2021-08-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Mot slutten av året- sannsynligvis i desember.
Tack, ett tag kvar då.
Citera
2021-08-09, 21:02
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Hur är det med överlevnadsgraden på dessa enheter dock, låter som väldigt få i proportion till hur krig går till?

Ingen aning.
Men möjligheterna för Ryssland att ens göra något i det fallet är ganska begränsat. Finska viken är blockerat och från lilla Kaliningrad finns inte mycket.
Det är grejen, tillräcklig tröskeleffekt för att vi alla ska fortsätta leva glada.
Citera
2021-08-09, 22:07
Medlem
En uppdaterad presentation av BAFO från SAAB.
https://www.saab.com/globalassets/markets/finland/saab-hx-media-brief---helsinki-airshow-july-5th-2021.pdf

Som i en känd film "an offer they can't refuse"
Senast redigerad av torson68 2021-08-09 kl. 22:11.
Citera
2021-08-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
En uppdaterad presentation av BAFO från SAAB.
https://www.saab.com/globalassets/markets/finland/saab-hx-media-brief---helsinki-airshow-july-5th-2021.pdf

Som i en känd film "an offer they can't refuse"
Det enda som jag framför återigen. Man har svårare att sälja hela konceptet. När man erbjuder vapen från SAAB:s samarbetspartner. Och inte vapen som är både bättre och mer fördelaktigt för Finland.
Citera
2021-08-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det enda som jag framför återigen. Man har svårare att sälja hela konceptet. När man erbjuder vapen från SAAB:s samarbetspartner. Och inte vapen som är både bättre och mer fördelaktigt för Finland.
Vilka vapen tror du Finland skulle föredra?
Citera
2021-08-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ingen aning.
Men möjligheterna för Ryssland att ens göra något i det fallet är ganska begränsat. Finska viken är blockerat och från lilla Kaliningrad finns inte mycket.
Det är grejen, tillräcklig tröskeleffekt för att vi alla ska fortsätta leva glada.
Ja det låter rimligt.
Citera
2021-08-10, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Jag tror det beror mer på effekt kontra kostnad , om Finland anser att de vapen och den plattform som SAAB erbjuder uppfyller kraven på effekt så kommer kostnaden att styra.
Uppfylls inte kraven på effekt så spelar det ingen roll om Gripen är billigast.

Att tro att Finland enbart tittar på vilken missil som kan användas på längst avstånd eller vilket flygplan som har längst räckvidd eller högst maxlast är att missa poängen.
Är det finska bedömda operationsområdet i huvudsak över eller strax utanför finskt territorium så kan mycket väl lilla Gripen räcka till, även kryssningsrobotar med kortare räckvidd duga utmärkt.

Sen kan Finland ha ett krav och en tro på att ex spetsade smygegenskaper är avgörande bortom 2035 exempelvis. Då faller alla stridsflyg bort utom F35.
Citera
2021-08-10, 12:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror det beror mer på effekt kontra kostnad , om Finland anser att de vapen och den plattform som SAAB erbjuder uppfyller kraven på effekt så kommer kostnaden att styra.
Uppfylls inte kraven på effekt så spelar det ingen roll om Gripen är billigast.

Att tro att Finland enbart tittar på vilken missil som kan användas på längst avstånd eller vilket flygplan som har längst räckvidd eller högst maxlast är att missa poängen.
Är det finska bedömda operationsområdet i huvudsak över eller strax utanför finskt territorium så kan mycket väl lilla Gripen räcka till, även kryssningsrobotar med kortare räckvidd duga utmärkt.

Sen kan Finland ha ett krav och en tro på att ex spetsade smygegenskaper är avgörande bortom 2035 exempelvis. Då faller alla stridsflyg bort utom F35.

Just det sista är inte troligt i och med att det nu kommer rörliga VHF-radarer.

