Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jepp! Så är det och då får man nog anta att vaccinering ger ett mer "standardiserat" skydd om man även tar in de studier som tittat på skydd efter vaccinering enbart. Det har alltid förekommit diskussioner om naturlig immunitet att det inte är säkert att alla får ett bra skydd. Med vacciner och även då tillsammans med tidigare infektion får man en mer kontrollerad immunisering.
Jag är lite själv förvånad över detta:
/.../The duration of immunity resulting from natural infection, although not well understood, is suspected to persist for ≥90 days in most persons.
Att det var så lågt i vissa fall misstänkte jag men var inte säker på det.
Men svenska antikroppstester visar ju minst ett år?
Siffran på antal fall i Kentucky som jag hittar är 496000, minus 7000 döda. Så risken för återinfektion är då 0,05% med 246 fall.
Då blir det väl ungefär 70 smittade bland vaccinerade och 165 ovaccinerade. Risken för återinfektion bland vaccinerade är då 0,014% och för ovaccinerade 0,033%.
Vaccinet förbättrar då skyddet från ungefär 99,97% till 99,99%. Åtminstone sex månader. Med månatliga vaccindoser kan man säkert hålla det på 99,99%. Vad missvisande det blir att säga att vaccin ökar skyddet med 2,34ggr. Det är ju sant, men inte direkt relevant för att vaccinera de som haft covid.