2021-08-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procentuell
På alla större vägar, menar du motorvägar då? För där har vi oftast viltstängsel. Jag vågar inte ens gissa vad det skulle kosta. Speciellt om vi ska sätta på samtliga landsvägar, där vi har otroligt många viltolyckor.

Kan man mäta ett liv i pengar?

Vi har ju råd att ta hit över 100 000 människor varje år som får livstidsförsörjning, då borde vi ha råd att bygga viltstängsel o sätta upp några djurbroar.
Citera
2021-08-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan man mäta ett liv i pengar?

Vi har ju råd att ta hit över 100 000 människor varje år som får livstidsförsörjning, då borde vi ha råd att bygga viltstängsel o sätta upp några djurbroar.

I slutet på 2016 så man från trafikverket att de kostar 200-300:-/meter att sätta upp viltstängsel, bara dödsskjutningarna ifjol kostade ca 3,5 miljarder, varje dödsskjutning kostar ca 75 miljoner.
4 senaste årens kostnader för dödsskjutningar är väl 12-4 miljarder, vilka som skjuter vet vi men vinsten ska ju komma längre fram säger ju politikerna.
Citera
2021-08-10, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Ingen tror på dig ändå.
När vi talar om samer, dvs fjälljudar… Jo, då är vi många som tror på utsagorna.

Fjälljuden är en särskilt lömsk och gniden figur. Man ska inte låta sig luras av clownkostymen. Bidragsfusk och försäkringsbedrägeri är som luft och vatten för detta norrländska bedragarfolk.
Citera
2021-08-10, 11:34
Bannlyst
älg , ren , hjort , rådjur är inte det som är det farliga när man åker mc ,
för de håller sej rätt borta om du använder ett avgassystem som väsnas .

det farliga ute efter våra vägar är grävling / bäver , de skiter i dej och din mc , och ditt oljud när du kommer , för de är både döva och blinda i sin vardag och jakt på att hitta nått att smaska på ,

de är i sin egen lilla värld , och mc föraren i sin verklighet

riskerna ökar med detta ju mer mot höst det går och vägarna har hög växtlighet tätt efter vägkanten , dessa faror lurar

och kan mycket lätt sluta med död . om man som mc förare inte är medveten om detta .

så kör med förstånd nu alla som läser detta
Citera
2021-08-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
älg , ren , hjort , rådjur är inte det som är det farliga när man åker mc ,
för de håller sej rätt borta om du använder ett avgassystem som väsnas .

Du har absolut ingen aning om hur vilt reagerar på buller, det är tydligt.
Sanningen är den att buller ökar risken att utsättas för viltolyckor.
Citera
2021-08-10, 18:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Ojojoj... Är detta unikt?

Att idioter på MC kör ihjäl sig händer varje dag.

En ren, en stolpe, mötande bil eller rakt ut i terrängen i en kurva är egalt!

Sjukvården tackar för bidraget av diverse organ. Som tur är används inte hjärnan.

Innan ni klagar: man är ALLTID skyldig att anpassa farten utifrån VAD SOM KAN HÄNDA. Finns det renar så kan dom faktiskt komma upp på vägen.

Du får gärna länka till alla andra olyckor där mc-förare krockat med en ren. Jag är tämligen säker på att det inte alls är så vanligt som du vill påstå. Och ännu mer unikt att nån dör.

Att mc-förare över hela landet krockar med älgar är vanligare. Och några dör av det.

Sen vet ingen av oss hur snabbt han körde.

Eftersom ren finns i flesta norrländska skogar där renskötsel eller renbete bedrivs samt älg och björn i de flesta norrländska skogar samt många skogar i andra delar av landet, betyder det alla bilar och motorcyklar enligt dig ska krypa fram på vägarna för att undvika viltolyckor. Likaså i södra Sverige med hjortar, rådjur, vildsvin och grävlingar. Jag förmodar att du själv sniglar fram i 30 km/h överallt för att undvika vilda djur, för de dyker också upp på riksvägar, inklusive sälkutar.

Citat:
En lite annorlunda trafikolycka inträffade i Roslagsbro i Norrtälje under torsdagen. En man körde på en säl, som låg vid vägkanten.

https://www.svd.se/bilist-krockade-med-sal

Efter 4 veckor i livet stöts sälkuten bort från mamman, ibland kommer de ifrån varandra tidigare, och då ska de börja hitta sin föda själva. Går det inte bra blir de avmagrade, fryser i vattnet och kryper upp på land. Ligger (riks)vägen nära vatten kan det plötsligt ligga en sälunge på vägen. Var och varannat år varnar de för sälar på riksvägar i lokala nyheter.

Så med det sagt: viltolyckor kan inträffa för alla som färdas på vägar. Även om det finns stängsel, så händer det varje år att älgar och andra djur tagit sig ut på vägen. Att hela tiden krypköra för att inte krocka med vilda djur, eller med andra fordon, är inte hållbart.
Citera
2021-08-14, 09:12
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du får gärna länka till alla andra olyckor där mc-förare krockat med en ren. Jag är tämligen säker på att det inte alls är så vanligt som du vill påstå. Och ännu mer unikt att nån dör.

Att mc-förare över hela landet krockar med älgar är vanligare. Och några dör av det.

Sen vet ingen av oss hur snabbt han körde.

Eftersom ren finns i flesta norrländska skogar där renskötsel eller renbete bedrivs samt älg och björn i de flesta norrländska skogar samt många skogar i andra delar av landet, betyder det alla bilar och motorcyklar enligt dig ska krypa fram på vägarna för att undvika viltolyckor. Likaså i södra Sverige med hjortar, rådjur, vildsvin och grävlingar. Jag förmodar att du själv sniglar fram i 30 km/h överallt för att undvika vilda djur, för de dyker också upp på riksvägar, inklusive sälkutar.

Efter 4 veckor i livet stöts sälkuten bort från mamman, ibland kommer de ifrån varandra tidigare, och då ska de börja hitta sin föda själva. Går det inte bra blir de avmagrade, fryser i vattnet och kryper upp på land. Ligger (riks)vägen nära vatten kan det plötsligt ligga en sälunge på vägen. Var och varannat år varnar de för sälar på riksvägar i lokala nyheter.

Så med det sagt: viltolyckor kan inträffa för alla som färdas på vägar. Även om det finns stängsel, så händer det varje år att älgar och andra djur tagit sig ut på vägen. Att hela tiden krypköra för att inte krocka med vilda djur, eller med andra fordon, är inte hållbart.
Var påstår jag det är vanligt att MC-förare krockar med renar?

Du får läsa igen...

Det är i alla fall inte renens fel, eller hur vill du ha det?

Du talar dessutom emot dig själv genom din vetskap om att MC-åkare dör under sommaren, så vad är så speciellt med vilken djurart som var på vägbanan?

"Sniglar i 30km/h..." ja du, om det krävs, så gör jag det vid tillfälle. Jag har som sagt kört i värmlandsskogarna i 25 år så nog kan jag ta mig fram.

Föga förvånande så klarar din hjärna inte av att ta in det faktum att man är ansvarig att hålla en hastighet som gör att man hinner stanna vid oförväntade händelser!

Men fortsätt du att skylla på renar och sälar. Herregud
Citera
2021-08-16, 14:37
Medlem
IngaVenners avatar
Renen blev delad och motorcykeln flög en rejäl bit ifrån olycksplatsen.
Vägen var avstängd i några timmar pga sökande efter "delar" men det behöver vi inte prata om...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in