Citat:
Ursprungligen postat av
Nail
Det där är ingen ekvation!
Jag förstår inte vad som händer så jag försöker på annat vis.
(∂/∂t+v(r, t)·∇)²Φ(r, t)=c²∇²Φ(r, t)
där:
∇={∂/∂x, ∂/∂y, ∂/∂z}
r={x, y, z}
v(r, t)=Mediumets flödeshastighet
Φ(r, t)=Tryckskillnad i förhållande till mediumet
c=Ljudvågens hastighet i förhållande till mediumet
Planvåg:
Φ(r, t)=A sin(k·r-ωt)
ω(k, v)=c|k|+v·k
Grupphastighet:
v_grupp=∇ₖ*ω(k,*v)=ck_hatt+v
Galileisk:
(∂/∂t'+v'(r', t')·∇')²Φ'(r', t')
med:
x'=x-Vt
t'=t
y'=y
z'=z
∂/∂t=∂/∂t'-V∂/∂x
∂/∂x=∂/∂x'
∂/∂y=∂/∂y'
∂/∂z=∂/∂z'
Minkowski:
(∂/∂T)²Φ_streck(R, T)=c²∇_streck²Φ_streck(R, T)
med:
T=γ(v)((1-v²/c²)t+vx/c²)
X=γ(v)x
Y=y
Z=z
γ(v)=1/√(1-v²/c²)
∂/∂t=γ(v)(1-v²/c²)∂/∂T
∂/∂x=γ(v)(v/c² ∂/∂T+∂/∂X)
∂/∂y=∂/∂Y
∂/∂z=∂/∂Z
∇_streck={∂/∂X, ∂/∂Y, ∂/∂Z}
Grejer borta:
(∂/∂T)²Φ_streck(R, T)=c²∇_streck²Φ_streck(R, T)
R={X, Y, Z}
Φ_streck(R, T)=Φ(r, t)
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Det har du ju rätt i, jag la tydligen själv till "=0" (alternativt "=källterm") därför att det ju borde vara så i en vågekvation.
Φ(r, t)=A sin(k·r-ωt)
ω(k, v)=c|k|+v·k
Ljudvågens grupphastighet blir då:
v_grupp=∇ₖ*ω(k,*v)=ck_hatt+v
Citat:
Newtonsk fysik (om man antar att ljus är partiklar som rör sig som kulor i Newtons gravitationsfält) ger bara hälften så stor böjning av strålen som GR ger, och det är resultatet från GR som stämmer med noggranna observationer. Detta är verkligen välkänt, konstigt att du har missat det.
T ex böjningen av ljus om observationer gav ett annat belopp än det som räknas fram med GR. Det finns många många fler, läs t ex
Was Einstein right? av Clifford N Will,
https://www.amazon.com/Was-Einstein-Right-Putting-Relativity/dp/0465090869, om
experiment och
observationer.
Ah juste det där ja. Ja, Einstein gjorde smart matte och fick
exakt det dubbla som de hade fått med Newtons ekvationer. Eftersom Einstein "tog hänsyn till rummets kurvatur". Juste.
Det är nästan så att man frågar sig om de inte istället räknade fel med Newtons ekvationer och tog:
sin α₁=1/ε=2k₀/(1+2k₀)
istället för:
α=2α₁=2arcsin[2k₀/(1+2k₀)]
Man kan ju undra varifrån han fick det, och hur "kurvaturen" kan stämma för gravitationen i övrigt.
Dock skulle en sådan tabbe straffa sig då det skulle visa sig att Einsteins energi-momentumförhållande inte gäller för högre energier vid andra förhållanden mellan enertidensiteter. Då skulle det vara pinsamt om det istället visade sig att den korrekta Newtoniska formen istället stämde överens med observationer bättre!
Eller om Newtons gravitationsformel med samma Keplers(eller vad hette han han den andre..?) omloppsekvationer som tar hänsyn till eccentricitet, också skulle visa sig stämma överens med de där anomaliteterna och grejerna, va?
