2021-08-06, 14:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
En katt kan inte uppnå vårat intellekt. Men vi har förmågan att skapa och tänka på en nivå som är själv förbättrande. Det är inte långsökt att tänka att vi människor inom en väldigt snar framtid kan förbättra våran intelligens organiskt, tekniskt, att vi kan ladda upp våra medvetanden i molnet, att vi kan skapa AI som är många gånger smartare än oss och hela tiden gör sig själv smartare. Vi behöver inte bli upplyfta av gud, han skapade oss så att vi hela tiden kan förbättra oss själva genom motgång som vi överkommer.

Jag är nog fortfarande jag skulle jag säga. Däremot är jag annorlunda. Men det är i grunden en filosofisk fråga. Vart 7 år är alla kroppens celler utbytta, är du fortfarande du? Om du är med om en olycka och tappar minnet, är du du? Om du får en stroke eller skadar hjärnan, är du du? Om en 5 åring utvecklas under 30 år, studerar, lär sig nya saker, får nya hjärnceller, nya minnen, är den personen fortfarande det barnet det va när de va 5 år? Nej; det är samma person, men nu annorlunda.

Du kan inte nå Guds intellekt heller, så jämförelsen han gjorde har en viss poäng.

Citat:
Jag förstår att du tycker/känner som du gör, och jag respekterar det. Men den guden du beskriver är för mig ingen god gud; det är en egoistisk, självisk gud som är rädd och inte har det bästa för mänskligheten i åtanke.

Det har du fel i. Gud är visst god. Du har bara en felaktig bild av vad du själv är.

Citat:
Och jag tror det är fel, jag skulle vilja tro att gud är god och faktiskt vill att vi ska förbättra mänskligheten, utplåna lidande, svält, död, att skapa ett paradis på jorden.

Det kommer.

Citat:
Tänk, vi människor, vi apor, vi som började från inget, som blev utkastade ur edens lustgård. Att vi växer och förvandlar universum i sig själv till edens lustgård.

Vi förvandlar det till en soptipp. Se dig omkring.

Citat:
Vi människor måste bli gudar. Antingen så är gud emot detta och då är han ond och inte värd att tillbe. Eller så har du fel och gud älskar oss och är stolt över de framsteg vi haft, och då vill han att vi ska göra denna resa.

Nej, det måste vi inte. Det är där du har fel, och sen bygger du massa resonemang på detta felaktiga antagande.

Citat:
Vi behöver inte bli anförtrodda makten, vi kan ta den tillslut. Du tänker dock fel, varken du eller jag kommer få den makten. Den dagen vi anskaffat oss makten att skapa egna världar så kommer vi att vara bättre, vi kommer vara beskyddare/trädgårdsmästare av denna värld och allt liv i den, vi kommer vara eviga varelser med kunskap om världens skapelse, gud, vad som finns efteråt, hur vi skapar egna världar. Det du är nu är bara grodden för det som komma skall.

Nej, vi kan inte ta makten.
Citera
2021-08-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du kan inte nå Guds intellekt heller, så jämförelsen han gjorde har en viss poäng.

Det har du fel i. Gud är visst god. Du har bara en felaktig bild av vad du själv är.

Det kommer.

Vi förvandlar det till en soptipp. Se dig omkring.

Nej, det måste vi inte. Det är där du har fel, och sen bygger du massa resonemang på detta felaktiga antagande.

Nej, vi kan inte ta makten.

We will have to agree to disagree. Vi argumenterar trotts allt om saker som ingen kan bevisa. Det du påstår är inte mer rätt än det jag påstår. Jag vill rent av påstå att det är mer rimligt att vi kommer bli gudar, än att den guden du pratar om existerar. Må hända att vi inte kan bli lika mäktiga som den kristna guden, men som sagt, det är för mig en fiktiv gud. Däremot har vi faktiska exempel på mänsklighetens oöverträffade förmågor, för vi lever i den verkligheten. Det är sannolikt att om vi inte förstör jorden och tar kål på oss själva så kommer vi bli en sorts gudar. Kanske kan vi finna gud den dagen, kanske ser vi att det inte finns någon.

