2021-08-08, 13:57
  #2893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.1127
Har någon kommit på vilken shottaz medlem som är efterlyst för mordet?

Ingen. Till att börja med vet vi inte om någon är efterlyst. Media har skrivit om misstankar mot personer i Shottaz, men av beskrivningen av personerna framgår att det snarare handlar om några fd medlemmar i FLG, som hamnat i konflikt med sin grupp och tvingats lämna orten. Y*hye och B*hnan heter de. Indicier finns men det är osäkert om de är inblandade. Media gillar ju att dramatisera och gör gärna en hel gam av en mygga om de kan.
Citera
2021-08-08, 14:09
  #2894
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nog för att SV verkar söndercurlad men dra inte in mamman i det här. Hon har inget med fallet att göra.

Kikar in efter några dagar och du håller fortfarande på och tramsar. Klart man kan nämna mamman i tråden utan att peka ut henne på nåt fult sätt.
Citera
2021-08-08, 15:10
  #2895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrCHS
Det har brunnit en bil i åträsk utanför Boden kort efter att mordet skedde i Luleå. Bilens registrering står på modern till personen som är häktad.
Med tanke på den kopplingen så ser jag inget fel i att omnämna henne i tråden. Hon äger trots allt ett fordon som är en del av en mordutredning.

Att någon beskyllt henne för någonting annat än att hon är just det, ägare av fordonet. Har inte jag sett i tråden.

Däremot nyfikenhet gentemot föräldrarna som försiggår där man snokar runt på deras sociala medier för att se vem dom är vän med osv är däremot en annan fråga. Den delen tycker jag inte är ok.

Var ligger Åsträsk?
Citera
2021-08-08, 15:15
  #2896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Var ligger Åsträsk?


Det har omnämnts både Buddbyn och Åträsk. Det finns ett Åträsk strax efter Buddbyn från Boden hållet sett. Skulle gissa på att det är de "träsket" som omnämns.
Citera
2021-08-08, 15:15
  #2897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Var ligger Åsträsk?

Åträsk.

https://kartor.eniro.se/sök/boden-åträsk
__________________
Senast redigerad av Ostbert 2021-08-08 kl. 15:18.
Citera
2021-08-08, 15:19
  #2898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbert
Åträsk.

https://kartor.eniro.se/sök/boden-åträsk


Skulle anta att dom menar "Åträsket" som ligger strax efter Buddbyn.
Citera
2021-08-08, 15:26
  #2899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrCHS
Skulle anta att dom menar "Åträsket" som ligger strax efter Buddbyn.

OK. Hittar inte på några kartor. Men antar det ligger just norr om. Kan kanske kvitta.
Citera
2021-08-08, 15:27
  #2900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
OK. Hittar inte på några kartor. Men antar det ligger just norr om. Kan kanske kvitta.


https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/boden-%C3%A5tr%C3%A4sket

Ganska korkat egentligen, "Åträsket" och "Åträsk" ligger ganska nära varandra.
Citera
2021-08-08, 15:32
  #2901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrCHS
https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/boden-%C3%A5tr%C3%A4sket

Ganska korkat egentligen, "Åträsket" och "Åträsk" ligger ganska nära varandra.

Förvirrande med dessa träsk. Bilderna över de olika platserna visar någon oskarp massa av skog(?) också.
Citera
2021-08-08, 15:36
  #2902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbert
Förvirrande med dessa träsk. Bilderna över de olika platserna visar någon oskarp massa av skog(?) också.


Japp det är otroligt mycket små byar runtom Boden, bara en handfull med hus i dom flesta. Men mestadels skog och mindre vägar.

Som det omnämnts tidigare i tråden så om man fortsätter efter den vägen förbi Sandträsk så kan man ta sig vidare mot Harads. Sen vidare ut på E45 och åka inlandet ända ner till söder.

Den spekulationen låter inte helt orimlig i mina öron.
Citera
2021-08-08, 16:12
  #2903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrCHS
Japp det är otroligt mycket små byar runtom Boden, bara en handfull med hus i dom flesta. Men mestadels skog och mindre vägar.

Som det omnämnts tidigare i tråden så om man fortsätter efter den vägen förbi Sandträsk så kan man ta sig vidare mot Harads. Sen vidare ut på E45 och åka inlandet ända ner till söder.

Den spekulationen låter inte helt orimlig i mina öron.

Ja det verkar bara vara två skrivna där. Resten är väl sommarstugor numera. Om man inte har tänkt fortsätta känns det onödigt att köra så långt från Boden för att elda. Förutsatt att bilens ägare är den påstådda. Annars är det ju en snygg desinformationsoperation. Tycker platsen tyder på vissa kunskaper om lokalförhållandena. Men om det var Rinkebyborna kan de ju ha åkt runt och vittjat tomma hus. Nå’t ska de väl göra på sin fritid.

Edit: Posten om bilen kom från nyreggad medlem.
__________________
Senast redigerad av Refraktor 2021-08-08 kl. 16:19.
Citera
2021-08-08, 16:35
  #2904
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Men varför envisas folk med att nämna henne då? varken hon eller pappan har något med detta att göra punkt slut,

I början av tråden uppfattades bilbranden som en separat händelse. Skotten i Luleå hade ju larmats till polis kl 22.18 den 30 juli och den bil som farit iväg i hög fart på Buddbyvägen utanför Boden ringdes in kl 03.17 den 31 juli. Det var alltså fyra timmars skillnad och 40 kilometers avstånd mellan incidenterna.

Eftersom jag (och flera med mig) tror att Frida inte alls mördades av någon Simon, 32, utan av ett gäng outcasts från den somaliska grupperingen FLG (även kallat "Shottaz Yngre") i Rinkeby är denna bils samröre med mordet av intresse.

Att bilen definitivt hade med mordet att göra blev klart (åtminstone för mig) då man kunde konstatera att den (en Volvo V50 från 2008) ägdes av en 60-årig kvinna med samma efternamn som den häktade 32-åringen; och att denna kvinna - efter visst studium av hennes Facebook - kunde konstateras vara 32-åringens mor.

Det finns givetvis inget självändamål att peka ut Simons mor och det är ingen som tror att hon har med Fridas död att göra, men att det var just hon som ägde bilen var viktigt eftersom den då kunde kopplas till mordet genom att den nyttjats av hennes son i samband med händelserna förra helgen.

Att det var just denna bil gjorde att polisen redan på morgonen den 31 juli kunde gripa Simon i Luleå. Att bilen stod just där leder dessutom till slutsatsen att det måste vara fler personer inblandade i mordet än bara Simon.

En 25-årig svensk tjej sköts ihjäl en vacker sommarkväll vid en norrbottnisk badsjö. Vad hon än har gjort (och det tycks ju vara en del), så förtjänade hon inte detta oblida öde.

Enligt min mening går hennes mördare fortfarande fria - och detta är åtminstone för mig en betydligt större skandal än att den person som ägde ett av de fordon som användes vid mordet får sitt namn omnämnt för att händelsekedjan ska kunna fastställas.
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-08-08 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in