2021-08-04, 14:40
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Hade en tjejkompis i kanske hmm 3 år eller så på tiden när vi var ute jämt och då pratar jag åtminstone varje fredag, lördag och måndag och med största sannolikhet någon gång mitt i veckan med som ALDRIG ens hade med sig plånboken så det börjad redan i kön varje gång och någon simp som föll för rådjursögonen och betalade inträdet och sedan raggade hon drinkar och på natten så hustlade hon någon på lite nattamat och en taxiresa och hon hade samlat ihop över en halv mille trots ett dåligt betalt jobb och hon jobbade bara 50% men hon betalade inte ett jävla öre för sin livsstil utan tvärtom fick hon 100 spänn för att hänga in jackor och det kosta 60 så behåll hon resten och samma med drinkar när hon fick kontanter så hon plussade tom lite på livsstilen.

Känner en tjej som lever "Instagram lyxlivet" där det är resor, festande och restaurangbesök jämt och hon har fixat brösten och läppar och allt annat så alla tror hon är ju jävla rik som helst men tvärtom så är hon en total jävla loser som inte kan behålla ett jobb i 3 veckor eftersom hon är så vek att hon sjukskriver första veckan på nya jobbet varje gång så var kommer alla pengar ifrån? Mamma och pappa och ibland någon korkade pojkvän som betalar lite.

Att saker och ting aldrig är som dom verkar när det kommer till pengar lärde jag mig redan när jag jobbade på bank för 15 år sen. Dom med 10 milles villor och 4 lyxbilar hade aldrig en spänn men så dök det upp någon illaluktande bonde som hade 17 mille i kontanter på ett sparkonto utan ränta. Har dessutom alltid tänkt så när någon pratar om sin nya bil eller hus, äger du eller äger banken egentligen?
Citera
2021-08-04, 15:07
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Låter konstigt. Vem skulle låna ut pengar till någon som har villa vid havet och porsche? Gamla rika päronen som har för mycket pengar?

Vad är det du tycker låter konstigt?
Det finns massor med kreditbolag som gladeligen lånar ut pengar mot skyhöga räntor.
Bilarna står såklart på mannens företag.
Liksom kreditkortet som finansierar matinköp och resor.
Hus vid havet är inget märkligt.
Det viktiga är hur ser ser ut utåt.
Men att man lever med stora konsumtuonsskulder talar man inte högt om - huvudsaken är att folk tror man är rik.
Men i själva verket går alla inkomster till att betala dyra lån och man har inte ens en ynka sparande.
Citera
2021-08-04, 16:07
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du har ju tydligen studerat eftersom du har CSN lån , vad för utbildning och jobb har du som ger en sådan förhållandevis skruttig lön, kanske du borde vidareutbilda dig!

I vilken värld är 35 000/mån för en vad det verkar relativt ung person en skruttig lön?

Det märkliga i den här ekonomin är inte inkomsten, det är utgifterna.
Citera
2021-08-04, 16:55
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det enka svaret är nog att dom inte har det men tror att de har råd med det genom att låna pengar till 16% ränta.
Citera
2021-08-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Dagens bästa inlägg !

Har skrattat så jag gråtit över vissa helt sjuka titlar och jobb-bytar-karuseller på Linkedin, de där man känner killen eller tjejen och där företaget är bekant. Titlar i stil med "Head of supply chain management" och liknande som betyder att man plockar varor från hyllor och packar dem i paket.

Inget nedlåtande om jobbet som sådant, men kan tänka mig att det inte imponerar på en anställningsintervju att bre på som om man varit den som egentligen fick företaget att gå runt.

De som verkligen har viktiga jobb är de som INTE skryter om det !

Kollar man på Linkedin så är det ingen som har ett normal jobb. Alla har massa konstiga titlar Head än det enda eller andra. Otroligt tramsigt, är det verkligen någon som tycker detta är coolt?
Citera
2021-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Jag får ut ungefär 26k efter skatt. 11k tar hyran, 6000 återbetalning av lån (en kreditkort och CSN), 3000 kosttillskott, gymkort, telefon abonnemang och annat hygienprodukter. Kvar blir knappt 4000 kr som går till mat.

Men sen ser man unga tjejer mellan 22-27 år festa varenda helg, köpa alkohol ute, dyra restauranger, resa ena veckan till Visby för att festa därefter andra veckan till marbella och slösa ännu mer pengar på alkohol och mat. Allt detta utöver kostnader som tjejer slösar i månaden, ni vet kläder, smink och även äta ute med vänner.