Vi förvandlar inte planeten till en soptipp. Ja vi förstör och smutsar ner, men mänskligheten är att likna vid ett ensamt barn i en stor skog, utan förälder utan att veta vem de är. Vi har haft förvånansvärt få krig, vi har inte tagit död på oss själva än, trotts att många nationer har förmågan; vi bryr oss om våran miljö, vi är rent av den enda arten som i förtvivlan över våra egna misslyckanden och tillkortakommanden börjar hata sig själv, jag va en av dessa personer; jag va en misantrop, det finns ingen annan art som gör det av empati för naturen och andra arter, men vi gör det, för vi är den empatiska, moraliska arten. Och ja, jag såg tillslut allt det goda, hur mycket bättre världen blivit på så kort tid, inga böner, inga gudar gav oss det, endast vi själva med hårt slit och en tro på att det kan bli bättre. Varje dag så tar sig 170'000 människor sig ut ur fattigdom. Över 90% av alla barn, inklusive flickor, går i skolan, vi återvinner skräp, vi skapar produktion som använder mindre resurser, vi kan odla kött utan att döda ett enda djur, vi kan producera el utan att släppa ut växthusgaser. För bara en eller två generationer sedan va världen helt annorlunda. På grund av våra korta liv så märker vi inte förändringen, men den går fort. Jesus gick på vatten sägs det, men 12 människor har gått på månen. Snart går vi på Mars. Det är inget fel att tro på gud, men jag föreslår att du omlokaliserar lite av din tro till att också tro på mänskligheten, för trotts alla motgångar och motsättningar så är vi fortfarande här, och presterar häpnadsväckande bra. Still going strong.

This is the way.
Citera
2021-08-06, 19:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
We will have to agree to disagree. Vi argumenterar trotts allt om saker som ingen kan bevisa. Det du påstår är inte mer rätt än det jag påstår. Jag vill rent av påstå att det är mer rimligt att vi kommer bli gudar, än att den guden du pratar om existerar. Må hända att vi inte kan bli lika mäktiga som den kristna guden, men som sagt, det är för mig en fiktiv gud. Däremot har vi faktiska exempel på mänsklighetens oöverträffade förmågor, för vi lever i den verkligheten. Det är sannolikt att om vi inte förstör jorden och tar kål på oss själva så kommer vi bli en sorts gudar. Kanske kan vi finna gud den dagen, kanske ser vi att det inte finns någon.

Så du argumenterar om att Gud är självisk utifrån att Gud inte finns? Det blir ett rätt så tydligt logikfel. Hela ditt resonemang faller samman.

Citat:
Vi förvandlar inte planeten till en soptipp.

Så vad är det som flyter runt i haven om inte plastberg? Och vi har så mycket skräp i atmosfären från gamla satelliter att det snart är svårt att skicka upp nya.

Citat:
Ja vi förstör och smutsar ner, men mänskligheten är att likna vid ett ensamt barn i en stor skog, utan förälder utan att veta vem de är.

Nej, vi är att likna vid en uppstudsig tonåring som gör på vårt eget sätt till vårt eget förtret istället för att lyssna på vad Pappa Gud har sagt.

Citat:
Vi har haft förvånansvärt få krig,

Förvånansvärt få?

Vi är inne i en parentes i historien där det krigas väldigt mycket men inte lika mycket som det brukar.

Citat:
vi har inte tagit död på oss själva än, trotts att många nationer har förmågan;

Vi har varit otroligt nära fullskaligt kärnvapenkrig, rent flax att rätt person var på rätt post för att förhindra det, i situationer där dom flesta hade gjort val som lett till atomvinter.

Citat:
vi bryr oss om våran miljö,

Inte nämnvärt, därav att vi fortsätter att förstöra den.

Citat:
vi är rent av den enda arten som i förtvivlan över våra egna misslyckanden och tillkortakommanden börjar hata sig själv, jag va en av dessa personer; jag va en misantrop, det finns ingen annan art som gör det av empati för naturen och andra arter, men vi gör det, för vi är den empatiska, moraliska arten.

Ja, vi är kapabla till moral, tyvärr dubbel sådan, där vi själva gör det vi ojar oss över.

Citat:
Och ja, jag såg tillslut allt det goda, hur mycket bättre världen blivit på så kort tid,

Det där är ren whataboutism. Det var sämre förr, alltså är det bra nu. Nej, det är fortfarande skit, vi har det lite mer bekvämt bara.

Citat:
inga böner, inga gudar gav oss det, endast vi själva med hårt slit och en tro på att det kan bli bättre.

Oh yeah? Hur mycket av den materia som finns har kommit till genom oss?

Citat:
Varje dag så tar sig 170'000 människor sig ut ur fattigdom. Över 90% av alla barn, inklusive flickor, går i skolan,

Och brydde vi oss om varandra på riktigt, så hade ingen varit fattig. Alla hade haft allt dom behövt.

Citat:
vi återvinner skräp,

Till hur stor andel?

Citat:
vi skapar produktion som använder mindre resurser,

Och samtidigt giftar vi ner varenda flod i Asien, för att kunna köpa moderiktiga plagg att ersätta dom knappt slitna med.

Citat:
vi kan odla kött utan att döda ett enda djur,

Men pumpar ändå kossor fulla av antibiotika för att maxa profiten.

Citat:
vi kan producera el utan att släppa ut växthusgaser.

Men eldar kol för fulla muggar!

