2021-08-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
I Esb ögon var priser mer än rätt.
Han hade blivit erbjuden 2.5 milj och nu skulle han få 1.4 miljoner mer.
Att huset är värderat till några hundra tusen mer är ju inget att fundera på då det kostar för honom att rensa tomten och köra kontainervis med bråte till tippen.
Någon hjälp av Mgård och MPL MZ mfl. finner nog de flesta som helt ologiskt.
Om det inte finns pengar att hämta så var det intd någon som ville hjälpa. Eller tror du alla jobbar gratis?
Atg Esb blir fattig på åldens höst ser jag som ett liv som man har levt gott och inte lagt pengar på hög till giriga arvtagare som endast visar sitt nylle efter döden har inträffat.
Synd att pengarna inte gick till hans guldkant med en låång resa till värmen och lyx utan i stället hamnade u Binninges mfls fickor.
Man får inget med sig för liksvepningen saknar fickor glömm inte det.
Tyvärr kommer han inte få mer än 2,5 nu heller - när rättegångskostnaderna är betalda...
2021-08-09, 23:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Skoja du...?
Om du ser en person bli misshandlad på gatan - HUR FAN tänkte du få fullmakt från en medvetslös så du kan ringa polisen? ska du ha den bevittnad också - fullmakten alltså, inte misshandeln. Hur löser du det - ränner du runt på stan och hittar två person som kan se när den medvetslösa skriver under?
Var hittar du från början en fullmakt för honom att skriva på? Har du en sådan med dig när du går ut?

har du tänkt på att dina fantastiska juridiska krumbukter hade undanröjt brotten, vållande till annans död, dråp och mord eftersom det inte finns någon som kan skriva under fullmakten så brotten kan anmälas. Nej de är ju dödad.

Pilotyega resonerar som en riktigt idiot aka brännvinsadvokat, gör inget för en medmänniska om du inte har med fullmakt så du kan fakturera för det.
2021-08-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tyvärr kommer han inte få mer än 2,5 nu heller - när rättegångskostnaderna är betalda...

Efter den här processen är det frågan om det blir någonting kvar alls. Risken finns att inte ens hela köpesumman räcker för att täcka alla kostnaderna. Esbjörn lär göra gemensam sak med peddot och bli kund hos kronofogden igen. Nästan lite tragikomiskt att Esbjörn blir kund hos fogden för att ha betalat halva sin förmögenhet till peddot som redan är kund hos fogden, som inte fick något av pengarna för att peddot är en kriminell smitare.
2021-08-09, 23:21
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Esbjörn är inte "dement bortom all rim och ranson".

Det som jag tycker är lite förvirrande i deras budgivning, är att de tycks ha börjat med att komma överens om att Ebba ska ta hand om allt kvarlämnat och prislappen för det. Sedan har budgivningen varit relativt det avdraget. Mer naturligt hade varit att köra på med budgivningen utifrån en tömd och rensad fastighet och sedan diskuterat själva prisavdraget för att Ebba skulle ta hand om allt. Eller är hennes budåtergivning justerad för prisavdraget som var? Att budgivningen i själva verket var 4,1 från Ebba, 4,2 från Esbjörn och Ebba accepterade?

Om det är sant att Esbjörn har fått propåer under de senaste åren från annat folk (vilket inte är osannolikt alls), så har han nog fått ett och annat prisförslag också. Har han fått generellt sett låga bud i klass med det bud som Majkgård påstås ha lagt på 2,5 miljoner (kanske i städat och klart skick?), så torde Ebbas 3,8 kännas riktigt bra i magen på Esbjörn. Ett accepterbart pris helt enkelt.

Hade du, MarryBlunt, slängt ut en potentiell köpare om du varit i samma situation? Hade du ens tyckt det var ett oförskämt bud under de omständigheterna?
Nej Esbjörn är inte Dement bortom all vett och sans. Men jag tycker att sättet han förhandlade på var det.

