2021-08-03, 23:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
...
Jag anser ju att defacto att man byggde modellen så snarlik den riktiga Estonia som möjligt för att sedan bara lämna samtliga WT dörrar öppna för att ge fri passage till vattnet är inget kort av en oerhörd manipulation. Det är nästan som att man hade hybris när man byggde modellen och tänkte att den skulle uppföra sig som tänkt. Sen var man tvungen att göra ganska stora ändringar och visa för världsmedierna att allting stämmer.

Varför överhuvudtaget göra modellförsök om man måste göra så många ändringar från utgångspunkten? Är det då bara ett spel för galleriet?

Du säger att det inte är konstigt att de släppte ut luften baktill först eftersom denna ligger lägre. Men frågan är när är den lägre och hur mycket? Naturligtvis är aktern tyngre p.g.a. maskineriet och börjar då sjunka innan fören om fartyget defacto förlorat flytförmågan. Den kvarvarande flytförmågan går då till fören som sjunker sist. Däremot har deras val att släppa ut i ventilen till aktern inget att göra med att man har tyngre maskineri i aktern. Anledningen till att de släpper ut luft är för att kompensera för det faktumet att luften i riktiga Estonia skulle vara utsatt för mer tryck och därmed ge mindre flytförmåga.

Det sker ju viss kompression om den kvarvarande luften hamnar under havsnivå, dock är denna marginell och har ingen praktisk betydelse på sjunkförloppet. Du ska ner betydligt djupare för att denna typ av kompression under havsnivå ska spela roll. Så att de släpper ut luft i aktern är bara för spel för gallerierna.

De hade ett visst utrymme att släppa ut 8L luft för att kompensera för skalmodellen (obs inte det faktumet att aktern väger mer). Hur de valde att släppa ut den luften är inget mindre än fulspel.

Jag återkommer på resten.
Du har helt fel angående effekten av kompression. Estonia hade ett djupgående på drygt 5 m. Det betyder att om motsvarande volym luft fångas under vattenytan i ett upp-och-nervänt skrov så utsätts den för ett övertryck på 50% och komprimeras till ca 2/3 av ursprunglig volym*. Detta har ingen motsvarighet i ett modellförsök och därför måste man släppa ut luft i ett sådant. Det är då logiskt att göra det i aktern som ligger djupare och där det verkliga lufttrycket är högre.

En annan fråga är hur tillförlitliga modellförsök är i allmänhet och inom skeppskonstruktion i synnerhet. Man kan först konstatera att modellförsök är standard inom denna teknik-gren, vilket ett besök hos SSPA i Göteborg visar. Å andra sidan skulle jag vilja säga att analys av ett sjunkningsförlopp som detta sträcker sig en bra bit utanför den vedertagna erfarenheten man hade 2004. Men, och det är det viktiga här, vad hade alternativet varit? Att inte bygga någon modell alls och helt förlita sig på de datorsimuleringar som t.ex. TUI genomförde inom HSVA-konsortiet? Jag låter var och en fundera på hur kritiken mot sjunkförlopp-studierna låtit i så fall! Det jag tycker man skall ta med sig är att experiment-resultaten visar god överensstämmelse med simuleringarna.

*) För den intresserade finns ett längre resonemang i gamla tråden, föranlett av en av många missuppfattningar hos foliehattarnas okrönte kung:
(FB) M/S Estonias förlisning
Exemplet där visar att Estonia faktiskt skulle kunna sjunka även om all luft under bildäck fångats vid en hypotetisk omedelbar kantring.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-04 kl. 00:10.
Citera
2021-08-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Dörrarnas verkliga funktionalitet har aldrig följts upp.
Bara en liten del, i STATENS HAVERIKOMMISSIONS utredningshaveri.
Attans Rättshaverister, på det stället!
Hur menar du att funktionaliteten skulle kunna följas upp när fartyget ligger där det ligger och alla system är avstängda?
Dykare har dock bekräftat att åtminstone i det trapphuset som visas på film så är de stängda.
Ingen har heller vittnat om att de skulle ha stått öppna varken i land eller på resan.
Citera
2021-08-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den här tråden är faktiskt rätt sansad. Kanske för att några faktiskt läser på och ändrar uppfattning åtminstone lite grand, kanske för att några lämnar tråden. De riktiga dårarna finns på FB i olika ekokammare där ingen, säger ingen, kommer med motinlägg med någon som helst verklighetsförankring. Där kan myter och rena lögner leva vidare i åratal bland ryggdunkningarna eftersom de aldrig korrigeras.
Ja FB verkar vara dårarnas paradis oavsett vilket ämne eller grupp det handlar om.
Citera
2021-08-03, 23:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
HSVA: s slutsats är alltså att Estonia verkligen skulle ha kapsejsat och flutit upp och ned om inte fartyget girat och saktat farten efter två till tre minuter med öppen bogramp. Ventilationskanaler eller inte.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/sourcesmsestonia/1_MS_Estonia_HSVA_english.pdf (s.63)