Citat:
För bara en eller två generationer sedan va världen helt annorlunda. På grund av våra korta liv så märker vi inte förändringen, men den går fort.

Det där vet väl varenda kotte i västvärlden om, som inte levt under en sten?

Citat:
Jesus gick på vatten sägs det, men 12 människor har gått på månen. Snart går vi på Mars.

Yay, snart förpestar vi en planet till!

Citat:
Det är inget fel att tro på gud, men jag föreslår att du omlokaliserar lite av din tro till att också tro på mänskligheten, för trotts alla motgångar och motsättningar så är vi fortfarande här, och presterar häpnadsväckande bra. Still going strong.

Människan är självisk och eländig. Visst kan vi åstadkomma lite halvfuttiga saker med det som har getts oss, men i slutändan är vi onda, och det syns.

Citat:
This is the way.

E-type är snart död, ska du se.
Citera
2021-08-06, 20:14
Medlem
Citat:
Mina kristna bröder: om gud älskar oss, om gud är god, om gud är våran fader; DÅ måste han även vilja att vi ska bli hans jämlikar eller än mer mäktig än honom själv, alltså att vi själva ska bli gudar.

För vilken god fader vill inte det bästa för sina barn? Alltså att barnet ska lyckas än bättre än föräldern själv har gjort.

Om en fader inte vill att vi ska bli mäktigare gudar än honom så är han inte god, då är han egoistisk och en dålig fader. Han kanske älskar sina barn, men då på ett egoistiskt sätt, jag har svårt att se den fadern som en god fader, barnet bör inte bry sig om eller lyssna på en sådan fader. Enda anledningen att tillbe en sådan gud är av rädsla, inte av kärlek.
Det är inte möjligt att bli mäktigare än något som är allsmäktigt. Däremot så delar du till viss del uppfattning med tidiga kristna teologer om att människan kan bli lik Gud i något avseende. Athanasios skrev exempelvis att: "For He was made man that we might be made God." Bland kyrkofäder både i öst och väst återfinns liknande formuleringar med samma innebörd. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Divinization_(Christian) för fler citat.

I Paulus brev finns också en tanke på ett mystiskt förenande av människa med Gud genom att "ikläda sig Kristus". För honom hade det nog även en rätt så konkret innebörd om att leva (och dö) likt sin Herre.

Ett gudomliggörande av människan var dock inget nytt med kristendomen utan återfinns bland annat i den grekiska filosofin. Mest känd är säkert Platons kommentar i Theaitetos: "That is why a man should make all haste to escape from earth to heaven; and escape means becoming as like God as possible; and a man becomes like God when he becomes just and pious, with understanding."
Senast redigerad av ildjarnist 2021-08-06 kl. 20:20.
Citera
2021-08-06, 21:04
Medlem
Citat:
Så du argumenterar om att Gud är självisk utifrån att Gud inte finns? Det blir ett rätt så tydligt logikfel. Hela ditt resonemang faller samman.
Nej, jag argumenterar utifrån ett filosofiskt plan. Ingen tvingar dig diskutera om du inte vill. Jag själv är agnostisk kring gud, jag tror på Jesus, jag tror inte att gud är allsmäktig. Men jag kan underhålla tanken på att han är det. Oavsett så är det så abstrakta begrepp att det är svårt att hålla tungan rätt i mun och du får helt enkelt ha överseende med att jag gör snedsteg i diskussionen. Om du är intresserad av en intressant diskussion så kan vi ha det, om du däremot bara vill vinna och säga "HAHA! Där sa du fel!" så är jag inte intresserad av det. Så jag ber dig att sluta kommentera meningslösa småsaker.

Citat:
Så vad är det som flyter runt i haven om inte plastberg? Och vi har så mycket skräp i atmosfären från gamla satelliter att det snart är svårt att skicka upp nya.
Du har helt rätt, både gamla satelliter och plastberg måste tas om hand om, vi arbetar febrilt på att lösa dessa problem vi skapat.

Citat:
Nej, vi är att likna vid en uppstudsig tonåring som gör på vårt eget sätt till vårt eget förtret istället för att lyssna på vad Pappa Gud har sagt.
Så är det, vi lyssnar inte, uppstudsig tonåring eller barn, det gör det samma, vi är inte vuxen och vi håller fortfarande på att hitta vår väg och lära oss. Kanske lär vi oss i tid, kanske förgör vi oss själva. Jag är optimistisk dock.