Det vore som om någon skulle ha formulerat alla elektromagnetistiska ekvationer invarianta under Galileisk transformation men historien bara glömde det för att det var mer populärt med inte ens kovarians under någon helt annan transformation av en specialformulerad elektromagnetisk ekvation vars enda syfte var att transformeras kovariant, trots odugliga koordinater.
Citat:
Du fattar verkligen inte sånt här. Som Nail påpekar är din beskrivning av en ljudvåg inte ens en ekvation. Och tolkar man det snällt som att du bara har missat "=0" så har den inga våglösningar.
Jag är osäker på varför jag skulle vara den som inte förstår när ni tar en halv ekvation och klagar på att det inte är en ekvation. Jag har inte sagt att det är en ekvation. Jag skulle känna igen likamed-tecknet i mitten någonstans.
Citat:
Det du har skrivit, ∇²Φ(r, t), är bara Laplaceoperatorn ∇² som verkar på funktionen Φ(r,t), vilket t ex lika gärna skulle kunna vara en del av en orelativistisk värmeledningsekvation. Laplaceoperatorn i sig kommer INTE från Minkowskimetriken.
Men att du inte förstår är ju iaf väldigt tydligt.
Förutom att det då berör skalära komponenter då men jag tror minsann att jag skrev ner den definerande metriken också. Dessutom skulle jag aldrig kalla någonting för något Einsteinord om jag inte såg en massa "c"n där.
Det är fortfarande lite oklart om du har en invändning mot någonting?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det behövs inga definitioner om du kan skapa ett experiment där de två teorierna ger olika mätresultat. Typ hur Newtons och Einsteins teorier för gravitation ger olika stor avböjning för ljus. Det är bara mäta och se vilket svar som är korrekt.
Som vanligt för dig svamlar du bara iväg i allmänt blaj istället.
Du förstår inte. Om mätresultatet definieras med enheter och mätetal som är funktioner av något förhållande så definierar även förhållandena mätresultatet.
Du kan inte upptäcka en variabel ljushastighet, någon eter eller en föredragen referensram med Lorentztransformerade Minkowskikoordinater, på samma sätt som du inte heller kan "mäta" någon dynamik från Maxwells ekvationer.
Einstein äger inte observationer som skulle förklaras bättre på annat sätt.
Ah, men du kan ju massor med grejer om saker och spikar och så. Trots att du sällan har rätt när du skriver att jag har fel så är det iallafall tråkigt att läsa dina referenser till andra som säger att andra har fel om annat. Det är nog förvisso ett säkert kort att du inte försöker ge dig på att skriva varför saker istället vore rätt, så slipper det bli fel så ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nail
För att få något som helst grepp om din långa tudelade artikel, bör artikeln inledas med ett sammanfattande Abstract, ...
där du kortfattat beskriver artikelns syfte, metod, resultat och slutsatser.
Oj, det lät för seriöst. Jag önskar bara få veta varför, med betoning på "varför", alternativen vore sämre.
Citat:
Ursprungligen postat av
epp1e
Inte för att vara pretentiös akademiker, men jag håller faktiskt med här. Intressant tråd, men sättet TS skriver ihop den gör den väldigt nischad. Har hört andra beskriva sig som "Einsteinskeptiker". Hade varit kul att veta varför.
Ja, jag skrev ihop den mitt i natten och var klar typ, tidig morgon någon dag nu i helgen. Jag är inte "skeptiker" utan jag förstår mycket väl fördelarna med Einsteins siffror, men det var över 100 år sedan nu och jag förstår drägligt att det också finns fördelar med alternativ, men folk verkar tycka att Einstein är någon form av magisk enhörning som gett oss trollformler. Allt är av sin natur helt perfekt och sant och alla förstår minsann mest av alla hur rätt Einstein har om ljus och grejer. Det är nästan så att jag istället börjar undra om folk egentligen inte alls förstår.
Är alla nöjda med hur EM formuleras med SR och GR? Ingen som tycker att det ens är värt att försöka göra bättre? Om inte, varför?