2021-08-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför helt enkelt inte gå och vaccinera sig? Det är väl rimligtvis den slutsats man kan dra av dessa fynd som CDC gjort.
Som jag skrev har jag inte sett någon mening med att vaccinera mig med hänsyn till att smittspridningen, och sjukhusinläggningar och dödsfall, ändå hade minskat fram till sommaren oavsett om vi hade vaccinerat befolkningen eller förhållit oss på samma sätt som våren/sommaren 2020. (Med tanke då också på att jag haft sjukdomen.)

Framåt hösten/vintern, däremot, kan situationen bli en annan. Då har jag gärna ett färskt vaccinskydd för att slippa svår sjukdomsutveckling. Konstigt att inte fler resonerar på samma sätt (om man inte tillhör riskgrupp, förstås, eftersom risken då är en helt annan).
Citera
2021-08-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jo, det kan nog säkert vara så att vaccinering och nyligen genomgången infektion ger bäst skydd. Men om risken för återinfektion är extremt liten i första läget, bör det räcka med att ha genomgått infektion med antikroppar för att tillgodose samhällets krav, t.ex. för att ställa ut covid-pass.

Det verkar inte heller som att CDC-studien ställer de studier som åberopas som stöd för att naturlig immunitet kan vara svagare i förhållande till vissa varianter mot SIREN-studien i UK, som kan ge ett bredare underlag för slutsatserna angående det naturliga skyddet.

”Samhällets krav” ”Covidpass”.

Hade ingen aning att det fanns så många potentiella auktoritets-ivrare här i väst. T.om i frihetens högborg USA ser man dessa tendenser. Och det behövdes inte speciellt mycket för att locka fram dem. CCP garvar sig harmynta.
Citera
2021-08-07, 11:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Som jag skrev har jag inte sett någon mening med att vaccinera mig med hänsyn till att smittspridningen, och sjukhusinläggningar och dödsfall, ändå hade minskat fram till sommaren oavsett om vi hade vaccinerat befolkningen eller förhållit oss på samma sätt som våren/sommaren 2020. (Med tanke då också på att jag haft sjukdomen.)

Framåt hösten/vintern, däremot, kan situationen bli en annan. Då har jag gärna ett färskt vaccinskydd för att slippa svår sjukdomsutveckling. Konstigt att inte fler resonerar på samma sätt (om man inte tillhör riskgrupp, förstås, eftersom risken då är en helt annan).
Du vaccinerar dig inte bara för din egen del.

Men för att ta det här med vaccinpass då. De är begränsade i tid för vaccinerade med ett utgångsdatum. Vad tycker du man ska sätta på de med genomgången sjukdom utifrån CDC:s studie?

90 dagar borde väl vara en lämplig giltighetstid, eller?
Citera
2021-08-07, 11:19
Medlem
Citat:
Med tanke på just COVID19 och de erfarenheter vi har så är nog det bästa att gå på de allra färskaste studierna. Tycker du inte det? Särskilt med tanke på nya varianter och deras spridning.
Inte om de färskaste studierna inte beaktar samtliga relevanta tidigare studier.

Till viss del handlar vetenskaplig metod om selektion av det material som ska studeras, men ingen studie får ge sken av att vara sanningen om den inte är tydlig med vilken selektion som gjorts och varför. (Notera också osäkerheten som CDC-studien uttrycker beträffande resultaten av de blodprovsstudier som åberopas.)
Citera
2021-08-07, 11:21
Medlem
Citat:

Alldeles riktigt. Varför rusa iväg, om man inte är i riskgrupp? Låt fårskocken testa skiten medan man lugnt iaktar utvecklingen. Skulle man komma fram till att man är i behov av vaccin, så finns det iaf ev. medellånga studier.
Citera
2021-08-07, 11:22
Medlem
Om minskad spridning också minskade mutationshastigheten så hade alla virus dött ut för länge sen.

Givetvis har såna här virus utvecklats för att överleva även i små eller utspridda populationer. Det innebär att byta skepnad mellan säsongerna, oavsett hur många som smittas.

Med all sannolikhet kommer mutationshastigheten vara ungefär konstant på populationsnivå, oavsett hur många som smittas. Om man gör det svårare för viruset att överleva på individnivå, så lär det bara leda till ökad mutationsbenägenhet på individnivå, så att det tar ut sig i slutändan.

Det är väldigt optimistiskt (för att inte säga naivt) att tro att viruset inte ens har en försvarsmekanism mot ökad immunitet i populationen.
Senast redigerad av aw 2021-08-07 kl. 11:27.
Citera
2021-08-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
”Samhällets krav” ”Covidpass”.

