2021-08-10, 11:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Densia skriver faktiskt om renovering och uppskattar kostnaden till 2,5- 3 miljoner kr. Då är "viss röjning av tomten" inkluderad.

Det finns nog få köpare som funderar över om de kan renovera ett objekt och göra sig en hacka genom att sälja det vidare. Så till viss del ingår renoveringskostader i vad köpare är villiga att betala, dvs objektets marknadsvärde.
Det är ju oxå en helt rimlig siffra även om man maxar dom
5+3=8

Lätt att det hade gått för 8 om det var nyrenoverat.
2021-08-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Den 19 februari skriver Ebba om huset på sin Facebook sida. Jag tänkte jag skulle gotts ner mig i det ett tag

Det skrivs fortfarande mycket från tid till annan om det lilla huset jag köpt öppnar Ebba.

Sen börjar det… En stilstudie i hur många fel som kan rymmas i ett inlägg.

Ebba börjar med att förolämpa den tredje stadsmakten. Hon skriver att den stor stygga kvällstidningen. Skev flera sidor om henne. Att de lade ut en drönar film med flygningar över Esbjörns hus.
Ett hus där jag vill bo med mina barn snyftar hon. Är det verkligen lämpligt att en politiker kritiserar pressen så. Journalistik är ju en förutsättning för en demokrati. Journalister ska granska. Ebba verkar mena att bara de inte granskar henne.

Sedan blir hon allvarlig. Ebba med familj har varit hotade på riktigt! Snälla vädjar Ebba behandla inte min familjs säkerhet vårdslöst.

Att hon själv nämner sina barn bara ett par rader upp är väl inte samma sak Enligt Ebba. Flyga drönare över huset är att äventyra familjes säkerhet. Att nämna sina barn i ett inlägg som detta är det inte.
Jag tänker att om Ebba vill lämna sin familj utanför. Kanske det vore klokt att inte nämna dom.

Ebba påstår Ebba att hon under våren vittnat mot en man som hotat hennes familj. För det först så postas inlägget 19/2 så vilken vår? För det andra påstår Ebba att detta tog 70% av Uppsala polisenen resurser.

Är det verkligen en rimlig siffra. Uppsala polisen är ju ganska stor. Nog måste dom ha mera resurser än att om 5 personer jobbar med Ebba kan det inte vara 70-%.
Här skulle jag ha önskat att Ebba varit tydligare med vad denna siffra bygger på. För huset är det förstås oviktigt. Men i detta inlägg handlar det ju om trovärdighet.

Man skulle oxå vilja fråga Ebba hur hon kom fram till att hon var nödgad att berätta mer om husköpet. Och varför kan hon inte berätta allt? Hur mycket hemligheter behöver finnas i en husaffär där allt gått rätt till?

Nu beskriver Ebba hur affären gick till. Här finns en uppenbar lögn. Att Uppsala mäklare ( som dessutom gärna tolkas som plural) var ute vid huset. Detta säger ju Erik att han inte var. Så vem ljuger.

Det är oxå intresset att Ebba skriver att hantverkare gjort en bedömning av vad det kostar att fixa huset. Och att Esbjörn ska stå för vissa av dessa kostnader. Vet inte Ebba att man köper ett hus i befintligt skick. Vad man lägger på renovering är ens eget val som ny ägare. Vidare ljuger hon när hon skriver att röjningen på tomten påbörjades några dagar efter kontrakskrivningen. Vi vet att det röjdes den dagen kontraktet skrevs. Det var fullt av folk i trädgården när Esbjörn kom den dagen.

Sen börjar en riktigt konstig del av inlägget. Hon skriver att en person med ekonomiska intressen i huset ( Matz) ringer och hotar henne. Matz har sagt att han var förbannande när han ringde. Men hota? Och hänga ut? Om man har gjort rätt finns det ju inget att hänga ut. Och de ekonomiska intressena var ju att Matz trodde sig ha ett avtal med Esbjörn att ärva huset. Ett arv bestående av fast egendom och ekonomiska intressen är ganska skilda saker.

Sen snärjer hon in sig, hon skriver att Majken kontaktade en jurist. Vilket inte är så konstigt, då Ebba stämt Esbjörn. Hon snärjer in sig i en historia om att folk på Esbjörns sida känner varandra och att det skulle tyda på intriger. Att Ebba rakt igenom hela denna affär har använt sig av vänner och bekantar är tydligen något helt annat.

