2021-08-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är ett problem att det inte finns någon skriftlig värdering som är gjord innan avtalsdatum eftersom Ebba hävdar att priset sattes med utgångspunkt i de gjorda värderingarna.

Visst. Man måste vara helt förblindad av Ebba för att inte inse att hon ljuger om ett och annat.

Det är inget problem alls, eftersom försvaret stödjer värderingen.
2021-08-09, 14:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nej, det stämmer inte.

Förresten är det alltid lika kul att läsa om "försvaret" I den här tråden. Har du missat att det är en civilprocess?
2021-08-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tycker inte 3,9 och 4,6 är riktigt överensstämmande.

Även om man ofta blir lite blind på siffror när det är stora belopp så är 700 000 väldigt mycket pengar.

Nu är inte värderingarna 3,9 och 4,6 och som du mycket väl vet så är Densias värdering gjort långt senare, vilket gör att värderingar stämmer mycket väl med varandra
2021-08-09, 14:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Eller också är det så att Ebba snackat med mäklaren Theo Dietz och han höftat till någonting som han inte insåg att hon skulle blåsa upp till en "värdering gjord av mäklare". Theo är ju knäpptyst och enligt uppgift under utredning av FMI.
Mycket troligt. Jag tror att det var kompis Theo och kompisen på Notar som höftar till det lite till hennes fördel båda två.
2021-08-09, 14:39
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte.

Förresten är det alltid lika kul att läsa om "försvaret" I den här tråden. Har du missat att det är en civilprocess?

Jo det stämmer Densias värdering visar tydligt att priset inte var oskäligt.
2021-08-09, 14:41
Medlem
Citat:
Mycket troligt. Jag tror att det var kompis Theo och kompisen på Notar som höftar till det lite till hennes fördel båda två.

Höftade Densia också till Ebbas fördel?
2021-08-09, 14:43
Medlem
Citat:
I civilrättsliga mål har part ingen försvarare, man har ombud.
2021-08-09, 14:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Saxat ur Oisins artikel:
"Människor i trakten uppskattar dock att den stora tomten gör att en försäljning för 6-7 miljoner inte är en omöjlighet."

Folket i området gör alltså en annan uppskattning av försäljningvärdet än Uppsalamäklaren som bara sitter framför sin dator o inte ens besöker området utan litar på historiken på försålda fastigheter rent statistiskt.

Vem har mest relevant uptodate info om tillgång o efterfrågan i just Marielund? Ett område där det mkt sällan säljs fastigheter.
Jag tror inte Binninge 5,7 är orimlig någonstans.
4.2-3,9= 300 000
4,6-3,9= 700 000
5,7-3,9=1 800 000

Hur man än räknar så tjatade Ebba till sig huset snuskigt billigt.
2021-08-09, 14:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Någon värdering på 5,7 har inte lämnats in den värderingen som lämnats in är i linje med Ebbas värdering…

Det är nog ovanligt i ett mål att man lämnar in bevisning som stödjer den andra sidan, visar bara på hur inkompetent Binninge var som ombud.

Citat:
Jag tycker inte 3,9 och 4,6 är riktigt överensstämmande.

Även om man ofta blir lite blind på siffror när det är stora belopp så är 700 000 väldigt mycket pengar.

Måhända är det inte oskäligt juridiskt. Men moraliskt är det faktiskt väldigt oskäligt.

Att man som Ebba öppnar med 3,8 vid en affär man bett att få genomföra tycker jag är fult och fräckt. Om du har en bil värd 50 000, du kommer till mig och vill att jag ska köpa den. Då är ett skambud helt okey. Då är det köparen marknad. Men om jag kommer till dig och är väldigt angelägen om att köpa just din bil. Då tycker jag gott att jag ska betala minst 55, och du hade gått kunnat klämma på med 60 som öppningsbud. För då är vi på säljarens marknad.

Faktumet att inte Esbjörn sa minst 4,5 på Ebbas skambud tycker jag talar för att han inte fått till sig någon relevant värdering. Eller att han hade koll på bostadsmarknaden.

Det är så synd att Ebba inte såg till att Esbjörn hade värderingspper ett par dagar innan förhandling. Och att han inte hade en ledsagare vid sin sida genom hela affären.

För hade hon gjort det, då hade hon ju dels tagit hänsyn till Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning. Sen hade vi ju sluppit alla dom här frågetecknens som finns. Där det är svårt att hitta en logisk förklaring på Ebbas handlande som inte luktar illa?

Notars värdering var på 4,2 och Densias på 4,6. Diiffen är 400', inte 700'. Sedan har vi det där jobbiga att justera uppskattat pris i en tidslinje. Annars blir det att jämföra äpplen och päron. Och enligt de som har räknat på det i tråden, så kommer de fram till att diffen är ganska liten. Tror du inte på mig eller de andra i tråden, så uppmanar jag dig att räkna själv. Kanske finns någon nättjänst att ta hjälp av.

Om jag har en bil som är värd 50' i fräscht skick och du kommer dit och ser att jag använt den som lagringsplats för resterna av min enorma konsumtion av McDonaldsmat, så kommer du inte betala 55' i det skicket. Inte ens 45' tror jag att du är beredd att betala, för du vet inte hur skicket är, under all skit. Om jag däremot har städat ur bilen innan och kanske till och med skickat den på recond, så möts du av en fräsch bil som du kanske är beredd att betala fullt pris för. Jag tror dock att du är precis som alla andra, när det kommer till kritan är man köpare och vill inte betala mer än nödvändigt.
2021-08-09, 14:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Enligt uppgift...
Du får gärna plocka fram den anmälan för det är nog många som vill se den.

Citat:
Enligt uppgift så finns det ingen anmälan :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Eller så kan du göra det om intresse finns. registrator@fmi.se eller 010-458 01 00.

Pilotyega talar sanning. Jag har kollat.

Innehållet i anmälningar omfattas av sekretess så det är omöjligt att få fram anmälan.

Theo Dietz är anmäld vid två tillfällen.

Den första anmälan inkom i juni 2020. Den anmälan ledde till att ett tillsynsärende öppnades. Beslutet blev att avskriva anmälan.

Den andra anmälan inkom i februari 2021 och där har ännu inget tillsynsärende inletts. Anmälan är inte avskriven.
2021-08-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
I civilrättsliga mål har part ingen försvarare, man har ombud.

Vem bryr sig? Förstod du inte vad jag menade eller?
2021-08-09, 15:00
Medlem
Citat:
Det är ett problem att det inte finns någon skriftlig värdering som är gjord innan avtalsdatum eftersom Ebba hävdar att priset sattes med utgångspunkt i de gjorda värderingarna.

Visst. Man måste vara helt förblindad av Ebba för att inte inse att hon ljuger om ett och annat.
Vi vet inte om det finns en värdering daterad innan köp. detta kommer avhandlas under förhandlingen då en part ha kallat ett vittne som ska vittna kring detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in