För att människan ska kunna leva i Guds närhet behövs uppståndelse från de döda.
Jag kan dock konstatera att det du hävdar angående förhållandena där inte står helt klart utifrån texten.
Men sett till den situation Jesus befann sig i ger du enligt mig en ganska krystad förklaring.
Ja, din slutsats var lite långsökt tycker jag.
Istället för att tolka texten med ett förmodat skrivfel kan man ju tolka den som det står istället och det hela blir mer logiskt.
Citat:
Nej, det betyder inte att hans ande var död. Det betyder som det står, att hans kropp var död.
Jesus gjordes levande i anden, det betyder att hans ande var död innan Gud gjorde hans ande levande.
"Kristus kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)
"Kristus kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)
Citat:
Jag vet inte VARFÖR det enligt Bibeln verkar vara som det är i dödsriket.
Varför skulle döda vara på det sättet, som zombier?
Jag kan dock konstatera att det du hävdar angående förhållandena där inte står helt klart utifrån texten.
Citat:
Nej, man kan vara medveten utan att egentligen reflektera över att man är det, men ändå vara medveten om den situation man är i.
Om man är medveten om sin situation, så vet man i alla fall att man är medveten, men döda vet ingenting. Levande vet att dom ska dö, men döda vet ingenting:
" De som lever vet att de ska dö, men de döda vet ingenting... Allt som din hand kan göra ska du göra med kraft, för i graven dit du går finns varken gärning eller planer eller kunskap eller vishet." (Predikaren 9:5,10 Folkbibeln)
" De som lever vet att de ska dö, men de döda vet ingenting... Allt som din hand kan göra ska du göra med kraft, för i graven dit du går finns varken gärning eller planer eller kunskap eller vishet." (Predikaren 9:5,10 Folkbibeln)
Citat:
Jo visst är det så.
Nej, det ger mer kraft i det man säger, om man säger: "denna dag ger jag dig detta löfte". Det finns en orsak till att man skriver datum på kontrakt t.ex.
Men sett till den situation Jesus befann sig i ger du enligt mig en ganska krystad förklaring.
Citat:
Vad finns att beröra angående det?
T.ex. Uppenbarelseboken kapitel 21, som du fortfarande inte berört?
Ja, din slutsats var lite långsökt tycker jag.
Istället för att tolka texten med ett förmodat skrivfel kan man ju tolka den som det står istället och det hela blir mer logiskt.