Citat:
Vi är inne i en parentes i historien där det krigas väldigt mycket men inte lika mycket som det brukar.
Nästan alla kulturer har varit extremt mycket mer våldsamma än den vi har nu. Vi har en del krig, men med tanke på vår förmåga till krig och hur få som dör i krig i förhållande till befolkningsstorlek så är det verkligen ett bevis på hur fredliga och awesome vi är. Vi spreds över jorden under flera hundra tusen år; vi blev annorlunda, fick annorlunda hårfärg, hud, utseende. Vi fick olika gudar, olika språk, olika kungar och kulturer. På bara några hundra år skulle vi alla träffas igen och komma överens, alla trodde sig vara den utvalda bästa rasen, övermänniskan med den rätta guden eller härskaren. Det är ett mirakel att vi bara har haft två världskrig och att vi nu är i en tid där världens supermakt (västvärlden) anser att alla människor har samma värde. Mycket av detta har vi såklart att tacka kristendomen för, utan kristendom hade vi inte varit en kultur som ser till allas lika värde.

Citat:
Vi har varit otroligt nära fullskaligt kärnvapenkrig, rent flax att rätt person var på rätt post för att förhindra det, i situationer där dom flesta hade gjort val som lett till atomvinter.
Japp, kanske är det ett flax, eller kanske är det ett bevis på hur fredliga och awesome vi är.

Citat:
Inte nämnvärt, därav att vi fortsätter att förstöra den.
Det har gått några decennium från att vi insåg hur vi förstör, det går tyvärr inte att knäppa med ett finger för att förändra världen, den är mer komplex och trögförändrad än så, kanske blir det våran undergång, kanske inte.

Citat:
Det där är ren whataboutism. Det var sämre förr, alltså är det bra nu. Nej, det är fortfarande skit, vi har det lite mer bekvämt bara.
Jag håller inte med dig. Vi kan såklart ha olika parametrar för vad som är bra. En islamist tycker säkert det är sämre nu när väst styr och de inte längre har harem och slavar. Men själv möter jag hur bra saker är genom hur många som dör i krig i förhållande till befolkningsmängd, hur mycket våld det är i samhället, korruption, hur många som dör i sjukdomar och vid vilken ålder, spädbarnsdödlighet, hur många som går hungriga, hur många går i skolan, hur många som är fria, hur många som får rösta, hur många som kan bestämma ödet över sitt eget liv, hur många kvinnor som har samma rättigheter som män, hur många oliktänkande som tolereras, hur mycket kultur som skapas. Och viktigast av allt: hur mycket ny teknik och vetenskap som skapas. Det är inte whatabautism.

Hur mäter du framgång för våran art? Hur många som tror på Jesus?

Citat:
Oh yeah? Hur mycket av den materia som finns har kommit till genom oss?
Nej ingen, bra poäng, många brukar påpeka att diverse kemikalier, kärnkraft, byggnader och teknik är onaturligt: jag brukar just säga att det inte är onaturligt, våran hjärna är naturlig, och de material som vi skapat allt med är naturliga och likaså fysikens lagar. Bra poäng som sagt, high five. Jag tror dock inte att en gud som bryr sig om mänskligheten eller jorden har skapat detta.

Citat:
Och brydde vi oss om varandra på riktigt, så hade ingen varit fattig. Alla hade haft allt dom behövt.
Fast det stämmer inte. Man kan inte bara dela ut pengar, mat mm. Så fort man försökt att faktiskt införa ett sådant system som du påstår så har allt gått åt helvete, sovjet, kommunistkina, etc, människor har levt i total fattigdom, alla har svält. Det enda system som fungerar är tyvärr kapitalism, tyvärr är systemet inte perfekt; men med lagar och skatter kan vi täcka för de som inte har något.

Citat:
Till hur stor andel?
Till över 99% i Sverige. Andra länder är tätt efter. Ett kapitalistiskt system med vissa regleringar gör att det blir en ekonomisk vinst att återvinna.

Citat:
Men pumpar ändå kossor fulla av antibiotika för att maxa profiten.
Men eldar kol för fulla muggar!
Att odla kött är en ny teknik som inte kommer slå förens först om några år.
Kolet hade inte behövt eldas om man hade använt kärnkraft, jag håller med om att det är synd, och farligt.

Citat:
Yay, snart förpestar vi en planet till!
Mycket konstigt sätt att tänka med tanke på att Mars är en sten i rymden, utan liv, utan mening förens vi är där.

Citat:
Människan är självisk och eländig. Visst kan vi åstadkomma lite halvfuttiga saker med det som har getts oss, men i slutändan är vi onda, och det syns.
Ja du är rätt eländig måste jag säga, det är inte direkt så att din kärlek/positivitet får mig att vilja tro på gud. Du har en hemsk syn på mänskligheten, det är beklagligt. Men du är en av oss, en av denna fantastiska art, du är fantastisk för att du är människa, du är älskad för att du finns och du är kapabel till stordåd och fantastiska ting. Ha förtröstan, lita på din art. Jag va en gång som du, du är inte ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av ildjarnist
Det är inte möjligt att bli mäktigare än något som är allsmäktigt. Däremot så delar du till viss del uppfattning med tidiga kristna teologer om att människan kan bli lik Gud i något avseende. Athanasios skrev exempelvis att: "For He was made man that we might be made God." Bland kyrkofäder både i öst och väst återfinns liknande formuleringar med samma innebörd. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Divinization_(Christian) för fler citat.

