2021-08-08, 19:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det där med värderingar, kom du in efter femtielfte gången det diskuterades tro? Notar skötte en av värderingarna, tror han hette Erik som gjorde den. Den skickades på sms till Ebba (påstår Ebba) och hamnade på papper efter tillträdesdagen. Huruvida Ebba visade Esbjörn värderingen, eller berättade om den för honom, har det inte nått konsensus om. Men Erik ska vittna, så hur värderingen gick till och när och allt det där, får vi nog svar på i sinom tid.

Ebba bjöd 3.8 (som är det enda kända budet från henne), med avdrag för att ta hand om allt som Esbjörn lämnade efter sig. Städning, röjning och eventuell sanering. Densias värdering som beordrades från Esbjörnhållet, kom fram till ungefär samma summa pengar som Notar, lite drygt 4 miljoner.
Då är med andra ord Aftonbladets uppgift felaktig. Varför ska vi då lita på något som står i artikeln?
2021-08-08, 19:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du binder genomgående halmgubbar som du sedan vill att jag och andra ska argumentera mot.

När det gäller tvisten är det inte helt givet att Ebba kommer att vinna den, så det är i sig ett argument för att inte förlika. För Esbjörns del är det viktigaste att få ha kvar fastigheten livet ut. Han bryr sig inte om att det kostar en del att processa och att det i slutänden kan bli dyrt för honom. Själva processandet har han överlåtit till sina ombud, så det behöver han inte ägna tid och möda åt. Jag är helt övertygad att det bästa för Esbjörn givet situationen är att han vet och känner att han har stöd från de närmaste och att de gör allt de kan för att se till att han får behålla fastigheten, såsom han i själ och hjärta vill. De närmaste och ombudens stöd håller Esbjörn uppe så gått det går.

Något av det bästa är att hans närstående såg till att fallet uppmärksammades i media. Genom att göra så sådde de ett frö som förhoppningsvis kan växa till att åtgärdes tas för att stärka skyddet för äldre-äldre. Här spelar också den kommande rättegången och domen en viktig roll.
Å så säger dom att du hatar Esbjörn och vill ha honom klapp-dement till varje pris. Jag tycker det låter som du tar hänsyn till hans vilja.

Men jag tror oxå det är ungefär så här det ligger till. Det är få människor i världen som är så illvilliga och uträknade som vissa utmålar människorna kring Esbjörn att bara. (Kanske Nämnde-Klämde tesen är tillämpnimgsbar).

Man läser det du skriver och det känns helt logiskt, rimligt och trovärdigt. När jag skrev en sammanfattning av Ebbaiesternas tes så var det många som påstod att jag skrev sagor.
2021-08-08, 19:23
Medlem
När ska målet om huset upp i tingsrätten?

Är E Busch tvärsäker på att hon vinner? Eller kommer hon att ge upp köpet?

Hon erkände ju förtal pga att hon förtalat en person, för att slippa rättegång?
2021-08-08, 19:25
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Då är med andra ord Aftonbladets uppgift felaktig. Varför ska vi då lita på något som står i artikeln?

Vilken uppgift? Hela Oisins kolumn är fulla med "å den ena sidan" och "å den andra sidan".
2021-08-08, 19:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Vilken uppgift? Hela Oisins kolumn är fulla med "å den ena sidan" och "å den andra sidan".
Det står I inlägget du citerade nyss. Läser inte du inlägg som du citerar?
2021-08-08, 19:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Vad är partiskt? Nu får du specificera din anklagelse.

1. Ebba frågar om hon får röja sly

Det är de överens om, att hon fått tillstånd till att röja sly. Inte partiskt.

2. Esbjörn godkänner

Också det här är de överens om, enligt polisförhöret. Inte partiskt.

3. Ebba röjer sly och små bäbis-träd

Nåja, Ebba röjde personligen ingenting vad vi vet, utan det var på hennes uppdrag det röjdes. Det avverkades några ungträd i samband med röjningarna. Ska man räkna de till sly eller inte? Kan alltid diskuteras, jag kallade de för bäbis-träd, för den där storleken av träd är av ointresse inom skogsindustrin. Det är sådana man gallrar bort och flisar upp på plats.

Men jag nämnde ändå träd och skilde det från sly (vilket hon fick tillstånd för), så inte en partisk punkt.

4. Tidningen intervjuar Matz och Esbjörn om den nu påstått olovliga trädskövlingen

De påstod i tidningen "olovligen sågat ned ett stort antal träd", så inte är det här en partisk punkt.

5. Det lämnas in en polisanmälan om olovlig trädskövling

Här fick jag det fel. De polisanmälde för skadegörelse. Men anser du att det blev en partisk punkt för det?

6. Esbjörn berättar att röjningen var till viss del godkänd av honom

Orkar inte ens leta upp den här bilagan, men att fallet blev nedlagt utgick från Esbjörns slygodkännande. Inte partiskt.

