2021-08-06, 11:07
Medlem
Mina kristna bröder: om gud älskar oss, om gud är god, om gud är våran fader; DÅ måste han även vilja att vi ska bli hans jämlikar eller än mer mäktig än honom själv, alltså att vi själva ska bli gudar.

För vilken god fader vill inte det bästa för sina barn? Alltså att barnet ska lyckas än bättre än föräldern själv har gjort.

Om en fader inte vill att vi ska bli mäktigare gudar än honom så är han inte god, då är han egoistisk och en dålig fader. Han kanske älskar sina barn, men då på ett egoistiskt sätt, jag har svårt att se den fadern som en god fader, barnet bör inte bry sig om eller lyssna på en sådan fader. Enda anledningen att tillbe en sådan gud är av rädsla, inte av kärlek.
Citera
2021-08-06, 11:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Mina kristna bröder: om gud älskar oss, om gud är god, om gud är våran fader; DÅ måste han även vilja att vi ska bli hans jämlikar eller än mer mäktig än honom själv, alltså att vi själva ska bli gudar.

Nej.

Citat:
För vilken god fader vill inte det bästa för sina barn?

Citat:
Alltså att barnet ska lyckas än bättre än föräldern själv har gjort.

Du förstår inte syftet med människan, och därav kommer detta missförstånd.

Citat:
Om en fader inte vill att vi ska bli mäktigare gudar än honom så är han inte god, då är han egoistisk och en dålig fader.

Fel.

Citat:
Han kanske älskar sina barn, men då på ett egoistiskt sätt, jag har svårt att se den fadern som en god fader, barnet bör inte bry sig om eller lyssna på en sådan fader. Enda anledningen att tillbe en sådan gud är av rädsla, inte av kärlek.

Nix, stämmer inte.
Citera
2021-08-06, 11:20
Medlem
Farbaute666s avatar
Är inte din tankegång ologisk från början? Om Gud finns och är allsmäktig, skaparen till allt. Varför skulle Hen överlåta allt? Det är ju inte så att Gud har planerat att gå i tidig pension, och överlåta allt till sina oprövade barn.

Den modellen ledde ju till både det antika Rom och Egyptens förfall.
Citera
2021-08-06, 11:26
Medlem
Citat:

För vilken god fader vill inte det bästa för sina barn? Alltså att barnet ska lyckas än bättre än föräldern själv har gjort.

Om en fader inte vill att vi ska bli mäktigare gudar än honom så är han inte god, då är han egoistisk och en dålig fader. Han kanske älskar sina barn, men då på ett egoistiskt sätt, jag har svårt att se den fadern som en god fader, barnet bör inte bry sig om eller lyssna på en sådan fader. Enda anledningen att tillbe en sådan gud är av rädsla, inte av kärlek.

Jag älskar min katt, men inte fan ska vi bli jämlikar för de. Då åker blomsprutan fram.
Kattjävel.
Citera
2021-08-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej.

Du förstår inte syftet med människan, och därav kommer detta missförstånd.

Fel.

Nix, stämmer inte.

Vad sägs som att du utvecklar ditt resonemang lite? Totalt meningslöst annars.

Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
varför tror du på den sjuke judeguden, varför inte Odin, Zeus eller Hanuman?

Jag har inte sagt vad jag tror på. Om du vill veta så är jag väldigt osäker på vad jag tror på exakt. Gudar finns kanske, ultra mäktiga aliens eller entiteter från andra dimensioner. Kanske skapar vi vissa av dessa gudar genom våran tro. No Idea. Zeus och Odin tycker jag är mer rimliga än den kristna allsmäktiga guden då dessa gudar inte är så långt en Alien med mycket avancerad teknik. Det jag är säker på är att vi människor genom våran egen tekniska utveckling en dag i princip kommer vara mäktiga gudar som beskyddar och sprider liv i universum, och att vi kanske än längre fram skapar våra egna universum.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Är inte din tankegång ologisk från början? Om Gud finns och är allsmäktig, skaparen till allt. Varför skulle Hen överlåta allt? Det är ju inte så att Gud har planerat att gå i tidig pension, och överlåta allt till sina oprövade barn.

Den modellen ledde ju till både det antika Rom och Egyptens förfall.

Jag menar inte på att gud vill överlåta allt till oss nu. Ger man nycklarna till ett spädbarn? låter man en 3 åring använda kniv och spis själv? Vi har en lång resa framför oss, men om den kristna guden är en god fader så måste hen ju se det som att det är dess uppgift att lära oss, att guida oss till att bli dess jämlike en dag; Att visst vi kan inte ha existerat för alltid. Men låt säga att när vi är redo så kan vi skapa ett eget universum, ett som är ännu bättre än denna, och vara allsmäktig där, då är vi skaparen av allt där.
Citera
2021-08-06, 11:37
Medlem
Citat:

Detta är den andra lögnen som Satan, den ursprungliga ormen har försökt lura i människan:

"Ormen sade: »Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.«" (1 Mose 3:4-5 Bibel2000)

Den första lögnen är den odödliga själen: "Ni kommer visst inte att dö".
Citera
2021-08-06, 11:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vad sägs som att du utvecklar ditt resonemang lite? Totalt meningslöst annars.

Du bygger ditt hela resonemang på felaktiga antaganden. Det finns inte så mycket att utveckla.
Citera
2021-08-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Jag älskar min katt, men inte fan ska vi bli jämlikar för de. Då åker blomsprutan fram.
Kattjävel.

Haha, good point. Men jag har aldrig hört någon kristen säga att vi är guds husdjur.

