Citat:
Ursprungligen postat av
skrakan
Mitt resonemang gäller endast den lille pojken.
Ditt resonemang om att R skulle återfå vårdnaden håller jag för helt utesluten. Jag utgår då från att familjehemmet/ vårdnadshavarna är ett väl fungerande hem.
På vilket sätt skulle det vara förenligt med pojkens bästa att bo med R?
(Bara att R skulle kräva att få tillbaka vårdnaden visar hur olämplig hon är som förälder).
Igen, jag hoppas och tror du har rätt.
Dock finns en liten möjlighet att hon får tillbaka vårdnaden. Det är inte, enligt dig och mig, förenligt med pojkens bästa. Dock är det inte säkert att en domstol resonerar likadant. Bioföräldrarna ses, enligt mig med all rätt, som de naturliga vårdnashavarna i de flesta fallen. I en domstol ska man utgå från barnets bästa men i praktiken gör man endast en bedömning om föräldern är direkt olämplig eller ej. Man gör inte en bedömning vilket alternativ som är bäst.
Jag är ganska påläst inom vårdnastvister och har läst fler domar än de flesta. Om du bara visste hur många kriminella och före detta knarkare som får tillbaka sina barn. Jag är i grunden för att barn ska tillbaka till sin bioföräldrar om skälen för omhäntertagandet är åtgärdade. Dock i just detta fallet luktar det illa. Rebecka är manipulativ och saknar förmåga att se sina brister. Hon kommer inte bättra sig och hon borde inte ha med barn att göra.