7. Esbjörns ombud i fastighetsaffären blir förvånad över att Esbjörn inte rådgjort med honom innan förhöret

Om jag minns rätt, så visste Binninge inte om att Esbjörn blivit förhörd av polisen eller att han skulle bli det.

8. Fallet läggs ner

Det lades väl ner? Så hur kan det här vara partiskt?
Jag bryr mig faktiskt inte nämnvärt om tidslinjen. Den är ju ett icke dokument. Men de som gillar den kan väl leka med dem. Bara den inte används som bevis när någon diskuterar med mig.

Men du Fnirp ska ha heder av att du alltid motiverar och håller god ton. Jag tycker du skriver intressanta inlägg och jag tänker ofta att jag ska svara på fler än jag gör. Du är ingen Ebbaist, du tycker bara att Ebba ska ha huset. En helt annan sak.

Men here we go,
1, Ebba frågar om hon får röja lite vid vägen.
2, Esbjörn säger Ja, men säger inga träd och ni får bara ta bort dött.
3, Ebba med vänner och familj röjer långt mera än vad som var överenskommet. De väljer dessutom att avverka ungträden på ett fult och konstigt sätt. Lämnar kvar väldigt långa stubbar. De slänger skrot de inte fått lov att slänga. Och de tar sig för att kladda faluröfärg på ett stort antal träd.
4, Skövling kanske är överdrivet. Även om jag använt ordet själv. ( ibland använder jag förstärkande ord). Men dock har Ebba med anhang begått kraftiga övertramp. Se punk 3.
5, Att det polisanmäls som skadegörelse tycker jag är helt rimligt. En granne sågade ner ett träd i min trädgård en gång. Jag blev fly förbannad. Dock polisanmälde jag inte. Men jag hade gjort det om vi låg i juridisk tvist.
6, Esbjörn säger att han godkänt att de röjde lite uppe vid vägen vid tomtgränsen.
7, Det skulle nog de flesta juridiska ombud bli. I synnerhet om låg i twist angående samma ärenden.
8, Helt rätt att fallet läggs ner. Slarvigt polisarbete tycker jag. Jag tycker att Ebba tog sig friheter hon inte hade. I synnerhet som hon inte hade kontraktet på huset.
2021-08-08, 19:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin

Det skall upp 25-27 oktober.

Om Ebba är tvärsäker vet nog bara hon.
2021-08-08, 19:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Esbs milda minnesproblematik som lämnats in till rätten är långt ifrån tillräcklig för att göra honom rättsoförmögen. De undersökningar som gjorts är långt ifrån att ens komma ifråga för detta hittills. Även om han skulle ha en betydligt allvarligare minnesproblematik så behöver Esb, med stöd av läkaruttalanden, visa att dessa grava problem var närvarande vid avtalstillfället.

Om Esbs ombud skulle kunna visa på detta (vilket de hittills är långt ifrån), så behöver de fortfarande uppfylla andra rekvisit för att rätten ens ska överväga att ogiltigförklara det slutna avtalet.

Är det rätt och moraliskt att Esbs eget ombud demensförklarat honom?
Är det rätt och moraliskt av Esbs ombud att fortsätta att driva en process efter att den är utsiktslös att vinna?
Är det rätt och moraliskt av Esb och Esbs ombud att fortsätta driva processen om fastigheten, då de själva i inlagor visat på avtalets giltighet (ej dement, rimligt pris mm), och att Esb en dag kommer att få betala antagligen väsentliga belopp för ett uselt försvar som varit utan utsikt att vinna nu under lång tid?

På vilket sätt tillvaratas Esbs intresse av att denna process fortsätter?
Hitta ett inlägg där jag skrivet att jag tycker Esbjörn är rättsoförmögen.Jag har aldrig skrivet det och jag tycker det inte. Det är knappt någon som skriver. Esbjörns ombud hävdar inte heller att han är det. Och inte Esbjörn själv. Så vem hävdar det menar du?

Ja det är moraliskt rätt av ett ombud att driva sin klients linje vid rättsliga förhandlingar. Det är lite av kärnan i ett juridisk ombuds arbete faktiskt.

Det är ju gulligt att du bryr dig om Esbjörns ekonomi. Men han väljer själv vad han vill lägga sina pengar på. Och han gör det fast någon hjälper honom med hans ekonomi genom en generalfullmakt.

Dessutom så finns det inget som säger att Esbjörn inte kommer att vinna. Men den som lever får se.
2021-08-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin

Hon erkände ju förtal pga att hon förtalat en person, för att slippa rättegång?

Alla vet att Ebba kommer vinna. Hon har försökt ge upp köpet med det gick Esbjörn inte med på, han vägrade träffas när Ebba bokat ett möte för att de skulle göra upp om saken.

