Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Du tycks inte förstå. Klimatet är ett semi-kaotiskt system. (Det påstår åtminstone IPCC.) Det prognostiska värdet av en modellering av ett semi-kaotiskt system sjunker drastiskt över tid, det är sant för väder, det är sant för klimat och det är sant för en studsande boll.
Det är du som inte förstår. Du kan inte ge en detaljbeskrivning av ett kaotiskt system, men det innebär inte att vad som helst kan hända. Släpper du din boll från en meters höjd kommer den inte studsa upp två meter. Man kan inte förutsäga sådant som exakt när El Nino inträffar, eftersom det tycks vara kaotiskt, men man kan få med fenomenet statistiskt i sina modeller. Deflestakörningar får visserligen inte med El Nino exakt rätt år, men trenden blir ändå korrekt.
Med din logik skulle alla modellkörningar av dynamiken av luftrörelser kring bilar och flygplan vara värdelösa eftersom turbulens är kaotisk, det är bara det att det inte spelar någon roll, man behöver inte kunna förutse varenda luftrörelse korrekt för att få en bra skattning av sådant som luftmotstånd.
Citat:
Jag är rädd att det är du själv som inte förstår hur datormodellering går till. Är du medveten om att ingen av klimatmodellerna valideras? De som håller på med det tror att kurvpassning bakåt i tiden är detsamma som validering.
Tänk jag som just i ett tidigare inlägg länkade till en sida där man tittade på hur bra äldre modeller varit.
Citat:
Read my lips: Klimatmodellerna är fullständigt värdelösa.
Read my lips: du har inte en aning om vad du snackar om. Du har aldrig studerat en klimatmodell eller vad de försöker åstadkomma.
Citat:
Om vi tittar historiskt (en snabb amatör-validering) så visar det sig att de klimatmodeller som förutspått minst uppvärmning har hamnat närmast empiriska data.
Nej, det har de inte om du inte går på fejkade jämförelser du hittar på en del klimatförnekares sidor.
Citat:
Klimatmodellerna placerar jag i samma fack som astrologi. De har ingenting med vetenskap att göra.
Vad anser du då om den grundläggande fysiken bakom? Typ Hulburts beräkning från 30-talet innan han hade tillgång till några datorer?