Citat:
Ursprungligen postat av
Rouen
Då tror jag att det står mellan Gripen och Superhornet. Så mycket tveksamheter man får höra om F-35 av trovärdiga källor så tror jag att Finland släppt det. Min gissning är att FAF jämför nyttan av Globaleye med Growler.
Om vi stannar upp och ser tillbaka på Finlands förra upphandling som blev F/A-18 Hornet så kan man förklara det med att Finland värdesatte både planets prestanda samt signalvärdet i att välja amerikanskt till 100%. Tidigare hade Finland av tradition köpt jaktflygplan både från väst och Soviet, nu ville Finland markera att de hörde till väst och avskärmade sig från militärt samarbete med Soviet. Men det var ändå en överraskning för alla eftersom F/A-18 Hornet inte fanns med i den tidiga upphandlingen utan anslöts i slutskedet. F/A-18 Hornetplanet var ett helt nytt plan av en tidigare version, dock säkert och beprövat i krig, men det ansågs dyrt både i inköp och i drift. Efter det formella beslutet föll den finska valutan (mark) och oförutsedda tullar med EU medförde att kostnaden steg med 38% och detta i en tid då många länder drabbades av ekonomisk kris. Planet har dock varit bra för Finland och bevarat freden.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/10/18/sa-gick-det-till-nar-finland-kopte-hornet
Om vi ska jämföra vad detta kan betyda för valet idag så kanske Finland tittar på dyra F-35 om man vill ha "top of the line" och det sista skriket, dock är detta plan inte beprövat på samma vis som F/A-18 var vid förra upphandlingen. Vi har ju inte ens fått se en riktig flyguppvisning i Europa av F-35, senast i Helsingfors så skyllde man på att det inte finns någon pilot i Europa som kan genomföra en flyguppvisning av F-35 så det blev väldigt tama överflygningar av den Italienska piloten.
Eller så väljer Finland F/A-18 superhornet om man vill bygga vidare på beprövat alternativ och det som redan finns idag, Dock är det ingen som på allvar tror att F/A-18 kommer vara modernt 2060.
Eller så väljer de SAABs alternativ vilket innebär något helt nytt. SAABs alternativ består av 64 helt nya multijaktflygplan (Gripen E) inklusive två toppmoderna spanings- och ledningsflygplan. Det är ett kostnadseffektivt alternativ med utökat samarbete med svenska flygvapnet. Tillsammans kommer Finland och Sverige ha av Europas starkaste flygvapen som på pappret är neutralt.