2021-08-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvordan kunne gjerningsmannen eller gjerningsmennene vite hvilken dag steinene ville bli fjernet ved gangveien. Et kryptisk dilemma som man kan spekulere i.
Nettopp.
Citera
2021-08-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Denne TB fremstår å være en svært sentral person i etterforskningen av saken. De tre kriteriene krypto, drap og børs er en sjelden kombinasjon som politiet etterlyser. Personlig har jeg en formening om at evt innleid gm har begått drap tidligere. Ikke mange tidligere drapsdømte i Norge innenfor aktuell aldersgruppe kan vise til kryptokompetanse. Det er også noe usannsynlig at gm har operert alene i sv. Slepespor inne i boligen taler for en person. Det samme gjør sproxfunnet. Kan dog være th som brukte de da han kom hjem til bolig. Den andre må da vært sjåfør og vakt utenfor bolig. RD på kvitfjell kan eventuelt vært rådgiver eller veileder på annen måte. Har tidligere stilt spm også ved ghh pga dette styremøtet i sv to dgr før drapet. Han var i likhet med th fokusert på dnaspor, henholdsvis i bolig og på brevet. Fikk lite gehør for denne teorien og kan være blindspor. Endring i ledelsen kan være forberedelseshandling for drapet. GHH må ha vært byttet ut av en grunn. Han er nå plutselig tilbake. Dette kan ikke være tilfeldig.
Enig i det første du nevner. Man behøver ikke fb for å kaste vann på mølla der, det er nok å ta av, og lett å google seg fram til. Selv tror jeg han ville hatt alt å tape på å surre seg borti dette, og derfor ikke har noe med det å gjøre. Men TH kan også fra tidligere ha liv på samvittigheten. Hvilken investor på Gardermoen hadde tapt mest penger hvis siste høringen på Stortinget hadde resultert i at avgjørelsen om flyplassen var blitt omgjort, og Wiborg ikke var blitt selvmyrdet? https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/1999/FFAD12006999
Nå har jeg ikke fått med meg om det er noe nytt ang at RU sier han hadde omtrent 15 møter med TH (møter, ikke at han bare troppet opp på halvdelen av dem og ikke fikk møtt ham) og TH sier 7-8.
Det du sier om DNA er også interessant.
Senast redigerad av Ittno 2021-08-05 kl. 21:23.
Citera
2021-08-05, 21:48
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Å bruke privatesend i 2018 var vel ganske uvanlig tror jeg.

Det var dog uvanlig, men det var en kjent sak for de fleste som i det hele tatt visste om DASH på den tiden at PrivateSend ikke var noen god løsning for privacy. Selv med MasterNode-problematikken jeg mener TR har nevnt en plass, så var det lenge før dette avdekket større svakheter i protokollen som blander overføringer i PrivateSend, på samme måte som i CoinJoin for Bitcoin.

Både TB og TR (og flere kryptokyndige enn dem) er ganske samstemte på at PrivateSend ikke var veien å gå for å sikre anonymitet. Dette stemmer jo også godt med TB sin påstand om at de som står bak kryptorigget ikke har den kompetansen eller kriminelle erfaringen enkelte skal ha det til.

Spesielt interesserte kan lese mer om dette i en forskningsartikkel fra forskere ved Princeton and Johns Hopkins University fra 2017.
https://arxiv.org/pdf/1709.02489.pdf
Senast redigerad av first.spring 2021-08-05 kl. 21:50.
Citera
2021-08-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det var dog uvanlig, men det var en kjent sak for de fleste som i det hele tatt visste om DASH på den tiden at PrivateSend ikke var noen god løsning for privacy. Selv med MasterNode-problematikken jeg mener TR har nevnt en plass, så var det lenge før dette avdekket større svakheter i protokollen som blander overføringer i PrivateSend, på samme måte som i CoinJoin for Bitcoin.

Både TB og TR (og flere kryptokyndige enn dem) er ganske samstemte på at PrivateSend ikke var veien å gå for å sikre anonymitet. Dette stemmer jo også godt med TB sin påstand om at de som står bak kryptorigget ikke har den kompetansen eller kriminelle erfaringen enkelte skal ha det til.