Hade ingen aning att det fanns så många potentiella auktoritets-ivrare här i väst. T.om i frihetens högborg USA ser man dessa tendenser. Och det behövdes inte speciellt mycket för att locka fram dem. CCP garvar sig harmynta.
Jag säger inte att jag tycker att det är något bra (snarare tvärtom). Jag tillhör alltså ingen sådan grupp du nämner. Däremot är det en realitet att många länder kommer att ställa krav för att få tillgång till ett fullt deltagande i samhället (t.ex. i form av covid-pass). Därför vill jag att dessa blir så inkluderande som möjligt, och åtminstone innefattar de med genomgången infektion och antikroppar, oavsett vaccinationsstatus.
Citera
2021-08-07, 11:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Alldeles riktigt. Varför rusa iväg, om man inte är i riskgrupp? Låt fårskocken testa skiten medan man lugnt iaktar utvecklingen. Skulle man komma fram till att man är i behov av vaccin, så finns det iaf ev. medellånga studier.

Risken finns väl att när du väl bestämt dig så har Sveriges godhetsapostlar skickat vårt vaccin till u-länderna, det har ju ett bäst före datum.
Citera
2021-08-07, 11:28
Medlem
Citat:
Jepp! Så är det och då får man nog anta att vaccinering ger ett mer "standardiserat" skydd om man även tar in de studier som tittat på skydd efter vaccinering enbart. Det har alltid förekommit diskussioner om naturlig immunitet att det inte är säkert att alla får ett bra skydd. Med vacciner och även då tillsammans med tidigare infektion får man en mer kontrollerad immunisering.

Jag är lite själv förvånad över detta:
/.../The duration of immunity resulting from natural infection, although not well understood, is suspected to persist for ≥90 days in most persons.
Att det var så lågt i vissa fall misstänkte jag men var inte säker på det.

Men svenska antikroppstester visar ju minst ett år?

Siffran på antal fall i Kentucky som jag hittar är 496000, minus 7000 döda. Så risken för återinfektion är då 0,05% med 246 fall.
Då blir det väl ungefär 70 smittade bland vaccinerade och 165 ovaccinerade. Risken för återinfektion bland vaccinerade är då 0,014% och för ovaccinerade 0,033%.

Vaccinet förbättrar då skyddet från ungefär 99,97% till 99,99%. Åtminstone sex månader. Med månatliga vaccindoser kan man säkert hålla det på 99,99%. Vad missvisande det blir att säga att vaccin ökar skyddet med 2,34ggr. Det är ju sant, men inte direkt relevant för att vaccinera de som haft covid.
Citera
2021-08-07, 11:28
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Mentalt handikappad!?
Snarare är jag en som tänker självständigt och har ett kritiskt tänkande.
Det är sådana får som du som tar ett ineffektivt vaccin som varken skyddar dig själv från att få covid eller från att smitta andra som är helt mentalt efterbliven och saknar logiskt tänkande. Dessutom har ni retards ingen aning om potentiella framtida sidoeffekter för att det finns inga studier om det ooopsie. Blir massgravar för er ointelligenta 🐑 inom ett par år

Dom flesta skulle nog hävda att det är mer ointelligent att utsätta sig för virusets okända framtida sidoeffekter...

Är ju dock inget nytt att antivaxxers spelar i samma mentala division som plattjordare.
Citera
2021-08-07, 11:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Inte om de färskaste studierna inte beaktar samtliga relevanta tidigare studier.

Till viss del handlar vetenskaplig metod om selektion av det material som ska studeras, men ingen studie får ge sken av att vara sanningen om den inte är tydlig med vilken selektion som gjorts och varför. (Notera också osäkerheten som CDC-studien uttrycker beträffande resultaten av de blodprovsstudier som åberopas.)
Var någonstans säger man att det är sanningen man presenterar?:
/.../Additional prospective studies with larger populations are warranted to support these findings.
Citera
2021-08-07, 11:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Men svenska antikroppstester visar ju minst ett år?

Siffran på antal fall i Kentucky som jag hittar är 496000, minus 7000 döda. Så risken för återinfektion är då 0,05% med 246 fall.
Då blir det väl ungefär 70 smittade bland vaccinerade och 165 ovaccinerade. Risken för återinfektion bland vaccinerade är då 0,014% och för ovaccinerade 0,033%.

Vaccinet förbättrar då skyddet från ungefär 99,97% till 99,99%. Åtminstone sex månader. Med månatliga vaccindoser kan man säkert hålla det på 99,99%. Vad missvisande det blir att säga att vaccin ökar skyddet med 2,34ggr. Det är ju sant, men inte direkt relevant för att vaccinera de som haft covid.
Men det är ju inte slutsatsen man drar:
/..../These findings suggest that among persons with previous SARS-CoV-2 infection, full vaccination provides additional protection against reinfection. Among previously infected Kentucky residents, those who were not vaccinated were more than twice as likely to be reinfected compared with those with full vaccination. All eligible persons should be offered vaccination, including those with previous SARS-CoV-2 infection, to reduce their risk for future infection.
Och om man läser studien ordentligt framkommer det varför. P.g.a. de dåliga resultaten mot nya varianter för ovaccinerade med genomgången sjukdom som framförallt tidigare studier pekar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in