Citat:
Ursprungligen postat av
develi
FL: Mmh. Vad har Stefan berättat för dog nu, efteråt? Om din relation med Lena?
HD: Ingenting. För jag vill inte veta. Jag är färdig bearbetande den delen av deras relation. Så jag vill inte veta, jag är nöjd. Jag har släppt den delen bakom mig."
Kan inte vara så svårt att ha den åsikten 2019-08-28. Finns inget irritationsmoment kvar i livet.
Om man nu inte visste hur besatt hon är av LW och hur mycket hon ältar vart SD är, inkl ljuger om relationen med JS;
så skulle det ju kunna låta som det är en ordinär skilsmässa utan friktioner där resp part gått vidare, är öppna om nya relationer och osedvanligt överens.
Jag är fascinerad av hur lekande lätt hon kan ljuga.
" FL: Jag tänker om .. om när ni nu har lämnat in papper om skilsmässa, du flyttar.
HD: Aah.
FL: Hur såg ni på varandras möjlighet att träffa och inleda nya relationer?
HD: Helt fritt för var och en.
FL: Aah. Var det uttalat så?
FL: Mmh. Så det var inga problem för dig, vid det.. då så att säga ifall Stefan ville träffa
Lena?
HD:Nej.
FL: Eller om du ville träffa J*onas?
HD:Nej,
FL: Det var helt fritt fram?
FL: Aah. Och hur länge hade det varit det?
HD: ... Alltså efter jag flytta därifrån, när vi bestämde att vi skulle skiljas så har inte jag nån del i hans liv."
Jajamensan hon ljuger om mycket mer än blodsex å Stefans vägnar. Tror dessutom hon ljög i förhöret där hon hävdade att hon var ok med att S och L låg med varandra, när hon själv var sjuk och inte orkade. Hon vill sudda ut eventuell motivbild bakom mordet.
I detta indiciemål försökte både S och H förminska motivbilden betydligt. När L väl är död gäller det att reducera anledningar till att de skulle vilja få henne bragd om livet. Det var topp 1 för S i tingsrätten när han skulle förklara att han saknade motiv till mordet, då han och H allt redan separerat flera månader innan mordet. Han menade sig inte ens försökta återförenas med H då han ej var värd hennes gunst, utan han var liksom glad för hennes skull när hon gick vidare. Detta satt han och mumlade om i tingsrätten. Och han var noga med att inte försäga sig med ett enda onödigt ord, utan var hela tiden på sin vakt. Liksom ålade sig passivt fram, och ville ha förtydliganden, så han förstod frågorna korrekt innan han uttalade sig.
Och det oskyldiga lammet menade även att L ville han inte heller ha en seriös relation med, det hade han deklarerat redan 2015 att det inget offentligt skulle bli dem emellan. Så svartsjuka kunde inte heller vara ett motiv bakom mordet för hans del. Utan de var fortsatt vänner och inte osams när L väl dog. Tror till och med att han uttalade att de var de "bästa vänner" när hon blev mördad..
När L dött försatte han att spela ovetandes om motivbilden när han skrev till henne efter hennes död.
Typ vem retade du upp, åh vad lade du dig i? Eller något liknande så alla kunde förstå att L verkligen trasslade in sig i
människors business. Så det framgick att det kunde finnas flera möjliga potentiella mördare. Att marknadsföra sig som i avsaknad av motivbild var högst på hans agenda.
I Hannas första förhör framkommer på samma vis att den då försvunna kvinnan L faktiskt var en sjuk person, någon man ska akta sig för enligt kuratorns råd. Inte svara och undvika kontakt med. Underförstått L är en opålitlig typ som kan framkalla att någon vill få henne att försvinna.
Så bör man nog också betrakta många av Hannas lögn-uttalanden i förhör. När hon väl fattat att det är centralt. Så varför ljuger hon så obehindrat för PS? Jag tror ej det är så enkelt att hon ljuger för Steffes skull. Hon gör sig själv en stor tjänst. Om hon själv är inblandad vill hon ju skydda både S och sig själv, så han inte tjallar på hennes inblandning.
Om hon själv är helt ovetandes och inte inblandad i mordet för egen del varför ljuger hon då så mycket och obehindrat? Om du själv är oskyldig har du inget att dölja. Du är inte orolig för att åka dit då du vet att du själv ingenting gjort, och vet att det inga bevis finns på att du begått något fel. Så det är enligt min åsikt rätt talande. I efterhand vet vi ju att syftet till lögnerna inte heller är att återförenas med S och leva happily ever after.