Så om detta sjunkscenario återger vad som inträffade så är det inte så konstigt om man som utgångspunkt anser att fartyget borde flutit upp och ned, eftersom det som anses ha hänt i så fall är resultatet av speciella omständigheter än något som varje vis man förstår direkt om denne läser om Estonias ventilationskanaler.
...
Det är en bra poäng. Det är dock inte klart vad HSVA menar med ”otherwise it would have capsized” eftersom däckshuset innehåller 10000-tals m^3 luft med tiotals meter hävarm. Denna måste pressas ut innan Estonia kan kapsejsa och det tar många minuter, inte sekunder (beroende på hur snabbt fönster går sönder m.m.)*. Omedelbar kapsejsning är heller inte i enlighet med den analys som Kehren presenterar 2009 som beskriver ”progressive flooding”, inte kapsejsning. HSVA Fig. 35 visar ett förlopp där fartyget pga BB-giren och hög fart får en slagsida som ökar från 50 till 70 grader vilket får tolkas som just kapsejsning. Men, figur-texten ”windows can break” säger mig också att man inte tar hänsyn till däckshusets upprätande effekt i just denna simulering. Något annat sätt att gå momentant från 50 till 70 grader ser inte jag. Oavsett detta så skulle 12000 ton (!) vatten på bildäck givetvis innebära en massiv slagsida, åtminstone så länge som vattnet inte rann ut igen när farten minskar. Denna vattenmängd skulle å ena sidan förkorta kantringsförloppet, men å andra sidan skulle vi då få massivt vattenflöde ner under bildäck genom center casing eftersom bildäck skulle vara nästan fyllt.

Poängen med ventilationskanaler och andra detaljer i Estonias konstruktion är dock inte att du eller jag eller någon annan lekman kan förväntas förstå exakt hur fartyget kantrade och sjönk. Det är i stället att var och en någon j-a gång efter 25 år får ta till sig att det fanns gott om möjligheter för vatten att tränga in under bildäck medan Estonia, vilket är helt klarlagt, under tiotals minuter gick från 20-30 grader till >90 grader slagsida.

*) Den enorma upprätande effekten av däckshuset syns t.ex. i Jasionowski 2002
(https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/nad/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf). Fig. 8. & 12 visar skillnaden mellan däckshus med flytkraft och inte. Inte ens med 4000 ton vatten på bildäck kan Estonia kantra så länge däckshuset är torrt.
.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-04 kl. 00:38.
Citera
2021-08-04, 00:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
...
Vilket är fullständigt rimligt att det inte gör. Saker och ting är uppklarade när de är undersökta, inte när ett gäng förståsigpåare, där man tyvärr får placera dig också, ägnar sig åt att postulera teorier istället för att undersöka fakta, och förutsätta att man har rätt utan att bevisa saken. Det är som sagt kunskapsfientligt och att ägna sig åt att sätta tro före vetande, vilket inte är ett vetenskapligt synsätt.

Det är verkligen ingen god utgångspnkt att sätta sig på höga hästar. Även om man skulle ha rätt i postulerade teorier för att de är relativt välgrundade i teoretiska resonemang.
Jag är inte helt på det klara med vart du vill komma här. Menar du att det är en sunt och rimligt förhållningssätt att som Fokus Estonia ta en bild från vad estniska HK säger är interferensmönster och utan något bevis påstå att det är ”knytnävsstora stenar” dumpade på fyndplatsen för bogvisiret? Och tycker du att någon myndighet eller vettig människa öht verkligen skall ägna sig åt att ”klara upp” alla galenskaper från foliehattarna på Fokus Estonia? Finns det inte någon ribba de bör klättra över först?

Sedan får du gärna förtydliga vilka teorier jag enligt dig postulerar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-04 kl. 00:52.
Citera
2021-08-04, 02:04
Medlem
Citat:
Jag har kämpat med att få ihop det där om man förenklar fartyget till en homogen balk (tänk suddigummi), men då ser jag inte hur man kan få utfläkt plåt på den ”konkava” sidan om vraket vilar på midskepps SB sida. Jag tänker därför att det kanske är nödvändigt att betrakta ett fackverk med riktigt styva tvärgående däcksplan och WT-skott. Om fartyget komprimeras när det böjs (”sags”) så kan dessa kanske pressa ut bordläggningen så att det ser ut som att det rivs upp?
Jag har förstått det som att den beskrivna "granite outcrop" börjar vid vertikala hål #1 och sträcker sig vidare drygt 20 meter akterut och tänker då att den mer påtagliga intryckningen på aktre sidan av vertikala hålet, dvs vänster sida av hålet, beror på att det uppstickande berget slutade där hålet uppstod. Sen har jag egentligen ingen aning om hur ett fartygsskrov med förstärkande fackverk och balkar uppför sig när det böjs till en konkav form och om det då kan ske en böjning utåt på högra sidan såsom det ser ut att vara enligt Dplays filmbilder och rendering:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Aljwar/nya-undersokningar-ska-ge-svar-om-estonia

