2021-08-07, 23:11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är inte säker att du behöver byta. Toyota håller ofta hög teknisk kvalitet (även om jag personligen inte gäller den användarupplevda kvaliteten), och har troligen konstruerat detta bättre.

Verkar enligt många inlägg på Renualt-forum som Renault underdimensionerat detta på Zoe. Troligen för att spara pengar och återanvända fossilbilsdelar, som inte varit konstruerade för de tyngre elbilarna. En annan orsak kan också vara att Renault ser en affärsmöjlighet att få in kunder till verkstäder, och få kunder att köpa reservdelar med höga VM.

Konstruktionen på min bil är nog inte så avacerad, alltså hjulupphängning, audi har väl en ganska avacerad, så på dem får man byta stag och skit titt och tätt har jag läst... Toyotas är väl robustare och gjord för att hålla.
Citera
2021-08-08, 04:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Trampade jag på en öm tå nu😁 Det är väl allmänt känt att spindelleder är kassa på de mindre franska bilarna. Bara att du motsätter sig det förklarar att du är dåligt insatt i ämnet överlag. Jag har extrem inblick i detta iom mitt jobb. En Renault från -95!!!! Jävlar vad det ska skramla och leva runt i skiten. Jo, jag har kört så gamla Renaulter så jag vet hur dom är.

Ojdå, nu har jag en Renault också. Tidigare var det någon som påstod att jag hade en SAAB.
Dags för Specsavers eller en hjärnskrynklare.

Jag tror nog att jag nu vet mer än dig om just spindelleder på olika bilar genom att ha kollat youtube och läsa reparationshandböcker. Jag har inte haft anledning till att lära mig det eftersom jag inte haft problemet.
Inte lika lätt för dig kanske med dina lässvårigheter.

Kolla mina länkar så kanske det löser sig för dig också så du kan svara på min fråga om lösningen på Peugeot 307 och uppåt där spindelleden skruvas dit finns på andra bilar.
Det gör inte ont att lära sig saker.

Det finns många lösningar på samma problem och det finns olika lösningar mellan olika årsmodeller av samma bilmodell som jag nyss visat.

Mitt förslag till förbättring är att återinföra rundsmörjningen. En smörjnippel på leden och tryck in nytt fett.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-08 kl. 04:21.
Citera
2021-08-08, 04:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ojdå! Då är det nog snart dags på min Toyota från -98 den har gått lite drygt 30 000 mil nu...

Har aldrig behövt byta nått på framvagnen (eller bakvagnen) men skivor nån gång och backar och klossar... Tändstift och avgassystem och katalysator bromsledningar kamrem och även bytt absdatorn med en jag köpte från skroten (gjorde jobbet själv, var väldigt enkelt) men den var av märke Bosch... så dålig tysk kvalitet..

En Toyota Camry har samma lösning som min PG 306 där spindeln sitter med tre bultar.

Höll på att ramla av stolen när jag såg denna video. Utbytesdelen har smörjnippel!!!
Hur fan hann de läsa mitt förslag och införa det för flera år sen?

https://www.youtube.com/watch?v=Ddv0IpMzU3c

Lite överdrivet att ha en kronmutter med sprint där.

Toyota Camry 1995 länkarmsbyte. Helt uttorkade gummibussningar:
https://www.youtube.com/watch?v=ig4iExzKCGU
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-08 kl. 05:10.
Citera
2021-08-08, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På nyare är det som på 307, 407 så ser häftigare ut. Den skruvas dit. Kräver dock ett specialverktyg typ hylsa för att få bort och dit. Imponerande lösning än den på ZOE.

Peugeot 406. Lower suspension ball joint testing and replacement. The same ball joint is used in 405 605 607, Citroen BX, C5 and a few others
https://www.youtube.com/watch?v=nrSCbMZLgKA

Har någon sett den lösningen på någon annan icke fransk bil?

Apropå överkonstruerade franska lösningar som på klippet ovan. Detta är sannolikt den absolut sämsta spindelledskonstruktionen för en hemmafixare. Där leden är iskruvad med fingänga. I bland även med låsvätska på. Sannolikt omöjligt att få lös utan induktionsvärmare.

Bara specialhylsan för denna typ av spindelled kostar bortåt 600:-
Citera
2021-08-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigGeUpp
Apropå överkonstruerade franska lösningar som på klippet ovan. Detta är sannolikt den absolut sämsta spindelledskonstruktionen för en hemmafixare. Där leden är iskruvad med fingänga. I bland även med låsvätska på. Sannolikt omöjligt att få lös utan induktionsvärmare.

Bara specialhylsan för denna typ av spindelled kostar bortåt 600:-

Perfekt, för Renault (om man vill tvinga in kunder till deras dyra verkstäder).
Citera
2021-08-08, 12:01
Medlem
godboys avatar
BAB7 måste ju vara den ultimata bilköparkunden. Ifrågasätter inte något, bara betalar hela tiden. Det finns väl inte något som han inte behövt byta på den där franska elvispen. Till och med hela motorn är ju bytt, och det säger ju sin sak om vilken skitbil det är.
Citera
2021-08-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ojdå, nu har jag en Renault också. Tidigare var det någon som påstod att jag hade en SAAB.
Dags för Specsavers eller en hjärnskrynklare.

