2017-02-27, 12:58
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som är dina personliga åsikter om henne som inte är ett skit relevanta för ett feministforum och inte ens i närheten av en sanning.

Hon är inte "obscent" fet, inte överhuvudtaget. Utan rätt normalt överviktig efter en graviditet.
Hon har inga "rubbade" politiska åsikter, där ligger nog snarare du pyrt till, för vad är du? nazist? med den signaturen du ståtar med?
Vad gäller hennes leverne, dvs matvanor antar jag? så förstår jag inte heller vad det har med feminism att göra?

men fint då har du själv fasställt ämnet för din tråd...och den kan då läggas ner...för hennes matvanor...hennes övervikt....vad du tycker om hennes politiska åsikter är klart O.T.

Hon får givetvis göra vad hon vill med sin Instagram, och jag har själv inte ens besökt den då jag inte använder mig av det. Att kalla det som beskrivs här som "kroppspositivt" är ungefär som att säga att det är "konditionspositivt" att lägga upp bilder på en själv när man drar halsbloss och bli aggressiv när människor påpekar det felaktiga i det. Hänger du med?

Det är också intressant att notera att personen ifråga bara verkar vilja lyfta fram skavanker, hälsoproblem och liknande hos sig själv istället för att fokusera på positiva saker och inspirera människor. Vad vet jag? Ladda upp en mysbild med katten, en bild på det supergoda kaffe hon kan brygga eller en bild på den feministiska bok hon precis ska plöja igenom, eller en bild på de nya löparskorna. Om man nu vill inspirera och peppa särskilt kvinnor känns det i alla fall vettigare att flytta bort fokus från kroppen och mer mot aktiviteter, färdigheter och annat.

Det är rätt udda att lägga upp sådana typer av bilder som jag förstått att kontot har. Lite som att lägga upp en bild på sin fotsvamp eller en vårta - och bara ha den typen av bilder. Inte heller görs det på ett humoristiskt sätt eller med självdistans, då kan det för all del vara intressant, men som jag förstår kontot görs det med ett bittert tonfall. Det är detta jag tror människor reagerar på.

Jag hoppas och tror att det är därför de reagerar och inte är för att hon specifikt är kvinna och feminist.
Citera
2017-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Blev hon dömd eller blev hon inte? och OM hon blev dömd, vilket hon blev...är det då ett exempel på att man kan bli dömd för förolämpning? eller är det inte?

Skärpning.
Dina exempel skulle beröra den här tråden vilket jag visar att den första länken inte gör. Har TS hotat någon?
Citera
2017-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Är inte problemet att feta kvinnor vill ha kakan och äta den (pun intended)? De vill skita i hur de ser ut, men samtidigt vill de att alla ska tycka att de är fina. Män är helt ok med att vara feta och oattraktiva.

Män är helt ok med att vara oattraktiva för de befinner sig inte i ett socialt kontext där det sitter människor som TS ex. och ger sig rätt angripa dem för deras utseende. Hade det gjort det, så hade män burit på samma skam i detta, inte synts på filmdukar, inte fått jobb elelr partners och bla bla.

Men nu har vi en tradition att makten har legat hos män, och de har bestämt värdet hos andra, och då har inte män värderats efter utseende utan efter vilka de är, vad de skapar och gör....medan kivnnor enbart har bedömts efter utseende och sexuella värde.

Finns överhuvudtaget inte samma syn i samhället kring feta och/elelr fula män som där finns kring dito kvinnor.

Samma "värdelös" stämpel som drabbar feta eller fula kvinnor kan drabba män gällande annat men inte deras utseende.
Citera
2017-02-27, 13:12
Medlem
Citat:
Män är helt ok med att vara oattraktiva för de befinner sig inte i ett socialt kontext där det sitter människor som TS ex. och ger sig rätt angripa dem för deras utseende. Hade det gjort det, så hade män burit på samma skam i detta, inte synts på filmdukar, inte fått jobb elelr partners och bla bla.

Men nu har vi en tradition att makten har legat hos män, och de har bestämt värdet hos andra, och då har inte män värderats efter utseende utan efter vilka de är, vad de skapar och gör....medan kivnnor enbart har bedömts efter utseende och sexuella värde.

Finns överhuvudtaget inte samma syn i samhället kring feta och/elelr fula män som där finns kring dito kvinnor.

Samma "värdelös" stämpel som drabbar feta eller fula kvinnor kan drabba män gällande annat men inte deras utseende.
Vi väntar fortfarande på alla länkar till hemsidor där svenska män viker ut sig och vill bli beundrade för sin fetma och dåliga kosthållning?
Citera
2017-02-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Jag nämnde fertilitetsproblem av just den orsaken, eftersom grav fetma avsevärt minskar chansen att kunna bli gravid samt ökar risken för komplikationer under graviditet som havandeskapsförgiftning. Du är välkommen att kontakta kvinnokliniker om detta. Som feminist känns det som något basic du bör ha koll på, liksom lite 'kvinnors hälsa'. Men vad vet jag? Det kanske är totalt ointressant för rörelsen numer.

Graviditet och fertilitetsproblem är varandras motsatser skulle man kunna säga.
Citera
2017-02-27, 13:16
Medlem
Citat:

Eller så kan det vara så att vi har en tradition där kvinnor är mer fåfänga och i större utsträckning lägger sitt värde i hur de ser ut. Det är ju också en förklaringsmodell.

