Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Nej, skriver man under något som någon annan har skrivit, betyder det att man håller med om det som står, eller kan stå bakom det. För att det ska vara Esbjörns ord, måste han ha dikterat det för den som skrev.
Hur ska man veta vad Esbjörn verkligen vill, om andra lägger ord i hans mun? Är det där hans egna ord, så vet vi vad han vill. Simple as that.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Så du tycker att det varit en annan sak om Esbjörn textat brevet själv? Skulle Ebba göra fel som inte backade då? Skulle Esbjörn inte stå under påverkan då?
Precis som jag skriver. Är det där hans egna ord (dvs dikterat, eftersom han inte höll i pennan själv), så är det förmodligen hans ordagranna vilja. Jag skriver förmodligen, för om hans anhöriga var arga och satt honom under press att skriva det där brevet, så är det inte mycket mer värt bara för att det är hans ordval.
Men oavsett vad han ville, han medverkade inte till att göra rätt för sig mot Ebba. Ebba kunde inte backa utan hans medverkan. Det måste skrivas nya papper, om så bara med att "Ebba står för allt och Esbjörn får tillbaka huset". Nu tror jag inte Ebba är fullt så generös och personligen tror jag på att göra rätt för sig, så inget mindre än att Esbjörn ser till att hålla Ebba ekonomiskt skadeslös, duger i min bok. Så tillvida inte affären gick otillbörligt till, för då får Ebba stå för kalaset.