2021-08-09, 19:08
Medlem
Den här tråden visar tydligt vilka som är Sd/Trump/Nasister etc. Bloggare och kriktiker är mer trovärdiga än etablerade forskare. FAKE NEWS!!! Vilka jävla idioter det finns, skrämmande.

Det är väll bättre att utgå ifrån det värsta snarare än det bästa när man vet konsekvenserna av det värsta?
2021-08-09, 19:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En mer intressant konspirationsteori är att ett gäng galningar leker världsherrar.

Redan från upptäckten av koldioxidens effekt på klimatet spekulerade man i att kunna förskjuta den istid som man visste var på g. De senast fyra fem tusen åren har medeltemperaturen sjunkit och skulle gissningsvis komma att sjunka fyra grader till fram till en kommande istid om några tio tusen år.

Ungefär från tiden då nyliberalismen lanserades över världen på sjuttiotalet har temperaturen ökat linjärt med 0,2 grader per decennium, vilket motsvarar den ständigt ökade tillväxt i ekonomin som är den fria marknadens mål.

Om inte den trenden bryts snart så kommer koldioxidens uppvärmande effekt ganska precis att motsvara den temperatursänkning som den minskade instrålningen från solen åstadkommer de kommande 40.000 åren.

Resultatet av en manipulation som denna blir enorm, med massdöd bland alla arter och oförutsägbara utsläpp av metan. Det skulle då inte bara vara en katastrof orsakad av människor utan en medvetet orsakad reset.

Den var åtminstone originell.

Annars blir det tröttsamt att ständigt läsa om motsatsen, att det är judekapitalistiskakommunistglobalister som vill förslava den stackars fria vita mannen.

Som om de skulle behöva en sådan konspiration. Sanningen är att vi har varit kontrollerade sedan länge, och att myndigheter har haft koll på oss, och det alldeles utan förändringar under den antropocena tidsåldern.

Vissa av de som vägrar att acceptera vad forskarna säger skriver ju också rätt upp och ned att det inte handlar om klimatet. De har sin utgångspunkt i en kulturell och politisk kamp.
2021-08-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Den här tråden visar tydligt vilka som är Sd/Trump/Nasister etc. Bloggare och kriktiker är mer trovärdiga än etablerade forskare. FAKE NEWS!!! Vilka jävla idioter det finns, skrämmande.

Det är väll bättre att utgå ifrån det värsta snarare än det bästa när man vet konsekvenserna av det värsta?

Jag tycker du visar att du styrs av känslor och halmgubbar.
2021-08-09, 19:22
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Här avslöjar du dig. Om det nu vore på riktigt en akut situation så skulle man inte resonera som du gör. Som om Kina inte är världens folkrikaste land. Som om Kina inte är i en enormt expansiv fas av industriell utveckling och bygger nya kolkraftverk i rasande takt. Att man låter Kina slippa sanktioner genom Parisavtalet för att "komma ikapp" USA/västvärlden säger allt. Detta har inget med vetenskap att göra.
Det handlar om pengar ingenting annat.

Det är bara skratta åt alla dårar som inte tror ALLT har med pengar att göra. Det spelar ingen roll om det handlar om klimatet eller inte. Det är helt otroligt att folk hela tiden låter sig luras. Ofta finns det en stor grupp människor som sväljer precis allt som dom snubblar över. Inte sällan är det samma människor som trodde på massinvandringen som också tror på klimatapokalypsen. Sen har de mage att kalla andra för foliehattar. Det är bara att skratta åt dem medan de lydigt betalar in sina extra insamlade kronor till staten och EU, samt får se sin frihet successivt minskas. Jubla över sin egen undergång. Makalöst
2021-08-09, 19:22
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Skulle snarare säga att den här tråden tydligt visar vilka som blandar ihop politik med vetenskap och sedan börjar kalla folk för namn istället för att bemöta dom vetenskapliga argumenten.

Koldioxid är bra. Alternativet är växtdöd och hungersnöd.
Dessutom släpper människan bara ut 0,6% av koldioxiden som finns i atmosfären.
Motsvarar ungefär en unge som pissar i barnpoolen.

Använd din hjärna istället för att bara bli matad av propaganda.
Prova för en gångs skull att läsa mer än första rubriken när du gör en googlesökning...

Själv föredrar jag att utgå från verkligheten vi lever i. Inte nån hittepå-verklighet.
2021-08-09, 19:25
Medlem
Noobermans avatar
Citat:

Det värsta är att när väl avkylningen kommer så kommer idioterna säga att det är tack vare den förda politiken...