Tack, för att du oxå tycker att det är helt glasklart hur priset sattes. Och ja det verkar som de bestämde städ avgifterna förr. Det konstiga då är att Ebba i sina Facebook inlägg har varit tvungen att revidera vad summan ska du täcka. Så hantverkare och sanering försvann, men summan 300 000 består. Vilket fortfarande är en orimligt hög summa. Det är oxå konstigt att denna summa inte nämns någonstans i kontraktet eller i samband med det. Har dom här bara ett muntligt avtal?

Sättet dom valde att göra det på är precis som du säger märklig. Som det är nu vet man ju inte heller om avdraget är gjort. Eller var det meningen att Ebba skulle ha 300 0000 avdrag på de 3,9? Jag hoppas rätten reder ut detta för det är mycket oklart.

Jag tror Esbjörn oxå tyckte att Priser 3,9 kändes bra i magen. Dock är vi ju väldigt många som tror att det där huset skulle gått för bra mycket mera på en öppen marknad. Det är faktiskt vanligt att hus med renoveringspotensial ( ”det heter så nu mera) går väldigt mycket över utropspris. Och detta hus ligger idylliskt, med pendlingavstånd till både Stockholm och Uppsala. I ett område där det sällan är något till salu. Jag tror (och det vet du att jag tror) att priset rusat vid en budgivning.
Med tanke på detta tycker jag det hade varit smakfullt av Ebba att lägga sig högt inom värderingspannet.

Ja! Jag hade slängt ut henne. För som sagt om du kommer till mig och vill sälja, så är det med min marknad. Om jag kommer till dig och vill köpa så är det din marknad.
Men nu kom ju du till mig, så det är trumf 1. Jag har oxå varit osäker på om jag vill sälja och jag behöver inte sälja, trumf 2. Sedan döljer jag lite i en spoiler. För som du säger, ingen viste något om framtiden. Och du vet att jag tror att 5,7 är helt rimligt vid en budgivning. Du kan aldrig få en mäklare att sätta ett så Högt värderingsvärde. Men som sagt inte orimlig vid en budgivning.

Men åter till vårt förhandlingsbord. Jag anser mig sitta på 3 trumf, 1, Huset 2, En angelägen köpare 3, Inte behöver sälja. Så om du öppnar 400 000 tusen under värderingspriset. Så hade jag bett dig dra åt helvete. Jag hade dessutom från början inte gått med på något avdrag. Jag sagt att du får ta det som jag lämnar det och själv stå för kostnaden. Det är en no deal om du inte går med på det vilkoret.
Så hade det varit Ebba och Jag hade jag inte släppt huset för ett öre under 4,5 och hon hade tagit städningen.

Jag tror Ebba tagit det. Hon vill ruskigt gärna ha huset. Hon hade inte backat ur denna affär om den kostat henne 600 000 tusen mera. Men det känns som Esbjörn inte var så införstådd i affärer så han visste det.
2021-08-09, 23:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det är inte det minsta snurrigt utan det är bara du som argumenterar mot bättre vetande. Prova en gång att ge med dig istället för att föra diskussionen in i absurdum.
Ja Ja, alla förhåller sig till juridik på sitt egna lilla sätt. Och att Ebba inte tycker sig behöva lyda lag är ju redan klarlagt.

Men att välja att inte redovisa genom vilken värdering man satte priset utifrån när man ligger i juridisk tvist är unikt. Unikt korkat faktiskt.

Så snälla utifrån Nämnde-Klämde tesen. Prova att ge dig någon gång.
2021-08-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om Esbjörn var införstådd med att värderingen var 42,+/- 200 000, så är det helt ofattbart att han sa 3,9. Det om något tyder ju på att han är dement bortom rim och ranson. För vilken normal människa som hela skulle väll säga minst 4,5 i det läger.

"rim och ranson" lika imbecillt korkad som alltid

Vilken normal människa som helst begär inte mer än huset är värt, och självklart drar man av en rimlig summa för att man underlåter att åtaga sig alla sina skyldigheter och istället lämpar över dessa på köparen.

