Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Jag tycker att straff ska vara hårda. Begår man brott, så får man också acceptera konsekvenserna. Men vissa lagar tycker jag borde justeras åt det snällare hållet. Typ att det skulle vara lagligt att berätta sanningen om någon mer eller mindre offentlig person, eller att köra lite för fort på motorväg skulle vara lagligt. Eller varför inte den knastertorra självförsvarsregeln, där man blir dömd för att försvara sitt hem, istället för att fly?
Skulle Ebba ha lurat Esbjörn att sälja sin sommarstuga, fastän han inte ville, ja då ska hon inte bara skämmas, utan också åka dit på det. Men som det är nu har jag svårt att se ett sånt scenario. Om hon hade velat lura av honom stället, varför gå över ån efter vatten som hon gjort? Så mycket onödigt, så många vittnen som faktiskt kan säga emot henne, även om de är hennes vänner, bekanta och anhöriga.
Hade jag velat lura en syn-, hörsel- och kognitivt funktionsnedsatt äldre-äldre man, hade jag skapat exakt en sådan situation som Ebba tillsåg vid kontraktsskrivningen.
- Isolera offret så att han är ensam.
- Ha med mig någon som kan hjälpa mig att övertala och avleda.
- Se till att inga vittnen utom jag själv och min vän var närvarande.
- Oannonserat bjuda in andra som oroar och väsnas utanför.
- Pladdra på och lite strängt påpeka var motparten ska underteckna.
- Se till att motparten inte själv kan läsa kontraktet så att jag själv får läsa upp valda delar av det för honom.
- Tillse att det var dunkelt.
- Kollra bort frågor och funderingar från offret.
- Stressa och pressa.
- Tidigt plantera att det lika gärna kan röra sig om en uthyrning.