2021-08-10, 12:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Ett vapen är det ända som saknas annars är det en stark indiciekedja som håller hela vägen och med tanke på att man knappt uteedde SE medan han levde säger den starka indiciekedjan en del om hur uppenbart det är att han är skyldig, av med skygglapparna och sluta projicera

Att du inte har större krav på uppgifter och bevis är uppenbart och det är där dina skygglappar är.
Skulle något av detta vara starkt så hade vi inte varit här idag!

Vill du diskutera i sak så återkom gärna med din "starka indiciekedja".
Citera
2021-08-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att du inte har större krav på uppgifter och bevis är uppenbart och det är där dina skygglappar är.

Tror inte man kan ha större krav o bevis nu 35år sen när det handlar om vittnesuppgifter som det handlar mkt om när det gäller SE..

Teorin bakom SE bygger ju på hans vittnesmål o andras vittnesuppgifter som man inte granskade för SE inte var misstänkt som GM....Sen att tid o plats måste såklart hänga ihop.!

Det kanske är snarare du som har för höga krav ..?
Citera
2021-08-10, 12:34
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nej vi når inte konsensus.

Ja, NF är svårbedömd och själv har jag inte landat fullt i vem det är han iakttar.
Är det inte AB så är det GM och där det för min del pekar mer åt att det ändå är GM som följer.

Mötesscenariot är för min del helt osannolikt.

(Parentes)
Varken NF eller AB blev förhörda på nytt (i nutid). Med stor sannolikhet hade de kanske inte så mycket att tillföra, men ändå. Varför strunta i det när man la fokus på andra personer och uppgifter.
Hage t.ex. , men framförallt de märkliga aktionerna under våren då KP redan "lovat en lösning": Man frågar poliser(piket 1230) om de nekat någon att lämna uppgifter på mordplatsen.(Ganska tydligt vad man avser för uppgift här). Detta frågas 2 veckor innan presskonferensen.
Man kunde så klart bottna fler vittnen för att få ut allt som går...

Vi har konsensus här i alla fall, jag har svårt att bedöma vad NF ser och tror inte ett dyft på mötesscenariot. Dock tror jag väl att att han sett makarna Palme någorlunda i placering enligt vad som framkommer i förhör.

Jag tror också att den hastighet dom mätt på honom stämmer, 1,5 m/s om jag inte minns tokigt Dock tror jag inte på att han gått så lång tid som 1 min och 35 sek mellan mötet och skott, håller du med?
Citera
2021-08-10, 13:21
Bannlyst
Citat:

matchar signalementet perfekt, även unika uppgifter som kort hals och handledsväska, har motiv, möjlighet, ljuger vilket har ett bevisvärde i sig vilket många glömmer, saknar alibi

men eftersom du så gärna vill ha en annan mördare hade du klart inte accepterat sanningen även om 10 vittnen pekat ut SE och vapnet kunnat kopplas till han. Det är du som har skygglappar jag kollar objektivt på det
Citera
2021-08-10, 13:22
Bannlyst
Citat:

att vi diskuterar detta idag beror inte på att bevisningen är svag utan för att ni andra är så låsta i era gamla teorier och favoritmördare likt olika sekter att ni därför inte kan acceptera det enkla faktumet att SE sköt palme i affekt
Citera
2021-08-10, 13:32
Medlem
Citat:
För att få "möjlighet att utföra ett mord" som du skriver så behövs exempelvis ett vapen. Det räcker inte med att vara i närheten... Slentrianmässiga beskyllningar av lögner etc.

Signalementen är ett kapitel för sig där sådana som dig å ena stunden säger att att de stämmer in, men inte då man talar om vittnet SE's möjlighet att uppfatta en förväxling. Tunnelseende...

Dumhet deluxe...

Att vilja uppfatta en förväxling är väl till Engström fördel ..
Citera
2021-08-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
matchar signalementet perfekt, även unika uppgifter som kort hals och handledsväska, har motiv, möjlighet, ljuger vilket har ett bevisvärde i sig vilket många glömmer, saknar alibi

men eftersom du så gärna vill ha en annan mördare hade du klart inte accepterat sanningen även om 10 vittnen pekat ut SE och vapnet kunnat kopplas till han. Det är du som har skygglappar jag kollar objektivt på det

Hade dom haft en bättre teori o kunnat berätta en hel kedja om en annan tänkbar GM som bygger på bevis o fakta så hade dom ju såklart redan gjort det. ..
Citera
2021-08-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Du vet ju lika väl som jag vad han har sagt och gjort. Som sagt, det verkar handla mycket om hur man värderar indicier. Jag tror att många som inte vill acceptera SE som misstänkt förmodligen har lagt ner väldigt mycket tid på att utreda många andra ganska ovidkommande uppslag. Personen vi pratar om var där när Palme sköts, ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena, ljuger helt uppenbart om vad han gjorde där, undahåller sig utredningen en ganska lång tid tills han fått mer information, tyckte illa om Palme, hade vapenvana. Men han kan tydligen inte ens misstänkas för mordet enligt väldigt många tyckare.