Ebba blir sedan ett offer igen, hon har sagt upp sitt hyreskontrakt( lögn hon hade inget hyreskontrakt.), hon hänvisar till den innestående handpenningen.( som Esbjörn ville betala tillbaka redan i september) och hon talar om sina två små barn ( dom hon vädjar till oss att skydda.) Hon påstår sig haft flera olika lösningar till förlikning. Men nämner inte att alla utgick från att hon skulle få huset.

Nu har jag dissekerat halva inlägget.
Rena lögner.
-Mäklare varit ute.
- Röjningen började efter kontraktsskrivningen.
-Sagt upp en hyresrätt
-70% av polisresurserna
Ologiskt.
-Att be omvärlden skydda hennes barn, men själv nämna dom på ett flertal ställen.
- Beskylla team Esbjörn för att vara inavlade, när hon själv gör precis samma sak.

Fortsättning följer!
Ang hotet så skrev jag förra gången att det var ett bombhot, med bomb under hennes bil utanför hennes bostad, som enligt domen drog stora resurser.
Det är väl inte ebbas fel att polisen satsar stora resurser? Har du synpunkter på att de vill skydda personer och allmänhet mot bombdåd ska du ta det med polismyndigheten och Säpo.

Du kan ju kolla med de som bodde i huset i Linköping som sprängdes för nåt år sedan om det är dumt att skydda allmänheten? Eller alla andra som skadas i alla sprängdåd.

Jag gav dig några frågor i förra svaret om bombhotet, har du dem?

Har hon beskyllt team Esbjörn för att vara inavlade? Det var illa, har du nån länk till det? Det skulle jag vilja se.
2021-08-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Laddar upp det senaste dagboksbladet, inget har hänt sedan Katrin Björklund svarade E*björns advokater
på deras inlagor, Monica Behn och Hans Berg har fått inlagorna och har nu tid på sig till den 16 Augusti att svara om de vill.

https://anonfiles.com/d222s9B0u7/Uppsala_TR_T_8555-20_Dagboksblad_2021-08-10_pdf

Tackar för uppdateringen. Det ska bli väldigt spännande vad de lämnar för respons på Katrins svar.
2021-08-10, 12:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ebba börjar med att förolämpa den tredje stadsmakten. Hon skriver att den stor stygga kvällstidningen. Skev flera sidor om henne. Att de lade ut en drönar film med flygningar över Esbjörns hus.
Ett hus där jag vill bo med mina barn snyftar hon. Är det verkligen lämpligt att en politiker kritiserar pressen så. Journalistik är ju en förutsättning för en demokrati. Journalister ska granska. Ebba verkar mena att bara de inte granskar henne.

Sedan blir hon allvarlig. Ebba med familj har varit hotade på riktigt! Snälla vädjar Ebba behandla inte min familjs säkerhet vårdslöst.

Att hon själv nämner sina barn bara ett par rader upp är väl inte samma sak Enligt Ebba. Flyga drönare över huset är att äventyra familjes säkerhet. Att nämna sina barn i ett inlägg som detta är det inte.
Jag tänker att om Ebba vill lämna sin familj utanför. Kanske det vore klokt att inte nämna dom.

Det är skillnad på att publicera exakt var hon ska bo, mot att publicera att hon ska bo med sina barn. Alla med en halv hjärna kan räkna ut att har hon barn, kommer hon förmodligen bo med dom. Men få kan utifrån texten i artiklarna räkna ut exakt var hon bor.

Varför publicerar man exakt var någon ska bo? Eller planlösningar i någon kändis lägenhet, en kändis med skyddsbehov? Eller vad "de hundra som tjänar högst i din kommun"? Är det pressetiskt motiverat. Är det att allmänheten har en rätt att veta det, som är högre värderad än en enskild individs integritet och säkerhet?

Ebba är partiledare och hon såväl som andra i samma situation har nog inte personskydd som en kul grej. Det finns en del sjuka individer därute, som är beredda att bokstavligen gå över lik. Vill vi ha ytterligare en politisk martyr, efter Palme och Lind? Är det inte bättre att de överlever och får stå till svars resten av sina liv för det de gjort?

