2021-08-07, 15:53
  #937
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fantiserar du fritt igen?

Har du kollat på studierna som artikeln du hänvisar till stödjer sig på?

Den stora studien förtäljer ingen medelålder så vitt jag kan se. Det är inte heller speciellt vanligt att 65+ som ligger under 22-23 i BMI är helt friska. Det blir helt enkelt en missvisande tolkning. Gudiol har tagit upp det här många gånger på träningslära.
__________________
Senast redigerad av seaworthy 2021-08-07 kl. 16:04.
Citera
2021-08-07, 17:38
  #938
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är mycket bättre att googla och utgå från undersökningar än att titta sig runt i sin egen omgivning och tro att det är en applicerbar verkligheten för andra grupper.

Du tycks dock ha väldigt svårt för att ta till dig av nyanseringar - och att verkligheten skiljer sig för olika individer och ha ett stort behov av radikalisera allt till ytterligheter.

De negativa hälsoeffekterna av fetma är väl kända. Du kan hänvisa till hur många 48000 80åringar du vill lever längre på åldringsboendet för att de inte svälter ihjäl, fetma sliter på lederna, orsakar diabetes, fettlever, höga blodfetter, hjärt- och kärlsjukdomar och framkallar även cancer. Du är helt enkelt extremist när det handlar om att vid varje tillfälle ta en dålig livsstil i oresonligt försvar. Bara förstås när det gäller kvinnor, då du inte tål män hehe
Citera
2021-08-07, 19:47
  #939
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag håller givetvis med om att det fysiskt är hälsosammare att vara normalviktigt - jag plockade fram studien för att någon lekte expert och hävdade att det minsann alltid är - och i synnerhet hos äldre - en nackdel att vara överviktig. Så är det inte.

Om vi nu inte leker experter själva och inte håller oss till dementa eller äldre, eller vad du nu griper tag i för att av ren princip kunna vara i opposition, när är det för majoriteten av befolkningen INTE en nackdel att vara överviktig?

När man interneras i ett koncentrationsläger utan mat?

När man hamnar strandsatt på en öde ö?

Låt oss hålla oss till sannolika lägen och vetenskaplig konsensus.

När?

Jag förstår att du - särskilt om du själv bär på övervikt, vilket du utifrån din argumentation sannolikt gör - vill rationalisera, och gärna framhäva att det minsann inte alltid är en nackdel, men om du är ärlig mot dig själv, när har du tyckt att det har varit en fördel?

Exemplifiera gärna.

Sedan förstår du naturligtvis att du argumenterar ohederligt när du gör det, så jag ska inte gå in i när introspektion faktiskt kan vara en källa till vetande.

Det är klart att både du och Kajsa tror att ni är stolta över era kroppar. Gott så.
Citera
2021-08-08, 18:42
  #940
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det är klart att både du och Kajsa tror att ni är stolta över era kroppar. Gott så.
Kajsa verkar onekligen trivas i sin kropp och ha en god självkänsla. Jag vet inte varför du tror att du kan definiera hur andra känner inför sina kroppar. Du får helt enkelt finna dig att alla inte delar din syn på hur kroppar skall vara.
Citera
2021-08-08, 18:45
  #941
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
De negativa hälsoeffekterna av fetma är väl kända. Du kan hänvisa till hur många 48000 80åringar du vill lever längre på åldringsboendet för att de inte svälter ihjäl, fetma sliter på lederna, orsakar diabetes, fettlever, höga blodfetter, hjärt- och kärlsjukdomar och framkallar även cancer. Du är helt enkelt extremist när det handlar om att vid varje tillfälle ta en dålig livsstil i oresonligt försvar. Bara förstås när det gäller kvinnor, då du inte tål män hehe
Det är en mycket konstig slutsats ... givet att jag inte diskuterar utifrån kön och fler män än kvinnor är feta.

Vid mätningen 2020 uppgav mer än hälften, 52 procent, av Sveriges befolkning 16–84 år övervikt eller fetma (figur 1). Förekomsten var högre bland män, 57 procent, än bland kvinnor, 46 procent.

Däremot så ser jag ju inte dig och andra här jaga män på instagram ... så det där könshatet finner du hos dig själv, inte mig.
Citera
2021-08-09, 13:12
  #942
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad är det för galen sekt du menar --- att de är kvinnor?
Höjden av lathet.
Du har länken precis DÄR!!!
Citera
2021-08-09, 13:41
  #943
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Höjden av lathet.
Du har länken precis DÄR!!!
Höjden av dumhet att hänvisa till Cissi Wallin.
Citera
2021-08-09, 13:43
  #944
Medlem
Custom_mades avatar
Psykisk ohälsa och ätstörningar/fetma går ju hand i hand.

Ser jag en alldeles för fet eller för tunn människa så VET man ju att något inte står rätt till oavsett bortförklaringar från personen, samhället eller aktivister!

Det är det ultimata beviset på en ohälsosam livsstil, hugget i sten!
Citera
2021-08-09, 21:20
  #945
Medlem
estrelladeoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Psykisk ohälsa och ätstörningar/fetma går ju hand i hand.

Ser jag en alldeles för fet eller för tunn människa så VET man ju att något inte står rätt till oavsett bortförklaringar från personen, samhället eller aktivister!

Det är det ultimata beviset på en ohälsosam livsstil, hugget i sten!

Precis, det behövs påpekas att överviktiga/feta personer lider av en ätstörning (i de allra flesta fallen). Överkonsumtion av mat är en ätstörning i samma utsträckning som självsvält.
Citera
2021-08-09, 21:25
  #946
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estrelladeoro
Precis, det behövs påpekas att överviktiga/feta personer lider av en ätstörning (i de allra flesta fallen). Överkonsumtion av mat är en ätstörning i samma utsträckning som självsvält.
Ja, det hjälper ingen att sitta och försvara ätstörningar som vissa gör...
Citera
2021-08-09, 21:36
  #947
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Psykisk ohälsa och ätstörningar/fetma går ju hand i hand.

Ser jag en alldeles för fet eller för tunn människa så VET man ju att något inte står rätt till oavsett bortförklaringar från personen, samhället eller aktivister!

Det är det ultimata beviset på en ohälsosam livsstil, hugget i sten!

Citat:
Ursprungligen postat av estrelladeoro
Precis, det behövs påpekas att överviktiga/feta personer lider av en ätstörning (i de allra flesta fallen). Överkonsumtion av mat är en ätstörning i samma utsträckning som självsvält.

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja, det hjälper ingen att sitta och försvara ätstörningar som vissa gör...
Jag antar att er amatördiagnos är att Kajsa är sjuk.

Och om människor är sjuka ska man starta trådar om dem på Flashback?
Citera
2021-08-10, 01:35
  #948
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag antar att er amatördiagnos är att Kajsa är sjuk.

Och om människor är sjuka ska man starta trådar om dem på Flashback?
För det är vi som startat tråden...

Knäppgök.

Dom här människorna behöver hjälp, inte bli påhejade till domedagens brant, men nej tycker tråden är smaklös, men hon är ett typ exempel som kanske kan hjälpa andra om det belyses och inte försvaras av idioter, vem vet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in