Vad betyder egentligen ”var där när Palme sköts”?
Det är ett ytterst tomt argument.
Enl SE själv kom han likt övriga vittnen till platsen efter att Palme blivit skjuten.
”Ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena” är lika tunt argument.
Hur ska man kunna värdera vittnenas ” viktighet” sinsemellan?
Det finns egentligen inte mycket att gå på när det gäller gärningsmannens utseende förutom att han var mörkt klädd, och förmodligen bar en jacka eller rock som gick ner en bit på låren.
För övrigt skiftar de när det kommer till ålder och huvudbonad.
Inget vittne har pekat ut honom, men desto fler är säkra på att det inte var SE.
Han kontaktade polisen redan dagen efter, och förhördes igen måndagen den 10/3. Det du skriver stämmer inte.
Vapenvanan var det nog också lite si och så med. Gevärsskytte på 50-talet, men knappast någon dokumenterad vana gällande handeldvapen.
Det är tunna argument du kommer med, och det är just min poäng.
Det är så det blir om man synar er.
Citera
2021-08-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad betyder egentligen ”var där när Palme sköts”?
Det är ett ytterst tomt argument.
Enl SE själv kom han likt övriga vittnen till platsen efter att Palme blivit skjuten.
”Ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena” är lika tunt argument.
Hur ska man kunna värdera vittnenas ” viktighet” sinsemellan?
Det finns egentligen inte mycket att gå på när det gäller gärningsmannens utseende förutom att han var mörkt klädd, och förmodligen bar en jacka eller rock som gick ner en bit på låren.
För övrigt skiftar de när det kommer till ålder och huvudbonad.
Inget vittne har pekat ut honom, men desto fler är säkra på att det inte var SE.
Han kontaktade polisen redan dagen efter, och förhördes igen måndagen den 10/3. Det du skriver stämmer inte.
Vapenvanan var det nog också lite si och så med. Gevärsskytte på 50-talet, men knappast någon dokumenterad vana gällande handeldvapen.
Det är tunna argument du kommer med, och det är just min poäng.
Det är så det blir om man synar er.

Ganska uppenbart att det är lätt att syna...

Det är ju snarare er ståndpunkt att ständigt sticka hål på en teori som bygger på att det är ett spontandåd där GM hade en hel del tur o att det nu gått 35år...

Är det inte bättre att bara säga att teorin håller om tillfälligheterna är som vi tror istället för att sticka hål på teorin med att själva inte ha bevis på motsatsen...

Eller du menar att teorin är bra men tunn ?

Med tunn menar jag att den inte går att styrka efter 35år o att SE aldrig blev riktigt testad ?
Citera
2021-08-10, 14:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Du vet ju lika väl som jag vad han har sagt och gjort. Som sagt, det verkar handla mycket om hur man värderar indicier. Jag tror att många som inte vill acceptera SE som misstänkt förmodligen har lagt ner väldigt mycket tid på att utreda många andra ganska ovidkommande uppslag. Personen vi pratar om var där när Palme sköts, ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena, ljuger helt uppenbart om vad han gjorde där, undahåller sig utredningen en ganska lång tid tills han fått mer information, tyckte illa om Palme, hade vapenvana. Men han kan tydligen inte ens misstänkas för mordet enligt väldigt många tyckare.

Är det svaret på vad i hans beteende som är misstänkt?
Citera
2021-08-10, 14:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej vi når inte konsensus.

Ja, NF är svårbedömd och själv har jag inte landat fullt i vem det är han iakttar.
Är det inte AB så är det GM och där det för min del pekar mer åt att det ändå är GM som följer.

Mötesscenariot är för min del helt osannolikt.

(Parentes)
Varken NF eller AB blev förhörda på nytt (i nutid). Med stor sannolikhet hade de kanske inte så mycket att tillföra, men ändå. Varför strunta i det när man la fokus på andra personer och uppgifter.
Hage t.ex. , men framförallt de märkliga aktionerna under våren då KP redan "lovat en lösning": Man frågar poliser(piket 1230) om de nekat någon att lämna uppgifter på mordplatsen.(Ganska tydligt vad man avser för uppgift här). Detta frågas 2 veckor innan presskonferensen.
Man kunde så klart bottna fler vittnen för att få ut allt som går...

Att fråga poliserna på plats två veckor innan den emotsedda lösningen om de har avvisat någon på mordplatsen är som att fråga "begick du tjänstefel som kan ha lett till att mördaren kom undan?". Helt otroligt ledande fråga.
Citera
2021-08-10, 14:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tror inte man kan ha större krav o bevis nu 35år sen när det handlar om vittnesuppgifter som det handlar mkt om när det gäller SE..

Teorin bakom SE bygger ju på hans vittnesmål o andras vittnesuppgifter som man inte granskade för SE inte var misstänkt som GM....Sen att tid o plats måste såklart hänga ihop.!

Det kanske är snarare du som har för höga krav ..?

Man kan inte ha större krav och bevis efter 35 år så det är ok att säga att det är uppenbart att SE är skyldig? ... Vad är det för logik? Det krävs exakt lika mycket nu som då.

KP pekar ut en person som inte ens hade blivit åtalad på det vi vet. KP säger detta själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in