2021-08-09, 13:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi kan fortfarande påverka hur stora förändringarna blir. Om du kör bil i och finner dig på väg mot en bergvägg, försöker du bromsa även om du inser att du inte hinner få helt stopp på bilen?

Varför skylla på just Kina? USA har långt högre utsläpp per person, och har även släppt ut mer CO2 totalt.

För de (med asien) är sen stora syndaren. Detta från förra veckan :

Kina gjenåpner kullgruver for å møte økende kraftbehov
Kinesiske myndigheter gjenåpner kullgruver for å innfri økende behov for kraft. Samtidig bestreber landet seg på å etterleve strenge miljøkrav.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/08/05/7715048/kina-gjenapner-kullgruver-for-a-mote-okende-kraftbehov

Lägg sedan till att Kina har fördubblat utsläppen sedan 90-talet medans sverige, finland, danmark har minskat sitt med 15 %. Per capita är man förbi sverige alleredan. EU och USA har stått mera stilla.., ökningen sker i Kina/asien.
2021-08-09, 13:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vet inte hur många bevis som behövs för att övertyga folk om att vi förstör jorden. Varken bild eller filmbevis verkar räcka så då undrar man vad som krävs.
Vilka bevis? Känslor är inte bevis. Vi förstör jorden genom rovdrift och exempelvis metallutvinning till batterier. Däremot bryr sig knappast jorden om lite extra co2.
Alla resurser man lägger på detta inbillade problem är sådant som kunde läggas på verkliga. Ni har blod på era händer, miljömuppar.

Vi ser tydliga bevis på att utsläppsnivåerna egentligen inte spelar någon roll då Kina borde utsättas för ett massivt handelsembargo, men nej det är ju orättvist mot de stackars små kommunisterna. Sätt dit Väst istället, undrar just varför kapitalet vill detta...
2021-08-09, 13:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Om det nu är rapporten som ska diskuteras så kanske det kan vara på sin plats att hänvisa direkt till den: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf

Jag har inte hunnit annat än skumma igenom den och det är väl upp till var och en hur mycket tilltro man sätter till IPCC:s prognoser men själva rapporten känns åtminstone som ett bättre utgångsläge för diskussion än DN eller någon annan medias tolkning av innehållet.
2021-08-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Man ska inte heller underskatta ökade CO2-utsläpp på grund av migranter från I-till U-land. Eller har någon sett en nysvensk från MENA som vill leva klimatsmart
Sopsortera, köra lådcykel och äta mjölmask?
När de kommit hit för feta guldkedjor, lyxbilar, gucciväskor och massor av deg
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där är någonting som ingen vill prata om. En neger i Afrika släpper ut 500kg CO2 per år, samma neger i Sverige släpper ut 5 ton CO2 per år.
Och varför är det så tyst om det kanske största klimathotet, ÖVERBEFOLKNINGEN?
Fler människor som ska ha mat, konsumera, skräpa ner, använda mobiltelefoner, resa, dumpa giftigt avfall m.m. och framför allt producera nya människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Vovloman
Nu kan alla glömma coronahysterin och koncentrera sej på klimathotet och Väder-Greta igen....🤮

Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Så länge Kina tillåts med sina ökade utsläpp så ser jag inte att det är så allvarligt. Om inte de bryr sig, så varför ska jag göra det som inte ens kan påverka mer än att betala mer skatt till efterblivna och onödiga "åtgärder"?
”Betala skatt till efterblivna och onödiga åtgärder”. Det får vi göra oavsett vad vi tycker. Kineserna däremot säger antagligen nej, om någon skulle kräva något av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du tycker inte att det är märkligt att de endast tar med rapporter och forskare som hävdar "rätt" slutsats? Du tycker inte att det är märkligt att endast forskare som säger "rätt" saker får anslag?
Att fastställa en slutsats och sedan anpassa "forskningen" efter den är inte vetenskap, det är politik.
Om du frågar präster om gud finns och alla svarar ja, innebär det då att gud existerar?
Det gör man för att det ÄR politik och för att inte fler kräver att få veta alternativa forskningsresultat. Vi gapar och sväljer allt.
2021-08-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilka är "de" som ställer in modellerna, givet att dessa modeller tas fram av olika forskningsgrupper runt om i världen.

Faktum är att i specifikationerna för de olika scenarierna finns solaktivitet med. Hur många av modellerna som försöker sig på att ta med detta givet att det inte finns någon plausibel mekanism för att denna påverkan skulle ske är en annan sak...

