2021-08-02, 10:31
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Verkar vara väldigt stor skillnad mellan spruta 1 och 2. Man får hoppas att det även gäller Moderna (som jag fick), men det borde det ju rimligen göra. Jag tycker att det känns väldigt bra att vara färdigvaccinerad i alla fall, och inte längre behöva vara rädd om någon har kommit för nära, och räkna på dagarna på inkubationstiden, som jag gjorde förut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L1rR5q/forskning-darfor-ska-du-ta-andra-sprutan

Den andra sprutan av Pfizers covid-19-vaccin verkar ge ett helt annat skydd i kroppen.

”Den andra sprutan har kraftfulla fördelaktiga effekter som vida överstiger den första sprutan”, säger forskaren Bali Pulendran vid Stanford.

------

Den första sprutan ökade som väntat nivåerna av antikroppar i blodet, men inte alls lika mycket som den andra sprutan. Den andra sprutan hade också en del effekter som den första sprutan saknade.

”Den stimulerade en mångdubbel ökning av antikroppsnivåer, gav ett fantastisk T-cells-svar som inte fanns efter enbart den första sprutan och ett markant förstärkt naturligt immunsvar”, säger Bulendran i ett pressmeddelande.

----

Forskarna upptäckte också att vaccinet fick en ovanlig grupp celler i blodet att öka kraftigt. Den här gruppen monocyter har höga nivåer av antivirala gener och står normalt sett för 0,01 procent av blodet i kroppen. Men efter den andra vaccindosen hade förekomsten ökat kraftigt, och stod för hela en procent av blodcellerna.

– Vad som var fascinerande var att det här klustret ökade hundra gånger en dag efter den andra sprutan jämfört med förekomsten en dag efter den första sprutan, säger Bulendran till The Scientist.
Och du tycker inte att det är obehagligt att man kommer på först nu att "wow, är det så här vaccinet fungerar"? En liten harmlös tiodubbling av andelen blodceller.

Sinnessjukt.
Citera
2021-08-02, 10:35
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det hade räckt att vaccinera riskgrupperna så försvinner nästan 90% av problemen. Det kan man väl se i de flesta länder efter att de vaccinerade riskgrupperna med lite marginal. I UK kan man se att dödstalen började sjunka hastigt i februari då 15% hade fått en första dos. I början av mars var dödstalen nere på 10% och så hade 30% fått en första dos. Resterande massvaccinering har inte stoppat smittspridning eller haft större påverkar på dödstal eller intensivvård. Nästan hälften av alla som läggs in på sjukhus är ju dubbel-vaccinerade (40% för några veckor sedan). Frågan är hur bra detta syntetiska immunförsvar står sig långsiktigt jämfört med naturligt.

Läste denna artikel där forskare från UK med största sannolikhet ser följande scenario framför sig.

”as vaccines become more widespread, the transmission advantage gained by a virus that can evade vaccine-acquired immunity will increase”

Skulle inte vaccinering hindra sådana mutationer? Eller hur var logiken från början.

“almost certain that there will be a gradual or punctuated accumulation of antigenic variation that eventually leads to current vaccine failure”

I detta scenario vill man nog ha en hög andel naturligt immuna som kan stå emot covid och minska allmän smittspridning. Men eftersom man mass-vaccinerat i onödan skulle detta bli jobbigt.

https://wtop.com/coronavirus/2021/08/uk-scientists-believe-it-is-almost-certain-a-coronavirus-variant-will-emerge-that-beats-current-vacc ines/

Så vad ska varje land göra med de miljontals doser man köpt... man måste ju använda dom på någon!
Citera
2021-08-02, 10:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Och du tycker inte att det är obehagligt att man kommer på först nu att "wow, är det så här vaccinet fungerar"? En liten harmlös tiodubbling av andelen blodceller.

Sinnessjukt.

