan riktiga bevis...

Eller din jäkla Foliehatt som har gått på det Filter skrivit..
Citera
2021-08-10, 14:50
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror nog att vi på det "stora planet" kan hitta fler saker vi är överens om... i det fall du nu inte tillhör (den växande) skaran som tror att SE ingick i en konspiration.

Ja, uppgifterna går inte ihop. Hastigheten är en sak som också kan tillåtas variera något med samma "omöjliga" resultat. Plats och tid är det som inte går ihop.

Nej, jag tror tidsdiffen har en annan förklaring.
Fauzzi tar fel på plats där han vänder sig om och ser mordplatsen, efter skotten. (Skulle underlätta iakttagelserna av mordplatsen och mannen i Dekorima-entrén, AB. Det är sjukt långt från Bonnierhuset till mordplatsen)

Även om vi menar att det är AB som Fauzzi sett så har vi tid/platsproblemet när skotten avlossas.

Att förklara mötesscenariot utifrån denna tidsdiff är ett pusslande som jag får svårt för. Man använder Delsborns uppgift om samtal, men där ingen sett makarna Palme stå vända mot varandra. AB och IM's uppgifter som berättar nåt helt annat bl.a.

Nej, jag tror inte på konspiration. Jag tror inte heller på Borgnäs teori att GM skulle springa Luntmakargatan. Jag tror YN sett mördaren.

Om jag skall ha någon annan teori än SE så tror jag att det kan vara Grandmannen som i så fall är den NF och slutligen YN ser. Då vill jag ha SE inne i receptionen när skotten går. Jag har t o m svårt att få hans första berättelse att gå ihop även om den är minst konstig. Tänker du nåt liknande?
Citera
2021-08-10, 14:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Att fråga poliserna på plats två veckor innan den emotsedda lösningen om de har avvisat någon på mordplatsen är som att fråga "begick du tjänstefel som kan ha lett till att mördaren kom undan?". Helt otroligt ledande fråga.

Ja, det är anmärkningsvärt ur flera perspektiv.

När KP i februari släpper bomben om att presentera en lösning innan halvårsskiftet, så torde ju det mesta vara klart kan man tycka?
Formulera och sammanställa dokumentationen/presentationen, etc.

Men istället fortgår utredningen.
Topsar släktingar, DNA-analyser görs och andra dras tillbaka, personer förhörs...

Ändra fram till sista veckan! Men ingenting kommer fram.... man kammar noll.
Citera
2021-08-10, 14:52
Medlem
Citat:
Med den logiken så har GM upprullad mössa då. AB är närmast, den enda förutom Lisbet som har riktigt bra möjlighet att se detta. Och han är väldigt tydlig.

Ibland tycker du att en del vittnen är för berusade för att lämna bra vittnesmål o ibland tydligen inte...

Du skiftar när det passar dig bäst...
Citera
2021-08-10, 14:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Av den enkla anledningen att nya vittnesmål inte kommer att vara tillräckliga som bevis...

Så det är såklart inte bra att det gått 35år ..Sen är ju dessutom Engström död så det försvårar ju ett erkännande..

Så därför kom inte KP heller längre..

Dom som säger att dom tror på SE som GM trots att det gått 35år är väl eg för dom tror på teorin trots att dom inte har bevis..

Ser eg inga större problem med att faktiskt tro på denna teori så hårt att dom även säger att dom är nästan säkra...

Visst kan man isäfall säga saker som :

Är du dum i huvudet som tror på SE utan riktiga bevis...

Eller din jäkla Foliehatt som har gått på det Filter skrivit..

Eller så kom inte KP längre för att SE är oskyldig? Att det inte fanns nåt att hitta. Grejen är att PU från 2017 undersökte SE så gott dom kunde men hittade inget som tydde på skuld. Då pratar jag inte bevis, jag pratar vad som helst som pekar på skuld.

Vad tror du om SE:s exhustru? Vet hon att SE mördare Palme?
Citera
2021-08-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men, visst kan man väl gradera vittnesuppgifter och få fram ett mycket troligt signalement. Det måste väl ingå i ett polisarbete även om det inte går att leverera exakt på pricken. Att folk tror sig se en huvudbonad på någon som inte har huvudbonad måste vara mycket mer osannolikt en tvärtom. Dessutom i detta fall är det två st som stått nära som sett en sådan, AB och LJ.

Att bara ett par stycken har sett ett handeldvapen jämfört med de allra flesta inte sett något sådant, tycker jag indikerar på handeldvapen eller hur.

Att någon sett en person - som troligen är GM - fibbla med en mindre väska är ju så specifikt vittnesmål att det slår ut att ingen annan sett samma sak.

Man måste naturligtvis ”sammanväga” vittnesuppgifterna, och då kommer man till slutsatsen att han var mörkt klädd, i något som var ett mellanting mellan rock och jacka.
Troligtvis huvudbonad, men endast ett vittne har sagt ”kepsliknande”, så det finns inget stöd för keps.
Sedan kan man ju fråga sig hur många personer en kall februarikväll kan man fantisera ihop med denne figur?
Man kan inte sortera ut två vittnen, och plocka ut godbitarna ut deras vittnesmål för att få det att passa med sin egen agenda.
Citera
2021-08-10, 14:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ibland tycker du att en del vittnen är för berusade för att lämna bra vittnesmål o ibland tydligen inte...

Du skiftar när det passar dig bäst...
Jaså. Ge exempel

Det jag skrev om AB till csvens var alltså inte min åsikt. Det var ett användande av den logik han tog upp.
Citera
2021-08-10, 14:59
Medlem
Citat:
Eller så kom inte KP längre för att SE är oskyldig? Att det inte fanns nåt att hitta. Grejen är att PU från 2017 undersökte SE så gott dom kunde men hittade inget som tydde på skuld. Då pratar jag inte bevis, jag pratar vad som helst som pekar på skuld.

Vad tror du om SE:s exhustru? Vet hon att SE mördare Palme?

Ja kanske vet hon..?

Men jag tror det är lättare för om det är en ensam GM o spontandåd att det inte kommer fram än om det är stor planering o många som "vet"..

Så jag tror mkt mer på SE o CA än stora tunga apparater då 100pers är inblandade o halva poliskåren...

Med det sagt så kanske SE som GM läckte med sin roll på annat sätt än att rakt berätta att han var GM..

Så jag säger att hon vet till 40%
Citera
2021-08-10, 15:02
Medlem
Citat:
Jaså. Ge exempel

Det jag skrev om AB till csvens var alltså inte min åsikt. Det var ett användande av den logik han tog upp.

Var väl YN jag tänkte på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in