2021-08-07, 22:58
Medlem
Rebecka ansökte om prövningstillstånd till HD 20/7. Enligt HDs hemsida tar det cirka en månad att få besked. https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/overklaga-och-begar-provningstillstand/

Inom några veckor är denna historien förhoppningsvis slut. I vart fall i några år.
Citera
2021-08-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Hon fick åtta år. Med tanke på att man normalt friges efter 2/3 och att hon har en total häktningstid på runt sex månader i dagsläget så innebär det att hon har mindre än fem år kvar. Hon borde vara ute i början av 2026.

LVU-målen är separerade från detta. Hon har dock fått avslag på att överhuvudtaget få träffa Silas. När det gäller Amos så får han bestämma en del själv gällande umgänge. Han har haft kontakt med Rebecka fram till häktningen. Har svårt att se att hon kan ha mycket kontakt med honom från häktet eller fängelset. När hon kommer ut kommer Amos vara myndig.

Jag antar att hon har en liten chans att få tillbaka Silas efter avtjänat straff, dock blir det svårt.

Mitt tips är att hon kommer hitta en ny knarkargubbe och yngla av sig igen.
När R blir frisläppt har den lille pojken bott i familjehem i cirka sex år. Att R därefter skulle "få tillbaka honom" är uteslutet enligt min bedömning. Då måste domstolen få ett rejält hjärnsläpp för att fatta ett sånt beslut.
Om familjehemsföräldrarna vill bli vårdnadshavare till pojken så kommer R sannolikt att förlora vårdnaden. Att vara vårdnadshavare åt pojken och handskas med R:s krav på umgänge kommer inte att vara lätt. Umgänge i någon form, fysiskt/digitalt, blir det säkert så småningom. Är du familjehem har du kontinuerlig hjälp o stöttning av soc. Är du vårdnadshavare försvinner det stödet.
Citera
2021-08-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
När R blir frisläppt har den lille pojken bott i familjehem i cirka sex år. Att R därefter skulle "få tillbaka honom" är uteslutet enligt min bedömning. Då måste domstolen få ett rejält hjärnsläpp för att fatta ett sånt beslut.
Om familjehemsföräldrarna vill bli vårdnadshavare till pojken så kommer R sannolikt att förlora vårdnaden. Att vara vårdnadshavare åt pojken och handskas med R:s krav på umgänge kommer inte att vara lätt. Umgänge i någon form, fysiskt/digitalt, blir det säkert så småningom. Är du familjehem har du kontinuerlig hjälp o stöttning av soc. Är du vårdnadshavare försvinner det stödet.
Håller med dig i det mesta men helt uteslutet är det inte. Hon skulle kunna mucka, ordna upp sitt liv, trappa upp umgänget långsamt för att sedan få hem Silas. Osannolikt men inte omöjligt.

Mycket hänger på hur allt blir med lex lilla hjärtat etc. Det svänger väldigt fort beroende på händelser som sker. I detta fallet har det försvagat bioföräldrarnas chanser till att få tillbaka sina barn. I andra fall, till exempel shaken babydebatten, så stärker det bioföräldrarnas chanser.
Citera
2021-08-07, 23:37
Medlem
Citat:
Håller med dig i det mesta men helt uteslutet är det inte. Hon skulle kunna mucka, ordna upp sitt liv, trappa upp umgänget långsamt för att sedan få hem Silas. Osannolikt men inte omöjligt.

Mycket hänger på hur allt blir med lex lilla hjärtat etc. Det svänger väldigt fort beroende på händelser som sker. I detta fallet har det försvagat bioföräldrarnas chanser till att få tillbaka sina barn. I andra fall, till exempel shaken babydebatten, så stärker det bioföräldrarnas chanser.
Hon borde inte ens få ha något umgänge överhuvudtaget, med tanke på hur hon förstört och söndrat sina barn. Ska fler behöva dö?
Hon borde steriliseras, seriöst menat. Har mycket svårt att se hur hon skulle kunna ordna upp sig och bli fungerande i samhället, än mindre en ansvarstagande förälder.
Droger förstör hjärnan, det går inte att läka. Hon har inte visat någon bättring, endast sökt kryphål och genvägar. Det fungerar inte i längden
Citera
2021-08-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hon borde inte ens få ha något umgänge överhuvudtaget, med tanke på hur hon förstört och söndrat sina barn. Ska fler behöva dö?
Hon borde steriliseras, seriöst menat. Har mycket svårt att se hur hon skulle kunna ordna upp sig och bli fungerande i samhället, än mindre en ansvarstagande förälder.
Droger förstör hjärnan, det går inte att läka. Hon har inte visat någon bättring, endast sökt kryphål och genvägar. Det fungerar inte i längden
Håller med dig till 100%. Hoppas innerligt att hon aldrig mer tillåts utsätta sina barn för hennes umgänge.
Citera
2021-08-07, 23:45
Medlem
Citat:

Du tror alltså inte att R kommer att förlora vårdnaden?
Citera
2021-08-07, 23:49
Medlem
Citat:
Du tror alltså inte att R kommer att förlora vårdnaden?
Jo om hovrättens dom står sig så tror jag det blir en vårdnadsförflyttning för Silas. Amos känns osäkert. Men bara för att man förlorar vårdnaden så betyder det inte att det är permanent. Hon kan få tillbaka den.