I Paulus brev finns också en tanke på ett mystiskt förenande av människa med Gud genom att "ikläda sig Kristus". För honom hade det nog även en rätt så konkret innebörd om att leva (och dö) likt sin Herre.

Ett gudomliggörande av människan var dock inget nytt med kristendomen utan återfinns bland annat i den grekiska filosofin. Mest känd är säkert Platons kommentar i Theaitetos: "That is why a man should make all haste to escape from earth to heaven; and escape means becoming as like God as possible; and a man becomes like God when he becomes just and pious, with understanding."

Mycket, MYCKET intressant att höra, hade ingen aning om detta! Ska läsa mer om detta. Tack!
Citera
2021-08-06, 22:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej, jag argumenterar utifrån ett filosofiskt plan. Ingen tvingar dig diskutera om du inte vill. Jag själv är agnostisk kring gud, jag tror på Jesus, jag tror inte att gud är allsmäktig. Men jag kan underhålla tanken på att han är det. Oavsett så är det så abstrakta begrepp att det är svårt att hålla tungan rätt i mun och du får helt enkelt ha överseende med att jag gör snedsteg i diskussionen. Om du är intresserad av en intressant diskussion så kan vi ha det, om du däremot bara vill vinna och säga "HAHA! Där sa du fel!" så är jag inte intresserad av det. Så jag ber dig att sluta kommentera meningslösa småsaker.

Filosofiskt plan eller vad du vill kalla det, det är ändå ett logikfel. Du diskuterar något utifrån att det inte finns. Det är inte en meningslös småsak, utan en fundamentalt viktig sak. Du bygger ett luftslott när du baserar allt på osund grund på det sättet.

Citat:
Du har helt rätt, både gamla satelliter och plastberg måste tas om hand om, vi arbetar febrilt på att lösa dessa problem vi skapat.

Och skapar nya problem i rasande fart.

Citat:
Så är det, vi lyssnar inte, uppstudsig tonåring eller barn, det gör det samma, vi är inte vuxen och vi håller fortfarande på att hitta vår väg och lära oss. Kanske lär vi oss i tid, kanske förgör vi oss själva. Jag är optimistisk dock.

Vi har varit en uppstudsig tonåring i alla tider, och allt må gå under innan det ändrar på sig.

Citat:
Nästan alla kulturer har varit extremt mycket mer våldsamma än den vi har nu. Vi har en del krig, men med tanke på vår förmåga till krig och hur få som dör i krig i förhållande till befolkningsstorlek så är det verkligen ett bevis på hur fredliga och awesome vi är. Vi spreds över jorden under flera hundra tusen år; vi blev annorlunda, fick annorlunda hårfärg, hud, utseende. Vi fick olika gudar, olika språk, olika kungar och kulturer. På bara några hundra år skulle vi alla träffas igen och komma överens, alla trodde sig vara den utvalda bästa rasen, övermänniskan med den rätta guden eller härskaren. Det är ett mirakel att vi bara har haft två världskrig och att vi nu är i en tid där världens supermakt (västvärlden) anser att alla människor har samma värde. Mycket av detta har vi såklart att tacka kristendomen för, utan kristendom hade vi inte varit en kultur som ser till allas lika värde.

Vi har inte blivit bättre människor, vi bara lever i en tid av tillfälligt överflöd som gjort att det finns mindre anledning att kriga. Men det är en parentes i historien, och den är snart slut. Snart kommer vatten-krigen.

Citat:
Japp, kanske är det ett flax, eller kanske är det ett bevis på hur fredliga och awesome vi är.

Nej, det är flax. Majoriteten av alla människor hade gjort val som hade lett till atomvinter i situationerna jag tänker på, och det är inte egenskaper som var meriterande för jobben i fråga som ledde till att så inte var fallet. Det var flyt. Är det lite obekvämt att erkänna det?

Citat:
Det har gått några decennium från att vi insåg hur vi förstör, det går tyvärr inte att knäppa med ett finger för att förändra världen, den är mer komplex och trögförändrad än så, kanske blir det våran undergång, kanske inte.

Och varför är världen trögförändrad, om inte för människans egoism?