Spesielt interesserte kan lese mer om dette i en forskningsartikkel fra forskere ved Princeton and Johns Hopkins University fra 2017.
Uthevet: Dette er noe jeg også merket meg den gang TR nevnte det. goingsomewhere er uenig og mente det er proffiser bak. Going er etter hva jeg har skjønt faktisk i rakettforskersjiktet hva angår krypto. Going postet opplegget her før TR fant ut av det. Jeg for min del undrer på om andre er enige i at en virkelig proffis ikke ville brukt private send, og heller ikke et slikt lappeteppe. Eller er det å klamre seg fast til et halmstrå?
Jeg tenker det kan være et opplegg laget av RU, som TH kan ha slengt noen ekstra snurrepipperier på. 15.000 sider notater har politiet kontroll på. Blant notatbøkene fra de manglende tidsperiodene kan det være de mest detaljorienterte kryptonotater fra 15 møter. Legg til hardtrening i kjellerbunkersen så har man kanskje svaret.
Citera
2021-08-05, 22:47
Medlem
Det er en ting jeg har lurt litt på og synes er litt merkelig.

Det er Elektrikeren som Anne Elisabeth skulle ha besøk fra på formiddagen da hun forsvant. En nabo. Om jeg husker riktig så ringte han ved ni tiden uten å få svar for deretter å velge å ikke komme over som avtalt.

1. Dersom TH visste at det var bestilt elektriker til dette tidspunktet, ville ikke det sette hele plottet i fare?

2. Visste ikke TH at det var bestilt elektriker? Isåfall er ikke dette en naturlig ting å nevne for sin ektefelle?

3. Om man har gjort en avtale om tjenester, ville det ikke være naturlig å møte opp som avtalt selv om man ikke får telefon kontakt?

Jeg tror TH er skyldig og jeg tror ikke elektrikeren har noe med saken å gjøre.

Jeg får bare ikke dette til å rime.
Senast redigerad av Arcus81 2021-08-05 kl. 22:52.
Citera
2021-08-05, 23:30
Medlem
Noen som virkelig tror de ville brukt så mye ressurser på denne saken om de trodde en 70-åring og et par andre stod bak? Styrte haris Hrenovica etterforskningen bevisst i feil retning?
Citera
2021-08-05, 23:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcus81
Det er en ting jeg har lurt litt på og synes er litt merkelig.

Det er Elektrikeren som Anne Elisabeth skulle ha besøk fra på formiddagen da hun forsvant. En nabo. Om jeg husker riktig så ringte han ved ni tiden uten å få svar for deretter å velge å ikke komme over som avtalt.

1. Dersom TH visste at det var bestilt elektriker til dette tidspunktet, ville ikke det sette hele plottet i fare?

2. Visste ikke TH at det var bestilt elektriker? Isåfall er ikke dette en naturlig ting å nevne for sin ektefelle?

3. Om man har gjort en avtale om tjenester, ville det ikke være naturlig å møte opp som avtalt selv om man ikke får telefon kontakt?

Jeg tror TH er skyldig og jeg tror ikke elektrikeren har noe med saken å gjøre.

Jeg får bare ikke dette til å rime.

Elektrikeren er jo nabo og var jevnlig på talefot med AEH. Da tenker jeg at de kanskje
har hatt en løs avtale - og at han derfor ikke har trengt seg på da han ikke fikk svar.
Citera
2021-08-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruy.lopez
1. TH er skyldig i drap (og mest sannsynlig fått hjelp) - dvs bortføringen av AEH er en villedning!

2. TH er utsatt for et komplott av noen han kjenner og det er de som har drept AEH!

3. TH er helt klart uskyldig og bortføringen er reell og er utført av noen med økonomisk motiv.

4. Andre teorier!

Hva tror du? Kommenter gjerne hvilken retning/teori du støtter!

Står fast på alt. 3 av flere grunner. Tom Hagen virker som en særdeles oppegående fyr. Er halve formuen motivet politiet har hengt seg opp i så ville han etter min mening garantert gjort dette på en MYE enklere og mindre risikabel måte.

All den tid han med all sannsynlighet må ha hatt hjelp til flere av oppgavene her så skal altså en mediesky, skeptisk og kontrollfreak betale noen som kan presse ham for penger resten av livet. Over mitt lik!

Jeg tror organiserte kriminelle har planlagt og utført dette. Tatt det så langt som de turte. Drept og gjemt dama og endte opp med de pengene de fikk for "livstegnet". Så går slike folk videre til neste offer.

I mitt hode kommer man langt med sunn fornuft og logikk. Jeg tviler på at en mann på 70 år klarer å lure alt og alle. Ha 30-40 politifolk i hæla i snart 3 år uten at de klarer å sette mannen fast på noen som helst måte.