Jag skriver bara vad jag misstänker kan hända. Jag vill vara extra tydlig med att jag både tror och hoppas att hennes kontakt med barnen blir så liten som möjligt.
Citera
2021-08-08, 00:24
Medlem
Citat:
Jo om hovrättens dom står sig så tror jag det blir en vårdnadsförflyttning för Silas. Amos känns osäkert. Men bara för att man förlorar vårdnaden så betyder det inte att det är permanent. Hon kan få tillbaka den.

Jag skriver bara vad jag misstänker kan hända. Jag vill vara extra tydlig med att jag både tror och hoppas att hennes kontakt med barnen blir så liten som möjligt.
Mitt resonemang gäller endast den lille pojken.
Ditt resonemang om att R skulle återfå vårdnaden håller jag för helt utesluten. Jag utgår då från att familjehemmet/ vårdnadshavarna är ett väl fungerande hem.
På vilket sätt skulle det vara förenligt med pojkens bästa att bo med R?
(Bara att R skulle kräva att få tillbaka vårdnaden visar hur olämplig hon är som förälder).
Citera
2021-08-08, 00:37
Medlem
Citat:
Mitt resonemang gäller endast den lille pojken.
Ditt resonemang om att R skulle återfå vårdnaden håller jag för helt utesluten. Jag utgår då från att familjehemmet/ vårdnadshavarna är ett väl fungerande hem.
På vilket sätt skulle det vara förenligt med pojkens bästa att bo med R?
(Bara att R skulle kräva att få tillbaka vårdnaden visar hur olämplig hon är som förälder).
Igen, jag hoppas och tror du har rätt.

Dock finns en liten möjlighet att hon får tillbaka vårdnaden. Det är inte, enligt dig och mig, förenligt med pojkens bästa. Dock är det inte säkert att en domstol resonerar likadant. Bioföräldrarna ses, enligt mig med all rätt, som de naturliga vårdnashavarna i de flesta fallen. I en domstol ska man utgå från barnets bästa men i praktiken gör man endast en bedömning om föräldern är direkt olämplig eller ej. Man gör inte en bedömning vilket alternativ som är bäst.

Jag är ganska påläst inom vårdnastvister och har läst fler domar än de flesta. Om du bara visste hur många kriminella och före detta knarkare som får tillbaka sina barn. Jag är i grunden för att barn ska tillbaka till sin bioföräldrar om skälen för omhäntertagandet är åtgärdade. Dock i just detta fallet luktar det illa. Rebecka är manipulativ och saknar förmåga att se sina brister. Hon kommer inte bättra sig och hon borde inte ha med barn att göra.
Citera
2021-08-08, 03:55
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Även om hon visste/var varse att någonting skett, så ter det sig ändå uppenbart att varken hon eller pappan isf insåg vidden och eller räknade med döden som utgång enligt min tolkning.

Oavsett vem som gjort HLR och det ev missriktade hjälpförsöket att ge flickan kramplösande medicin, så tyder det snarare på icke uppsåt, bristande insikt och verkligen ingen avsikt att hon skulle avlida.

Jag köper vållande isf men inte dråp.

Hur kan det ens bli dråp i detta fall och vållande i fallet med styvpappan som misshandlade pojken som senare avled? Den mamman visste ju bevisligen om att pojken blivit slagen men larmade inte och friades pga bristande insikt. Jag får verkligen inte ihop det.

Det märkliga är TR tolkning. Enligt den bör det fortfarande varit hennes ansvar som vårdnadshavare. Att man väljer att leva med en galning som slår en och sedan mumsa vidare på hamburgare efter att ens barn dött är... well det saknas ord. Rebecka kommer läsa igenom denna tråd sen och troligen svara. Det hela är så absurt. Mer tydlig psykopat har jag inte skådat. I hennes värld är den enda viktiga hon, annars hade hon redan hängt sig själv. Men nej hon lever vidare och tycker nog mycket synd om sig själv.
Må s och a få skyddad identitet och aldrig någonsin behöva ha med henne att göra någonsin igen.
Citera
2021-08-08, 07:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hon fick åtta år. Med tanke på att man normalt friges efter 2/3 och att hon har en total häktningstid på runt sex månader i dagsläget så innebär det att hon har mindre än fem år kvar. Hon borde vara ute i början av 2026.

LVU-målen är separerade från detta. Hon har dock fått avslag på att överhuvudtaget få träffa Silas. När det gäller Amos så får han bestämma en del själv gällande umgänge. Han har haft kontakt med Rebecka fram till häktningen. Har svårt att se att hon kan ha mycket kontakt med honom från häktet eller fängelset. När hon kommer ut kommer Amos vara myndig.

Jag antar att hon har en liten chans att få tillbaka Silas efter avtjänat straff, dock blir det svårt.

Mitt tips är att hon kommer hitta en ny knarkargubbe och yngla av sig igen.

Det är tur att hon är så gammal, att det antagligen inte funkar längre. Inte ens om hon får kontakt med någon från inifrån fängelset, och han kommer på besök i besökslägenheten i närtid.
Citera
2021-08-08, 21:25
Medlem
folketsdomstols avatar
Så här kan det säkert gå även för Esmeraldas mamma!
Nu när Natalia Pshenkina åter är åter på Hinseberg och hennes älskade sitter på Ystad. Så oavsett anstalt så riskerar hon att snittas!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2JMOM/overfallen-av-en-mordare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in