2021-08-06, 01:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Man måste byta både spindelled och länkarm, det står här i denna tråd också:https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=61&t=31641&start=30

Kostnad hos Renault: mellan 400-600 euro.
Då är det ju ett rätt bra pris jag fick av min Renault-verkstad, 3.900 kr.

Uppdaterade mitt inlägg med att jag hittade kombimodellen som kostar 535 på Skruvat.se

Tysken fick den ju utbytt på garantin efter 4000 mil.
Byter de till en likadan som satt där så kan den väl gå igen efter 4000 mil.
Om du kollar med bilnumret på Skruvat.se vilken av de olika spindellederna föreslår de?
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-06 kl. 01:17.
Citera
2021-08-06, 01:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
BAB - berätta allt du bytt på Zoen vid nuvarande mil
o
berätta vad du byt på din merca vid motsvarande mil

Bytt på min ZOE:
Kylarvätska
12v startbatteri
Växellådsolja
Bromsvätska
Kupeluftfilter
Fläktmotor/kupefläkt
Grill
Bromsbackar bak
Krämningshämmarstag fram
Motor

Bytt på min Merca (upp till 16.000 mil)
olja
filter
luftfilter
kupeluftfilter
bromsvätska
bromsbelägg fram och bak

(med reservation för att jag kanske har glömt något)
Citera
2021-08-06, 01:08
Medlem
BAB7s avatar
Jag tycker dock att priset verkar helt okej, 3.900 kronor är komplett med spindelled och länkarm, inkl montering, med Renault Original delar, på Renault-verkstad, bättre än så kan det inte bli.

Och priset på 3.900 kr är ju helt ok, i den tyska tråden nämns 400-600 euro!
Citera
2021-08-06, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uppdaterade mitt inlägg med att jag hittade kombimodellen som kostar 535 på Skruvat.se

De har tydligen kampanj med 15% på första köpet. Ca 454 kronor då.

Känns som Renault kör med enorma överpriser.
Citera
2021-08-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Bytt på min ZOE:
Kylarvätska
12v startbatteri
Växellådsolja
Bromsvätska
Kupeluftfilter
Fläktmotor/kupefläkt
Grill
Bromsbackar bak
Krämningshämmarstag fram
Motor

(med reservation för att jag kanske har glömt något)

1 st Radioantenn (om du inte förhoppningsvis får tillbaka en från Tyskland).
Citera
2021-08-06, 01:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
De har tydligen kampanj med 15% på första köpet. Ca 454 kronor då.

Känns som Renault kör med enorma överpriser.

Vi vet ju inte hur mycket de tar för delen.

Bra pris för att vara svensk sida.
På Mister Auto finns den och på en del står det att spindelled ingår men det skiljer inte mycket i pris med eller utan.
https://www.mister-auto.se/lankarm/renault/zoe/zoe-zoe-92hk-2016/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-06 kl. 01:29.
Citera
2021-08-06, 07:41
Medlem
Citat:
Tyckte också det var konstigt. Den där hittade jag för 47:- på andra ställen.
Att det skulle kosta 3000 för att få dit den låter inte helt normalt.
Du tror inte Renault verkstad står o pressar i en led med timpris på ca 1500 kr per timme?
Dom köper inte heller delar där du tittar på delar..
Kostar mer att pressa i den än att få dit en hel arm..jag byter oftast hela armen oxå när det ser ut så..
Citera
2021-08-06, 08:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Är det rimligt att spindelled och länkarm behöver bytas efter 3 år?
Citera
2021-08-06, 08:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Är det rimligt att spindelled och länkarm behöver bytas efter 3 år?
Tiden har inte lika mycket med saken som milen att göra, 16000 mil är helt ok för en spindelled på en framhjulsdriven bil.
Citera
2021-08-06, 08:16
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Men om du kollar länken till Skruvat som jag gjorde kan du väl se hur det är gjort.
Det är ju bara de delarna som finns att köpa.

@BAB7: knappa in ditt bilnummer på Skruvat.se och sök på spindelled.

Din länk till skruvat.se länkade ju till alla möjliga framvagnsdelar till alla möjliga bilar.

Men om du från början hade länkat till spindelled och länkarm för Renault Zoe så hade vi ju alla sett att det visst finns att köpa en lös utbytbar spindelled till Renault Zoe.

Min gissning är att TS verkstad ljuger för TS... Kanske gör dom det av ren lathet... Eller så ser dom helt enkelt lätta snabba pengar i TS och hans bil.

Jag har sett det förr bland mina egna kunder där det har hänt att dom har fått pris på kompletta länkarmar med montering för typ 5000 kr från någon verkstad i staden.
Sen när man tittar så finns det lösa spindelleder att köpa för några hundralappar.

Men på vissa bilar kan det ju dock krävas att man demonterar hela länkarmen för att kunna pressa i och ur den nya spindelleden, och i dessa fall kan det ju faktiskt istället vara ekonomiskt försvarbart med en helt ny komplett länkarm med nya fräscha bussningar.
Citera
2021-08-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.falcon
Hade du ägt en äldre Volvo hade den kostat dig max 500 spänn och 500 att byta. Men med en Fransk pissburk så får man byta hela länkarmen...Det kallas tydligen miljötänkande i dagens Sverige
Bytte på polarens 940 igår. kostade 229kr och var rätt enkel att byta. haft lite halvgamla saab(äldre 93- 95) även där sitter undre spindelled ihop med länkarmen. men det är nästan så jag börjar föredra det då där är löjligt enkelt att byta och då kan man även passa på att se över länkarms infästningarna och byta gummit om det är slitet, när man byter är det enda man behöver en avdragare och inga bultar som sitter konstigt till eller är i vägen. på 940'n lossade vi även styrarmen och och fick pressa ihop fjädern för att få ut spindeleden. tycker mina gamla saabar var enklare på än volvon, där ramlade allt ned till marken när det lossats. på volvon blev det även lite bändande med kobenet.

Verkar som TS har många problem med sin ZOE. gäller detta även nya ZOE modeller?
Citera
2021-08-06, 08:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Bytte på polarens 940 igår. kostade 229kr och var rätt enkel att byta. haft lite halvgamla saab(äldre 93- 95) även där sitter undre spindelled ihop med länkarmen. men det är nästan så jag börjar föredra det då där är löjligt enkelt att byta och då kan man även passa på att se över länkarms infästningarna och byta gummit om det är slitet, när man byter är det enda man behöver en avdragare och inga bultar som sitter konstigt till eller är i vägen. på 940'n lossade vi även styrarmen och och fick pressa ihop fjädern för att få ut spindeleden. tycker mina gamla saabar var enklare på än volvon, där ramlade allt ned till marken när det lossats. på volvon blev det även lite bändande med kobenet.

Verkar som TS har många problem med sin ZOE. gäller detta även nya ZOE modeller?
Nu vill jag ju inte försvara ZOE på nåt sätt, men rent generellt kan jag inte se att det varit så mycket egentliga problem med bilen, det står ju en lista bara några inlägg upp och det som är utöver service är alltså:
Motor kupefläkt, kränghämmarstag, grill, elmotor, bromsar bak och spindelled.
På 16000 mil så är det väl egentligen bara kupéfläkten och elmotorn som är uppseendeväckande, men som jag förstår har båda gått på garanti.

Att det startas trådar om än det ena och än det andra gör att det upplevs som att bilen krånglar mer än den faktiskt gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in