Citat:
Jag håller inte med dig. Vi kan såklart ha olika parametrar för vad som är bra. En islamist tycker säkert det är sämre nu när väst styr och de inte längre har harem och slavar. Men själv möter jag hur bra saker är genom hur många som dör i krig i förhållande till befolkningsmängd, hur mycket våld det är i samhället, korruption, hur många som dör i sjukdomar och vid vilken ålder, spädbarnsdödlighet, hur många som går hungriga, hur många går i skolan, hur många som är fria, hur många som får rösta, hur många som kan bestämma ödet över sitt eget liv, hur många kvinnor som har samma rättigheter som män, hur många oliktänkande som tolereras, hur mycket kultur som skapas. Och viktigast av allt: hur mycket ny teknik och vetenskap som skapas. Det är inte whatabautism.

Hur mäter du framgång för våran art? Hur många som tror på Jesus?

Whataboutismen består i att du relativiserar problemen. Att det var ännu värre för 100 år sen betyder inte att det är bra nu.

Parametrarna du ställer upp är inte dåliga i sig, utan det är vad du jämför med som utgör whataboutismen.

Citat:
Parametrarna du ställer upp är inteNej ingen, bra poäng, många brukar påpeka att diverse kemikalier, kärnkraft, byggnader och teknik är onaturligt: jag brukar just säga att det inte är onaturligt, våran hjärna är naturlig, och de material som vi skapat allt med är naturliga och likaså fysikens lagar. Bra poäng som sagt, high five. Jag tror dock inte att en gud som bryr sig om mänskligheten eller jorden har skapat detta.

Oavsett hur det kom till, så har vi inte skapat materian själva. Att forma den är en baggis i jämförelse.

Citat:
Fast det stämmer inte. Man kan inte bara dela ut pengar, mat mm. Så fort man försökt att faktiskt införa ett sådant system som du påstår så har allt gått åt helvete, sovjet, kommunistkina, etc, människor har levt i total fattigdom, alla har svält. Det enda system som fungerar är tyvärr kapitalism, tyvärr är systemet inte perfekt; men med lagar och skatter kan vi täcka för de som inte har något.

Det är ju för att människan är på djupet egoistisk som det är så. Kapitalismen funkar för att den bygger på att människan är egoist. Så jo, det jag skrev stämmer. Hade vi brytt oss lika mycket om andra som om oss själva, så hade vilket system som helst funkat.

Citat:
Till över 99% i Sverige. Andra länder är tätt efter. Ett kapitalistiskt system med vissa regleringar gör att det blir en ekonomisk vinst att återvinna.

Nej, vi återvinner inte 99%. Men det krävs rätt mycket fantasi för att upprätthålla en positiv människosyn, så jag förstår att du måste skarva lite.

Citat:
Att odla kött är en ny teknik som inte kommer slå förens först om några år.
Kolet hade inte behövt eldas om man hade använt kärnkraft, jag håller med om att det är synd, och farligt.

Men du cashar gärna in redan nu för saker vi inte gör.

Mycket konstigt sätt att tänka med tanke på att Mars är en sten i rymden, utan liv, utan mening förens vi är där.

Citat:
Ja du är rätt eländig måste jag säga, det är inte direkt så att din kärlek/positivitet får mig att vilja tro på gud. Du har en hemsk syn på mänskligheten, det är beklagligt. Men du är en av oss, en av denna fantastiska art, du är fantastisk för att du är människa, du är älskad för att du finns och du är kapabel till stordåd och fantastiska ting. Ha förtröstan, lita på din art. Jag va en gång som du, du är inte ensam.

Ja, tänk så hemskt att jag betraktar människan med ett ärligt öga.
Citera
2021-08-07, 04:33
Medlem
Citat:
Mina kristna bröder: om gud älskar oss, om gud är god, om gud är våran fader; DÅ måste han även vilja att vi ska bli hans jämlikar eller än mer mäktig än honom själv, alltså att vi själva ska bli gudar.

För vilken god fader vill inte det bästa för sina barn? Alltså att barnet ska lyckas än bättre än föräldern själv har gjort.

Om en fader inte vill att vi ska bli mäktigare gudar än honom så är han inte god, då är han egoistisk och en dålig fader. Han kanske älskar sina barn, men då på ett egoistiskt sätt, jag har svårt att se den fadern som en god fader, barnet bör inte bry sig om eller lyssna på en sådan fader. Enda anledningen att tillbe en sådan gud är av rädsla, inte av kärlek.
Lärjungen är inte förmer än sin lärare och tjänaren inte förmer än sin herre. Lärjungen skall vara nöjd om han får det som sin lärare och tjänaren om han får det som sin herre. Matt 10

Detta, bröder, har jag här för er skull tillämpat på mig själv och Apollos, för att ni genom vårt exempel skall lära er vad som menas med »Håll er till skriften« och inte skryta med den ene på den andres bekostnad. Vem ger dig någon särställning? Vad äger du som du inte har fått? Och har du fått det, varför skryter du som om det inte var en gåva? Ni är förstås redan mätta, redan rika, ni har förstås blivit kungar oss förutan? Ja, om ni ändå hade blivit kungar, så att vi hade fått vara kungar tillsammans med er! 1Kor 4
Citera
2021-08-07, 05:06
Medlem
Horleifs avatar
Finns den Gud som kristendomen pratar så är det så att han inte älskar människan ett dugg. Eftersom han kräver att vi ska älska honom är det ett tecken på att gud bara har bekräftelsebehov.
Citera
2021-08-07, 05:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Vi blir till Gudar, när vi ätit av brödet och druckit av vinet på domedagen..

