2021-08-09, 14:21
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kan du utveckla hur du tänker här? Den onelinern säger absolut ingenting.

Tänker mig hur solen krymper vid nedgång (krävs bra väderförhållanden) och ett bra solfilter
Citera
2021-08-09, 14:22
Medlem
studenten777s avatar
Innan någon säger "men molnen lyser ju på undersidan vid uppgång/nedgång..

Ja pga reflektioner ja. Extra påtagligt över vatten
Citera
2021-08-09, 14:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Tänker mig hur solen krymper vid nedgång (krävs bra väderförhållanden) och ett bra solfilter
Fast alla kan ju se att solen inte krymper vid nedgång utom på filmer utan eller med otillräckligt solfilter där solen då den står högre upp ser större ut än vad den är pga överexponering.
En sol som försvann bort ovanpå en platt jord skulle alltid krympa oavsett väderförhållanden.
Citera
2021-08-09, 14:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Innan någon säger "men molnen lyser ju på undersidan vid uppgång/nedgång..

Ja pga reflektioner ja. Extra påtagligt över vatten

Nej. Exakt lika påtagligt över land. Du bara hittar på hela tiden. Säger emot dig själv. Ljuger.
Citera
2021-08-09, 14:47
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Exakt lika påtagligt över land. Du bara hittar på hela tiden. Säger emot dig själv. Ljuger.

Du säger alltså att reflektioner inte sker? Men ändå ska månen vara ett resultat av reflektioner?
Citera
2021-08-09, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du säger alltså att reflektioner inte sker? Men ändå ska månen vara ett resultat av reflektioner?

Hur dum är du? Månen är en naturlig satellit i omloppsbana runt jorden. Den är inget resultat av reflektioner.

Skriver du bara ord som kommer in i huvudet nu?
Citera
2021-08-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast alla kan ju se att solen inte krymper vid nedgång utom på filmer utan eller med otillräckligt solfilter där solen då den står högre upp ser större ut än vad den är pga överexponering.
En sol som försvann bort ovanpå en platt jord skulle alltid krympa oavsett väderförhållanden.

Ju lägre solen står ju större upplever vi den med ökonmått. Mitt på hilen ser den mycket mindre ut. Det samma gäller för månen.
Citera
2021-08-09, 14:51
Medlem
Citat:
Fallen sker in mot jorden

Ja att fallen sker in mot jorden är alla överens om. Men varifrån kommer då meteorgruset, hur funkar det på din kupoltäckta plattjord?
Citera
2021-08-09, 14:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Finns åtskilliga bevis för platt jord

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad

Kan du inte bara förklara detta en gång för alla?

Hur kan båda dessa saker vara möjliga?
Citera
2021-08-09, 16:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Ju lägre solen står ju större upplever vi den med ökonmått. Mitt på hilen ser den mycket mindre ut. Det samma gäller för månen.
Ja men detta fenomen skulle inte kunna kompensera för krympningen om solen eller månen var objekt som kretsade ovanför en platt jord. Då skulle dom krympa ihop betydligt innan dom försvann och dom skulle ju inte gå ner heller utan istället krympa ihop till något som liknar en stjärna.
Citera
2021-08-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja men detta fenomen skulle inte kunna kompensera för krympningen om solen eller månen var objekt som kretsade ovanför en platt jord. Då skulle dom krympa ihop betydligt innan dom försvann och dom skulle ju inte gå ner heller utan istället krympa ihop till något som liknar en stjärna.

Jag kan inte föreställa mig en platt värld och hur naturlagarna i så fall skuklle fungera. Jag kan tänka utanför boxen - känner inte mycket till boxen - men i detta fallet är jag låst av teknik, mekanik, fysik och i viss mån kemi. Nu ska jag strax köra till en stormarknad som jag inte brukar besöka - jag använder navigator. Jag har jättesvårt hur den fungerar om det inte funkar med vanliga naturlagar och hur funkar kompassen samt longitud och latitud?
Citera
2021-08-09, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Jag kan inte föreställa mig en platt värld och hur naturlagarna i så fall skuklle fungera. Jag kan tänka utanför boxen - känner inte mycket till boxen - men i detta fallet är jag låst av teknik, mekanik, fysik och i viss mån kemi. Nu ska jag strax köra till en stormarknad som jag inte brukar besöka - jag använder navigator. Jag har jättesvårt hur den fungerar om det inte funkar med vanliga naturlagar och hur funkar kompassen samt longitud och latitud?
Precis. Den platta världen fungerar helt enkelt inte. Inga avstånd skulle ju stämma t ex bortsett från ytterst lokala avstånd som en lokalkarta över en stad t ex Tallinn men alla längre avstånd blir ju helknasiga på skivan och det kan inga perspektiv, refraktioner, densitetstyngdkrafter eller bakvänd refraktion ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in