Och så kommer nästa foliehatt med sin konspirationsteori
Tyvärr så finns det många som använder datormodellering utan att de riktigt förstår vad de håller på med. (Ja, jag har många års erfarenhet av att använda datormodellering inom mitt eget forskningsfält.) Att använda en datormodell för att prognostisera ett semi-kaotiskt system är dömt att misslyckas. Från 1983 (Cray 2) till 2008 (IBM Roadrunner) steg beräkningskapaciteten från 10E9 till 10E15 FLOPS. (Jag har inte koll på dagens rekord.) Superdatorer används för att göra klimatmodeller. De används även för att göra väderleksprognoser. Blev väderleksprognoserna en miljon gånger bättre på de 25 åren som jag nämnt ovan? Givetvis inte. Vi kommer aldrig någonsin kunna göra tillförlitliga långtidsprognoser av ett semi-kaotiskt system som vädret eller klimatet. Det går inte, oavsett hur tung beräkningskapacitet vi får tillgång till. Vi kan inte ens göra en datormodell som korrekt förutspår hur en boll kommer att studsa om vi släpper den rakt ner på ett golv. Omöjligt.

IPCC tar dussintals av klimatmodeller, som ger lika många olika prognoser. Det enda vi kan veta med säkerhet är att antingen är alla prognoser felaktiga, eller så är alla utom en felaktiga. Därefter räknar de fram genomsnitt och konfidensintervall från dessa dussintals prognoser, trots att alla utom en med säkerhet är felaktiga! Det är inte vetenskap. Det är ett trolleritrick för att lura de vetenskapligt utmanade att tro att det är vetenskap.

Man måste ställa sig frågan: Varför så många olika datormodeller, och varför ger de så olika resultat? Om jag exempelvis vill ha en hållfasthetsberäkning av en järnvägsviadukt så kommer jag ju inte att få olika svar från olika ingenjörer.
2021-08-09, 14:04
Medlem
RonPaul2008s avatar
Så intressant att detta kommer nu, CNN avslöjades att de kommer mjölka klimat propagandan, det var redan på agendan i April:
https://www.youtube.com/watch?v=Dv8Zy-JwXr4&t=455s

Om folk inte ser hur manipulerade de blir av allt så är det verkligen sorgligt.
2021-08-09, 14:08
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om det nu är rapporten som ska diskuteras så kanske det kan vara på sin plats att hänvisa direkt till den: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf

Jag har inte hunnit annat än skumma igenom den och det är väl upp till var och en hur mycket tilltro man sätter till IPCC:s prognoser men själva rapporten känns åtminstone som ett bättre utgångsläge för diskussion än DN eller någon annan medias tolkning av innehållet.

Var kan man få tillgång till alla datormodeller de använder? Jag menar alltså att jag vill ha tillgång till alla matematiska formler och inskrivna variabler de använder i sina uträkningar.
2021-08-09, 14:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Var kan man få tillgång till alla datormodeller de använder? Jag menar alltså att jag vill ha tillgång till alla matematiska formler och inskrivna variabler de använder i sina uträkningar.

Jag har som sagt knappt hunnit skumma igenom dokumentet men det är en summering av en större rapport (på hela 3949 sidor) som du hittar här: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf

Förhoppningsvis finns en mer ingående beskrivning av deras olika modeller i den.
2021-08-09, 14:17
Medlem
S.Kandals avatar
Det är banne mig inte lätt att hitta kritiska inlägg gentemot dagens miljöhysteri. Beror högst säkert på att de som är insatta i problematiken måste följa "rätt linje" för att behålla sitt jobb.

Hittade åtminstone nedan...

"Koldioxid är inte något farligt gift
Koldioxid (CO2) är en osynlig, lukt- och smaklös gas som vi andas ut natt som dag. Trots detta framställs CO2 medialt oftast som en svart rök som bolmar ut ur fabriksskorstenar. Så ock i Amalia Mattssons inlägg den 29 december.

CO2 är emellertid upphovet till allt organiskt liv på jorden och inte ett farligt gift som många människor via media och politiker kommit att tro. Växterna tar som bekant upp CO2 genom klyvöppningarna i bladen och avger syre, en process som drivs av solenergi. Sveriges samlade utsläpp av CO2 (industri, uppvärmning, trafik etcetera) utgör inte mer än 1,6 procent av vad världens befolkning andas ut.

Hav och vattendrag binder CO2 vid låga temperaturer och avger CO2 då temperaturen stiger. Om temperaturen stiger på grund av kosmiska krafter (solen med mera) avgår CO2. Det är solen och andra kosmiska krafter som i allt väsentligt styr jordens temperatur, inte CO2.

Vad gäller CO2 och växtodling haltar Amalia Mattssons argument något. Grödornas avkastning och skogarnas tillväxt begränsas av det minst tillgängliga växtnäringsämnet. (produktionsfaktorn). Effekten av gödsling, bättre sorter, etcetera begränsas av det minst tillgängliga näringsämnet.

