Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Släpper du din boll från en meters höjd kommer den inte studsa upp två meter. Man kan inte förutsäga sådant som exakt när El Nino inträffar, eftersom det tycks vara kaotiskt, men man kan få med fenomenet statistiskt i sina modeller. Deflestakörningar får visserligen inte med El Nino exakt rätt år, men trenden blir ändå korrekt.
Fin halmgubbe, men ingen cigarr. Om du gör en datormodell av studsbollen så kommer du att kunna modellera
en parameter med god framgång. Höjd över golvet. Sidledes kommer du inte att klara av. (Förstår du varför?) Och hur menar du att trenden blir korrekt? Trenden skiljer sig ju dramatiskt mellan de olika klimatmodellerna.
Vad gäller ensembler av datormodeller så är jag inte precis någon duvunge. Men när jag kör en ensemble så handlar det inte om några dussin, utan om en halv miljon eller däromkring. Och med en halv miljon resultat så beräknar jag inte medelvärde och konfidensintervall såsom charlatanerna i IPCC. Jag gör givetvis en Boltzmannfördelning och viktar resultatet efter den! Problemet med klimatmodellerna är att de inte har någon gemensam parameter som är meningsfull att vikta, eftersom de bygger på helt olika beräkningsmodeller (läs: kurvpassning). Och med risk för att verka tjatig:
Kurvpassning är inte validering.
Semi-kaotiska system går inte att prognostisera.
Lite lustigt att klimathotarna samtidigt tror på att:
Klimatet går att prognostisera
Klimatet kan råka ut för tipping points.
De två är nämligen logiskt uteslutande. Men logik verkar inte vara nödvändigt i klimatkyrkan.