Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Varför skriver du en massa matematiska krumelurer om de "har absolut 0 relevans till någonting [du] argumenterat för"? Det är iaf inte så fysiker gör.
Eh, alltså... just eftersom man gör Lorentztransformation på Minkowskimetrik, vilket ju istället är mitt argument.
Just eftersom man blandar rum och tid och definierar dem med funktioner av varandra, tillsammans med c som man definierat som någon skalär som är invariant, vilket på vardera sida också förhåller sig till varandra genom en transformation med c.
Det spelar då ingen roll hur man bollar runt partiella derivator, att de är där är bara en olycklig teknikalitet som får det att se svårare ut än vad det är, utan det existerar inget förhållande där att ta partiella derivator av. De "4-rumtidsdimensionerna" är egentligen 3 då 2 är funktioner av varandra. Tillsammans med densamma invarianta skalären som de också transformeras med, som borde vara en beskrivning av förhållandet mellan referenssystemen men som inte är det.
Strunta i deloperatorn, partiella derivator, vågfunktioner, och tänk bara på vad man har i grunden vilket är en metrik, koordinater, vissa definierade som funktioner av annat och andra tillsammans med definitioner, bortsett från allt man bygger upp omkring det.
Jag återkommer imorgon, men om man har v1+v2=v3 och det man observerar är v1 som kommer fram först och beror på v2, men definierar v1 till att hara v3, så man har v1=v3, så hur skulle man då kunna ha vetskap om någon v2 när man inte ens vet vad v1 är då den definieras som v3?
Alla konstiga symboler utöver koordinatmetriken, Minkowski med Lorentztransformation eller Galileisk, definierar bara något av mängder med möjliga förhållanden mellan två uppsättningar av koordinater, vilka råkar utgöras av och här utgöra hastigheter.
Ni är så jävla upptagna med att hitta att jag gjort fel att ni inte ens försöker förstå vad jag skulle mena om jag skulle ha rätt, vilket är förbannat tråkigt för det här är jävligt intressant och jag vill veta mer om det här, men det är inte lika intressant om andra letar stavfel för att från det kunna avfärda allt med att Einstein är bäst och där fick jag Chilla era penisar förihelvete.