Jag tror knappast att de här unga tjejerna tjänar mer än vad jag gör så frågan är var får de dessa pengar ifrån? Är det föräldrarna som sitter och swishar eller är det lånade krediter?

Många har redan svarat men gör det ändå 11k till hyra är ju extremt mycket, speciellt om du bor själv. 3k till kosttillskott och abbonemag är ju också väldigt mycket.
Sen har du ju ett lång utöver CSN som du betalar ca 3-4k varje månad?
Citera
2021-08-04, 19:18
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Kollar man på Linkedin så är det ingen som har ett normal jobb. Alla har massa konstiga titlar Head än det enda eller andra. Otroligt tramsigt, är det verkligen någon som tycker detta är coolt?

Superlarvigt.

De är massa HR och säljare som försöker hävda sig bland akademiker.
Citera
2021-08-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Hade en tjejkompis i kanske hmm 3 år eller så på tiden när vi var ute jämt och då pratar jag åtminstone varje fredag, lördag och måndag och med största sannolikhet någon gång mitt i veckan med som ALDRIG ens hade med sig plånboken så det börjad redan i kön varje gång och någon simp som föll för rådjursögonen och betalade inträdet och sedan raggade hon drinkar och på natten så hustlade hon någon på lite nattamat och en taxiresa och hon hade samlat ihop över en halv mille trots ett dåligt betalt jobb och hon jobbade bara 50% men hon betalade inte ett jävla öre för sin livsstil utan tvärtom fick hon 100 spänn för att hänga in jackor och det kosta 60 så behåll hon resten och samma med drinkar när hon fick kontanter så hon plussade tom lite på livsstilen.

Känner en tjej som lever "Instagram lyxlivet" där det är resor, festande och restaurangbesök jämt och hon har fixat brösten och läppar och allt annat så alla tror hon är ju jävla rik som helst men tvärtom så är hon en total jävla loser som inte kan behålla ett jobb i 3 veckor eftersom hon är så vek att hon sjukskriver första veckan på nya jobbet varje gång så var kommer alla pengar ifrån? Mamma och pappa och ibland någon korkade pojkvän som betalar lite.

Att saker och ting aldrig är som dom verkar när det kommer till pengar lärde jag mig redan när jag jobbade på bank för 15 år sen. Dom med 10 milles villor och 4 lyxbilar hade aldrig en spänn men så dök det upp någon illaluktande bonde som hade 17 mille i kontanter på ett sparkonto utan ränta. Har dessutom alltid tänkt så när någon pratar om sin nya bil eller hus, äger du eller äger banken egentligen?
Det sista du skriver är roligt, förr fanns det ett klistermärke man kunde se i bakrutorna ”Risig men betald”.
Har träffat folk som skryter om sin leasade bil till och med.
Citera
2021-08-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Jag får ut ungefär 26k efter skatt. 11k tar hyran, 6000 återbetalning av lån (en kreditkort och CSN), 3000 kosttillskott, gymkort, telefon abonnemang och annat hygienprodukter. Kvar blir knappt 4000 kr som går till mat.

Men sen ser man unga tjejer mellan 22-27 år festa varenda helg, köpa alkohol ute, dyra restauranger, resa ena veckan till Visby för att festa därefter andra veckan till marbella och slösa ännu mer pengar på alkohol och mat. Allt detta utöver kostnader som tjejer slösar i månaden, ni vet kläder, smink och även äta ute med vänner.

Jag tror knappast att de här unga tjejerna tjänar mer än vad jag gör så frågan är var får de dessa pengar ifrån? Är det föräldrarna som sitter och swishar eller är det lånade krediter?
Du får väl helt enkelt gå fram och fråga dom. De flesta har faktiskt råd att spendera såsom dom gör och ändå spara 3500kr, vilket dom på Avanza-bloggen rekommenderar.
Citera
2021-08-04, 20:46
Medlem
Casual-Cultures avatar
Dom här unga tjejerna är horor fast på ett ''finare'' sätt åt alla somaliska/arabiska knarklangare uah vad äckligt
Citera
2021-08-04, 20:59
Bannlyst
Jag lever på 18 000 månaden och det går utmärkt.

5000:- bostadskostnader
4000:- till Sparkonto

och så lever jag på 9000:- i månaden går alldeles utmärkt.
Citera
2021-08-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligaBullfitta
Varför? Vad är grejen?
Jag äter för mindre än 2lax i månaden, mest hemma, gröt, ägg, fisk, grönsaker, osv, lagar gott, varför skulle det inte gå?

Därför att det krockar med allt jag kan om kost. Men vissa ”män” äter ju som tjejer helt klart och får således en fysik som inte heller attraherar något särskilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in