Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Enligt boken som refererades, var det Ernst som byggde kåken 1909. Ernst är Esbjörns pappa, enligt Browser. Farfadern hette något annat, oklart vad, för två olika namn förekommer i tråden.
MZ dotter skrev detta
Citat:
Det är min farfars barndoms hem som detta handlar om.
Jag har tillbringat många somrar där med min pappa när farfars bror Erik levde.
Detta talar för att det är Esb far som köpte det. inte hans farfar
Citat:
Dåvarande ägaren till Marielunds gård, Ridderbielke, sålde år 1907 en del av sin mark till ett företag, ägt av Hugo Brundin. Brundin styckade upp marken och sålde den vidare som tomter kring sjön Trehörningen. Stora sommarvillor (av ortsborna kallade grosshandlarvillor) uppfördes tillsammans med mindre hus och stugor i området. Invid sjöns kant byggdes privata sjöbodar och båtbryggor för de boende, vilka ofta hade strandtomt.På en karta från 1909 finns totalt 16 stycken tomter i området. De är centrerade kring stationen, längs med spåret och sjön.
Detta finns att läsa i boken Marielund, kulturhistoriska..
https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf
Var Denne Ernst kommer in har jag ej funnit
lite om arvet :
Esbjörn hade tre syskon: två bröder och en syster.
Systern och en av bröderna har vardera tre barn (varav en brorson alltså är Matz) medan Esbjörn och den andre brodern saknar bröstarvingar.
I hans mors dödsbo tycks de tre bröderna ha haft 1/3 vardera, medan systern av någon anledning inte verkar ha varit dödsbodelägare (modern dog före fadern och det är inte känt hur arvet skiftats).
Bröderna ägde därefter vardera 1/3 (3/9) av fastigheten. Senare dog systern och ännu senare den ogifta brodern. Hans tredjedel fördelades då på de efterlevande syskonen, som alltså då fick ytterligare 1/3 x 1/3 = 1/9 vardera.
Bröderna hade alltså därefter 1/3 + 1/9 = 4/9 vardera. Den avlidna systerns niondel skiftades vidare till hennes tre bröstarvingar, som således vardera fick 1/3 x 1/9 = 1/27. När slutligen även den andre brodern (Matz' far) avlidit ärvde hans barn vardera 1/3 av hans 4/9, dvs. 4/27.
Vid detta senare tillfälle skiftades slutligen dödsboet efter Esbjörns och hans syskons mor och det förefaller då som om Esbjörn tillskiftats hela fastigheten medan de övriga dödsbodelägarna (Esbjörns 6 syskonbarn) kompenserats på annat sätt. 2007-03
Matz har vid detta tillfälle tydligen försökt villkora sin överlåtelse på det sätt som numera blivit känt och som, om det hade skett i laga ordning, hade lett till att han efter Esbjörns död hade blivit ägare till hela fastigheten trots sin tidigare överlåtelse.
Esbjörn har dock som lagfaren ägare kunnat fritt disponera sin egendom och sälja eller testamentera den till vem som helst eftersom han själv saknar bröstarvingar.