Att du är så trögfattad så att ovanstående är ofattbart för dig, säger just ingenting annat än att just du är så trögfattad. Återigen tror du att ditt rekordlåga förstånd säger något om andra människor. Även det visar bara hur sanslöst oförståndigt korkad du är.

Esbjörn ville sälja sitt hus och han hade bara en enda kund trots att han frågat flera andra som enligt uppgift sagt sig vara intresserade, men bara på sin höjd lämnat skambud, I ett sådant läge slarvar man inte bort allt genom att försöka lura en köpare att betala ett överpris, istället prissätter man för att sälja, dvs man sätter ett attraktivt pris. Men Esbjörn satte ett pris som var precis vad värderingen sa, och drog sedan av en rimlig summa för sina underlåtenheter.

Bara ofattbart trögtänkta människor fattar inte ovanstående.
2021-08-09, 23:48
Medlem
Citat:
Men att välja att inte redovisa genom vilken värdering man satte priset utifrån när man ligger i juridisk tvist är unikt. Unikt korkat faktiskt.

Intressant att du nu också kallar Esbjörn för unikt korkad. Är det en omskrivning av dement som du lagt dig till med? Nu när du till sist insett att du inte kan vidhålla din tro om att Esbjörn är dement, som du framhärdade med igår, så kallar du honom "unikt korkad". Så nu tror du att domstolen skall döma till esbjörns fördel för att du har diagnostiserat honom som "unikt korkad"? Vadå, har du hittat på någon egen lagparagraf också som säger att kristdemokratipartiledare inte får köpa hus av unikt korkade pedofilkramare? Det vore en konspirationsteori i din anda.

Du borde titta i en spegel och säga "unikt korkad" etthundra gånger
2021-08-10, 00:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Nej Esbjörn är inte Dement bortom all vett och sans. Men jag tycker att sättet han förhandlade på var det.

Tack, för att du oxå tycker att det är helt glasklart hur priset sattes. Och ja det verkar som de bestämde städ avgifterna förr. Det konstiga då är att Ebba i sina Facebook inlägg har varit tvungen att revidera vad summan ska du täcka. Så hantverkare och sanering försvann, men summan 300 000 består. Vilket fortfarande är en orimligt hög summa. Det är oxå konstigt att denna summa inte nämns någonstans i kontraktet eller i samband med det. Har dom här bara ett muntligt avtal?

Sättet dom valde att göra det på är precis som du säger märklig. Som det är nu vet man ju inte heller om avdraget är gjort. Eller var det meningen att Ebba skulle ha 300 0000 avdrag på de 3,9? Jag hoppas rätten reder ut detta för det är mycket oklart.

Jag tror Esbjörn oxå tyckte att Priser 3,9 kändes bra i magen. Dock är vi ju väldigt många som tror att det där huset skulle gått för bra mycket mera på en öppen marknad. Det är faktiskt vanligt att hus med renoveringspotensial ( ”det heter så nu mera) går väldigt mycket över utropspris. Och detta hus ligger idylliskt, med pendlingavstånd till både Stockholm och Uppsala. I ett område där det sällan är något till salu. Jag tror (och det vet du att jag tror) att priset rusat vid en budgivning.
Med tanke på detta tycker jag det hade varit smakfullt av Ebba att lägga sig högt inom värderingspannet.

Ja! Jag hade slängt ut henne. För som sagt om du kommer till mig och vill sälja, så är det med min marknad. Om jag kommer till dig och vill köpa så är det din marknad.
Men nu kom ju du till mig, så det är trumf 1. Jag har oxå varit osäker på om jag vill sälja och jag behöver inte sälja, trumf 2. Sedan döljer jag lite i en spoiler. För som du säger, ingen viste något om framtiden. Och du vet att jag tror att 5,7 är helt rimligt vid en budgivning. Du kan aldrig få en mäklare att sätta ett så Högt värderingsvärde. Men som sagt inte orimlig vid en budgivning.