Jag förstår även att du också är god mot din katt, du vill det bästa för den. Men om det är en korrekt jämförelse så är den guden inte någon jag vill tillbe och dyrka, jag vill inte vara en katt/husdjur åt den guden. Faktum är ju att en god förälder/fader (som gud sägs vara åt oss) aldrig skulle börja tillrättavisa sitt barn för att hen pluggar, tränar, tar ansvar och försöker bli en bra/bättre person.
Citera
2021-08-06, 12:29
Medlem
Citat:
Haha, good point. Men jag har aldrig hört någon kristen säga att vi är guds husdjur.

Jag förstår även att du också är god mot din katt, du vill det bästa för den. Men om det är en korrekt jämförelse så är den guden inte någon jag vill tillbe och dyrka, jag vill inte vara en katt/husdjur åt den guden. Faktum är ju att en god förälder/fader (som gud sägs vara åt oss) aldrig skulle börja tillrättavisa sitt barn för att hen pluggar, tränar, tar ansvar och försöker bli en bra/bättre person.

Men den intellektuella skillnaden gör det väl omöjligt att uppnå jämlikhet? Om du inte tänker att din gud skulle lyfta upp dig till sin egen nivå?
Och är du ens längre du om du upplyfts till ett sådant massivt allvetande intellekt?

Och om vi ej lyfts upp?
Då förblir vi guds husdjur även om vi är frigående och har tillgång till egen sittpinne?
Citera
2021-08-06, 12:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Gud är absolut inte emot att du blir en bättre person, tar hand om din kropp eller dylikt. Däremot är slutstationen inte att bli Gud 2.0, utan vi är något annat.
Citera
2021-08-06, 13:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Jag vill varken att jag eller någon annan ska "bli Gud" utan är mycket tacksam för att det ansvaret aldrig hamnar på någon människa. Om man förstår Guds makt så förstår man hur mycket som skulle kunna bli ett evigt inferno. Alla som inte har funnits för alltid måste betraktas som helt oprövade.

Vi människor är i färd med att föröda vår värld, enligt profeternas budskap, och blir aldrig anförtrodda den makten.
Citera
2021-08-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Men den intellektuella skillnaden gör det väl omöjligt att uppnå jämlikhet? Om du inte tänker att din gud skulle lyfta upp dig till sin egen nivå?
Och är du ens längre du om du upplyfts till ett sådant massivt allvetande intellekt?

Och om vi ej lyfts upp?
Då förblir vi guds husdjur även om vi är frigående och har tillgång till egen sittpinne?

En katt kan inte uppnå vårat intellekt. Men vi har förmågan att skapa och tänka på en nivå som är själv förbättrande. Det är inte långsökt att tänka att vi människor inom en väldigt snar framtid kan förbättra våran intelligens organiskt, tekniskt, att vi kan ladda upp våra medvetanden i molnet, att vi kan skapa AI som är många gånger smartare än oss och hela tiden gör sig själv smartare. Vi behöver inte bli upplyfta av gud, han skapade oss så att vi hela tiden kan förbättra oss själva genom motgång som vi överkommer.

Jag är nog fortfarande jag skulle jag säga. Däremot är jag annorlunda. Men det är i grunden en filosofisk fråga. Vart 7 år är alla kroppens celler utbytta, är du fortfarande du? Om du är med om en olycka och tappar minnet, är du du? Om du får en stroke eller skadar hjärnan, är du du? Om en 5 åring utvecklas under 30 år, studerar, lär sig nya saker, får nya hjärnceller, nya minnen, är den personen fortfarande det barnet det va när de va 5 år? Nej; det är samma person, men nu annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Gud är absolut inte emot att du blir en bättre person, tar hand om din kropp eller dylikt. Däremot är slutstationen inte att bli Gud 2.0, utan vi är något annat.

Jag förstår att du tycker/känner som du gör, och jag respekterar det. Men den guden du beskriver är för mig ingen god gud; det är en egoistisk, självisk gud som är rädd och inte har det bästa för mänskligheten i åtanke. Och jag tror det är fel, jag skulle vilja tro att gud är god och faktiskt vill att vi ska förbättra mänskligheten, utplåna lidande, svält, död, att skapa ett paradis på jorden.

Tänk, vi människor, vi apor, vi som började från inget, som blev utkastade ur edens lustgård. Att vi växer och förvandlar universum i sig själv till edens lustgård.

Vi människor måste bli gudar. Antingen så är gud emot detta och då är han ond och inte värd att tillbe. Eller så har du fel och gud älskar oss och är stolt över de framsteg vi haft, och då vill han att vi ska göra denna resa.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vill varken att jag eller någon annan ska "bli Gud" utan är mycket tacksam för att det ansvaret aldrig hamnar på någon människa. Om man förstår Guds makt så förstår man hur mycket som skulle kunna bli ett evigt inferno. Alla som inte har funnits för alltid måste betraktas som helt oprövade.

Vi människor är i färd med att föröda vår värld, enligt profeternas budskap, och blir aldrig anförtrodda den makten.

Vi behöver inte bli anförtrodda makten, vi kan ta den tillslut. Du tänker dock fel, varken du eller jag kommer få den makten. Den dagen vi anskaffat oss makten att skapa egna världar så kommer vi att vara bättre, vi kommer vara beskyddare/trädgårdsmästare av denna värld och allt liv i den, vi kommer vara eviga varelser med kunskap om världens skapelse, gud, vad som finns efteråt, hur vi skapar egna världar. Det du är nu är bara grodden för det som komma skall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in