2021-08-10, 14:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vi har konsensus här i alla fall, jag har svårt att bedöma vad NF ser och tror inte ett dyft på mötesscenariot. Dock tror jag väl att att han sett makarna Palme någorlunda i placering enligt vad som framkommer i förhör.

Jag tror också att den hastighet dom mätt på honom stämmer, 1,5 m/s om jag inte minns tokigt Dock tror jag inte på att han gått så lång tid som 1 min och 35 sek mellan mötet och skott, håller du med?

Jag tycker det är tydligt att NF precis passerat Adolf Fredriks kyrkogata när skotten faller. Jag tror det är polisen som placerar skotten när NF är vid Sveavägen 56.
Citera
2021-08-10, 14:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
matchar signalementet perfekt, även unika uppgifter som kort hals och handledsväska, har motiv, möjlighet, ljuger vilket har ett bevisvärde i sig vilket många glömmer, saknar alibi

men eftersom du så gärna vill ha en annan mördare hade du klart inte accepterat sanningen även om 10 vittnen pekat ut SE och vapnet kunnat kopplas till han. Det är du som har skygglappar jag kollar objektivt på det

Beskriv hur SE matchar signalementet perfekt.
Citera
2021-08-10, 14:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad betyder egentligen ”var där när Palme sköts”?
Det är ett ytterst tomt argument.
Enl SE själv kom han likt övriga vittnen till platsen efter att Palme blivit skjuten.
”Ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena” är lika tunt argument.
Hur ska man kunna värdera vittnenas ” viktighet” sinsemellan?
Det finns egentligen inte mycket att gå på när det gäller gärningsmannens utseende förutom att han var mörkt klädd, och förmodligen bar en jacka eller rock som gick ner en bit på låren.
För övrigt skiftar de när det kommer till ålder och huvudbonad.
Inget vittne har pekat ut honom, men desto fler är säkra på att det inte var SE.
Han kontaktade polisen redan dagen efter, och förhördes igen måndagen den 10/3. Det du skriver stämmer inte.
Vapenvanan var det nog också lite si och så med. Gevärsskytte på 50-talet, men knappast någon dokumenterad vana gällande handeldvapen.
Det är tunna argument du kommer med, och det är just min poäng.
Det är så det blir om man synar er.

Med viktigaste vittnet menar de bara YN. Det är bara YN som räknas...

Var YN ett bra vittne? Hennes dejt var packad, hur mycket hade hon själv druckit? Hur mycket kan man uppfatta av en person på 3 sekunder?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-08-10 kl. 14:25.
Citera
2021-08-10, 14:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ganska uppenbart att det är lätt att syna...

Det är ju snarare er ståndpunkt att ständigt sticka hål på en teori som bygger på att det är ett spontandåd där GM hade en hel del tur o att det nu gått 35år...

Är det inte bättre att bara säga att teorin håller om tillfälligheterna är som vi tror istället för att sticka hål på teorin med att själva inte ha bevis på motsatsen...

Eller du menar att teorin är bra men tunn ?

Med tunn menar jag att den inte går att styrka efter 35år o att SE aldrig blev riktigt testad ?

Är inte poängen i ett forum att diskutera? Ska vi klappa rygg på varandra och säga "bra tänkt där, jag håller inte med, men bra försök".

Du har ett helt eget sätt att angripa det här. Du hävdar att du bara är här för att teorisera om hur det gick till om SE var GM. Men ändå är du konstant där och uttrycker åsikten att SE är mest trolig. Det är ett fult sätt att argumentera. Varje gång du ifrågasätts skyddar du dig med "OM SE är skyldig menar jag".

Sluta dölja din ståndpunkt för att du inte klarar sägas emot.
Citera
2021-08-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan inte ha större krav och bevis efter 35 år så det är ok att säga att det är uppenbart att SE är skyldig? ... Vad är det för logik? Det krävs exakt lika mycket nu som då.

KP pekar ut en person som inte ens hade blivit åtalad på det vi vet. KP säger detta själv.

Hur menar du med vad är det för logik ?

Den logiken har ju fan alla som har en teori på hur det kan ha gått till !!
Citera
2021-08-10, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur menar du med vad är det för logik ?

Den logiken har ju fan alla som har en teori på hur det kan ha gått till !!

Varför skulle det vara acceptabelt att säga att SE uppenbart är mördaren med mindre krav och bevis bara för att det gått 35 år? Det är bara de som tror att SE är skyldig som säger att man kan nöja sig med mindre bara för det gått 35 år.
Citera
2021-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
Är inte poängen i ett forum att diskutera? Ska vi klappa rygg på varandra och säga "bra tänkt där, jag håller inte med, men bra försök".

Du har ett helt eget sätt att angripa det här. Du hävdar att du bara är här för att teorisera om hur det gick till om SE var GM. Men ändå är du konstant där och uttrycker åsikten att SE är mest trolig. Det är ett fult sätt att argumentera. Varje gång du ifrågasätts skyddar du dig med "OM SE är skyldig menar jag".

Sluta dölja din ståndpunkt för att du inte klarar sägas emot.

Det är ju snarare du som kräver att folk ska ha bevis som du vet inte finns...

Du försöker vinna poänger på just detta om att man ska lämna bevis...

