2021-08-09, 18:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Du säger alltså att reflektioner inte sker? Men ändå ska månen vara ett resultat av reflektioner?
Vem har påstått att reflektioner inte sker? Däremot lyses molnen upp alldeles för starkt och dessutom lika oavsett land eller vatten.
Citera
2021-08-09, 18:10
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Jag kan inte föreställa mig en platt värld och hur naturlagarna i så fall skuklle fungera. Jag kan tänka utanför boxen - känner inte mycket till boxen - men i detta fallet är jag låst av teknik, mekanik, fysik och i viss mån kemi. Nu ska jag strax köra till en stormarknad som jag inte brukar besöka - jag använder navigator. Jag har jättesvårt hur den fungerar om det inte funkar med vanliga naturlagar och hur funkar kompassen samt longitud och latitud?

Navigatorn funkar perfekt genom att den känner av var din position är mellan tre olika master

Kompassen dras till jordens mittpunkt
Citera
2021-08-09, 18:13
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Precis. Den platta världen fungerar helt enkelt inte. Inga avstånd skulle ju stämma t ex bortsett från ytterst lokala avstånd som en lokalkarta över en stad t ex Tallinn men alla längre avstånd blir ju helknasiga på skivan och det kan inga perspektiv, refraktioner, densitetstyngdkrafter eller bakvänd refraktion ändra på.

Avvikelser jämnas ut av världshaven. Genom att studera flyg- och båtrutter kommer svaren. Väldigt många bortförklaringar varför man inte genar över nord / sydpolen

"det är för farligt" osv
Citera
2021-08-09, 18:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Avvikelser jämnas ut av världshaven. Genom att studera flyg- och båtrutter kommer svaren. Väldigt många bortförklaringar varför man inte genar över nord / sydpolen

"det är för farligt" osv

Återigen. Words coming out.

Vadå ’jämnas ut’?

Visa din plattjordskarta. Nu.
Citera
2021-08-09, 19:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

"det är för farligt" osv
Faktum är att flyg Sydamerika-Australien/New Zealand går på restider som skulle vara omöjliga på den platta skivan. Sedan kan du tugga på att världshaven skulle jämna ut avstånd hur det nu skulle fungera.
Citera
2021-08-09, 19:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Navigatorn funkar perfekt genom att den känner av var din position är mellan tre olika master

Hur funkar detta ute till havs där det inte finns några master?
Citera
2021-08-09, 19:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Men vad är avståndet mellan den geografiska nordpolen och den iskant du påstår finns?
Citera
2021-08-09, 19:52
Medlem
Citat:

Varför dras kompassen till jordens mittpunkt, i ditt fall, nordpolen? Sitter det en jättemagnet där eller hur fungerar detta?
Citera
2021-08-09, 20:38
Medlem
Citat:
... Genom att studera flyg- och båtrutter kommer svaren. ...

Ja det är sant. Ta bara en sådan sak som att vi hittar på jorden.

Citat:
Navigatorn funkar perfekt ...

Frågan är vilken karta som används?

Citat:
... Väldigt många bortförklaringar varför man inte genar över nord / sydpolen

Gena? Mellan vilka större flyghubbar kan du gena över sydpolen? Retoriskt fråga - inga.

Nordpolen genas det dock hela tiden över.
Citera
2021-08-09, 20:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gena? Mellan vilka större flyghubbar kan du gena över sydpolen? Retoriskt fråga - inga.

Nordpolen genas det dock hela tiden över.
Eldslandet - Perth rakat vägen går nästan rakt över Sydpolen men man kan ju gissa ganska enkelt varför man inte flyger den rutten. Lönsamheten borde vara noll för direktflyg den rutten.
Citera
2021-08-09, 20:46
Medlem
Citat:

Nja... Det är inte så magnetfält fungerar. Magnetfält har två poler och i din modell saknas sydpolen.

Dessutom är söderut åt samma håll i Sydafrika, Sydamerika och Australien. Vilket är minst sagt problematiskt för din teori.

För att inte snacka om gyrokompassen - där har vi något som ställer till det ännu mer för dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-09 kl. 20:53.
Citera
2021-08-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Eldslandet - Perth rakat vägen går nästan rakt över Sydpolen men man kan ju gissa ganska enkelt varför man inte flyger den rutten. Lönsamheten borde vara noll för direktflyg den rutten.

Däremot så flygs det mellan Sydney och Santiago och den rutten flyger nära sydpolen. Och är en rutt som falsifierar en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in