För att inte tala om alla himmelska skatter, grävt ner många falska religiösa människor.

Det är sant, hör och häpna folk, vi ska leva för all evigheten!
Citera
2021-08-07, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vi blir till Gudar, när vi ätit av brödet och druckit av vinet på domedagen..

För att inte tala om alla himmelska skatter, grävt ner många falska religiösa människor.

Det är sant, hör och häpna folk, vi ska leva för all evigheten!
Du ska nog inte vänta med det till domedagen.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Joh 6

Hur ska du kunna äta när du är död?
Citera
2021-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Filosofiskt plan eller vad du vill kalla det, det är ändå ett logikfel. Du diskuterar något utifrån att det inte finns. Det är inte en meningslös småsak, utan en fundamentalt viktig sak. Du bygger ett luftslott när du baserar allt på osund grund på det sättet.

Tråkigt att du har den utgångspunkten att man endast kan argumentera för vad man tror på. Genom att sätta sig in i andras tankar kan man också hitta argument eller kanske rent av ändra åsikt själv, eller i alla fall förstå den andra bättre. Du borde testa att underhålla åsikter du själv inte har. Synd att du har problem med det, men jag har inte problem med det, jag tycker det är intressant. Det är i alla fall verkligen inte ett logikfel. Men oavsett så är detta inte relevant för denna tråd då det för mig är irrelevant om gud är allsmäktig; jag tror i grunden att om den kristna guden existerar så är han inte allsmäktig och inte skaparen av universum; han va judarnas gud i ett hav av många gudar, men nu är han våran gud också och han bryr sig om oss och han har inga problem med att vi blir en jämlike, snarare vill han det just för att han är god.

Citat:
Men det är en parentes i historien, och den är snart slut. Snart kommer vatten-krigen.

En parentes som kan vara början på en ny vardag, en än bättre samhälle. Ja, vattenbristen är ett till problem, ett problem som går och håller på att lösas. Vi växer av motgång och existensiella problem, det är så vi blir bättre. Have faith brother. 👌🏻

Citat:
Nej, det är flax. Majoriteten av alla människor hade gjort val som hade lett till atomvinter i situationerna jag tänker på, och det är inte egenskaper som var meriterande för jobben i fråga som ledde till att så inte var fallet. Det var flyt. Är det lite obekvämt att erkänna det?

Du har dock fel. Först och främst är atombomben är ett jättebra fredsverktyg, löftet om gemensam undergång gör att ingen trycker på knappen. Det gör att vi inte har fler världskrig. Du har tittat på för mycket Hollywoodfilm om atomkrig och korkade val. Du får leva i fortsatt förnekelse och tro att det är en slump att vi inte förgjort oss själva. Men faktum är att vi inte gjort det än trotts att nu massor av länder (som hatar varandra) har förmågan att göra det. Det finns inget obekvämt med detta. Det är bara sanningen, vi är bättre än du tror och det är du som tycker det är jobbigt att erkänna det.

Citat:
Och varför är världen trögförändrad, om inte för människans egoism?

Jo men det stämmer, och det är verkligheten, vi lever i en verklig värld, vi kan inte bara önska att saker va annorlunda. Vi kan inte heller bara lägga oss ner och klaga på att allt är så hemskt och orättvist och dåligt. Vi kan göra något åt problemen; desto fler som gör det desto snabbare löser vi problemen.

Citat:
Whataboutismen består i att du relativiserar problemen. Att det var ännu värre för 100 år sen betyder inte att det är bra nu.

Parametrarna du ställer upp är inte dåliga i sig, utan det är vad du jämför med som utgör whataboutismen.

Jag håller inte med dig. Man måste ha något att jämföra med för att kunna se om något är bra. Du använder bara whataboutism som ett verktyg för att du inte har något rimligt svar på det jag säger. Om 90% av världen levde i fattigdom år 1820 och det idag endast 200 år senare endast är 10% som lever i fattigdom så är det en markant förbättring, det är rent av extremt bra, speciellt med tanke på att vi även ökat jordens befolkning många gånger om under de 200 år. Det är närmast ett heligt mirakel vi själva satt till verket tillsammans. Och dessa siffror stämmer (plus minus någon procent). Det kan bli bättre, och det blir bättre; men det är redan väldigt bra och det ska vi vara stolta och medvetna om, för är vi inte det så blir vi lika negativa som du och tror att allt är skit.