Det hon gjorde var inte förtal och det var inte "pga att hon förtalat en person" som hon erkände. Hon hade inte förtalat någon och det var andra orsaker till att hon erkände, som hon själv redogjort för.
2021-08-08, 19:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Å så säger dom att du hatar Esbjörn och vill ha honom klapp-dement till varje pris. Jag tycker det låter som du tar hänsyn till hans vilja.

Men jag tror oxå det är ungefär så här det ligger till. Det är få människor i världen som är så illvilliga och uträknade som vissa utmålar människorna kring Esbjörn att bara. (Kanske Nämnde-Klämde tesen är tillämpnimgsbar).

Man läser det du skriver och det känns helt logiskt, rimligt och trovärdigt. När jag skrev en sammanfattning av Ebbaiesternas tes så var det många som påstod att jag skrev sagor.
Tack! Jag har också märkt att Ebbas Trumpeter inte alltid vill stå för det de skriver.

För mig är det helt självklart att man verkligen ska lyssna på Esbjörn och ta det han säger och vill på allvar. Förmodligen är det inte inte alltid det lättaste eftersom Esbjörn är snurrig men det är ingen ursäkt. Precis som med barn är det lättast att inbilla sig att deras vilja sammanfaller med ens egen vilja och att man vet vad som är bäst för dem.

Om det nu är så att människorna runt Esbjörn av egoistiska och giriga skäl påverkar och styr honom tycker jag att det är minst sagt konstigt att de inte stoppat fastighetsbråket för länge sedan. Risken är ju överhängande att detta i slutänden kommer att bli dyrt för Esbjörn och det betyder mindre arv att dela på.
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Hitta ett inlägg där jag skrivet att jag tycker Esbjörn är rättsoförmögen.Jag har aldrig skrivet det och jag tycker det inte. Det är knappt någon som skriver. Esbjörns ombud hävdar inte heller att han är det. Och inte Esbjörn själv. Så vem hävdar det menar du?

Ja det är moraliskt rätt av ett ombud att driva sin klients linje vid rättsliga förhandlingar. Det är lite av kärnan i ett juridisk ombuds arbete faktiskt.

Det är ju gulligt att du bryr dig om Esbjörns ekonomi. Men han väljer själv vad han vill lägga sina pengar på. Och han gör det fast någon hjälper honom med hans ekonomi genom en generalfullmakt.

Dessutom så finns det inget som säger att Esbjörn inte kommer att vinna. Men den som lever får se.
Xiu är ett tydligt exempel på någon som är ointresserad av att försöka se saken från Esbjörns horisont. En människa som är äldre-äldre har rimligen inte så lång framtid kvar att pengar spelar någon större roll. Esbjörn har heller inga egna barn och barnbarn att värna om.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-08 kl. 19:47.
2021-08-08, 19:45
Medlem
Citat:
Expressens källa är en anonym "bybo" . Tungt. Varför är inte bybor kallad som vittne?

En annan intressant uppgift i artikeln är att Ebba lät två mäklare värdera Esbjörns fastighet innan hon la bud.
Finns det ens bevis för att Ebba låtit göra någon enda värdering innan hon gav Esbjörn ett bud?

Synd att kolla en bra story, eller hur det nu heter.

Trist att se att du fortsatt har så dålig koll. Flera "bybor" är kallade att vittna. Ebba har inte uppgett att hon låtit "två mäklare" värdera fastigheten innan hon la bud.

Bevis för att värdering gjordes innan de skrev avtal är inskickat som inlaga till domstolen. Det borde du ha koll på.

Om värderingen gjordes efter att Ebba la sitt bud, så visar det bara att Ebba själv gjort en mycket korrekt bedömning av värdet och dessutom valde att lägga schysst bud och inte, som vissa i Esbjörns närhet rena skambud. Ty, Ebbas bud skiljer bara någon enstaka procent från överenskommet pris baserat på värderingen. Som dessutom senare bekräftats av Esbjörns egen värdering.
2021-08-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Med tanke på hur en hel del härinne sprider osanna uppgifter om Esb, så kan man ju undra hur många av dessa som har gjort sig skyldiga till förtal mot Esb? Samtidigt så verkar dessa vilja propagera mot EB, och för Esbs sak vilket rimmar illa med de förtal de samtidigt gör sig skyldiga till.

EBs grova förtal byggde på spridningen av sanna uppgifter samt räckvidden. Jag skulle gärna sett detta ärende avgöras i rätten för att utreda det hela slutligt.

De flesta inblandade i affären har blivit förtalade otaliga gånger här i tråden.

Instämmer till fullo att det är synd att anklagelserna mot Ebba om grovt förtal inte prövades i domstol. Jag är övertygad om att hon skulle ha friats, då uttalandena hade ansetts försvarliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in