Men åter till vårt förhandlingsbord. Jag anser mig sitta på 3 trumf, 1, Huset 2, En angelägen köpare 3, Inte behöver sälja. Så om du öppnar 400 000 tusen under värderingspriset. Så hade jag bett dig dra åt helvete. Jag hade dessutom från början inte gått med på något avdrag. Jag sagt att du får ta det som jag lämnar det och själv stå för kostnaden. Det är en no deal om du inte går med på det vilkoret.
Så hade det varit Ebba och Jag hade jag inte släppt huset för ett öre under 4,5 och hon hade tagit städningen.

Jag tror Ebba tagit det. Hon vill ruskigt gärna ha huset. Hon hade inte backat ur denna affär om den kostat henne 600 000 tusen mera. Men det känns som Esbjörn inte var så införstådd i affärer så han visste det.
Mycket ska ha mer eller Esb är 82 fyllda har en inkomst på 22800 i pension.
Om vi förmodar att han blir 92 så får han efter dina beräkningar 46425:- i månaden att leva för och ska skatta för 22800.
Att den mannen säger att pengarna rinner lätt gör ändå honom till miljonär.
Utöver detta har han 2 bostadsrätter som är värt halva pengen för huset (om nu inte någon har sållt av)
Något krav på att lämna ett fett arv efter sig existerar inte och kommer inte heller att finnas i framtiden.
Om han vill torka sig i röven med tusenlappar så gör han det. Ingen har rätt till hans pengar han får över.
Det är endast fattijon som tänker som du.
Nä han väljer själv och nu har han gjort ett val att göda Binninge mfl. Det är inte alla som tycker det är rätt inte jag heller.
Men Binninge har med andra övertalat honom att huset är värt mycket mer och han har fallit för detta.
2021-08-10, 00:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Mycket ska ha mer eller Esb är 82 fyllda har en inkomst på 22800 i pension.
Om vi förmodar att han blir 92 så får han efter dina beräkningar 46425:- i månaden att leva för och ska skatta för 22800.
Att den mannen säger att pengarna rinner lätt gör ändå honom till miljonär.
Utöver detta har han 2 bostadsrätter som är värt halva pengen för huset (om nu inte någon har sållt av)
Något krav på att lämna ett fett arv efter sig existerar inte och kommer inte heller att finnas i framtiden.
Om han vill torka sig i röven med tusenlappar så gör han det. Ingen har rätt till hans pengar han får över.
Det är endast fattijon som tänker som du.
Nä han väljer själv och nu har han gjort ett val att göda Binninge mfl. Det är inte alla som tycker det är rätt inte jag heller.
Men Binninge har med andra övertalat honom att huset är värt mycket mer och han har fallit för detta.
Jag förstår inte vad du menar. Ska inte gamla människor få sälja sina tillgångar till maknadsmässiga priser?
2021-08-10, 00:19
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Ska inte gamla människor få sälja sina tillgångar till maknadsmässiga priser?
Givetvis borde de få göra det!
2021-08-10, 08:22
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag förtår att du inte förstår.
Han både sålde och sålde till marknadsmässigt pris.
Vill du veta varför det färhäller sig så?
Jo priset kontra dom värderingar som framkommit stämmef väl överens, utöver det fick han exakt det han begärde och han var nöjd med det, då priset låg över det som han fått tidigare med 1.4 miljoner.
Ytterligare en sak som tåls att fundera på är ju att enligt hans egna ord så var inte priset fel, men han var ändå tvungen att fundera på det (enligt ryktet mer pengar) som EB erbjöd honom.
Ett tag var priset han satte lite lågt tyckte han men åter igen, priset var inte fel enligt han.
Det var endast Binninge som sa att det var 1.8 miljoner för lite, vilket han bevisade med värderingen han gjorde.... eller inte.
Hans värdering var endast någon procent högre och då var det nybesiktigade kakelugnar godkända och eldningsklara, vem som hade gjort detta mellan värderingarna har inte framkommit ännu.
2021-08-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ja Ja, alla förhåller sig till juridik på sitt egna lilla sätt. Och att Ebba inte tycker sig behöva lyda lag är ju redan klarlagt.

Så snälla utifrån Nämnde-Klämde tesen. Prova att ge dig någon gång.
Men du menar att esbjörn gör det...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in