Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-09, 19:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Norge rekordpumpar olja, Tyskland eldar kol och bygger gasledning, Kina gör nya rekord för utsläpp varje år och släpper nu ut mer än EU, USA och Ryssland gör tillsammans.

Klimatkris på grund av fossila bränslen?🤷
Vad menar du?
Citera
2021-08-09, 19:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Länder som t ex UK, Norge och Tyskland borde visa vägen och sluta dra upp fossila bränslen upp till ytan. De har råd att låta skiten ligga. Då blir det i alla fall något fossilt som ligger kvar (som det ser ut nu försöker alla länder dra upp all fossil energi till ytan) samt det blir lättare att pressa de stora länderna att lägga ner också.

Och vi borde ställa krav på dessa länder att de slutar producerar och stänger gruvor, oljebrunnar etc.

Specifikt borde vi skymfa norrmännen som tror att de gör något åt klimatproblemet genom att dra ut en kabel med vattenkraftsel till en oljeplattform för "grön oljeproduktion". Lusekoftalogik och kognitiv dissonans!!
Kina och Indien då?

Och tredje världen.

IMF lånar inte längre ut några pengar till kolkraftverk vilket tvingar många länder kvar utan elektricitet. Man låter NGO:s hyra ut solpaneler till familjerna. Det + en platt-tv för det är vad elen räcker till ungefär.

Det är där Kina kommer in. De kommer att bygga kolkraftverk åt dem och medan vi drar våra pensionsfonder ur fossilindustrin skrattar Xi och Putin hela vägen till banken.

Och när man tappar kontrollen över energin så....

Och det är märkligt att sådana här rapporter släpps alldeles innan klimatmöten som COP26 i Glasgow i november. Mer pengar behöver omfördelas till Elon Musk et concortes. Djup ironi där då han själv inte tror att elen kommer att räcka till på de flesta platser på jorden.
Senast redigerad av arbetet 2021-08-09 kl. 19:27.
Citera
2021-08-09, 19:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vet att det finns idéer och att det gjorts en del, men jag är lite skeptisk till hela området geoengeneering.

Jag ser en risk för att vi satsar stora mängder pengar, energi och naturresurser på att eliminera ett symtom när vi borde angripa orsaken.

Av dom metoder som tas upp i länken ovan kanske Greenhouse Gas Removal (GGR) är den som fått mest uppmärksamhet.

Plan A
Jag tror mest på en kombination av:
– Minskad energiförbrukning.
– Mer energi som produceras förnybart.
– "Nya" teknologier som t.x. vätgas, som kan lagras från vind och sol och användas när det behövs.
– Vätgas kan också användas i fordon, om bränsleceller blir billigare.

Plan B
Om vi inte lyckas med detta så tror jag att det blir "plan B". Som är att köra tills olja och bensin blir bristvaror och sedan göra något med "kniven på strupen". Jag tror att det är ett sämre alternativ, men att för stora delar av mänskligheten är för kortsiktiga för att vara beredda att satsa på "plan A". Jag hoppas ändå på A.

Plan C - bygga kärnkraft, sluta importera smutsvaror från kommunist-Kina, elbilar, bomba Norges oljeplattformar, förbjuda koleldande i EU. Är det klimatkris eller inte?
Citera
2021-08-09, 19:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vad menar du?

Alla säger att de bryr sig om klimatkrisen men handlar sedan tvärtom.
Citera
2021-08-09, 19:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vet att det finns idéer och att det gjorts en del, men jag är lite skeptisk till hela området geoengeneering.

Jag ser en risk för att vi satsar stora mängder pengar, energi och naturresurser på att eliminera ett symtom när vi borde angripa orsaken.

Av dom metoder som tas upp i länken ovan kanske Greenhouse Gas Removal (GGR) är den som fått mest uppmärksamhet.

Plan A
Jag tror mest på en kombination av:
– Minskad energiförbrukning.
– Mer energi som produceras förnybart.
– "Nya" teknologier som t.x. vätgas, som kan lagras från vind och sol och användas när det behövs.
– Vätgas kan också användas i fordon, om bränsleceller blir billigare.

Plan B
Om vi inte lyckas med detta så tror jag att det blir "plan B". Som är att köra tills olja och bensin blir bristvaror och sedan göra något med "kniven på strupen". Jag tror att det är ett sämre alternativ, men att för stora delar av mänskligheten är för kortsiktiga för att vara beredda att satsa på "plan A". Jag hoppas ändå på A.

Grundorsaken är ju att länder och företag gräver upp och säljer fossila bränslen. Det är det vi bör angripa. Det borde inte, som nu, finnas en allmän rätt att gräva upp och sälja fossila bränslen.
Citera
2021-08-09, 19:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kina och Indien då?

Och tredje världen.

IMF lånar inte längre ut några pengar till kolkraftverk vilket tvingar många länder kvar utan elektricitet. Man låter NGO:s hyra ut solpaneler till familjerna. Det + en platt-tv för det är vad elen räcker till ungefär.

Det är där Kina kommer in. De kommer att bygga kolkraftverk åt dem och medan vi drar våra pensionsfonder ur fossilindustrin skrattar Xi och Putin hela vägen till banken.

Och när man tappar kontrollen över energin så....