To uavhengige damer mener å ha sett AEH delvis bundet i baksetet på en bil i Ås noen timer etter hendelsen i Sloraveien. Da så det ut til at hun ba om hjelp. Bilen ble ført av en mann med hette og en annen mann med hette eller maske. Hva er sjansen for at det skjer, samme dag?

Saken er hinnsides merkelig for det er definitivt også ting som ikke peker i favør TH. Mange ting i saken virker til å kunne vært gjort slik at det skal se ut som et plott mot Hagen.
Citera
2021-08-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Uthevet: Dette er noe jeg også merket meg den gang TR nevnte det. goingsomewhere er uenig og mente det er proffiser bak. Going er etter hva jeg har skjønt faktisk i rakettforskersjiktet hva angår krypto. Going postet opplegget her før TR fant ut av det. Jeg for min del undrer på om andre er enige i at en virkelig proffis ikke ville brukt private send, og heller ikke et slikt lappeteppe. Eller er det å klamre seg fast til et halmstrå?
Jeg tenker det kan være et opplegg laget av RU, som TH kan ha slengt noen ekstra snurrepipperier på. 15.000 sider notater har politiet kontroll på. Blant notatbøkene fra de manglende tidsperiodene kan det være de mest detaljorienterte kryptonotater fra 15 møter. Legg til hardtrening i kjellerbunkersen så har man kanskje svaret.
Th ville ikke rotet med krypto på egen hånd og risikert 21 år. Politiet tror på bestillingsdrap og har sjekket tb ut av saken. Hvem blir hanket inn neste gang. Th bekrefter å ha nettverk som kan få folk til å forsvinne. Dette er ikke ru. Han er nyttig idiot og ideskaper. Th spant videre på monero og kidnapping for å bli kvitt kona. Politiet leter etter rette mann og bygger trolig sak mot th.
Citera
2021-08-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
Hva tenker du om bruken av Dash+private send samt bruk av falsk ID?

Ville ikke en enklere løsning være å kreve at TH/Kripos overfører det første Bitcoin-beløpet til GMs konto, slik at GM da har saldo til å kommunisere?
Kripos? Har du ikke lest kryptobrevet?!
TH: hva hvis TH ikke reagerer og ikke betaler inn første beløp til GM konto (ikke kommunikasjonskonto), hva skal kryptoGM da? Anonym epost går kun en vei. To-veis epost er for risikabelt. Senere brukte GM kryptert anonym epost, men som sagt det er kun enveis.

Med å lage en brukbar kryptorigg i laaang tid i forveien unngår man at politiet kan søke i lagret IT/IP data, dermed er alle spor hvisket ut.
Citera
2021-08-06, 02:10
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptHastings
Jeg kunne like gjerne skrevet til deg, for det var først og fremst noen av dine innlegg som fikk meg til å opprette bruker her.

At du «tør påstå» dette med pistolen stemmer (nå også kniv!), og at «tråden har troverdige kilder» (uten videre henvisning) er bare med på å bekrefte påstanden om at denne tråden er full av konspiratoriske teorier uten rot i faktiske bevis.

For ordens skyld: jeg tror også at Hagen er skyldig.

Det lar seg vanskelig gjøre å skal sitte å ha kontroll på hva som står hvor, når det er 6000 sider.
Adrtrt, Minnimus og Monsen er troverdige, og med innsyn utover det de andre brukerne her har.
Citera
2021-08-06, 02:34
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring

Det er visst viktig for deg å lage et poeng av at motparten må være amatør. Er det for å dreie fokuset vekk fra %*r# &!hrf*d? Motparten kan jo fint ha brukt ny ubrukt laptop og koblet seg på et åpent wifi-nett uten passord, og så brukt anonymitetsprogrammet tor. (The Onion Router).
Han kan ha kjøpt flere nye uregistrerte laptopper som koster 2000 kroner, og på den måten til enhver tid ha en ren maskin med ubrukt MAC-adresse som ikke kan knyttes til noe som helst annen aktivitet.
Hver gang maskinen er brukt, så tilintetgjøres den.
På den måten blir det vanskelig å bli tatt.
Det jeg prøver å si er at det kan være proffe som later som at de er amatører.
========================
% = t
& = b
! = a
* = o
# = e
+ = i

Namnen maskade.

/Mod
Senast redigerad av Chantre 2023-08-15 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in