2021-08-05, 23:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
En man på motorcykel omkom tyvärr idag vid en krock med en ren på E10 utanför Gällivare. Han var i 30-årsåldern.

Citat:
En trafikolycka har inträffat på E10 utanför Gällivare.

– Det är en motorcyklist som kolliderat med en ren. Omfattningen är allvarlig, säger Patrik Lindfors, inre befäl på räddningstjänsten.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/mc-krockade-med-ren-allvarlig-olycka.0nR_5dOS1?utm_source=share-btn

Renar finns över nästan hela Norrland. De springer fritt och tycker om att uppehålla sig vid vägar, sommar som vinter. Mången äro vi som svurit eder över renar som stoppat upp trafiken.

Bilolyckor med ren är tämligen vanligt, men de olyckorna är inte dödliga för människor vad jag vet. En hane väger 160-180 kg, en hona 80-120 kg. Så inga tungviktare precis. Det brukar vara renen som far illa, inte människorna i bilen.

Däremot finns det alltid en risk att dö eller skadas svårt om man krockar med ett större djur när man kör mc. Om föraren i detta fall krockat på en raksträcka, så tror jag inte renen legat på vägen. De brukar vara svåra att få att flytta på sig och syns tydligt. Man hinner som regel sakta ned farten när man ser renar på vägen. Så har han krockat på en raksträcka borde det troligtvis vara en eller flera renar som plötsligt kommit utspringande på vägen.

Har han däremot krockat i en kurva eller nedanför ett backkrön, dvs skymd sikt som gör att han inte hinner bromsa, då kan det absolut vara en ren som ligger på vägen och så har föraren kört rakt in i den.

Nån som vet hur olyckan gick till?

OBS! Jag vill inte att tråden ska börja handla om rennäringen och samer i allmänhet. Det finns andra trådar för det. Låt oss hålla oss till ämnet och diskutera det här tragiska dödsfallet. Orsaken till att jag berättar om renar vid och på vägar är för att alla i landet nog inte hat koll på hur vanliga renar är i de flesta norrländska län. Att de finns på alla möjliga vägar och även kan finnas på E4:an. Så ren på eller vid vägen tillhör vardagen i vissa områden eller vid vissa delar av året i andra områden.
Citera
2021-08-05, 23:40
Medlem
Varför har man inte viltstängsel och djurbroar? Då hade föraren levt idag.
Hur är det med trafikverkets nollvision? Eller räknas det bara för att polisen skall kunna leka med laserpistolerna o skinna folk på pengar?

Tragiskt att olyckan skedde.
Citera
2021-08-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur är det med trafikverkets nollvision? Eller räknas det bara för att polisen skall kunna leka med laserpistolerna o skinna folk på pengar?

Ingen svart sopsäck efter snökäpparna om dom nu sitter uppe? Brukar väl vara ända tecken på ren och dom flyttar ju inte på sig heller
Citera
2021-08-05, 23:58
Medlem
Citat:

Ytterst tveksamt om politiker i Stockholm bryr sig eller fattar någon om va som händer Norr om Uppsala. Att lägga millioner på något som inte gynnar dom och som dom aldrig kommer se lär inte hända.

Har dock själv åkt i Norrland några gångar och satan va ren det springer omkring där på vissa ställen. Var nära att köra på några av dom. Händer inte mycket längs vägarna där uppe så man sitter typ och halvsover.
Citera
2021-08-06, 00:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Om vi tar Norrbottens län så är det ca 1/4 av Sveriges yta. Västerbotten kommer god två och sen Jämtland. Så det är många, många vägar och många, många renar. Med tanke på att vägstandarden i vissa delar är urusel pga tjäle och tung trafik som t ex timmerbilar, och inget händer med reparationen av vägarna, så ska man nog inte räkna med att staten sätter upp viltstängsel. Bättre lägga miljarder på Hallandsåsen, så att tågen kommer fram nån minut tidigare än förr.

Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Ingen svart sopsäck efter snökäpparna om dom nu sitter uppe? Brukar väl vara ända tecken på ren och dom flyttar ju inte på sig heller

Det finns alltid renar som inte följer hjorden. Som kör sitt eget race eller kommit bort från de andra. De kan dyka upp var som helst. Även i villaområden. Och de renarna kan man ju inte varna för. Man vet ju inte var de är.
Citera
2021-08-06, 05:22
Medlem
Så trist för mc föraren. RIP!
Men hur gick det för renen då?
Citera
2021-08-06, 05:33
Medlem
Dumt att köra fort där uppe. Renar är ju dessutom korkade, de flyttar inte på sig så om man hänger sig på tutan och kör rakt mot dem. De står gärna mitt på vägen och i klungor.

Stackars mc-förare men man har ett eget ansvar att förutse händelser som kan hända!
Citera
2021-08-06, 06:58
Avslutad
Detta var ren otur.
Mvh.
Citera
2021-08-06, 07:15
Medlem
Jag slutade køra MC efter en liknande incident. Hade legat i 130 km/h i cirka 60minuter uppe i Sælen. Min bror halkade efter så jag stannade upp och væntade. Nær han sedan kommer så tar vi den førsta kurvan i cirka 50 km/h, runt kurvan står 30 renar mitt i vægen.
Jag hade førlorat livet utan tvekan om jag fortsatt.

Efter att ha kørt Sport-mc i 10 år insåg jag att det inte skulle kunna fortsætta.
Under den tiden var jag med om 2 andra olyckor.

Det ær så spænnande att køra MC men det ær inte vært att offra livet.
Kør med insidan.
Citera
2021-08-06, 07:36
Medlem
Något namn? Vem är det som avlidit?
Citera
2021-08-06, 08:37
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Dumt att köra fort där uppe. Renar är ju dessutom korkade, de flyttar inte på sig så om man hänger sig på tutan och kör rakt mot dem. De står gärna mitt på vägen och i klungor.

Stackars mc-förare men man har ett eget ansvar att förutse händelser som kan hända!

Tutan ignorerar renar nästan totalt.

Fick ett tips av en gammal samekvinna om att man ska veva ned rutan & skälla som en hund, & inte som någon liten bjäbbig Chihuahua, utan som en STOR jävla elak hund.
Det funkade faktiskt bättre än jag trodde...
Citera
2021-08-06, 18:10
Medlem
Jag har ingen aning alls om hur olyckan gått till och tänker inte spekulera heller inte minst för dom anhörigas skull. Jag vill dock säga att i den delen av landet så kryllar det av renar överallt såväl sommar som vinter och dom saknar trafikvett så det bara sjunger om det. Ingen skugga ska falla över varken Trafikverket eller föraren. Faktum är att såväl älgar och renar lätt kan kliva ut på vägen oavsett om viltstängslen finns där eller inte. Tänk på det innan ni skuldbelägger någon. Vila i frid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in