Visst är det bra med stealth men det kommer inte att vara avgörande. Det är med stealth som med kamouflagemålning, det kommer att bli ungefär samma sak.
Citera
2021-08-10, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Just det sista är inte troligt i och med att det nu kommer rörliga VHF-radarer.

Visst är det bra med stealth men det kommer inte att vara avgörande. Det är med stealth som med kamouflagemålning, det kommer att bli ungefär samma sak.
Då tror jag att det står mellan Gripen och Superhornet. Så mycket tveksamheter man får höra om F-35 av trovärdiga källor så tror jag att Finland släppt det. Min gissning är att FAF jämför nyttan av Globaleye med Growler.
Citera
2021-08-10, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Som neutralt land bör Finland som stolt och patriotiskt land välja sitt eget stridsflyg som bäst passar sina egna intressen.

Förhoppningsvis blir det inget från sketna landet sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av herter
Varför just inte Sverige? Ifall det visar sig vara bästa alternativet för dem?
Som politiken är här med en ÖB som bögdansar i pridetåget så förstår jag att Finland blir lite osäkra.
Citera
2021-08-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Som politiken är här med en ÖB som bögdansar i pridetåget så förstår jag att Finland blir lite osäkra.

Alla våra yttre hot är homofober så det passar ju jättebra.

Dessutom retar det gallfeber på pacifistvänstern som vill skicka handhjärtan till alla homosexuella men sällan gör någonting seriöst när det verkligen gäller att stå upp mot auktoritära rörelser.
Citera
2021-08-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Då tror jag att det står mellan Gripen och Superhornet. Så mycket tveksamheter man får höra om F-35 av trovärdiga källor så tror jag att Finland släppt det. Min gissning är att FAF jämför nyttan av Globaleye med Growler.
Om vi stannar upp och ser tillbaka på Finlands förra upphandling som blev F/A-18 Hornet så kan man förklara det med att Finland värdesatte både planets prestanda samt signalvärdet i att välja amerikanskt till 100%. Tidigare hade Finland av tradition köpt jaktflygplan både från väst och Soviet, nu ville Finland markera att de hörde till väst och avskärmade sig från militärt samarbete med Soviet. Men det var ändå en överraskning för alla eftersom F/A-18 Hornet inte fanns med i den tidiga upphandlingen utan anslöts i slutskedet. F/A-18 Hornetplanet var ett helt nytt plan av en tidigare version, dock säkert och beprövat i krig, men det ansågs dyrt både i inköp och i drift. Efter det formella beslutet föll den finska valutan (mark) och oförutsedda tullar med EU medförde att kostnaden steg med 38% och detta i en tid då många länder drabbades av ekonomisk kris. Planet har dock varit bra för Finland och bevarat freden.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/10/18/sa-gick-det-till-nar-finland-kopte-hornet

Om vi ska jämföra vad detta kan betyda för valet idag så kanske Finland tittar på dyra F-35 om man vill ha "top of the line" och det sista skriket, dock är detta plan inte beprövat på samma vis som F/A-18 var vid förra upphandlingen. Vi har ju inte ens fått se en riktig flyguppvisning i Europa av F-35, senast i Helsingfors så skyllde man på att det inte finns någon pilot i Europa som kan genomföra en flyguppvisning av F-35 så det blev väldigt tama överflygningar av den Italienska piloten.

Eller så väljer Finland F/A-18 superhornet om man vill bygga vidare på beprövat alternativ och det som redan finns idag, Dock är det ingen som på allvar tror att F/A-18 kommer vara modernt 2060.

Eller så väljer de SAABs alternativ vilket innebär något helt nytt. SAABs alternativ består av 64 helt nya multijaktflygplan (Gripen E) inklusive två toppmoderna spanings- och ledningsflygplan. Det är ett kostnadseffektivt alternativ med utökat samarbete med svenska flygvapnet. Tillsammans kommer Finland och Sverige ha av Europas starkaste flygvapen som på pappret är neutralt.
Senast redigerad av torson68 2021-08-10 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in