2021-08-04, 22:09
Medlem
LutzGrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Etanol brinner renare och utan sot så motorn blir mindre sotig. Det är ju ett gammalt knep att hälla k-sprit(etanol) i tanken för att få bilen igenom besiktningen så nog kan det bli en miljövinst samt att man hällde k-sprit i tanken för att undvika isproppar.

Ännu bättre hade varit att tanka i 10-15 liter e85 och få ca 98 oktan i tanken och ställa tändningen tidigare och få en bättre bränsleförbrukning under förutsättning att bilen kan justera tändningen så mycket. Har man gammeldags analog tändning så kan man själv justera tändningen.

Jag blandtankar min Golf från 2003 med 50/50 bensin/e85 vilket motsvarar ca E45
Stiga Park och Klippo med 50/50 bensin/e85
Veterantraktorer Volvo T31 och T32 med e85
Den senare har jag justerat tändningen från 30 grader föd till 40 grader föd och förbrukningen gick från 6 liter/h till 5 liter/h när jag slog gräs med slåtterbalk

Wtf bro, (tänd)hatten av för ett ordentligt nördande! Är du ingenjör eller forskare?
Citera
2021-08-04, 22:11
Medlem
Rimligtvis är detta ett sätt att öka skatteintäkterna? Om man behöver tanka 1.8% oftare än tidigare, men bensinen kostar fortfarande lika mycket, så blir det ju 1.8% mer i skatteintäkter.

Ett slugt försökt att öka skatten i smyg m.a.o.
Citera
Medlem
powlices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tur man har dieselbil. Eftersom de flesta transporter går med dieseldrivna fordon kan man inte jävlas för mycket med dieseln.

Det är ju MYCKET mer tillsatser i dieseln idag.
Om du minns kanske europadieseln som var riktigt grym och bilen mådde bättre utav, jämför det med dagens diesel.
Nya lastbilar kör tex med HVO100 som är 100% förnybart.

Så det här med att man inte "jävlas" något med dieseln är fel att säga.
Citera
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?

Så fort något förändras när det gäller bilar så blir alla Experter.
Det måste vara som förr och allt annat är bajs. Läste häromdagen att en ren elbil i Sverige släpper ut 70% mindre. I Indien och Kina om bilarna enbart laddas på kol så är det fortfarande 30% mindre i utsläpp.
Men det kommer aldrig accepteras... Trots att det är skönare att köra. Vi MÅSTE bara hata utvecklingen och allt är fake.
Speciellt här på Flashback för annars är man hjärntvättad.

Jag kan faktiskt förstå varför. Jag är en av dom som är lyckligt lottad som har bolag och kör mina bilar i företaget. Jag har möjligheten att ta en bil för 500k och det blir billigt privat (inte så billigt längre med nya regler).

Jag är dock helt övertygad om att den nya bensinen är bra. Så fort något handlar om bilar och utsläpp så blir det ett jävla liv bland oss män i medelåldern... Det kommer att lösa sig ..när du köper en elbil !

1.8% högre utsläpp kan omöjligen vara en ständig uppförsbacke. Vi som kan se förbrukning i displayen inser detta !
Senast redigerad av cateatdog 2021-08-04 kl. 22:15.
Citera
2021-08-04, 22:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tur man har dieselbil. Eftersom de flesta transporter går med dieseldrivna fordon kan man inte jävlas för mycket med dieseln.
Tro inte att dieseln är fredad. Skulle inte bli förvånad om nyförsäljning av personbilar med diesel är förbjudna inom 10 år. Bara för att lastbilar och transporter använder diesel behöver inte detta innebära att statsapparaten tillåter diesel i personbilar.

Sedan är det sorgligt rent körmässigt att köra en dieselbil, i vart fall i hyfsat låga hastigheter, men det är en annan femma.
Citera
2021-08-04, 22:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Rimligtvis är detta ett sätt att öka skatteintäkterna? Om man behöver tanka 1.8% oftare än tidigare, men bensinen kostar fortfarande lika mycket, så blir det ju 1.8% mer i skatteintäkter.

Ett slugt försökt att öka skatten i smyg m.a.o.
Och för säkerhets skull har ju priset dessutom höjts.
Citera
2021-08-04, 22:22
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LutzGran
Wtf bro, (tänd)hatten av för ett ordentligt nördande! Är du ingenjör eller forskare?

Tack, jag är bara nörd

Rekommenderar www.etanol.nu
Mer av intresse här

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=38541

https://www.byggahus.se/forum/threads/e85-i-motorer-vad-aer-det-och-hur-fungerar-det.412022/

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210803/ar-etanolen-i-bensinen-skadlig-for-gummidetaljer-dag-1/
Citera
2021-08-04, 22:24
Medlem
Samma personer som går igång på 1,8% högre förbrukning har inga problem med att stå med bilen på tomgång i 20 minuter helt i onödan. Vad är det med gubbar och tomgångskörning?
Citera
2021-08-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Etanol brinner renare och utan sot så motorn blir mindre sotig. Det är ju ett gammalt knep att hälla k-sprit(etanol) i tanken för att få bilen igenom besiktningen så nog kan det bli en miljövinst samt att man hällde k-sprit i tanken för att undvika isproppar.

Ännu bättre hade varit att tanka i 10-15 liter e85 och få ca 98 oktan i tanken och ställa tändningen tidigare och få en bättre bränsleförbrukning under förutsättning att bilen kan justera tändningen så mycket. Har man gammeldags analog tändning så kan man själv justera tändningen.

Jag blandtankar min Golf från 2003 med 50/50 bensin/e85 vilket motsvarar ca E45
Stiga Park och Klippo med 50/50 bensin/e85
Veterantraktorer Volvo T31 och T32 med e85
Den senare har jag justerat tändningen från 30 grader föd till 40 grader föd och förbrukningen gick från 6 liter/h till 5 liter/h när jag slog gräs med slåtterbalk

Bensin "smörjer" väl motorn?
Tvärtemot vad Etanol gör?

Varför har annars så mycket motorer som drivs med etanol haft problem?
Citera
2021-08-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Fiffigt sätt att fasa ut bensin bilarna
Genom att förstöra motorerna.
För många fattiga bilägare som tankar den billigaste bensinen.
Drabbar ingen fattig. Jo det gör det.

Ok ta det lugnt och andas ingen orsak till panik.

94 procent av alla bensindrivna bilar godkända för E10 och ca 100 000 bilar avråds från att köra på E10. Dessa bilar kommer att kunna tanka 98-oktanig bensin som fortsättningsvis kommer att innehålla max 5 % etanol sk E5.
Pris E10 16,79 kr
Pris E5 17,89 kr
Citera
2021-08-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tro inte att dieseln är fredad. Skulle inte bli förvånad om nyförsäljning av personbilar med diesel är förbjudna inom 10 år. Bara för att lastbilar och transporter använder diesel behöver inte detta innebära att statsapparaten tillåter diesel i personbilar.

Sedan är det sorgligt rent körmässigt att köra en dieselbil, i vart fall i hyfsat låga hastigheter, men det är en annan femma.

Låter som att du skulle behöva köra en elbil. Full fart från start. Eller det kanske inte handlar om prestanda eller?
Citera
2021-08-04, 22:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Låter som att du skulle behöva köra en elbil. Full fart från start. Eller det kanske inte handlar om prestanda eller?
Jodå, körupplevelsemässigt föredrar jag helt klart elmotor eller hybrid bensin/el.
En dieselbil låter också som en traktor, vilket inte ökar välbehaget. En dieselbil funkar bra på långkörningar helst på motorväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in