2021-08-04, 00:01
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om anden är odödlig, så behövs ingen uppståndelse.
För att människan ska kunna leva i Guds närhet behövs uppståndelse från de döda.
Citat:
Jesus gjordes levande i anden, det betyder att hans ande var död innan Gud gjorde hans ande levande.

"Kristus kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)
Nej, det betyder inte att hans ande var död. Det betyder som det står, att hans kropp var död.

Citat:
Varför skulle döda vara på det sättet, som zombier?
Jag vet inte VARFÖR det enligt Bibeln verkar vara som det är i dödsriket.
Jag kan dock konstatera att det du hävdar angående förhållandena där inte står helt klart utifrån texten.
Citat:
Om man är medveten om sin situation, så vet man i alla fall att man är medveten, men döda vet ingenting. Levande vet att dom ska dö, men döda vet ingenting:

" De som lever vet att de ska dö, men de döda vet ingenting... Allt som din hand kan göra ska du göra med kraft, för i graven dit du går finns varken gärning eller planer eller kunskap eller vishet." (Predikaren 9:5,10 Folkbibeln)
Nej, man kan vara medveten utan att egentligen reflektera över att man är det, men ändå vara medveten om den situation man är i.
Citat:
Nej, det ger mer kraft i det man säger, om man säger: "denna dag ger jag dig detta löfte". Det finns en orsak till att man skriver datum på kontrakt t.ex.
Jo visst är det så.
Men sett till den situation Jesus befann sig i ger du enligt mig en ganska krystad förklaring.

Citat:
T.ex. Uppenbarelseboken kapitel 21, som du fortfarande inte berört?
Vad finns att beröra angående det?
Ja, din slutsats var lite långsökt tycker jag.
Istället för att tolka texten med ett förmodat skrivfel kan man ju tolka den som det står istället och det hela blir mer logiskt.
Citera
2021-08-04, 01:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har säkert sett Louis Theroux dokumentär, här är ett smakprov:

https://www.youtube.com/watch?v=PP6YayXhRUw

Här är fler finfina älskvärda människor:

https://youtu.be/GqNFYJiGEjM?t=308

Jag har faktiskt inte sett Louis Theroux dokumentär. Upplägget intresserade mig inte.

Jag tror du förväxlar trakasseri och manipulation.

Angående klippet från Louis Theroux dokumentär så hade Theroux rätt. Det räcker med tillstånd från någon av dem som bor på den lilla vägen vid golfbanan. Efter denna filmning så köpte scientologikyrkan upp husen från alla som bodde där till det dubbla marknadsvärdet bara för att inte råka ut för samma situation igen (alltså att någon annan egendomsägare gav tillstånd).
Citera
2021-08-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har faktiskt inte sett Louis Theroux dokumentär. Upplägget intresserade mig inte.

Hur kan du veta upplägget utan att sett dokumentären? Den gick på SVT för ett tag sedan.

Vad är problemet med upplägget? Menar du upplägget att låta Scientologerna avslöja sig själva hur dom är som personer?

Citat:
Jag tror du förväxlar trakasseri och manipulation.

Så dom bara trakasserade utan någon tanke om att påverka?

Citat:
Angående klippet från Louis Theroux dokumentär så hade Theroux rätt. Det räcker med tillstånd från någon av dem som bor på den lilla vägen vid golfbanan. Efter denna filmning så köpte scientologikyrkan upp husen från alla som bodde där till det dubbla marknadsvärdet bara för att inte råka ut för samma situation igen (alltså att någon annan egendomsägare gav tillstånd).

Louis Theroux sade att det var en allmän väg, och då behövs ingen tillstånd. Men det spelar ingen roll, jag ville visa dig med klippet hur hon försöker få ett övertag över Louis Theroux genom det hon lärt sig hos Scientologerna, men det går inte så bra.

Du tror alltså inte att det här är försök till manipulation, du menar alltså att Scientologerna inte lär sig att manipulera människor på olika sätt? Det finns autentiska inspelningar av deras utbildningar, men jag hittar inte det just nu, men här visar ex Scientologer hur det går till:

https://www.youtube.com/watch?v=01oOz24W5m0

Man försöker på olika sätt kontrollera andra människor, d.v.s. manipulation.
Citera
2021-08-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
För att människan ska kunna leva i Guds närhet behövs uppståndelse från de döda.

