Citat:
Ursprungligen postat av
judenheten
Jag förstår att det är mysigt att kunna skylla brottet på offret, men det gör det inte rätt. Det är MJs fel att Lotta är död, och hon gjorde bara det massor av andra brudar också hade och har gjort. Att vi har en dejtingkultur och mansideal som många gånger verkar i våldsamma och kontrollerande killars favör är inget som Lotta bär skulden för. Martin och hans likar är populära och har ofta många kvinnor, samma sak gäller kvinnor som Johanna Möller. Dessa typer av personer vet hur de ska framstå som attraktiva, men de är också hejdlöst manipulativa och lögnaktiga, och prioriterar förhållanden väldigt högt. Detta ger dem ofta en typ av försprång gentemot mer känslomässigt normala personer.
Med mig är det inte lönt att försöka med vulgärargumentation. Det är rent barnsligt att använda ord som "mysigt" i det här sammanhanget.
En kvinna är dödad av en våldsam man.
Finns det nåt attl lära av detta tragiska öde? För om inte, så har ju Lotta dött utan att vi, hennes kvarlämnade här på Jorden, inte kan bli ett dugg klokare -eller mer vaksamma i valet av partner.
Det är ett obestridigt faktum att MJ dödade Lotta. Det är INTE Lottas "fel" att hon blev dödad, kan vi kanske vara eniga där?
Frågan uppstår ju ändå implicit om Lotta hade kunnat göra nåt annat val och det är här som Lottas, skall vi kanske kalla det "försvarsarmé", envist hävdar att det finns absolut ingenting att lära av hennes val resp öde. Jag vill opponera mig mot ett sån enögd och statisk hållning.
Om en trafikskadeundersökning till äventyrs skulle visa att folk som sitter obältade i bilar i större utsträckning dör eller skadas allvarligt än vad de bältade gör, vore det enligt dig då bäst att helst inte offentliggöra resultaten?
Lotta valde att sitta obältad i bilen.