Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
PFIZER-BIONTECH
The Pfizer-BioNTech clinical trial evaluated vaccine effectiveness 1 week after participants had gotten their second dose. Researchers found that the vaccine was 95 percent effective at preventing COVID-19 at this point.
Med två doser i kroppen sen tidigare så borde responsen vara snabbare än 12-21 dagar.
Men du argumenterar egentligen för hur dåliga vaccinen är. Det är det vi ser hela tiden nu, ursäkter för att vaccinen fungerar dåligt, fast du verkar inte förstå det.
Ingen behöver ursäkta immuniteten hos de som haft covid. Finns inget att ursäkta. Borde man inte ställa krav på att vaccinen ska bli lika bra? Är det för höga krav?
Håller du med om att infektion ger ett överlägset immunförsvar jämfört med vaccin?
Överlägset vet jag inte men givetvis ger det ett bättre skydd för majoriteten av befolkningen.
Dock så är naturlig infektion så dödligt (även om den kanske bara är 0,5% eller 1,5%) så att dödstalen blir så höga om vi bara skulle släppa smittan fri och vänta på naturlig immunitet. Det skulle också innebära en väldigt stor påfrestning på sjukvården med alla som blir allvarligt sjuka.
Det skulle givetvis vara bra om vaccinet vi har funkade lika bra mot Delta men det blev inte så. När vaccinet var framtaget förra sommaren så fanns inte Delta.
Dock så ger vaccinet ett bra skydd - särskilt mot dödsfall och svår sjukdom.
Senaste siffrorna jag sett är fortfarande runt 50% skydd mot att bli smittad och +90% skydd mot svår sjukdom och dödsfall och det gör det värt att ta vaccinet. Kanske inte för en 17-åring men för majoriteten av befolkningen.
Jag är själv mellan 40-50 år och fick Covid 19 i våras. Inga symptom och jag var inte heller rädd innan för Covid 19 men då jag inte hade några symtom så var värsta känslan under tiden man var sjuk om man skulle föra det vidare till äldre personer.
Jag ska snart få andra sprutan också.
Vi kan ju kräva att alla ska få immunitet genom naturlig infektion när den naturliga infektionen tar livet av 10-20% av de över 80 år.