Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Så du argumenterar om att Gud är självisk utifrån att Gud inte finns? Det blir ett rätt så tydligt logikfel. Hela ditt resonemang faller samman.
Nej, jag argumenterar utifrån ett filosofiskt plan. Ingen tvingar dig diskutera om du inte vill. Jag själv är agnostisk kring gud, jag tror på Jesus, jag tror inte att gud är allsmäktig. Men jag kan underhålla tanken på att han är det. Oavsett så är det så abstrakta begrepp att det är svårt att hålla tungan rätt i mun och du får helt enkelt ha överseende med att jag gör snedsteg i diskussionen. Om du är intresserad av en intressant diskussion så kan vi ha det, om du däremot bara vill vinna och säga "HAHA! Där sa du fel!" så är jag inte intresserad av det. Så jag ber dig att sluta kommentera meningslösa småsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Så vad är det som flyter runt i haven om inte plastberg?

Och vi har så mycket skräp i atmosfären från gamla satelliter att det snart är svårt att skicka upp nya.
Du har helt rätt, både gamla satelliter och plastberg måste tas om hand om, vi arbetar febrilt på att lösa dessa problem vi skapat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Nej, vi är att likna vid en uppstudsig tonåring som gör på vårt eget sätt till vårt eget förtret istället för att lyssna på vad Pappa Gud har sagt.
Så är det, vi lyssnar inte, uppstudsig tonåring eller barn, det gör det samma, vi är inte vuxen och vi håller fortfarande på att hitta vår väg och lära oss. Kanske lär vi oss i tid, kanske förgör vi oss själva. Jag är optimistisk dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Vi är inne i en parentes i historien där det krigas väldigt mycket men inte lika mycket som det brukar.
Nästan alla kulturer har varit extremt mycket mer våldsamma än den vi har nu. Vi har en del krig, men med tanke på vår förmåga till krig och hur få som dör i krig i förhållande till befolkningsstorlek så är det verkligen ett bevis på hur fredliga och awesome vi är. Vi spreds över jorden under flera hundra tusen år; vi blev annorlunda, fick annorlunda hårfärg, hud, utseende. Vi fick olika gudar, olika språk, olika kungar och kulturer. På bara några hundra år skulle vi alla träffas igen och komma överens, alla trodde sig vara den utvalda bästa rasen, övermänniskan med den rätta guden eller härskaren. Det är ett mirakel att vi bara har haft två världskrig och att vi nu är i en tid där världens supermakt (västvärlden) anser att alla människor har samma värde. Mycket av detta har vi såklart att tacka kristendomen för, utan kristendom hade vi inte varit en kultur som ser till allas lika värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Vi har varit otroligt nära fullskaligt kärnvapenkrig, rent flax att rätt person var på rätt post för att förhindra det, i situationer där dom flesta hade gjort val som lett till atomvinter.
Japp, kanske är det ett flax, eller kanske är det ett bevis på hur fredliga och awesome vi är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Inte nämnvärt, därav att vi fortsätter att förstöra den.
Det har gått några decennium från att vi insåg hur vi förstör, det går tyvärr inte att knäppa med ett finger för att förändra världen, den är mer komplex och trögförändrad än så, kanske blir det våran undergång, kanske inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det där är ren whataboutism. Det var sämre förr, alltså är det bra nu. Nej, det är fortfarande skit, vi har det lite mer bekvämt bara.
Jag håller inte med dig. Vi kan såklart ha olika parametrar för vad som är bra. En islamist tycker säkert det är sämre nu när väst styr och de inte längre har harem och slavar. Men själv möter jag hur bra saker är genom hur många som dör i krig i förhållande till befolkningsmängd, hur mycket våld det är i samhället, korruption, hur många som dör i sjukdomar och vid vilken ålder, spädbarnsdödlighet, hur många som går hungriga, hur många går i skolan, hur många som är fria, hur många som får rösta, hur många som kan bestämma ödet över sitt eget liv, hur många kvinnor som har samma rättigheter som män, hur många oliktänkande som tolereras, hur mycket kultur som skapas. Och viktigast av allt: hur mycket ny teknik och vetenskap som skapas. Det är inte whatabautism.
Hur mäter du framgång för våran art? Hur många som tror på Jesus?
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Oh yeah? Hur mycket av den materia som finns har kommit till genom oss?

Nej ingen, bra poäng, många brukar påpeka att diverse kemikalier, kärnkraft, byggnader och teknik är onaturligt: jag brukar just säga att det inte är onaturligt, våran hjärna är naturlig, och de material som vi skapat allt med är naturliga och likaså fysikens lagar. Bra poäng som sagt, high five. Jag tror dock inte att en gud som bryr sig om mänskligheten eller jorden har skapat detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Och brydde vi oss om varandra på riktigt, så hade ingen varit fattig. Alla hade haft allt dom behövt.
Fast det stämmer inte. Man kan inte bara dela ut pengar, mat mm. Så fort man försökt att faktiskt införa ett sådant system som du påstår så har allt gått åt helvete, sovjet, kommunistkina, etc, människor har levt i total fattigdom, alla har svält. Det enda system som fungerar är tyvärr kapitalism, tyvärr är systemet inte perfekt; men med lagar och skatter kan vi täcka för de som inte har något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Till hur stor andel?

Till över 99% i Sverige. Andra länder är tätt efter. Ett kapitalistiskt system med vissa regleringar gör att det blir en ekonomisk vinst att återvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Men pumpar ändå kossor fulla av antibiotika för att maxa profiten.
Men eldar kol för fulla muggar!
Att odla kött är en ny teknik som inte kommer slå förens först om några år.
Kolet hade inte behövt eldas om man hade använt kärnkraft, jag håller med om att det är synd, och farligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Yay, snart förpestar vi en planet till!

Mycket konstigt sätt att tänka med tanke på att Mars är en sten i rymden, utan liv, utan mening förens vi är där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Människan är självisk och eländig. Visst kan vi åstadkomma lite halvfuttiga saker med det som har getts oss, men i slutändan är vi onda, och det syns.
Ja du är rätt eländig måste jag säga, det är inte direkt så att din kärlek/positivitet får mig att vilja tro på gud. Du har en hemsk syn på mänskligheten, det är beklagligt. Men du är en av oss, en av denna fantastiska art, du är fantastisk för att du är människa, du är älskad för att du finns och du är kapabel till stordåd och fantastiska ting. Ha förtröstan, lita på din art. Jag va en gång som du, du är inte ensam.
Citat:
Ursprungligen postat av
ildjarnist
Det är inte möjligt att bli mäktigare än något som är allsmäktigt. Däremot så delar du till viss del uppfattning med tidiga kristna teologer om att människan kan bli lik Gud i något avseende. Athanasios skrev exempelvis att: "For He was made man that we might be made God." Bland kyrkofäder både i öst och väst återfinns liknande formuleringar med samma innebörd. Se
https://en.wikipedia.org/wiki/Divinization_(Christian) för fler citat.
I Paulus brev finns också en tanke på ett mystiskt förenande av människa med Gud genom att "ikläda sig Kristus". För honom hade det nog även en rätt så konkret innebörd om att leva (och dö) likt sin Herre.
Ett gudomliggörande av människan var dock inget nytt med kristendomen utan återfinns bland annat i den grekiska filosofin. Mest känd är säkert Platons kommentar i
Theaitetos: "That is why a man should make all haste to escape from earth to heaven; and escape means becoming as like God as possible; and a man becomes like God when he becomes just and pious, with understanding."
Mycket, MYCKET intressant att höra, hade ingen aning om detta! Ska läsa mer om detta. Tack!