2021-08-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Verkligen tråkig utveckling! Är verksam inom lastbilsindustrin och då såklart inom Volvo och man hoppas att det får fortsätta så lång tid framöver.

Håller med. Geely har ju diskuterat att även köpa in sig i AB Volvo med stora ägarandelar, men hoppas att det inte blir av.
Citera
2021-08-09, 23:06
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Håller med. Geely har ju diskuterat att även köpa in sig i AB Volvo med stora ägarandelar, men hoppas att det inte blir av.
Håller tummen att det endast är en diskussion! Hoppas Martin och Co sätter emot och rider ut den stormen i så fall.
Citera
2021-08-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ojdå, nu har jag en Renault också. Tidigare var det någon som påstod att jag hade en SAAB.
Dags för Specsavers eller en hjärnskrynklare.

Jag tror nog att jag nu vet mer än dig om just spindelleder på olika bilar genom att ha kollat youtube och läsa reparationshandböcker. Jag har inte haft anledning till att lära mig det eftersom jag inte haft problemet.
Inte lika lätt för dig kanske med dina lässvårigheter.

Kolla mina länkar så kanske det löser sig för dig också så du kan svara på min fråga om lösningen på Peugeot 307 och uppåt där spindelleden skruvas dit finns på andra bilar.
Det gör inte ont att lära sig saker.

Det finns många lösningar på samma problem och det finns olika lösningar mellan olika årsmodeller av samma bilmodell som jag nyss visat.

Mitt förslag till förbättring är att återinföra rundsmörjningen. En smörjnippel på leden och tryck in nytt fett.
Mercedes hade en galant lösning på problemet på vissa modeller och vissa ställen.
Små gängade pluggar som temporärt ersattes av smörjnipplar under smörjningsprocessen.
Min G-Wagen -89 var så beskaffad.
Citera
2021-08-10, 12:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mercedes hade en galant lösning på problemet på vissa modeller och vissa ställen.
Små gängade pluggar som temporärt ersattes av smörjnipplar under smörjningsprocessen.
Min G-Wagen -89 var så beskaffad.
Man kan borra och dra i en nippel åxå. Eller lyfta på damasken på den nya leden och knöka i en klutt extra fett går åxå.
Citera
2021-08-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Missuppfattning igen. Den sitter inte med skruvar. Den skruvas in. Hela spindelleden är i princip en skruv.
Det måste ses för att tro på....

Du är väl en sån som börjar skruva direkt och sen läser varför det gick fel eller blev skruvar över.

Men annars har du rätt om broshyr/manualmänniska. Det beror på att jag själv skriver manualer för det jag konstruerar. Manualen, som de flesta slänger, är för mig en kommunikation från en konstruktör till en annan konstruktör. Köper jag en ny grej så läser jag manualen först. Helst före köpet om den finns på nätet.
Skrev själv tidigare servicemanualer för bilar som importerades.
Stommen var de engelskspråkiga som översattes.
När det gäller bilservicespråk så skiljer det på amerikansk engelska och engelsk engelska.
"Vi" importerade bilar från både USA och GB.

När jag redan är o t så.......
Jämför man instruktionsböckerna för t ex LADA NIVA på svenska, engelska och tyska(ryska behärskar jag inte) så finner man det roande att vissa saker framhävs i en bok, men utelämnas helt i en annan. Översättningen och omfattningen skiljer även mellan olika importörer av samma bil.
Citera
2021-08-10, 13:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Bytt på min ZOE:
Kylarvätska
12v startbatteri
Växellådsolja
Bromsvätska
Kupeluftfilter
Fläktmotor/kupefläkt
Grill
Bromsbackar bak
Krämningshämmarstag fram
Motor

Bytt på min Merca (upp till 16.000 mil)
olja
filter
luftfilter
kupeluftfilter
bromsvätska
bromsbelägg fram och bak

(med reservation för att jag kanske har glömt något)
Motor? På en tre år gammal bil? Grym kvalitet. Brukar inte räknas som förbrukningsartikel, på vanliga bilar.

Fick du inte byta växellådan också?
Citera
2021-08-10, 15:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Motor? På en tre år gammal bil? Grym kvalitet. Brukar inte räknas som förbrukningsartikel, på vanliga bilar.

Fick du inte byta växellådan också?

Allt kan hända, även om det är ovanligt.
De äldre continental-motorerna som satt i ZOE på de första årsmodellerna skar ofta redan innan 10.000 mil, detta pga av ett konstruktionsfel.
R90 Motorn som min ZOE har, är av betydligt bättre kvalitet, det är Renaults egen konstruktion.
ZOE med R90 motorn har sålt i ganska många exemplar, runt 180.000 ZOE har denna motor.
Några direkt typfel finns inte på denna motor.
Om R90 motorn går sönder handlar det oftast om ett motorlager eller sensorn i rotorn.