Jag tror nog att jag nu vet mer än dig om just spindelleder på olika bilar genom att ha kollat youtube och läsa reparationshandböcker. Jag har inte haft anledning till att lära mig det eftersom jag inte haft problemet.
Inte lika lätt för dig kanske med dina lässvårigheter.

Kolla mina länkar så kanske det löser sig för dig också så du kan svara på min fråga om lösningen på Peugeot 307 och uppåt där spindelleden skruvas dit finns på andra bilar.
Det gör inte ont att lära sig saker.

Det finns många lösningar på samma problem och det finns olika lösningar mellan olika årsmodeller av samma bilmodell som jag nyss visat.

Mitt förslag till förbättring är att återinföra rundsmörjningen. En smörjnippel på leden och tryck in nytt fett.
Ja det finns på fler bilar att dom sitter med skruvar....Saab Volvo bla ...
Ang smörjnipplar fanns det förr , folk pumpa i lim o annat för skiten skulle gå igenom bes..
På mina egna bilar lyfter jag alltid damasken o lägger i mer fett...inte på andras ...
O ja jag ska ha glasögon o läser inte alltid så noga, men ett tips ingen skriver årsmodell innan man skriver exakt modell på bilen..
Gissar att du är en broschyrmänniska?
En sån som kan allt teoretiskt men faller när praktiken kommer fram?
Man tittar direkt på sin bil o där avgör hur det faktiskt är .
I ditt fall ser du Youtube där nån lossar 3 skruvar, sen kollar du din o inser den är nitad..
Citera
2021-08-08, 16:13
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
En Toyota Camry har samma lösning som min PG 306 där spindeln sitter med tre bultar.

Höll på att ramla av stolen när jag såg denna video. Utbytesdelen har smörjnippel!!!
Hur fan hann de läsa mitt förslag och införa det för flera år sen?

https://www.youtube.com/watch?v=Ddv0IpMzU3c
Videon ser ut att vara från USA och det är troligen en led från MOOG de sätter ofta i nipplar där det inte satt i från fabrik.
Citera
2021-08-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Volvo/Renault skulle ha ca 5000:- för att byta en länkarm på min Zoe.
Jag tackade nej och köpte en från Autodoc för 400:-.
Totalt blev det en timmes jobb och ca 1300:-.
Ombesiktning 300:- och framvagnsinställning för 600:-.

Gott!

Acceptera inte rövarpriser/överpriser från verkstäderna rakt av.
Citera
2021-08-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är bra om man är kunnig på att meka och har en plats att göra det på, men för mig som har tummen mitt i handen när det gäller mekande på bilar så låter jag en auktoriserad verkstad ta hand om det. Men och andra sidan blir inga sådan kostnader för mig nu för tiden. Skaffar alltid nya bilar nu om det så är leasing eller privatköp och byter efter 3 år, så det är skönt.

Absolut. Men man kan ju även låta en fristående verkstad göra ett sådant jobb. Går det på under en timme så borde det inte bli så dyrt, även om man betalar för hela jobbet.

Kör annars på samma koncept som dig (i mitt fall nya bilar på leasing via arbetsgivare).

Men för BAB7 och andra som betalar privata bilar med pengar ur egen ficka så skulle jag absolut överväga alternativen som PeterNoster, bullrun, och andra gett i tråden.
Citera
2021-08-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
BAB7 måste ju vara den ultimata bilköparkunden. Ifrågasätter inte något, bara betalar hela tiden. Det finns väl inte något som han inte behövt byta på den där franska elvispen. Till och med hela motorn är ju bytt, och det säger ju sin sak om vilken skitbil det är.

BAB7 är troligen Renault Sveriges perfekta drömkund.
Citera
2021-08-09, 11:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Ja det finns på fler bilar att dom sitter med skruvar....Saab Volvo bla ...
Ang smörjnipplar fanns det förr , folk pumpa i lim o annat för skiten skulle gå igenom bes..
På mina egna bilar lyfter jag alltid damasken o lägger i mer fett...inte på andras ...
O ja jag ska ha glasögon o läser inte alltid så noga, men ett tips ingen skriver årsmodell innan man skriver exakt modell på bilen..
Gissar att du är en broschyrmänniska?
En sån som kan allt teoretiskt men faller när praktiken kommer fram?
Man tittar direkt på sin bil o där avgör hur det faktiskt är .
I ditt fall ser du Youtube där nån lossar 3 skruvar, sen kollar du din o inser den är nitad..

Missuppfattning igen. Den sitter inte med skruvar. Den skruvas in. Hela spindelleden är i princip en skruv.
Det måste ses för att tro på....

Du är väl en sån som börjar skruva direkt och sen läser varför det gick fel eller blev skruvar över.

Men annars har du rätt om broshyr/manualmänniska. Det beror på att jag själv skriver manualer för det jag konstruerar. Manualen, som de flesta slänger, är för mig en kommunikation från en konstruktör till en annan konstruktör. Köper jag en ny grej så läser jag manualen först. Helst före köpet om den finns på nätet.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-09 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in