En produktionsfaktor kan här inte ersätta en annan. Om man tillför CO2 i växthus ökar skördarna som bekant. Mindre känt är att Jordens öknar har minskat i omfattning under de senare decennierna trots att FN:s klimatpanel IPCC hävdar motsatsen.

Jordens klimat har under planetens existens varierat enormt. Under perm, för 250-300 miljoner år sedan, hårdnade klimatet och delar av södra halvklotet nedisades. Detta trots att CO2-halten låg på hela 900 ppm.

Det är riktigt att istider kommer och går i långa cykler. Följdfrågor till Amalia Mattsson blir, varför den senaste inlandsisen på vårt halvklot smälte och hur man kan vara så säker på att den processen helt har avstannat och att mänskligt betingad CO2 nu är den huvudsakliga temperaturregulatorn. I ett kortare perspektiv kan man konstatera att det under Jesu tid var mycket varmare i den då kända världen än nu och att det under vikingatiden var så varmt att man kunde odla vin i Mälardalen och spannmål på Grönland."

https://www.norrteljetidning.se/artikel/koldioxid-ar-inte-nagot-farligt-gift
2021-08-09, 14:19
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det är banne mig inte lätt att hitta kritiska inlägg gentemot dagens miljöhysteri. Beror högst säkert på att de som är insatta i problematiken måste följa "rätt linje" för att behålla sitt jobb.

Hittade åtminstone nedan...

"Koldioxid är inte något farligt gift
Koldioxid (CO2) är en osynlig, lukt- och smaklös gas som vi andas ut natt som dag. Trots detta framställs CO2 medialt oftast som en svart rök som bolmar ut ur fabriksskorstenar. Så ock i Amalia Mattssons inlägg den 29 december.

CO2 är emellertid upphovet till allt organiskt liv på jorden och inte ett farligt gift som många människor via media och politiker kommit att tro. Växterna tar som bekant upp CO2 genom klyvöppningarna i bladen och avger syre, en process som drivs av solenergi. Sveriges samlade utsläpp av CO2 (industri, uppvärmning, trafik etcetera) utgör inte mer än 1,6 procent av vad världens befolkning andas ut.

Hav och vattendrag binder CO2 vid låga temperaturer och avger CO2 då temperaturen stiger. Om temperaturen stiger på grund av kosmiska krafter (solen med mera) avgår CO2. Det är solen och andra kosmiska krafter som i allt väsentligt styr jordens temperatur, inte CO2.

Vad gäller CO2 och växtodling haltar Amalia Mattssons argument något. Grödornas avkastning och skogarnas tillväxt begränsas av det minst tillgängliga växtnäringsämnet. (produktionsfaktorn). Effekten av gödsling, bättre sorter, etcetera begränsas av det minst tillgängliga näringsämnet.

En produktionsfaktor kan här inte ersätta en annan. Om man tillför CO2 i växthus ökar skördarna som bekant. Mindre känt är att Jordens öknar har minskat i omfattning under de senare decennierna trots att FN:s klimatpanel IPCC hävdar motsatsen.

Jordens klimat har under planetens existens varierat enormt. Under perm, för 250-300 miljoner år sedan, hårdnade klimatet och delar av södra halvklotet nedisades. Detta trots att CO2-halten låg på hela 900 ppm.

Det är riktigt att istider kommer och går i långa cykler. Följdfrågor till Amalia Mattsson blir, varför den senaste inlandsisen på vårt halvklot smälte och hur man kan vara så säker på att den processen helt har avstannat och att mänskligt betingad CO2 nu är den huvudsakliga temperaturregulatorn. I ett kortare perspektiv kan man konstatera att det under Jesu tid var mycket varmare i den då kända världen än nu och att det under vikingatiden var så varmt att man kunde odla vin i Mälardalen och spannmål på Grönland."

https://www.norrteljetidning.se/artikel/koldioxid-ar-inte-nagot-farligt-gift

Det är något som gör jorden varmare och det är inte solen.
2021-08-09, 14:23
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag har som sagt knappt hunnit skumma igenom dokumentet men det är en summering av en större rapport (på hela 3949 sidor) som du hittar här: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf

Förhoppningsvis finns en mer ingående beskrivning av deras olika modeller i den.

4000 sidor? Om någon annan hittar vilka variabler eller matematiska formler de använder så är jag intresserad av att se det, för det kan de väl inte hålla hemligt?
2021-08-09, 14:23
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Tunga importtullar på gods från Kina baserat på deras utsläpp är det enda som skulle kunna flytta produktionen till mer miljövänliga destinationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in