När Tegnell påstår att det är farligare att gå över gatan än att få Covid så är det ju inte så konstigt att yngre inte vill vaccinera sig.
Vaccinera sig gör man mot sådant man tror kan vara farligt typ.
Tegnell har ju iofs delvis rätt. Betydligt fler unga och friska dör ju i trafiken jmf med covid. Så man kan ju förstå att de yngre är skeptiska. Det gäller ju för de "yngre" att förstå att de inte ska vaccinerar sig för att skydda sig själva (för de är covid en försumbar risk i förhållande till andra vardagliga risker) , utan för samhällets skull.
Finns det någonting som pekar på att Delta skulle komma att döda 90-100 personer om dagen? Det som talar emot är, många fler immuniserade och att Delta verkar ha hög spridning, men ge mild sjukdom. Vilket i sin tur ger många fler med naturlig immunitet.
Ja, men som jag skrev så upphör ju verkan av vaccinet successivt. De allra äldsta och sköraste fick sina doser redan i januari; de behöver antagligen påfyllning redan nu. OM vi ska tillåta allmän smittspridning.
Tack! Det stärker min övertygelse om att jag inte behöver detta vaccin.
Jag såg senast igår en studie som visade att bland de som haft Covid 19 så löpte ovaccinerade 2-3 gånger större risk för återinfektion än de som var vaccinerade.
Allting diskuteras nytta vs risk och hur samhället påverkas i stort och då förstår man att det finns oerhörda risker på individnivå och att det saknas långtidsstudier. Ex att vaccinera barn kan vara bra för då får helheten gå i skolan och det är ekonomiskt bra för samhället. Att massvaccinera alla kan vara bra för då får totalt sett alla i samhället fördel av att slippa restriktioner. Massvaccineringar är bra då vi undviker en större smittspridning totalt sett men på individnivå kan man drabbas men inte ekonomin i stort. Ja ni ser poängen...
Tegnell har ju iofs delvis rätt. Betydligt fler unga och friska dör ju i trafiken jmf med covid. Så man kan ju förstå att de yngre är skeptiska. Det gäller ju för de "yngre" att förstå att de inte ska vaccinerar sig för att skydda sig själva (för de är covid en försumbar risk i förhållande till andra vardagliga risker) , utan för samhällets skull.
Haha för samhället!? Så man ska riskera sin personliga hälsa för samhället gtfo. Hellre ser jag samhället brinna än tar giftet.
Yngre är i större utsträckning "jag individer" så att de skulle tänka på samhället i första hand är tveksamt. Dessutom hindrar inte vaccinet smittspridningen tillräckligt ändå. Nuvarande vaccinerna räcker inte för att uppnå flockimmunitet även om yngre vaccinerar sig.
Svårt att hitta något av substans längre i bruset av all pajkastning om vaccinets vara eller inte vara.
Någon som har en aktuell lägesbild av situationen i Sverige?
Det ökar tycker jag mig ha hört (i Stockholm). Varför? Är inte typ alla vaccinerade eller haft sjukdomen nu?
Garanterat är väl alla i de så kallade riskgrupperna vaccinerade nu. Hur ser det ut på sjukhusen? Är det fortfarande folk som kommer in med allvarlig Covid? Vilka är det i så fall, är det riskgrupper, är det vaccinerade, är det nya mutationer?
Går något enligt planen? Skulle inte smittan vara stoppad nu, flockimmunitet och allt det där? Vad är prediktionen för framtiden och resten av året? Har inte lyssnat på Tegnell och co på ett tag.
Ja, men som jag skrev så upphör ju verkan av vaccinet successivt. De allra äldsta och sköraste fick sina doser redan i januari; de behöver antagligen påfyllning redan nu. OM vi ska tillåta allmän smittspridning.
Ja, det blir väl att skicka i riskgrupperna en 3:e spruta. Men ligger inte det i planen då? Pfizer var väl tidiga med infon om att effekten skulle mattas av efter ca 6 mån. Våran vaccin-inköpare(minns inte namnet)pratade tidigt i somras om en 3::e dos.
Någon som har en aktuell lägesbild av situationen i Sverige?
FHM presenterar ständigt ny statistik, den är inte speciellt lätt att få fram och jag tycker att man länkas runder. Men denna grafiska sida kan man använda för att zooma in på antalet inlagda och döda de senaste dagarna: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Min bedömning är att det ökar relativt långsamt från väldigt låga nivåer. Vi har 1-3 inläggningar på IVA per dag och drygt en död i veckan
Jag såg senast igår en studie som visade att bland de som haft Covid 19 så löpte ovaccinerade 2-3 gånger större risk för återinfektion än de som var vaccinerade.