2021-08-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När Tegnell påstår att det är farligare att gå över gatan än att få Covid så är det ju inte så konstigt att yngre inte vill vaccinera sig.

Vaccinera sig gör man mot sådant man tror kan vara farligt typ.
Tegnell har ju iofs delvis rätt. Betydligt fler unga och friska dör ju i trafiken jmf med covid. Så man kan ju förstå att de yngre är skeptiska. Det gäller ju för de "yngre" att förstå att de inte ska vaccinerar sig för att skydda sig själva (för de är covid en försumbar risk i förhållande till andra vardagliga risker) , utan för samhällets skull.
Citera
2021-08-09, 07:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Finns det någonting som pekar på att Delta skulle komma att döda 90-100 personer om dagen? Det som talar emot är, många fler immuniserade och att Delta verkar ha hög spridning, men ge mild sjukdom. Vilket i sin tur ger många fler med naturlig immunitet.

Ja, men som jag skrev så upphör ju verkan av vaccinet successivt. De allra äldsta och sköraste fick sina doser redan i januari; de behöver antagligen påfyllning redan nu. OM vi ska tillåta allmän smittspridning.
Citera
2021-08-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Tack! Det stärker min övertygelse om att jag inte behöver detta vaccin.

Jag såg senast igår en studie som visade att bland de som haft Covid 19 så löpte ovaccinerade 2-3 gånger större risk för återinfektion än de som var vaccinerade.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7032e1.htm
Citera
2021-08-09, 08:38
Medlem
Allting diskuteras nytta vs risk och hur samhället påverkas i stort och då förstår man att det finns oerhörda risker på individnivå och att det saknas långtidsstudier. Ex att vaccinera barn kan vara bra för då får helheten gå i skolan och det är ekonomiskt bra för samhället. Att massvaccinera alla kan vara bra för då får totalt sett alla i samhället fördel av att slippa restriktioner. Massvaccineringar är bra då vi undviker en större smittspridning totalt sett men på individnivå kan man drabbas men inte ekonomin i stort. Ja ni ser poängen...
Citera
2021-08-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tegnell har ju iofs delvis rätt. Betydligt fler unga och friska dör ju i trafiken jmf med covid. Så man kan ju förstå att de yngre är skeptiska. Det gäller ju för de "yngre" att förstå att de inte ska vaccinerar sig för att skydda sig själva (för de är covid en försumbar risk i förhållande till andra vardagliga risker) , utan för samhällets skull.

Haha för samhället!? Så man ska riskera sin personliga hälsa för samhället gtfo. Hellre ser jag samhället brinna än tar giftet.
Citera
2021-08-09, 09:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Haha för samhället!? Så man ska riskera sin personliga hälsa för samhället gtfo. Hellre ser jag samhället brinna än tar giftet.

Men det är ju samhället som betalar ditt socialbidrag!
Hur fan tänkte du nu?
Citera
2021-08-09, 10:22
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De enda som dör nu är de som valt att inte vaccinera sig.

- och är multisjuka, överviktiga eller gamla..

Ser fortfarande inte någon anledning för personer under 40 att ta vaccinet.
Citera
2021-08-09, 10:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Yngre är i större utsträckning "jag individer" så att de skulle tänka på samhället i första hand är tveksamt. Dessutom hindrar inte vaccinet smittspridningen tillräckligt ändå. Nuvarande vaccinerna räcker inte för att uppnå flockimmunitet även om yngre vaccinerar sig.
Citera
2021-08-09, 10:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Svårt att hitta något av substans längre i bruset av all pajkastning om vaccinets vara eller inte vara.
Någon som har en aktuell lägesbild av situationen i Sverige?

Det ökar tycker jag mig ha hört (i Stockholm). Varför? Är inte typ alla vaccinerade eller haft sjukdomen nu?

Garanterat är väl alla i de så kallade riskgrupperna vaccinerade nu. Hur ser det ut på sjukhusen? Är det fortfarande folk som kommer in med allvarlig Covid? Vilka är det i så fall, är det riskgrupper, är det vaccinerade, är det nya mutationer?

Går något enligt planen? Skulle inte smittan vara stoppad nu, flockimmunitet och allt det där? Vad är prediktionen för framtiden och resten av året? Har inte lyssnat på Tegnell och co på ett tag.
Citera
2021-08-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men som jag skrev så upphör ju verkan av vaccinet successivt. De allra äldsta och sköraste fick sina doser redan i januari; de behöver antagligen påfyllning redan nu. OM vi ska tillåta allmän smittspridning.

Ja, det blir väl att skicka i riskgrupperna en 3:e spruta. Men ligger inte det i planen då? Pfizer var väl tidiga med infon om att effekten skulle mattas av efter ca 6 mån. Våran vaccin-inköpare(minns inte namnet)pratade tidigt i somras om en 3::e dos.
Citera
2021-08-09, 10:49
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Någon som har en aktuell lägesbild av situationen i Sverige?

FHM presenterar ständigt ny statistik, den är inte speciellt lätt att få fram och jag tycker att man länkas runder. Men denna grafiska sida kan man använda för att zooma in på antalet inlagda och döda de senaste dagarna: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Min bedömning är att det ökar relativt långsamt från väldigt låga nivåer. Vi har 1-3 inläggningar på IVA per dag och drygt en död i veckan
Citera
2021-08-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag såg senast igår en studie som visade att bland de som haft Covid 19 så löpte ovaccinerade 2-3 gånger större risk för återinfektion än de som var vaccinerade.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7032e1.htm

Ok, nya rön hela tiden. Men jag var förkyld i 1,5 dygn av ursprungsvarianten. Det ordnar sig nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in