Jo, på ett sätt. Men jag var så otroligt trött på isoleringen och rädslan att få covid, som gnagde någonstans i bakhuvudet hela tiden. Så det känns som en lättnad ändå. Jag hoppas att det inte backfires!
Citera
2021-08-02, 10:40
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Verkar vara väldigt stor skillnad mellan spruta 1 och 2. Man får hoppas att det även gäller Moderna (som jag fick), men det borde det ju rimligen göra. Jag tycker att det känns väldigt bra att vara färdigvaccinerad i alla fall, och inte längre behöva vara rädd om någon har kommit för nära, och räkna på dagarna på inkubationstiden, som jag gjorde förut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L1rR5q/forskning-darfor-ska-du-ta-andra-sprutan

Den andra sprutan av Pfizers covid-19-vaccin verkar ge ett helt annat skydd i kroppen.

”Den andra sprutan har kraftfulla fördelaktiga effekter som vida överstiger den första sprutan”, säger forskaren Bali Pulendran vid Stanford.

------

Den första sprutan ökade som väntat nivåerna av antikroppar i blodet, men inte alls lika mycket som den andra sprutan. Den andra sprutan hade också en del effekter som den första sprutan saknade.

”Den stimulerade en mångdubbel ökning av antikroppsnivåer, gav ett fantastisk T-cells-svar som inte fanns efter enbart den första sprutan och ett markant förstärkt naturligt immunsvar”, säger Bulendran i ett pressmeddelande.

----

Forskarna upptäckte också att vaccinet fick en ovanlig grupp celler i blodet att öka kraftigt. Den här gruppen monocyter har höga nivåer av antivirala gener och står normalt sett för 0,01 procent av blodet i kroppen. Men efter den andra vaccindosen hade förekomsten ökat kraftigt, och stod för hela en procent av blodcellerna.

– Vad som var fascinerande var att det här klustret ökade hundra gånger en dag efter den andra sprutan jämfört med förekomsten en dag efter den första
sprutan, säger Bulendran till The Scientist.

Det är ju bara läskigt att dom ser detta med celler öka nu!? Är vi några jävla försökskanin eller... Lät som man visste allt och hade all kunskap när jag blev vaccinerad... fan vad jag ångrar mog
Citera
2021-08-02, 10:40
Medlem
AreYouBacks avatar
Ut Aftonbladet om nya rön vad gäller Pfizer vaccinet:

” De ger ett effektivt skydd mot att insjukna i covid-19, men vad det är som egentligen händer i kroppen efter sprutorna är egentligen inte klarlagt.”

Nähä….. men alla skall vaccineras. Klarläggandet vad som ”egentligen” händer i kroppen är vad som brukar ta 10 år gissar jag.
Citera
2021-08-02, 10:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
I en vaccinerad värld kommer det virus som smiter förbi vacciner vara det som överlever bäst.

Just nu, när andelen vaccinerade (i hela världen) är låg så premieras smittspridning över vaccingenombrott.

Det är därför vi haft Alfa och nu Delta.
Har du svårt för att ta in lite komplexa saker?

Alla nuvarande mutationer som uppstått har gjort det i populationer med stor spridning och ingen eller mycket låg grad av vaccinering. Deltavarianten uppstod i Indien innan någon öht var vaccinerad där.
Citera
2021-08-02, 10:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

------

----

– Vad som var fascinerande var att det här klustret ökade hundra gånger en dag efter den andra sprutan jämfört med förekomsten en dag efter den första sprutan, säger Bulendran till The Scientist.
Fast det du visar är forskare som sett på blodprover av vaccinerade.

Det är en sak, men vad som sedan sker är en annan sak.

FoHM analys av genombröts infektioner visar inte så stor skillnad på de som avlider efter en spruta kontra två. Nu skriver de inte om vad det är för vaccin och det kan ju hända att de olika vaccinerna har olika resultat.

Hos de smittade över 80 år har 21 % av de som var ovaccinerade avlidit inom 30 dagar från diagnosen covid-19. Med en spruta avled 14,7 % och 14,6 % avled av de som varit fullvaccinerade.

Här är skillnaden enbart marginell mellan de som fått en spruta och de som fått två.

Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 % av de som var ovaccinerade när de insjuknade avlidit med covid-19. Med en spruta avled 15 % och 13 % avled av de som varit fullvaccinerade.

Här visa det lite större skillnad, men inte jätte stor.