Jag är tror starkt att det mesta i media om att klimatförändringen beror på koldioxidutsläpp är "FAKE NEWS!!!" och problemet är att lågutbildade, ointelligenta människor saknar motståndskraft mot det.
2021-08-09, 19:36
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Självklart inte! Rapporten innehåller ju bara slutsatser från världens ledande klimatforskare och översikter över kunskapsläget. Foliehattarna på Flashback vet bättre. Den "globala uppvärmningen" är en vänsterextrem propagandalögn för att sätta dit vita män. Greta Thunberg har inga tuttar!

Skogbränderna i Grekland är inte på riktigt heller. Det är ytterligare mer propaganda. Inte bränderna i Australien (2019) heller som förstörde 17 miljoner hektar.

FEJK NEWS! Så äre så, vi ska inte bry oss om miljön. Det är vänsterpolitik. Värmeböljorna och översvämningar är propaganda från aftonbladet!
2021-08-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det är bara skratta åt alla dårar som inte tror ALLT har med pengar att göra. Det spelar ingen roll om det handlar om klimatet eller inte. Det är helt otroligt att folk hela tiden låter sig luras.
Så vad anser du om all forskning som gjordes i ämnet innan några politiker eller pengar var inblandade? När det bara var en intressant hypotes som några forskare som Revelle, Hulburt, Keeling m fl ägnade sig åt att studera?
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Koldioxid är bra. Alternativet är växtdöd och hungersnöd.
Dessutom släpper människan bara ut 0,6% av koldioxiden som finns i atmosfären.
Vatten är bra, men likafullt kan du drunkna...
De där 0,6% är dumheter. Hur tror du halten stigit från 280 till 415 ppm?
2021-08-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jaha, vad kan vi förvänta oss av dagens rapport om klimatets tillstånd?

https://www.dn.se/sverige/klimatforandringarna-saknar-motstycke-extremvadret-blir-allt-varre/

Är det här att lita på?

Önskar verkligen att jag brydde mig, men kunde verkligen inte bry mig mindre. Det enda jag oroar mig för är om det införs en flygplans- och klimatkvot för varje medborgare i Sverige, eller att det införs massa ohyggliga klimatskatter som gör det dyrare att flyga och köpa saker. Jag är materialist och jag blir lycklig av att köpa nya saker. Gärna från Kina, i Kina.
2021-08-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inte vad folk som faktiskt studerat ämnet kommer fram till. Bara lite handviftande från din sida för att slippa bry dig om CO2.

Knappast, jag bryr mig i högsta grad, men inser att CO2 halten i atmosfären inte är ett hot, utan tvärt om en räddare för planeten, som länge legat på historiskt låga nivåer, ner mot gränsen för vad växtligheten klarar av ( men har väl du också noterat...).

Verkligheten kommer så småning fram bakom alarmismen, som de flesta ignoranter blint tror på, det har den gjort i alla tider....
2021-08-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Släpper du din boll från en meters höjd kommer den inte studsa upp två meter. Man kan inte förutsäga sådant som exakt när El Nino inträffar, eftersom det tycks vara kaotiskt, men man kan få med fenomenet statistiskt i sina modeller. Deflestakörningar får visserligen inte med El Nino exakt rätt år, men trenden blir ändå korrekt.
Fin halmgubbe, men ingen cigarr. Om du gör en datormodell av studsbollen så kommer du att kunna modellera en parameter med god framgång. Höjd över golvet. Sidledes kommer du inte att klara av. (Förstår du varför?) Och hur menar du att trenden blir korrekt? Trenden skiljer sig ju dramatiskt mellan de olika klimatmodellerna.

Vad gäller ensembler av datormodeller så är jag inte precis någon duvunge. Men när jag kör en ensemble så handlar det inte om några dussin, utan om en halv miljon eller däromkring. Och med en halv miljon resultat så beräknar jag inte medelvärde och konfidensintervall såsom charlatanerna i IPCC. Jag gör givetvis en Boltzmannfördelning och viktar resultatet efter den! Problemet med klimatmodellerna är att de inte har någon gemensam parameter som är meningsfull att vikta, eftersom de bygger på helt olika beräkningsmodeller (läs: kurvpassning). Och med risk för att verka tjatig:

Kurvpassning är inte validering.
Semi-kaotiska system går inte att prognostisera.

Lite lustigt att klimathotarna samtidigt tror på att:
Klimatet går att prognostisera
Klimatet kan råka ut för tipping points.

De två är nämligen logiskt uteslutande. Men logik verkar inte vara nödvändigt i klimatkyrkan.
2021-08-09, 19:50
Medlem
Ni som tvivlar: bjud en klimatforskare på lunch och ställ era frågor. Om ni genuint vill veta alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in