Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Om människorna i Esbjörns närhet upplever honom dement är det självklart rätt att få en diagnos. Tänker du att en sjukdom är skamlig?
Vad säger att det är utsiktslöst att vinna? Juridiska experter säger att det kan gå åt båda hållen. Och de säger det inte för att de hatar Ebba. Utan för att de bedömer den juridiska situationen så?
Så nu har jag svarat min ärliga åsikt på dina frågor. Vore trevligt om du ville göra det samma på mina.
Tycker du det är rätt av Ebba att utnyttja partiet för sina egna syften? Exempelvis den text KD publicerar om att det finns en trollfabrik som hatar Ebba? Jag har tillexempel efterfrågat att någon ger mig ett exempel på ett hatiskt inlägg från denna tråd, riktat mot Ebba. Ingen har tyvärr kunnat visa mig ett.
Eller att hon på sin partiledar facebooksida hetsar mot enskilda individer utan att ha några bevis?
Jag gick vidare precis som jag sa att jag skulle göra. Det förstår jag att du gör oxå.
Så du menar att det är oket att hugga ner träd i en trädgård man inte äger och inte har påskrivet kontrakt på. Du menar att det är okey att hugga ner och kladda falu rödfärg på träd i en hel trädgård. Om man fått löfte på att röja lite i anslutning till vägen.
Esbjörn blir hårt dömd för att han försöker få banken att hjälpa honom att betala tillbaka handpenningen.
Men när Ebba skövlar på andra tomter och utan lov så är det helt okey.
Känner du inte själv att resonemanget haltar ibland?
Om man försöker få sin anhöriga att bli demensförklarad för att man vill ta kontroll över personens liv av någon anledning, så är det åt helvete skamligt. Om man försöker få sin anhöriga att bli demensförklarad, för att personen faktiskt verkar vara dement och behöver hjälp som den inte kan få utan att få diagnosen satt, då är det jättebra.
Oddsen för att vinna ser rätt dåliga ut för en lekman som jag. Antingen befinner rätten Esbjörn rättsförmögen och Ebba får rätt, eller så lyckas Esbjörns ombud att övertyga rätten om att inlämnade bilagor bevisar att Esbjörn är rättsoförmögen och Esbjörn får rätt. Bevisningen för det inlämnade tycker inte jag talar för att Esbjörn är rättsoförmögen.
Men säg att han är rättsoförmögen. Då aktualiseras frågan om hur mycket Ebba visste och förstod om Esbjörns diagnos. Förstod hon inte, så kommer hon nog inte behöva betala Esbjörns rättegångskostnader, utan bara behöva ta hand om sina egna. Kanske ryker Esbjörn på alla juridiska kostnader? Förstod hon att Esbjörn var rättsoförmögen, ja då får hon nog stå för hela kostnaden.
Prislappen på fastigheten var inte uppenbart oskälig, så den punkten kommer nog inte diskuteras speciellt mycket, då Esbjörns part inte kunnat påvisa det.
Trollfabriker som hatar Ebba? Ja det finns. Ingen osanning. Det är bara att titta på hur vår vördade statsminister med vissa ministrar i ledband uttrycker sig och beter sig. Klart att det finns en undervegitation som hakar på.
Är det begränsat till att drabba bara Ebba? Absolut inte. Det handlar om att se till att oppositionen inte får nån extra procent röster, för det tippar vågskålen. Se till att KD tappar 2,5% vid nästa val och de är under riksdagsspärren. Vips har man en 6,32%-vinst i praktiken.
Är det begränsat med avsändare? Nej, tyvärr har nog alla partier sina trollfabriker. Istället för att försöka övertyga valboskapen med att de är rätt politiker att styra landet, så försöker man övertyga valboskapen om att andra partier är fel politiker att styra landet.
Vad gäller partiledare som hetsar mot enskilda individer, så är det tyvärr vanligt idag. Vi har till och med en justitieminister som hetsar mot journalister och tidningar och försöker tysta kritiska röster. Jag vet inte vad du lägger in i "hetsa", men har Ebba verkligen hetsat mot enskilda individer?
Tycker du det är okay att passa på och polisanmäla nerhuggna träd, som omöjligen kan vara nerhuggna inom det aktuella tidsspannet? Kan iofs ha varit Ebba som var där för flera år sedan och högg ner trädet, men det är grymt osannolikt. Huruvida påskrivet kontrakt existerade när träden höggs ner eller inte kan alltid diskuteras, men i slutet på samma dag fanns det likväl ett kontrakt.
Men ja, jag tycker Ebba forcerade onödigt fort vad gäller röjningen. Det kunde ha väntat till efter tillträdet. Tror även Ebba tycker så idag.