Du svarar fortfarande inte på vad för parametrar som du anser utgör framgång för mänskligheten.

Jag vill även veta vad du anser är lösningen på världens problem om inte att vi själva löser dem. Finns det någon lösning? Eller väntar du bara på domedagen, Jesus återkomst och att gud räddar dig? Jag är genuint intresserad.

Citat:
Det är ju för att människan är på djupet egoistisk som det är så. Kapitalismen funkar för att den bygger på att människan är egoist. Så jo, det jag skrev stämmer. Hade vi brytt oss lika mycket om andra som om oss själva, så hade vilket system som helst funkat.

Ja, vi är egoistiska också. Så är det, vi är trotts allt bara primater, grottmänniskor som nu lever i betongjungels. Men det som funkar, det funkar. Vi har skapat ett system där alla först och främst kan bry sig om sig själv och familj, och ändå gynnas alla av det samtidigt som världen blir bättre. Det är fantastiskt, vi har hackat våran biologi socialt. Jag ser inga problem med det.

Citat:
Nej, vi återvinner inte 99%. Men det krävs rätt mycket fantasi för att upprätthålla en positiv människosyn, så jag förstår att du måste skarva lite.

Oj nej förlåt, du har rätt, vi återvinner inte 99%, tydligen återvinner vi 99,1%! https://www.sopor.nu/fakta-om-sopor/statistik/sverige-aatervinner-allt-mer/

Nej det krävs inte mycket fantasi, det krävs bara att se världen och mänskligheten för vad det är, att sluta vara så negativ. Jag ser både de dåliga och de positiva sakerna idag, och jag anser att det positiva vida överväger det negativa. ¯\_(ツ)_/¯

Livet är ett helvete för alla djur och för mänskligheten under 99,95% av våra mänsklighetens existens. Det har handlat om lidande och död, en kamp för överlevnad. Barn dör av parasiter som borrar genom deras ögon och hjärnor (som jag antar att din barmhärtiga gud skapat?), allt liv kämpar om att äta eller bli uppäten; det finns ingen moral. Chimpanser sliter andra chimpanser i stycken levande, och äter sedan upp dem. Delfiner och späckhuggare leker med maten, torterar den, vilda hundar och vargar sliter ut inälvorna på bytet när den lever och fortfarande kämpar för sin överlevnad, uttrar våldtar bäbissälar. Livet är grymt och vi är den enda art som kunnat bryta denna cykel av kamp och död. Vi har brutit

Jag tror att om allt i slutändan går åt helvete, så är det på grund av sådana som dig, som inte kan se hopp och möjligheter, utan endast ser det onda och det dåliga; är tillräckligt många som du så blir det en självuppfyllande profetia, tyvärr är det inte helt omöjligt att det blir så. Men då har vi inte misslyckats för att vi inte kunde, då har vi misslyckats för att vi inte försökte och inte trodde. Det är ju dock en aspekt av mänskligheten, och då är det så, då lär vi gå under, då va vi inte värda himmelriket vi hade kunnat skapa.

Citat:
Men du cashar gärna in redan nu för saker vi inte gör.
Fast vi gör det redan, vi odlar redan kött i bioreaktorer. Det finns otaliga företag, i vissa länder kan man redan beställa detta kött eller äta det på restaurang. Men det krävs lagstiftning och det krävs att det kommer upp på en industriel skala. Nästa steg där på är att producera en perfekt stek, för än så länge kan vi bara odla köttfärs. Ha förtröstan, vi är nästan där, tekniken är som magi.

Citat:
Ja, tänk så hemskt att jag betraktar människan med ett ärligt öga.

Du anser det vara ett ärligt öga, jag anser ditt öga vara tragiskt färgat av media och samtida misantropisk bitterhet. Jag va som sagt själv sådan i 10 år, jag blev så hatisk och deprimerad tillslut att jag nästan avslutade mitt liv. Sedan såg jag ljuset och det ljuset var mänskligheten i sig själv, våran godhet och våran förmåga att överkomma våra problem. Ha förtröstan.
Senast redigerad av Incognitosson 2021-08-07 kl. 10:05.
Citera
2021-08-07, 16:45
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du ska nog inte vänta med det till domedagen.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Joh 6

Hur ska du kunna äta när du är död?

Hädelse.
På domedagen efter livet blev krönt livets krona innan fick äta av brödet och dricka av vinet.
Väckte upp mig på den sista dagen, Herren är god alltid med mig.

Den som påstår att dom kan äta av brödet och dricka av vinet i livet, förtjänar dödsstraff för hädelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in