Det håller jag med om. Och om man vill leva på jorden, så behövs det också en uppståndelse från de döda, så som skedde med Lasaros:

"Då sade Jesus rent ut till dem: »Lasaros är död... När Jesus kom dit fann han att Lasaros redan hade legat fyra dagar i graven... Jesus sade: »Ta bort stenen.« Den dödes syster Marta sade då: »Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.«... Sedan ropade Jesus med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.« " (Joh 11:14,17,39,43-44 Bibel2000)

Citat:
Nej, det betyder inte att hans ande var död. Det betyder som det står, att hans kropp var död.

Det står att han gjordes levande i anden, om han gjordes levande i anden så var han död i anden innan dess:

"Kristus kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)

Citat:
Jag vet inte VARFÖR det enligt Bibeln verkar vara som det är i dödsriket.

Det är alltså mystiskt, så som med treenighetsläran?

Jag skulle också ha svårt att förstå varför Gud låter människor vara levande döda, och Jesus var död i tre dagar, så han kan inte ha gjort nånting under dom dagarna.

En fråga: Om anden är odödlig, var befann sig Adam innan han blev skapad?

Citat:
Nej, man kan vara medveten utan att egentligen reflektera över att man är det, men ändå vara medveten om den situation man är i.

Du tror verkligen på det? Jesus var död i tre dagar innan han uppväcktes.

Citat:
Citat:
T.ex. Uppenbarelseboken kapitel 21, som du fortfarande inte berört?
Citat:
Vad finns att beröra angående det?

Vad är det för något som kommer ner från himlen till människorna på jorden? Är det inte ett paradis:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Du tror inte det är hit som brottslingen kommer?
Citera
2021-08-04, 08:57
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Det står att han gjordes levande i anden, om han gjordes levande i anden så var han död i anden innan dess:

Du kan ju upprepa samma vers och hävda samma sak gång på gång om du vill det. Det gör inte att det plötsligt står att anden var död.

Jag har dock insett att jag kan ha haft en ofullständig syn på denna vers. Ska studera det närmare vid tillfälle.

Citat:
Det är alltså mystiskt, så som med treenighetsläran?

Jag skulle också ha svårt att förstå varför Gud låter människor vara levande döda, och Jesus var död i tre dagar, så han kan inte ha gjort nånting under dom dagarna.
Jag ser det inte som MYSTISKT att det är som det är. HUR det är är ju omskrivet i Bibeln. VARFÖR det är som det är vet jag inte. Det är mer mystiskt att du menar att Jesu ande var död.

Citat:
En fråga: Om anden är odödlig, var befann sig Adam innan han blev skapad?
Adam var ju ännu inte skapad. Det var en konstig fråga!

Citat:
Du tror verkligen på det? Jesus var död i tre dagar innan han uppväcktes.
Jag tror inte att Jesu ande dog.

Citat:
Vad är det för något som kommer ner från himlen till människorna på jorden? Är det inte ett paradis:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Du tror inte det är hit som brottslingen kommer?
Det står ju precis innan:
"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer."
På denna nya jord kommer Gud att bo bland människorna.
Men jag ser inget om paradiset i dessa verser?
Citera
2021-08-04, 09:19
Medlem
Citat:
Adam var ju ännu inte skapad. Det var en konstig fråga!

Så han existerade inte innan?

Citat:
Jag tror inte att Jesu ande dog.

Men att han var paralyserad i tre dagar?

Citat:
Det står ju precis innan:
"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer."
På denna nya jord kommer Gud att bo bland människorna.
Men jag ser inget om paradiset i dessa verser?

Ordet "paradis" kommer från persiska och betyder "park" eller "trädgård".

Det Adam och Eva förlorade var paradiset, tror du inte dessa verser i Uppenbarelseboken talar om att människorna får tillbaka det Adam och Eva förlorade?
Citera
2021-08-04, 10:37
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Så han existerade inte innan?
Nä, Adam existerade inte innan han skapades...

Citat:
Men att han var paralyserad i tre dagar?
Nä, inte paralyserad. Han var medveten och befann sig i dödsriket.

Citat:

Det Adam och Eva förlorade var paradiset, tror du inte dessa verser i Uppenbarelseboken talar om att människorna får tillbaka det Adam och Eva förlorade?
Adam och Eva blev utvisade ur Edens trädgård.