Som sagt kan det dock för tillfället vara lite oklart hur lik verkligheten Dplays rendering egentligen är med tanke på att den inte alls illustrerar stora intryckningen på 22 x 4 meter samt hål #2
Citera
2021-08-04, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://heiwaco.tripod.com/SSPAFoundering.pdf&ved=2ahUKEwiYzM-BsZPyAhVukIsKHeWDDeIQFjACegQIBhAC&usg=AOvVaw11OAKu FkM8PvjEXNXr50oC

Tack!
Citera
2021-08-04, 10:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har förstått det som att den beskrivna "granite outcrop" börjar vid vertikala hål #1 och sträcker sig vidare drygt 20 meter akterut och tänker då att den mer påtagliga intryckningen på aktre sidan av vertikala hålet, dvs vänster sida av hålet, beror på att det uppstickande berget slutade där hålet uppstod. Sen har jag egentligen ingen aning om hur ett fartygsskrov med förstärkande fackverk och balkar uppför sig när det böjs till en konkav form och om det då kan ske en böjning utåt på högra sidan såsom det ser ut att vara enligt Dplays filmbilder och rendering:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Aljwar/nya-undersokningar-ska-ge-svar-om-estonia

Som sagt kan det dock för tillfället vara lite oklart hur lik verkligheten Dplays rendering egentligen är med tanke på att den inte alls illustrerar stora intryckningen på 22 x 4 meter samt hål #2
Ibland tänker jag att du är den ende i tråden som verkligen har koll på vad som är upp/ner och för/akter i de olika filmerna och bilderna på hålen i det uppochner-vända vraket! :-)
Men om jag skall våga mig på en tolkning av det horisontella hål #2 på SB sida som vi ser vid 2:19 i filmen nedan, så närmar vi oss det från fören. Då har vi alltså en utfläkt plåt fäst i akter kant som öppnar sig utåt mot mitten av fartyget. Det är det som jag inte intuitivt får ihop med att vraket böjts i längdled kring en stödpunkt på mitten. Kan det kanske vara så att vi har böjning i andra ledden, dvs vertikalt längs skrovsidan, som gör att plåten fläks ut på detta sätt? Sedan är jag inte helt klar på var fendern är i detta klipp, men det måste väl vara omedelbart över den horisontella kanten i övre delen av bilden?

Det är också ganska klart varför E & A inte visade detta hål i Dplay-dokumentären, för det hade varit svårt att dölja det som ser ut att vara ”graniti” vid 3:02. Evertsson och hans försvarare i tråden kommer nu antagligen att säga ”ja ja, men det var ju bara vid det andra mindre hålet”, men det hade givetvis skjutit ett rejält torpedhål i dokumentärens ”finns bara mjuk lera under vraket”-teori. Avsiktligt vilseledande av tittaren eller mer oskyldigt ”confirmation bias”, därom kan man ha olika uppfattning.

(https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=16.07.2021_Rene%20Arikas%2 0annab%20ülevaate%20eeluuringu%20viimastest%20päev adest_katteplaanid ega.mp4)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-04 kl. 10:24.
Citera
2021-08-04, 10:54
Medlem
Snabb fråga: har de sagt något om hur lång tid det kommer att ta för dem att sammanställa rapporten/dra några slutsatser från dykningarna i juli? Försökte googla men hittade inget
Citera
2021-08-04, 12:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus100
Snabb fråga: har de sagt något om hur lång tid det kommer att ta för dem att sammanställa rapporten/dra några slutsatser från dykningarna i juli? Försökte googla men hittade inget
SHK skriver att det kan ta upp till 3 månader, vilket skulle innebära slutet av oktober: https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia?cookie=ok

Jag vet inte vad estniska HK har sagt, men jag hoppas de kan göra en gemensam analys så att vi inte får två olika versioner som press och folk i allmänhet plockar olika bitar ifrån. Vi såg en viss tendens till det under dykningarna.
Citera
2021-08-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ibland tänker jag att du är den ende i tråden som verkligen har koll på vad som är upp/ner och för/akter i de olika filmerna och bilderna på hålen i det uppochner-vända vraket! :-)
Tack. Ja, man får visualisera och vrida en del i huvudet och dessutom tänka på att ROVn ofta filmar med kameran ganska kraftigt pitchad uppåt/nedåt (i vissa av sommarens filmer framgår kamerans pitch-vinkel)