Varför skulle inte kvinnor också kunna skita i att försöka vara attraktiva? Så länge man inser att man inte kan ha kakan och äta den, ät bara kakan. Det är ju det de vill i första hand ändå.
Citera
2017-02-27, 13:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Feta män behöver inte skapa opinion kring att de ska ha rätt se ut som de gör...de äger redan denna rätt sen långt tillbaka. Mäns kroppar får både vara håriga, feta, fula, gamla, skalliga och i princip allt en manskropp kan transformera sig till, utom! likna kivnnor för mycket DÅ är män ute på hal is. så DÄR kan du ev. hitta motsvarande instagram konton och politiska arbete för att väcka opinion.
Att de får detta och blir accepterade som detta har du presenterat i all visuell kultur som film och TV ex. Gott om gamla, fula, håriga och feta män i huvudroller, men avsevärt mindre av dito kvinnor.

DÄRFÖR jobbar feminismen med detta. Inte noterat detta kanske? Det protesteras mot att där saknas kvinnor i filmvärlden, roller för gamla kvinnor, roller för fula kivnnor. Det jobbas mot att kvinnor ska tvingas raka sig etc. Det jobbas emot kroppsidealen för kvinnor och här kommer Hultins instagram konto in.

Edit: Är män som är mest feta i detta landet. är alltå män som kostar samhället mer pga deras fetma än vad det är kvinnor. Män är avsevärt mer drabbade av hjärt och kärlsjukdommar och diabetes ex.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/12/Man-har-hogre-risk-for-typ-2-diabetes-an-kvinnor/

så? poäng sitta och anklaga kivnnor och feminism för övervikt?
kianske mer poäng anklaga manlighetsideal/ vanor för övervikt? eftersom fakta nu är att män är mer överviktigta? ELLER?

Nja, detta är inte helt sant. Mäns utseende tillmäts en betydande vikt. Det finns undersökningar som visar att män som är överviktiga, flintskalliga etc har betydligt svårare att finna en partner än män som är smala, har hår osv. Detta är inget som jag klandrar kvinnor för, ty det förefaller mig naturligt att om man kan välja, så väljer man hellre någon som ser bra ut än någon som inte gör det. När det gäller övervikt så är det därtill ohälsosamt, så det finns en evolutionär sida av frågan också.

På samma sätt, men mindre tydligt, så föredrar män kvinnor som ser bra ut, och ja det går att någorlunda fastställa vad som ser bra ut. Även detta har delvis evolutionära orsaker, t ex att överviktiga kvinnor har mer problem med fertilitet än normalviktiga.

Att utseendet inte skulle spela roll är således fel, och det har också delvis goda grunder.
http://www.aftonbladet.se/relationer/article11810237.ab
Citera
2017-02-27, 13:24
Medlem
Citat:
Eller så kan det vara så att vi har en tradition där kvinnor är mer fåfänga och i större utsträckning lägger sitt värde i hur de ser ut. Det är ju också en förklaringsmodell.

Varför skulle inte kvinnor också kunna skita i att försöka vara attraktiva? Så länge man inser att man inte kan ha kakan och äta den, ät bara kakan. Det är ju det de vill i första hand ändå.

Den här tråden är ett bevis för att det inte bara är kvinnor som hetsar kring kvinnors utseende. Lika befängt som att påstå att män inte kommenterar kvinnors utseende vilket de gör hela tiden.
Citera
2017-02-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Den här tråden är ett bevis för att det inte bara är kvinnor som hetsar kring kvinnors utseende. Lika befängt som att påstå att män inte kommenterar kvinnors utseende vilket de gör hela tiden.

Ja men vad spelar det för roll för kvinnor eller män om någon kommenterar deras utseende? Det spelar ju bara roll om man brysr sig om det. Om män uppenbarligen kan skita i det så kan väl kvinnor också?

Vad jag undrar är om detta är ett problem om man kan hålla sig ifrån att försöka styra vad andra tycker om en?
Citera
2017-02-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ja men vad spelar det för roll för kvinnor eller män om någon kommenterar deras utseende? Det spelar ju bara roll om man brysr sig om det. Om män uppenbarligen kan skita i det så kan väl kvinnor också?

Vad jag undrar är om detta är ett problem om man kan hålla sig ifrån att försöka styra vad andra tycker om en?

Om folk säger elaka saker till en p.g.a. det så bryr man sig ju. Hittar du ett klipp på youtube med en kille som gör något ser man aldrig någon kommentera deras utseende, men är det en tjej så kan man alltid läsa hur fula eller snygga folk tycker de är.
Citera
2017-02-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Om folk säger elaka saker till en p.g.a. det så bryr man sig ju. Hittar du ett klipp på youtube med en kille som gör något ser man aldrig någon kommentera deras utseende, men är det en tjej så kan man alltid läsa hur fula eller snygga folk tycker de är.

Ja skillnaden är kanske att killar blir män, men i det här avseendet fortsätter tjejer att vara tjejer in i kaklet (d.v.s. go Gudrun Sjödén)
Citera
2017-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ja skillnaden är kanske att killar blir män, men i det här avseendet fortsätter tjejer att vara tjejer in i kaklet (d.v.s. go Gudrun Sjödén)

Jag förstår inte vad det är du försöker säga med detta. Killar blir alltså män när de slutar att bry sig om vad folk tycker om dem?

Det är ingen som säger hur fula feta och äckliga de är för man vill inte åka på en snyting av dem. De sitter bara och är arga för att inga 20åringar vill sära på bena för deras bukfett.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-02-27 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in