Om du tycker att det är illa att en politiker/partiledare kritiserar pressen, så tror jag inte att du ska titta närmare på Morgan Johanssons totala angrepp på journalister och tidningar. Eller på det lilla faktum att vi numera har en värdegrundsfaktor som styr om media ska få presstöd.

Citat:
Ebba påstår Ebba att hon under våren vittnat mot en man som hotat hennes familj. För det först så postas inlägget 19/2 så vilken vår? För det andra påstår Ebba att detta tog 70% av Uppsala polisenen resurser.

Är det verkligen en rimlig siffra. Uppsala polisen är ju ganska stor. Nog måste dom ha mera resurser än att om 5 personer jobbar med Ebba kan det inte vara 70-%.
Här skulle jag ha önskat att Ebba varit tydligare med vad denna siffra bygger på. För huset är det förstås oviktigt. Men i detta inlägg handlar det ju om trovärdighet.

Den här händelsen publicerades ju i tråden för någon dag sedan eller två? Det var ett bombhot som säpo hanterade tillsammans med Uppsalapolisen.

Citat:
Man skulle oxå vilja fråga Ebba hur hon kom fram till att hon var nödgad att berätta mer om husköpet. Och varför kan hon inte berätta allt? Hur mycket hemligheter behöver finnas i en husaffär där allt gått rätt till?

Nu beskriver Ebba hur affären gick till. Här finns en uppenbar lögn. Att Uppsala mäklare ( som dessutom gärna tolkas som plural) var ute vid huset. Detta säger ju Erik att han inte var. Så vem ljuger.

Ja varför har Ebba berättat om husaffären i media? Kan det vara för att Expressen med Brännström i spetsen, körde ut helsidor med hur Ebba lurar av gamlingar sina släktgårdar? Skulle hon ha suttit still i båten och bara tagit allt? Jag vet att du är bättre än mig, men jag hade aldrig tagit att någon står och öser skit på mig, om jag anser mig oskyldig. Ebba är i en förtroendebransch och jag ser inget omoraliskt i hennes tillbakakaka som sådan.

Varför skulle hon gå ut med alla detaljer? De stora penseldragen räcker för allmänheten. Detaljer är för såna som oss som gillar skvaller och snacka skit. Detaljerna sparas till förhandlingar och rättegång om det behövs.

Citat:
Det är oxå intresset att Ebba skriver att hantverkare gjort en bedömning av vad det kostar att fixa huset. Och att Esbjörn ska stå för vissa av dessa kostnader. Vet inte Ebba att man köper ett hus i befintligt skick. Vad man lägger på renovering är ens eget val som ny ägare. Vidare ljuger hon när hon skriver att röjningen på tomten påbörjades några dagar efter kontrakskrivningen. Vi vet att det röjdes den dagen kontraktet skrevs. Det var fullt av folk i trädgården när Esbjörn kom den dagen
.

Var det fullt av folk den dagen? Jag vet att Esbjörn påstår att det röjdes sly när de skulle sätta sig och skriva kontrakt, men jag har inte sett någon bekräftelse av det från Ebbas sida. Har det hänt, så finns det vittnen till det och att då förneka det från Ebbas sida, gör ingenting bättre.

Att det röjdes sly (och annat) den 30 augusti, plus ett par dagar senare, har Ebba och co gått ut med, så det är nog helt sant. Varför skulle hon påstå att hon röjde sly då, om hon inte gjorde det?

Men man kan vara lite Esbjörnist och fila till en snaskig förklaring på att de båda har rätt. Det röjdes ingen sly på tillträdesdagen. Det var bara Ebba och ett gäng vänner som hade med sig massa röjsågar de bara lät med, utanför fönstret. De röjde ingenting. Det skedde först tio dagar senare.

Vad som ingår i köpvilkoren, är väl upp till säljare och köpare? Om det förhandlas fram att Esbjörn skulle byta ut en planka på verandan innan tillträdet, så är väl det okay? Men den där formuleringen debatterades hårt i höstas och folk läser in olika saker i den, det är klart.

Citat:
Sen börjar en riktigt konstig del av inlägget. Hon skriver att en person med ekonomiska intressen i huset ( Matz) ringer och hotar henne. Matz har sagt att han var förbannande när han ringde. Men hota? Och hänga ut? Om man har gjort rätt finns det ju inget att hänga ut. Och de ekonomiska intressena var ju att Matz trodde sig ha ett avtal med Esbjörn att ärva huset. Ett arv bestående av fast egendom och ekonomiska intressen är ganska skilda saker.

