2021-08-07, 11:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Din studie är relevant när Kajsa Hultin är 80+ och dement
Min källa avser människor generellt i just Kajsas nuvarande ålder...
Är du inte läskunnig?
Den stora studien med 48 000 personer handlar om människor över 65, inte enbart 80+.
Och oavsett vilket har du ju fel, övervikt och fetma kan ge positiva effekter för överlevnaden och är inte alls alltid skadligt.
Citera
2021-08-07, 11:50
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och oavsett vilket har du ju fel, övervikt och fetma kan ge positiva effekter för överlevnaden och är inte alls alltid skadligt.

Dagens - eller årets - mest korkade uttalande?

Visst, om du fetman till trots lyckas leva till 90 - redan där ett mirakel - så kanske du då har ett övertag när det gäller förväntad återstående livslängd gentemot din genomsnittlige magre 90-åring.

Men att satsa på det utfallet visar att man har rejält med otur när man tänker.
Citera
2021-08-07, 11:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Dagens - eller årets - mest korkade uttalande?

Visst, om du fetman till trots lyckas leva till 90 - redan där ett mirakel - så kanske du då har ett övertag när det gäller förväntad återstående livslängd gentemot din genomsnittlige magre 90-åring.

Men att satsa på det utfallet visar att man har rejält med otur när man tänker.
Varför babblar du om 90 åringar.
Läs den länkade studien istället för att hitta på själv längs vägen.
Citera
2021-08-07, 11:58
Medlem
lemonzhellos avatar
Angående tolkningen att Kajsa trivs med sin kropp, det där är ett ämne för sig.

Om jag med glad min säger ”trevligt att träffas!”, betyder det att jag tycker det, eller hade jag kanske helst sluppit?

Den som själv har haft några kilo för mycket - och är ärlig mot sig själv - tolkar nog hennes kroppspositivism i ett annat ljus än en autist.

Och nej, det beror inte på att man är offer för kulturen, det kan lika väl bero på att man tvingats lägga fettvecken rätt varje gång man satt sig bakom ratten, och tröttnat på det.

Ibland är en cigarr bara en cigarr.

Visst, tro på dig själv etc, men det är bra om man åtminstone försöker lära känna sina egna motiv till saker och ting.

Ge Kajsa ett enkelt val och se med någon sorts scanning av hjärnan vad hon skulle välja. Case closed. ”Nej, jag älskar min kropp som den är.” Säkert.
Citera
2021-08-07, 12:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Varför babblar du om 90 åringar.
Läs den länkade studien istället för att hitta på själv längs vägen.

Autist?

Hur många feta äldre ser du, och framförallt, hur många feta äldre med god livskvalitet - bättre livskvalitet än ickefeta - ser du?
Citera
2021-08-07, 12:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Autist?

Hur många feta äldre ser du, och framförallt, hur många feta äldre med god livskvalitet - bättre livskvalitet än ickefeta - ser du?
Jaha, så olika forskning på mer än 48 000 människor duger inte åt dig ... vi skall utgå ifrnån dina stackars olyckliga bekanta.
De du ser kanske är olyckliga just på grund av din inställning.

Saknar hälften av alla kvinnor livskvalitet på grund av sina kroppar enligt dig?

I dag lever omkring 2 miljoner kvinnor i åldern 16–84 år i landet med övervikt eller fetma, det vill säga ett BMI på 25 och uppåt. Under en tioårsperiod, mellan åren 2008 och 2018, har andelen kvinnor i Sverige med övervikt eller fetma ökat från 40 till 45 procent, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.
https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/hjartinfarkt/kvinnor-har-farre-riskfaktorer-for-hjart-karlsjukdom/

Vid mätningen 2020 uppgav mer än hälften, 52 procent, av Sveriges befolkning 16–84 år övervikt eller fetma (figur 1). Förekomsten var högre bland män, 57 procent, än bland kvinnor, 46 procent.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/
Senast redigerad av micro113 2021-08-07 kl. 12:09.
Citera
2021-08-07, 12:15
Medlem
lemonzhellos avatar
Är du glad att kunna googla? Tänkandet har du tydligen svårare med. Ingen i tråden ifrågasätter väl prevalensen eller ökningen av fetma? Googla halmgubbe istället.

Never mind, du har naturligtvis rätt.

Vi lever alla längre och bättre om vi är feta, och Kajsa önskar inte alls att hon blev av med ett kilo eller två, tvärtom, hon vill bara bli fetare och leva längre.

Tack och hej.
Citera
2021-08-07, 12:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är du glad att kunna googla? Tänkandet har du tydligen svårare med. Ingen i tråden ifrågasätter väl prevalensen eller ökningen av fetma? Googla halmgubbe istället.

Never mind, du har naturligtvis rätt.

Vi lever alla längre och bättre om vi är feta, och Kajsa önskar inte alls att hon blev av med ett kilo eller två, tvärtom, hon vill bara bli fetare och leva längre.

Tack och hej.
Det är mycket bättre att googla och utgå från undersökningar än att titta sig runt i sin egen omgivning och tro att det är en applicerbar verkligheten för andra grupper.

Du tycks dock ha väldigt svårt för att ta till dig av nyanseringar - och att verkligheten skiljer sig för olika individer och ha ett stort behov av radikalisera allt till ytterligheter.
Citera
2021-08-07, 13:51
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Nej, det är extremer åt andra hållet, men det var inte det jag motbevisade.

Det finns många konton som är mer fixerade än Kajsa. - och många tyckare likt dig själv som är absurt fixerad, men då vid andras vikt snarare än din egen.

Skillnaden på dig och Kajsa är att hon verkar må bra och trivas med sig själv -- medan du verkar vara komplexfylld och överdrivet fixerad vid andras kroppar.

Jag mår fint. Men tycker det är trist att folk viftar bort fetmaepidemin som råder. Framförallt eftersom jag måste vara med och betala deras vård.
Citera
2021-08-07, 13:53
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Är du inte läskunnig?
Den stora studien med 48 000 personer handlar om människor över 65, inte enbart 80+.

Det handlar om när äldre drabbas av allvarlig sjukdom. Problemet är dock att många av sjukdomarna är sin tur orsakade av övervikt och noll träning.
Citera
2021-08-07, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Säg mig, var tror du vegetarianer och veganer är vanligast, på höger eller vänstersidan?
Vegetarianism och framförallt veganism har inget med att vara hälsosam att göra. Huvudskälet till varför vänstermuppar blir veganer är politiska, inte hälsomässiga.
Citera
2021-08-07, 14:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det handlar om när äldre drabbas av allvarlig sjukdom. Problemet är dock att många av sjukdomarna är sin tur orsakade av övervikt och noll träning.
Fantiserar du fritt igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in