Jag tycker det är bra att du känner dig positiv till din vaccinering. Detta är ett val som vi alla behöver få ta själva och känna oss komfortabla med.

Men jag tycker att våra beslutsfattare bör diskutera mer öppet om vaccineringen och även vara öppna för fler alternativ.

För medelålders utan några riskfaktorer kanske enbart en spruta skulle vara nog att rekommendera. Det verkar ju som om riskerna med vaccineringen ökar vid andra sprutan.

Speciellt folk i risk grupp och äldre personer gör nog klokt i att vaccinera sig med två sprutor. Men är två sprutor (eller ens en) nödvändigt hos yngre personer utan riskfaktor?
Citera
2021-08-02, 11:00
Moderator
-Info-s avatar
Det här jag läste fick mig att fundera lite:

Citat:
De nya RNA-vaccinen från bland annat Pfizer-Biontech och Moderna är till stor del outforskad mark. De ger ett effektivt skydd mot att insjukna i covid-19, men vad det är som egentligen händer i kroppen efter sprutorna är egentligen inte klarlagt.

– Vi har en helt ny typ av vacciner som nu används på människor, och som visat sig vara väldigt effektiva. Så frågan var, exakt hur fungerar de? Hur stimulerar de immunförsvaret? Och vilken typ av immunsvar innebär det, säger Bali Pulendran, professor i bland annat patologi vid universitetet Stanford i amerikanska Kalifornien, till The Scientist.

Citat:
Den andra sprutan hade också en del effekter som den första sprutan saknade.

– Vad som var fascinerande var att det här klustret ökade hundra gånger en dag efter den andra sprutan jämfört med förekomsten en dag efter den första sprutan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset (06:38)
Citat:
Despite their outstanding efficacy, little is known about how exactly RNA vaccines work,” said Bali Pulendran, PhD, professor of pathology and of microbiology and immunology. “So we probed the immune response induced by one of them in exquisite detail.”

“This is the first time RNA vaccines have ever been given to humans, and we have no clue as to how they do what they do: offer 95% protection against COVID-19,” said Pulendran.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/07/immune-system-second-covid-19-vaccine-dose.html
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03791-x

Forskarna visste alltså inte vad som händer i kroppen och hur exakt vaccinet fungerar, när de började ge folk RNA-vaccin?

Men visst. Det var nödläge. Och hittills verkar RNA-vaccinen ha fungerat väldigt bra. Men jag var ändå lite överraskad över att de visste så här lite.
Citera
2021-08-02, 11:02
Medlem
After three long years of running the FDA in the late 1960s, former commissioner Herbert Ley resigned in utter frustration. The San Francisco Chronicle immediately interviewed him and asked why he quit, to which he replied with the following quote.

“The FDA protects the big drug companies, and is subsequently rewarded, and using the government’s police powers, they attack those who threaten the big drug companies. People think that the FDA is protecting them. It isn’t. What the FDA is doing and what the public thinks it is doing are as different as day and night.”

https://www.vapes.com/blogs/news/former-fda-commissioner-questions-integrity-of-fda-big-pharma
Citera
2021-08-02, 11:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här är alla de trettio som hittills har avlidit på IVA i pandemin, som är yngre än 40 år. Inläggningsdatum sorterat i datumordning. Öppen data från SIR.

Rödmarkerade har ingen känd riskfaktor.

14 mars 2020
27-årig man utan känd riskfaktor
Kristianstad IVA

24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA

24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma, neuromuskulär sjukdom och "annan" riskfaktor
Eksjö IVA

5 april 2020
39-årig kvinna utan känd riskfaktor
KS Huddinge IVA

8 april 2020
37-årig man med extrem fetma
K Solna IVA

8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan känd riskfaktor
K Solna ECMO

10 april 2020
38-årig man utan känd riskfaktor
Danderyd

12 april 2020
39-årig man med extrem fetma
SU Östra (Sahlgrenska)

20 april 2020
34-årig man med extrem fetma och diabetes
Linköping IVA

22 april 2020
37-årig man med "annan" riskfaktor
K Solna IVA

24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
SU CIVA (Sahlgrenska)