Matz har enligt både Esbjörn och Ebba sagt en hel del otrevliga saker i det där samtalet. Så otrevliga att Esbjörn inte ens ville ta orden i sin mun (inget fel på minnet där). Enligt Ebba har Matz även hotat henne. Frågan är vad det var för hot. Förmodligen inte den typ av hot som hennes personskydd blir inblandad i.

Om du gör rätt, så kan jag inte hänga ut dig? Kanske inte om jag har heder i kroppen, men annars är det lätt att ljuga, överdriva och utelämna saker så du framstår som något du inte är. Med facit i hand så har hon blivit uthängd för vad som sedermera visat sig inte stämma.

Matz har investerat i fastigheten. Han bytte 4/27 mot en framtida 27/27 när Esbjörn trillat av pinn. Han har därmed ekonomiska intressen i fastigheten. Kanske hade han planer på att sälja stället direkt när det blev hans? Men det är väl semantik i det här fallet, ekonomiska intressen eller fast egendom?

Citat:
Ebba blir sedan ett offer igen, hon har sagt upp sitt hyreskontrakt( lögn hon hade inget hyreskontrakt.), hon hänvisar till den innestående handpenningen.( som Esbjörn ville betala tillbaka redan i september) och hon talar om sina två små barn ( dom hon vädjar till oss att skydda. Hon påstår sig haft flera olika lösningar till förlikning. Men nämner inte att alla utgick från att hon skulle få huset.

Ebba är ett offer i det läget, även om du ogillar det. Tänk om du får kontrakt på en ny bostad. Du säger upp det befintliga kontraktet och din nuvarande bostad ska bli någon annans. Sedan kommer ägarna av din nya bostad och säger att de ångrat sig och att du nu inte kan flytta dit. Är du inte ett offer då?

Vad gäller Ebba så bodde hon i andra hand i en bostad. Hon hade ingen egen bostad i första hand.

Hennes lösningar till förlikning kommer naturligtvis vara lika förmånliga för henne, som Esbjörns förslag är förmånliga för honom. Esbjörn ville till exempel ha tillbaka huset och att Ebba skulle betala en massa. Varför skulle hon lägga fram en lösning som var mer förmånlig för Esbjörn, än för henne? Någonstans måste man dock börja diskussionerna om en möjlig förlikning om man vill förlikas. Ebba kunde lika gärna ha gått till rätten nästan direkt där i början och kört hårt.
2021-08-10, 12:03
Medlem
Citat:
Jag ljuger inte. Den som vill kontrollera värderingarna kan göra det i aktbilagorna 43 resp 60.

Båda värderingarna har värdedatum efter att köpekontraktet undertecknades.

Varken Notar eller Densia har gjort någon uppskattning av kostnaden för att röja på tomten. Där har du fel.

Uppskattning av kostnaden för röjning återfinns inte heller i något av Anticimex protokoll ( aktbilaga 61 samt 62).

Vem har uppskattat kostnaden för röjning och var finns den uppgiften?

Slutpriset justerades från värderingen från Notar eftersom att Ebba och Esb kom överens om att Ebba skulle stå för kostnaderna för tömning och röjning. Den informationen finns enkelt att tillgå både i inlagorna men även den mängd artiklar skrivna i media.

Du kan läsa i tråden (det avhandlades förra hösten) kring vad det kan kosta att röja och rensa ut allt.
2021-08-10, 12:11
Medlem
Citat:
Och där snärjde du in dig.
Har du lärt dig ett nytt ord...?
Berätta gärna - hur de inte känner varandra.
Vad menar du pekar på att de aldrig setts eller hörts innan detta?
Facebookgruppen - hur menar du att de aldrig haft kontakt - vem har skrivit alla dessa inlägg om det inte är namnen?

Din fantasi är otroligt vidlyftig - men vi har ingen nytta av det här.
2021-08-10, 12:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Tackar för uppdateringen. Det ska bli väldigt spännande vad de lämnar för respons på Katrins svar.

Yes, det ska bli spännande att läsa vad de kommer med om de svarar.

