Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
I mina ögon kan plåten fläkas ut så även vid sidleds glidrörelse (men inte vid rotation = ökande slagsida), men Estonia ligger ju i nedförbacke så det kan ju ha skett viss rörelse i längsled också.
Dock är mina ögon mer medicinskt än tekniskt skolade 😏
Handlar i vilket fall om ganska små rörelser för att böja ut plåten om den hållits fast av berggrunden och jag har svårt se att den plåten skulle stjälpa hela teorin om att skadorna uppstått på havsbotten.
I väntan på facit så lutar jag tyvärr åt att det kan förhålla sig så...
Jag förstår och anade att det kunde vara så och därför jag reserverade mig.
Kanske är den blåa skrovfägen i bild en grundfärg under det vita och inte den mörkblå bottenfärgen? Då stämmer det att fendern befinner sig just ovanför vad som syns i bild.
Jag kollade igen och jag tycker nog att all plåt kring hål #2 (2:15-3:30 i filmen) är vit, men med en blå ton som lyser igenom ibland. Bottenfärg eller ett optiskt fenomen?
Sedan lade jag märke till några andra märkligheter:
- vid 2:44 är plåten utfläkt 30-40 grader eller mer relativt den ”övre” horisontella kanten. Det får mig att undra om ett stycke plåt saknas helt.
- vad är det vi ser vid 2:52? Det ser ut som en avbruten trä-regel, men vad kan det vara?
- vid 3:15-3:25 sveper kameran förut och vi ser en lång rostig spricka längs havsbotten, som onekligen ser ut som ”graniti”. Detta måste E & A också ha kunnat se eftersom sprickan ser rejält rostig ut. Återigen, information som Dplays tittare inte behövde ha, tydligen.
F.ö. väntar jag på det första inlägget här eller på Fokus Estonia/IFG om att detta hål #2 har någon mystisk egenskap som ”bevisar” att det orsakas av dykare på botten. De har iofs redan skiftat ”fokus” från hålen till det mystiska sediment som enligt dem inte borde funnits på bildäck 1994. En tanke som inte tycks föresväva dessa herrar och damer (?) är att sedimentet kan ha kommit in just genom dessa hål in till bildäck som högst sannolikt fanns i någon form redan 1994.