Säger man saker som man tror eller tycker är mest sannolika så svarar du i princip..." tror gör man i kyrkan"

Så fråga dig själv vad är det du begär för när folk faktiskt förklarar varför dom håller teorin högt så slår du mkt ofta just ner på bevisfrågan...
Citera
2021-08-10, 14:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad betyder egentligen ”var där när Palme sköts”?
Det är ett ytterst tomt argument.
Enl SE själv kom han likt övriga vittnen till platsen efter att Palme blivit skjuten.
”Ser ut som mördaren enligt de viktigaste vittnena” är lika tunt argument.
Hur ska man kunna värdera vittnenas ” viktighet” sinsemellan?
Det finns egentligen inte mycket att gå på när det gäller gärningsmannens utseende förutom att han var mörkt klädd, och förmodligen bar en jacka eller rock som gick ner en bit på låren.
För övrigt skiftar de när det kommer till ålder och huvudbonad.
Inget vittne har pekat ut honom, men desto fler är säkra på att det inte var SE.
Han kontaktade polisen redan dagen efter, och förhördes igen måndagen den 10/3. Det du skriver stämmer inte.
Vapenvanan var det nog också lite si och så med. Gevärsskytte på 50-talet, men knappast någon dokumenterad vana gällande handeldvapen.
Det är tunna argument du kommer med, och det är just min poäng.
Det är så det blir om man synar er.

Men, visst kan man väl gradera vittnesuppgifter och få fram ett mycket troligt signalement. Det måste väl ingå i ett polisarbete även om det inte går att leverera exakt på pricken. Att folk tror sig se en huvudbonad på någon som inte har huvudbonad måste vara mycket mer osannolikt en tvärtom. Dessutom i detta fall är det två st som stått nära som sett en sådan, AB och LJ.

Att bara ett par stycken har sett ett handeldvapen jämfört med de allra flesta inte sett något sådant, tycker jag indikerar på handeldvapen eller hur.

Att någon sett en person - som troligen är GM - fibbla med en mindre väska är ju så specifikt vittnesmål att det slår ut att ingen annan sett samma sak.
Citera
2021-08-10, 14:31
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara acceptabelt att säga att SE uppenbart är mördaren med mindre krav och bevis bara för att det gått 35 år? Det är bara de som tror att SE är skyldig som säger sånt.

Haha ja såklart...

Om man tror på teorin på att SE är GM o tycker Filters förklaring låter logisk så ja....

Vart är det du vill komma ?

Att teorin är tunn igen
Citera
2021-08-10, 14:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vi har konsensus här i alla fall, jag har svårt att bedöma vad NF ser och tror inte ett dyft på mötesscenariot. Dock tror jag väl att att han sett makarna Palme någorlunda i placering enligt vad som framkommer i förhör.

Jag tror också att den hastighet dom mätt på honom stämmer, 1,5 m/s om jag inte minns tokigt Dock tror jag inte på att han gått så lång tid som 1 min och 35 sek mellan mötet och skott, håller du med?

Tror nog att vi på det "stora planet" kan hitta fler saker vi är överens om... i det fall du nu inte tillhör (den växande) skaran som tror att SE ingick i en konspiration.

Ja, uppgifterna går inte ihop. Hastigheten är en sak som också kan tillåtas variera något med samma "omöjliga" resultat. Plats och tid är det som inte går ihop.

Nej, jag tror tidsdiffen har en annan förklaring.
Fauzzi tar fel på plats där han vänder sig om och ser mordplatsen, efter skotten. (Skulle underlätta iakttagelserna av mordplatsen och mannen i Dekorima-entrén, AB. Det är sjukt långt från Bonnierhuset till mordplatsen)

Även om vi menar att det är AB som Fauzzi sett så har vi tid/platsproblemet när skotten avlossas.

Att förklara mötesscenariot utifrån denna tidsdiff är ett pusslande som jag får svårt för. Man använder Delsborns uppgift om samtal, men där ingen sett makarna Palme stå vända mot varandra. AB och IM's uppgifter som berättar nåt helt annat bl.a.
Citera
2021-08-10, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är ju snarare du som kräver att folk ska ha bevis som du vet inte finns...

Du försöker vinna poänger på just detta om att man ska lämna bevis...

Säger man saker som man tror eller tycker är mest sannolika så svarar du i princip..." tror gör man i kyrkan"

Så fråga dig själv vad är det du begär för när folk faktiskt förklarar varför dom håller teorin högt så slår du mkt ofta just ner på bevisfrågan...

Vilket jag har full rätt att göra. Om man säger "det är uppenbart att LP inte sagt något om blå jacka till SE" så tycker jag att man måste förklara den ståndpunkten med något i materialet och ta hänsyn till det i materialet som säger emot. Det är inte att kräva bevis. Jag kräver stöd i materialet. Det är inte att kräva bevis. Har man inte stöd i materialet så är det fantasi.

Jag kräver kanske bevis för att göra det KP gjorde, eller det Jannetreiber93 gör. Men av dig kräver jag stöd i materialet och att väga sannolikheter mot varandra. Men du vill ha skyddad verksamhet.
Citera
2021-08-10, 14:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Haha ja såklart...

Om man tror på teorin på att SE är GM o tycker Filters förklaring låter logisk så ja....

Vart är det du vill komma ?

Att teorin är tunn igen

Vad jag ville säga? Jag ville svara på det du skrev. Jag kan ta det igen.

Varför skulle det vara acceptabelt att säga att SE uppenbart är mördaren med mindre krav och bevis bara för att det gått 35 år? Det är bara de som tror att SE är skyldig som säger sånt.

Och med det sista menar jag att de som tror på andra spår väldigt sällan använder argumentet "vi kan säga att xx gjorde det för efter 35 år kan man inte komma längre".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in