Reduktionsväxellådan är inte bytt.
Jag fick dock lådan rengjord i samband med motorbytet, jag fick då ny olja i lådan, nytt filter, och nya packningar, men det var som sagt inget fel på lådan.
Citera
2021-08-10, 18:57
Medlem
Citat:
Allt kan hända, även om det är ovanligt.
De äldre continental-motorerna som satt i ZOE på de första årsmodellerna skar ofta redan innan 10.000 mil, detta pga av ett konstruktionsfel.
R90 Motorn som min ZOE har, är av betydligt bättre kvalitet, det är Renaults egen konstruktion.
ZOE med R90 motorn har sålt i ganska många exemplar, runt 180.000 ZOE har denna motor.
Några direkt typfel finns inte på denna motor.
Om R90 motorn går sönder handlar det oftast om ett motorlager eller sensorn i rotorn.

Reduktionsväxellådan är inte bytt.
Jag fick dock lådan rengjord i samband med motorbytet, jag fick då ny olja i lådan, nytt filter, och nya packningar, men det var som sagt inget fel på lådan.

Hittade de inte metallspån i din reduktionslåda har jag för mig?
Citera
2021-08-10, 22:52
Medlem
BAB7s avatar
Fel som uppträder från och till - Lådan driver inte i "D" (Drive-läget)

Fick plötsligt idag problem med lådan, ingen drivning på "Drive", ska försöka redogöra vad som skett:

Jag var ute och körde i stan, stannade för att ringa ett samtal.
Bilen var igång men växelspaken hade jag lagt i Parkeringsläget (P)
Efter ca 5 minuter var samtalet klart och jag skulle köra iväg, gjorde då som vanligt:
- trampade ner bromsen
- drog växelspaken till Drive (D)
- gav gas

Men inget hände! - bilen stod still, inget hände trots att jag gav full gas.
Det hördes inget ljud, inga varningslampor lös, det var bara tyst och inget hände.

Drog tillbaka växelspaken i P-läget, och sedan tillbaka till Drive, men inget hände.
Samma fel, bilen stod still trots att gasade.

Visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag körde med växelspaken fram och tillbaks mellan lägena, och i (R) backväxeln, grep växeln in, och jag kunde backa.
Därefter lade jag den Drive, och då drev den helt plötsligt!

Körde bara en kort bit, för att sedan köra in på en parkeringsplats för att testa vad fan det var frågan om..
Testade att dra växelspaken fram och tillbaka, andra gången hände det igen, - ingen drivning på "D" , dock grep backväxeln in direkt, och sedan lade jag den i drive igen och då funkade det..

Körde en bit till och stannade sedan för att testa igen, men då funkade allt som vanligt, försökte "provocera" fram det, men inget hände, allt var ok.

Körde ett par ärenden, och efter en knapp timme, när jag satte mig i bilen och lade växelspaken i "D" så drev den inte..
Förde då spaken upp till P-läget igen, och sedan tillbaks, men fortfarande ingen drivning.
Lade då i backväxeln, då drev den direkt, lade sedan växelspaken i "D" och då drev den igen..

Körde sedan hem och parkerade bilen i carporten.

Frågan är vad felet kan vara?

Mekanisk spärr som kärvar? - När man trampar ner bromspedalen, så lossas parkeringsspärren, normalt hörs ett "klack-ljud" när man ligger växelspaken i P, R och D-lägena, och man kan även känna det lite i växelspaken. Så var det även idag, så jag märkte ingen skillnad på den punkten. Mellan D och N "klackar" det inte.

Kontaktfel? Drive-läget har väl förmodligen någon form av kontakt, kan det handla om något kontaktfel?

Kuggarna? Kan en kugge till Driven vara sliten, så att den inte vill driva ibland?

Olja - kan det var för lite olja i lådan?
Citera
2021-08-10, 22:56
Medlem
Min första tanke är mjukvarufel, men en Zoe får väl inga automatiska uppdateringar, så om så är fallet borde det inte vara det.

Kan i och för sig fortfarande vara ett mjukvarufel som tvingats fram av något, men annars kanske något elektriskt fel i lådan. Har mycket svårt att se att det skulle kunna vara mekaniskt efter din beskrivning.
Citera
2021-08-10, 22:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Hittade de inte metallspån i din reduktionslåda har jag för mig?

Jo, det är korrekt. Det fanns metallspån i lådan, det var väl därför jag fick lådan rengjord och ny olja, filter packningar och allt.
Men allt gick ju på garanti.
Lustigt nog fick jag problem med lådan ikväll.. ville inte driva på "driven", vet inte vad som är fel, så jag startade en tråd nyss om det.
Citera
2021-08-10, 23:05
Medlem
Citat:
Jo, det är korrekt. Det fanns metallspån i lådan, det var väl därför jag fick lådan rengjord och ny olja, filter packningar och allt.
Men allt gick ju på garanti.
Lustigt nog fick jag problem med lådan ikväll.. ville inte driva på "driven", vet inte vad som är fel, så jag startade en tråd nyss om det.

såklart du fick problem igen... den lådan borde bytts då man ej får ut alla spånor och skräp och det åker med runt i lådan och täpper till oljekanaler mm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in