Citat:
Men om jag skall våga mig på en tolkning av det horisontella hål #2 på SB sida som vi ser vid 2:19 i filmen nedan, så närmar vi oss det från fören. Då har vi alltså en utfläkt plåt fäst i akter kant som öppnar sig utåt mot mitten av fartyget. Det är det som jag inte intuitivt får ihop med att vraket böjts i längdled kring en stödpunkt på mitten. Kan det kanske vara så att vi har böjning i andra ledden, dvs vertikalt längs skrovsidan, som gör att plåten fläks ut på detta sätt?
Ok, jag har främst tittat på hål #1 och bemött påståenden som säger att hål #1 måste ha orsakats av ett föremål (ubåt, fartyg, bogvusir, kontainer, torped mm) som punkterat in i skrovet, fläkt upp plåten och sedan dragits ut igen och där argumenterat för att hålet och dess in-/utbuktande sidor bör kunna förklaras med bottenkontakt samt vrid-/böjrörelser.

Med stora intryckningen inklusive hål #2 med i ekvationen faller mycket av "kollision på ytan" teorin.

Filmlänken funkar inte för mig, men vet vilken du menar (Haverikomissionen, första filmfil daterad 160721)
Kan den utfläkta plåten vara en följd av att sagda plåt kilats/klämts mot berggrunden när skrovsidan "pannkaks-kollapsat" och sedan hållits fast och böjts utåt när fartyget glidit på havsbotten?

Citat:
Sedan är jag inte helt klar på var fendern är i detta klipp, men det måste väl vara omedelbart över den horisontella kanten i övre delen av bilden?
Blir osäker här, men prövar ett resonemang.

1. Vraket ligger som bekant uppochned så man får vända bilderna rätt i tanken.
2. Estonias fender är vit eller åtminstone vit på övre delen och hela skrovsidan från fendern och uppå är vit:
https://alchetron.com/cdn/ms-estonia-2027c1cb-8f5a-46bd-92a8-930028393f4-resize-750.jpeg
3. I filmen ses att horisontella kanten ovanför (ovanför i bild = nedanför på fartyget) utfläkta plåten på hål #2 är blått skrov.
4. 30 sekunder senare sveper kameran förbi där horisontella hålet övergår i en långsträckt horisontell spricka strax ovanför havsbotten/berggrunden. Så långt in man ser mellan skrov och havsbotten är skrovet fortfarande blått.
Om fendern befinner sig just ovanför horisontella kanten av hål #2 i bild borde väl allt nedanför i bild visa vitt skrov?

Sammantaget tolkar jag det som att i området kring hål #2 är endast blått skrov synligt när kameran filmar uppför (i verkligheten) skrovsidan och därför bör fendern här vara dold av havsbotten.
Eller?
(Kan iofs vara blå grunfärg på vit delen av skrovsidan som syns. Dvs det vita har fallit loss)

Om det sen går ihop med att det ska vara möjligt se in på bildäck från ett hål beläget en bit nedanför (i verkligheten) fendern har jag sämre koll på.

Slutligen tycker jag det är svårt bedöma hur stor delen av hål #2 med utfläkta plåten och fri sikt in mot bildäck verkligen är.
I filmen vi diskuterar syns att ROV är i stort sett dikt an mot hål #2 när den filmar in mot bildäck. Den slusatsen drar jag utifrån att ROV belysning blänker kraftigt mot skrovet. Det innebär att kameran är mycket nära hålet när den filmar och beroende på objektivets brännvid kan det ge illusionen av att hålet ser större ut än det verkligen är.
Dock råder ingen tvekan om att hål #2 inklusive sprickan i dess förlängning är flera meter långt.
Citera
2021-08-04, 13:31
Medlem
Citat:
Jag är inte helt på det klara med vart du vill komma här. Menar du att det är en sunt och rimligt förhållningssätt att som Fokus Estonia ta en bild från vad estniska HK säger är interferensmönster och utan något bevis påstå att det är ”knytnävsstora stenar” dumpade på fyndplatsen för bogvisiret? Och tycker du att någon myndighet eller vettig människa öht verkligen skall ägna sig åt att ”klara upp” alla galenskaper från foliehattarna på Fokus Estonia? Finns det inte någon ribba de bör klättra över först?

Sedan får du gärna förtydliga vilka teorier jag enligt dig postulerar.

Det är två olika bilder- bilden Fokus Estonia visar har inget interferensmönster. Interförenensmönstret är det svarta, finmaskiga ”nätet” som syns över hela bilden. Typ som insidan på en lampskärm…
Senast redigerad av Dianthus 2021-08-04 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in