15 juni 2020
34-årig man med nedsatt immunförsvar
NU Trollhättan

30 september 2020
Spädbarn (0 år) utan känd riskfaktor
K Solna BIVA

22 november 2020
33-årig man med "annan" riskfaktor
Borås IVA

14 december 2020
30-årig kvinna med kronisk hjärt-/lungsjukdom och kronisk lungsjukdom
Umeå IVA

17 december 2020
39-årig gravid kvinna med diabetes, nedsatt immunförsvar och "annan" riskfaktor
K Huddinge IVA

20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes och "annan" riskfaktor
Helsingborg IVA

27 december 2020
Spädbarn (1 år) utan känd riskfaktor
Örnsköldsvik IVA

28 december 2020
14-årig pojke med flerfunktionshinder
SU BIVA (Sahlgrenska)

8 januari 2021
39-årig kvinna med diabetes
Helsingborg

13 januari 2021
38-årig gravid kvinna
SU Östra (Sahlgrenska)

20 januari 2021
14-årig flicka utan känd riskfaktor
Halmstad IVA

13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom och "annan" riskfaktor
Hudiksvall IVA

2 mars 2021
19-årig ung man med extrem fetma
NU Trollhättan IVA

23 mars 2021
35-årig man med extrem fetma
Danderyd

23 mars 2021
35-årig man med nedsatt immunförsvar och "annan" riskfaktor
Halmstad

26 mars 2021
38-årig kvinna med "annan" riskfaktor
SU Östra (Sahlgrenska)

9 april 2021
36-årig man utan känd riskfaktor
K Solna ECMO

10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom, kronisk hjärtsjukdom och "annan" riskfaktor
Örebro IVA

11 maj 2021
34-årig man med extrem fetma och neuromuskulär sjukdom
St Göran IVA

Tack för en detaljerad och bra samanställning som också är helt opartisk.

Det har avlidit 84 personer enligt FoHM av/med covid under 40 år. Så ca en tredjedel har då avlidit på IVA. Jag blir lite nyfiken på på de andra två tredjedelarna. Synd att man inte kan få samma detaljerade information om dem. Rent spontant tänker jag att det är de någorlunda tidigare friska som får vård på IVA och att de andra kanske var för sjuka från början och för sjuka för IVA vård. Men det är ju helt omöjligt att veta och bara en gissning från min sida.

Beaver14 som brukar skriva i tråden är otrolig på att hitta info på SIR. Ni skulle nog kunna ha några riktigt schysta diskussioner. Om jag minns rätt så har Beaver14 även ibland citerat ur SIR veckorapport, för tydligen så gör de en också.

Nästa gång blir det nog jag som ber dig om att hitta info på SIR till mig
Citera
2021-08-02, 11:04
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ut Aftonbladet om nya rön vad gäller Pfizer vaccinet:

” De ger ett effektivt skydd mot att insjukna i covid-19, men vad det är som egentligen händer i kroppen efter sprutorna är egentligen inte klarlagt.”

Nähä….. men alla skall vaccineras. Klarläggandet vad som ”egentligen” händer i kroppen är vad som brukar ta 10 år gissar jag.

Nu luktar det fisk här:
AB går ut idag, Ny Teknik för 3 dar sedan, källan är Standford från "den 17/7.
Dagarna efter den 17/7 kom både rapporterna från CDC och Oxford/England om genombrotts-smittorna för vaccinerade. Är det här något dåligt försök av medierna att släta över varningssignalerna ??

Ursprungskällan 17/7 Standford:
https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/07/immune-system-second-covid-19-vaccine-dose.html

23/7 The Scientist:
https://www.the-scientist.com/news-opinion/how-the-second-mrna-vaccine-bolsters-immunity-69017

AB 2/8:
Citera
2021-08-02, 11:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Det är ju bara läskigt att dom ser detta med celler öka nu!? Är vi några jävla försökskanin eller... Lät som man visste allt och hade all kunskap när jag blev vaccinerad... fan vad jag ångrar mog

Ja fy va hemskt att ditt immunförsvar aktiveras!
Det var ju absolut inte syftet med vaccinationen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in