Kollar på fredag om det kommit in något, räknade jag rätt så har de tid tills på måndag den 16/8-2021 egentligen men jag kollar på fredag den 13/8-2021 för säkerhets skull, kommer det något in tidigare så lär vi få läsa om det i Expressen, Brännström har ju företräde framför Katrin Björklund, det är viktigare att Expressen får dreva än att uppdatera motparten/tingsrätten..
2021-08-10, 12:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det står uttryckligen i Densias värdering att bedömningen gäller befintligt skick. Ditt påstående om att Densias värdering gäller sanerat, röjt och städat skick är direkt felaktigt.
.
Enligt Mäklarstatitistik var uppgången på fritidshus I Uppsala 3% mellan augusti 2020 och februari 2021.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/

Hur du än försöker går det inte att trolla bort att Ebba "lurat" av Esbjörn hans ärvda sommarnöje.

Städavdraget och de 300 000 tycks vara en trådsanning. Det finns inget om saken i köpekontraktet.

Om man tittar i Densias protokoll, sidan 10, första stycket under rubriken Marknadsvärdebedömning, så står det "Vid den tänkta överlåtelsen förutsätts värderingsobjektet vara tomställt och att en eventuell förvärvare således har full dispositionsrätt till samtliga delar av värderingsobjektet"

Det befintligt skick som du pekar på, har nog mer att göra med standarden på hus och tomt, inte lösöret.

Städavdraget är ingen trådsanning. Det är något Ebba har påstått.
2021-08-10, 12:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Slutpriset justerades från värderingen från Notar eftersom att Ebba och Esb kom överens om att Ebba skulle stå för kostnaderna för tömning och röjning. Den informationen finns enkelt att tillgå både i inlagorna men även den mängd artiklar skrivna i media.

Du kan läsa i tråden (det avhandlades förra hösten) kring vad det kan kosta att röja och rensa ut allt.
Där kom det igen. Nej, informationen finns inte enkelt att tillgå i varken tråden eller inlagorna. Tråden består numera nästan 41 000 inlägg och det finns numera 99 aktbilagor med sammanlagt uppåt 500 sidor (uppskattningsvis). Det var precis sådana arroganta svar som fick mig att börja bråka om källor när jag först kom in i tråden. Tack vare kubun och Reimer finns nu samtidiga aktbilagor tillgängliga för alla som vill.

Undanhållande av information är en klassisk härskarteknik. Ebba behärskar den till fulländning. Hon såg till att Esbjörn inte hade några dokument innan det var dags att underteckna köpekontraktet. Hon satt själv på all information. Trots detta har hon mage att påstå att hon försökt förnå Esbjörn att stämma av avtalet och avtalsvillkoren med sina närmast anhöriga. Om hon verkligen hade velat att Esbjörn skulle ha talat med sina närmast anhöriga hade hon gett honom köpekontraktet och övriga dokument i handen så att han hade haft något att läsa och visa upp.
2021-08-10, 12:36
Medlem
Citat:
Jaha??? Fast Ebba vill ju köpa ett hus som är en enkel sommarstuga och värderad som en enkel sommarstuga. Vad hon har för planer med huset om det kommer i hennes ägo hör väl inte hit.
Man kan ju inte köpa en enkel sommarstuga och vilja ha rabatt för att det inte är ett året runt boende.

Huset är värderat till 4,5-5 miljoner som det står och är idag. Du som köpt och sålt så många hus måste väl veta att ett hus värderas som det är den aktuella värderingsdagen.

Men Ebba står ju fri att köpa ett annat hus i bättre skick.

Citat:
Det är det inte och du vet det. Du minskar oxå din egen trovärdighet genom att påstå saker som är lätt att kolla upp är lögner.

Du ljuger också, det finns ingen värdering på 5 miljoner. Det finns en på 4.2 +/- 200.000 och en på 4.6 miljoner. Allt annat är lögn och förbannad dikt som Esbjörn brukar säga.
2021-08-10, 12:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Fel
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-10 kl. 12:58.
2021-08-10, 12:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Tråden ligger i Politik: Inrikes. Det innebär att det är det politiska som är i fokus. Vem som känner vem eller enskildheter i Jordabalken är inte fokus. Behåll blicken på TS och i vilket forum tråden är placerad.

Mycket OT raderat. Varningar vänster framöver.

Strix/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in