Och det är märkligt att sådana här rapporter släpps alldeles innan klimatmöten som COP26 i Glasgow i november. Mer pengar behöver omfördelas till Elon Musk et concortes. Djup ironi där då han själv inte tror att elen kommer att räcka till på de flesta platser på jorden.
Några länder måste gå först för att skapa momentum. Mitt förslag är att Norge, UK och Tyskland går först och slutar med produktion av fossila bränslen. De har råd.

Fossila bränslen måste stanna i marken. Det är ett mycket viktigt fokus.
Citera
2021-08-09, 19:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Plan C - bygga kärnkraft, sluta importera smutsvaror från kommunist-Kina, elbilar, bomba Norges oljeplattformar, förbjuda koleldande i EU. Är det klimatkris eller inte?

Kärnkraft är ingen lösning.
Kärnkraft levererar nu ungefär 10% av elen och 4% av energin som används.
Nuvarande kända bränsletillgångar räcker med nuvarande förbrukning ca 100 år.
Om vi ska ersätta olja, kol och gas med kärnkraft så behöver vi 20 gånger så många reaktorer som nu.
Då räcker bränslet i fem år.

Om vi inte satsar på breed-teknik.

Det har arbetats med breed-teknik sedan 1950-talet och ingen kommersiellt fungerande breed-reaktor har färdigställts ännu. Kanske det går, men vi måste få till en fungerande prototyp innan vi kan tro på att det fungerar i verkligheten.

Fusion skulle kunna lösa energiproblemen, om vi kunde få till en fungerande fusionsreaktor. Kanske kommer det att ske. Kanske om 100 år. Kanske inte inom överskådlig tid.

Citera
2021-08-09, 19:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Några länder måste gå först för att skapa momentum. Mitt förslag är att Norge, UK och Tyskland går först och slutar med produktion av fossila bränslen. De har råd.

Fossila bränslen måste stanna i marken. Det är ett mycket viktigt fokus.
Det är ett bra förslag.
Citera
2021-08-09, 19:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Grundorsaken är ju att länder och företag gräver upp och säljer fossila bränslen. Det är det vi bör angripa. Det borde inte, som nu, finnas en allmän rätt att gräva upp och sälja fossila bränslen.

Ungefär 80% av den energi som används globalt kommer från fossila bränslen.

Beroendet är så enormt att vi, även om vi vill avveckla användningen av fossila bränslen, inte kan göra det utan att vi har lösningar för
– Livsmedelsproduktion
– Livsmedelsdistribution
– Alla former av infrastruktur, vatten, avlopp, sophantering, vägar, m.m.
– Alla former av företag och företagande
– Alla former av person- och varu- transporter
– Uppvärmning av bostäder

bara för att ta några exempel.

Jag tror att ett stort problem är att fossila bränslen är så billiga. Det gör att vi slösar enormt och inte vill gå över till andra alternativ.

Om det gick att åstadkomma en faktisk global transferering, så att en rejäl skatt på alla fossila bränslen gick till att subventionera utbyggnad av förnybara energikällor, så kanske det skulle få resultat.

Kanske liknar det lite vad som görs med utsläppsrätter, men det verkar väl inte fungera så jättebra?

Det är såklart också svårt att få till en global fossilskatt. Om det nu skulle kunna vara en framkomlig väg.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-08-09 kl. 19:58.
Citera
2021-08-09, 20:09
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Du verkar vara en klimatalarmist.
Dvs du tror att vi står inför en klimatrelaterad katastrof och att mänskliga utsläpp driver detta?
OK, fair enough
Två frågor:

1. En ökande befolkning medför större belastning på miljön och större utsläpp.
Vad är lösningen på detta?
Borde inte jordens folkmängd minskas?
Hur?
Varför drivs inte detta som en lösning? Ettbarnspolitik?
Är inte detta den viktigaste parametern för planeten?

2. Utsläpp i kalla länder är större per capita pga behov av uppvärmning.
Borde inte migration från varmare länder till Sverige stoppas?
Varför drivs inte detta som en lösning?
MP har t.ex. motsatt politik.
Citera
2021-08-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Du verkar vara en klimatalarmist.
Dvs du tror att vi står inför en klimatrelaterad katastrof och att mänskliga utsläpp driver detta?
OK, fair enough
Två frågor:

1. En ökande befolkning medför större belastning på miljön och större utsläpp.
Borde inte jordens folkmängd minskas?
Hur?
Varför drivs inte detta som en lösning? Ettbarnspolitik?
Är inte detta den viktigaste parametern för planeten?

2. Utsläpp i kalla länder är större per capita pga behov av uppvärmning.
Borde inte migration från varmare länder till Sverige stoppas?
Varför drivs inte detta som en lösning?
MP har t.ex. motsatt politik.

1. Den rika världen har nära 1-barns politik.

det korta svaret är att man kallt räknar med att familjernas storlek skall minska av ekonomisk och social utveckling.

Kinas 1-barns politik har väl heller inte fått andra att vilja gå samma väg.

2. Ja, MPs migrationspolitik är inte hållbar.
Citera
2021-08-09, 20:15
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1. Den rika världen har nära 1-barns politik.

det korta svaret är att man kallt räknar med att familjernas storlek skall minska av ekonomisk och social utveckling.

Kinas 1-barns politik har väl heller inte fått andra att vilja gå samma väg.

2. Ja, MPs migrationspolitik är inte hållbar.

Men är det inte *bråttom* att åtgärda detta?
Alla aktiviteter som satsas på i u-länder har ju motsatt syfte, dvs att fler skall överleva till vuxen ålder, medan nästan inget satsas på barnbegränsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in