Jodå, den nya jorden ser ju enligt beskrivning ut som en enda stor trädgård för människan att bebo, inget hav ens. Förmodligen gott om vattendrag och sjöar istället.
Citera
2021-08-04, 11:44
Medlem
Citat:

Ok, vad innebär då det här skriftstället:

"tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli.«" (1 Mose 3:19 Bibel2000)

Citat:

Ok, som en zombie då, det opponerade du dig inte emot.

Och Jesus kände inte längre någon kärlek i dödsriket heller, sade du nyss:

Man kan vara medveten utan att känna kärlek, hat och avund.
Man kan vara medveten om sin situation utan att veta någonting.

Citat:
Citat:

Det Adam och Eva förlorade var paradiset,

Citat:

Menar du att det inte var paradiset som Adam och Eva hade?

Citat:
Jodå, den nya jorden ser ju enligt beskrivning ut som en enda stor trädgård för människan att bebo,

Tror du inte brottslingen kommer dit?

Citat:
inget hav ens. Förmodligen gott om vattendrag och sjöar istället.

"haven"/"dom stora vatten" som "inte var mer", syftar symboliskt på det upprörda människohavet, alltså onda människor:

"Vilket dån från tallösa folk, ett dån som när havet dånar! Vilket brus av folk, ett brus som när väldiga vatten brusar!" (Jes 17:12 Bibel2000)

"»Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten... Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. " (Upp 17:1 Bibel2000)

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. " (Upp 21:1 Bibel2000)
Citera
2021-08-04, 11:57
Medlem
Citat:

Jodå, den nya jorden ser ju enligt beskrivning ut som en enda stor trädgård för människan att bebo, inget hav ens. Förmodligen gott om vattendrag och sjöar istället.

Citat:

"tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli.«" (1 Mose 3:19 Bibel2000)

"haven"/"dom stora vatten" som "inte var mer", syftar symboliskt på det upprörda människohavet, alltså onda människor:

"Vilket dån från tallösa folk, ett dån som när havet dånar! Vilket brus av folk, ett brus som när väldiga vatten brusar!" (Jes 17:12 Bibel2000)

"»Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten... Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. " (Upp 17:1 Bibel2000)

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. " (Upp 21:1 Bibel2000)
Vilka problem ni har. Allt bara för att ni försöker rationalisera vad som är en samling av skrifter som med gissningar om verkligheten försökt få ihop ett fungerande sammanhang. Tyvärr det gick inte så bra varken för er eller för dem.
Citera
2021-08-04, 16:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hur kan du veta upplägget utan att sett dokumentären? Den gick på SVT för ett tag sedan.
För det första hade jag läst en hel del om dokumentären redan medan den spelades in och har hört från några av deltagarna där de beskrev sin medverkan och sedan har jag sett en hel del klipp från den, men det jag har sett har inte gjort mig intresserad av att se resten eftersom jag helt enkelt inte ser hur den skulle ge mig något nytt som jag inte redan vet.
Citat:
Vad är problemet med upplägget? Menar du upplägget att låta Scientologerna avslöja sig själva hur dom är som personer?
Nej, det gör jag inte. Det gör nämligen inte den dokumentären, den avslöjar bara hur scientologer är när de känner sig hotade, ungefär som om du skulle ställas mot djävulen själv. Du kanske skulle kunna vara artig och belevad i så fall, men scientologer har fått lära sig att vad man ska göra då är att attackera och trakassera. Jag kan citera exakt vad det står i direktiven, om du vill, men det har inte med den här tråden att göra. Scientologen i klippet är inte alls så som det framställs i klippet som person, utan det visar ett spelat agerande, ungefär som ett teaterstycke. Cathy (Catherine Fraser) är inte alls så ”som person”, utan mycket trevlig och lugn. I klippet spelar hon alltså en roll som hon fått lära sig att göra.
Citat:
Så dom bara trakasserade utan någon tanke om att påverka?
Exakt. Tanken är enbart att trakassera, därför att det är vad de är tillsagda att göra i den situationen. Till och med filmandet är endast i syfte att trakassera, inte påverka så att den andre ändrar uppfattning om något. Visserligen påverkar det, naturligtvis, men allt man gör påverkar på ett eller annat sätt. Avsikten i det som visades på bilden är däremot enbart att trakassera och helst också visa att det är Louis Theroux som hamnar i dålig dager därför att han vägrar att ge sig av när han blir ombedd att göra det och när han filmar filmaren med sin telefon. (Bara för att klargöra så är inte det sistnämnda min åsikt, utan scientologernas egen tolkning av sekvensen så som den presenterades internt – de måste ju på något sätt hävda att det var Louis Theroux som var boven i dramat.)
Citat:
Louis Theroux sade att det var en allmän väg, och då behövs ingen tillstånd. Men det spelar ingen roll, jag ville visa dig med klippet hur hon försöker få ett övertag över Louis Theroux genom det hon lärt sig hos Scientologerna, men det går inte så bra.
Ja, han påstod det, men han stod faktiskt inte på den allmänna vägen, utan på infarten till den väg som inte var allmän väg, vilket hon påpekade var markerad som ej allmän väg. Och Louis Theroux visste ändå om att han behövde tillstånd att vara där eftersom han hade tillståndet i handen. Man kan kanske diskutera exakt var allmän väg slutar och var den privata vägen börjar, men han stod inte på den allmänna vägen.
Citat:
Du tror alltså inte att det här är försök till manipulation, du menar alltså att Scientologerna inte lär sig att manipulera människor på olika sätt? Det finns autentiska inspelningar av deras utbildningar, men jag hittar inte det just nu, men här visar ex Scientologer hur det går till:

https://www.youtube.com/watch?v=01oOz24W5m0

Man försöker på olika sätt kontrollera andra människor, d.v.s. manipulation.
Nu blir det roligt. Det som hävdas vara manipulation för att få någon att bete sig på ett visst sätt passar i stort sett lika väl in på Bibeln, så det vore nog bäst om du inte gick in för djupt i det. Bibeln säger hur man ska leva och bete sig, så det är alltså manipulation.
Och att påstå att någon blir hypnotiserad på det viset påminner om hur bön och psalmsjungande går till. Det kan också ha en hypnotiserande effekt.
Ser du? Man kan påstå att mycket är hypnotiserande. Till exempel treenighetsformeln. Den kan anses vara hypnotiserande i och med att den är komplicerad att förstå och om man lyckas att få någon att knyta knutar så ordentligt i huvudet att det verkar logiskt med en treenighet så har man hypnotiserat den personen. Det kan du förmodligen hålla med om.
När det gäller scientologi och dess hypnotiserande verkan eller manipulation bör däremot diskuteras i scientologitråden, om du vill fortsätta den diskussionen.
Citera
2021-08-04, 21:03
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

Att kroppen förmultnar när anden lämnat den.

Citat:

Suck! Nä, självklart inte som en zombie.

Nä, jag sa inte nyss att Jesus inte kände någon kärlek I dödsriket.
Jag vet inte exakt vilka känslor man genomlider i dödsriket, jag bara påpekar att man kan vara medveten om sin situation utan att kunna att göra något åt den.

Citat:
De var i ett paradis, en muromgärdad trädgård som låg i Eden, en landsända som låg österut på den stora kontinenten. Trädgården blev troligen slutgiltigt förstörd under Noas flod.

Citat:
Ja.

Citat:

Tja... det är ju en tolkning.
Men om man, för att få till den, måste se delar av skriften symboliskt utan att egentligen behöva det. Ser jag det som en problematisk och förmodligen falsk tolkning.
Citera
2021-08-07, 08:11
Medlem
Citat:
Jag fattar inte mer om vad du anser än vad du förklarar.
Det vi pratar om nu är hur du får ihop 1 kor 2:11.
Du tog det först som ett exempel på att Gud är lik oss människor.
Men för människor är det ju så att anden har existens även om kroppen brutits ner.

Om min Ande är det som utgör min tankeverksamhet och medvetenhet är jag ju min ande eller, min ande utgör mitt jag. Men min kropp utgör också mitt jag.

Men du verkar ju mena att Guds ande inte är medveten om att den utgör en del av Gud eftersom du inte tror att anden är en "person"
Jag vet inte vad du anser om Fadern i detta fall. Jag antar ju att du menar att Fadern är medveten om att Han är Gud, men hur du förklarar det genom den analogi med människan som Paulus gör, är för mig fortfarande en gåta.

Jag antar att du inte har bättre förklaring än den du redan gett, för jag börjar ana hur du menar. Men då ser jag också att du inte kan ge ett bättre svar än det du redan gett.

Då förblir det en gåta för mig hur du egentligen får ihop 1 kor 2:11.
Jag har redan förklarat för dig att det står i Bibeln att en kropp utan ande är död. Så en ande utan kropp är också död.

Din ande är bara en del av dig, och är inte en separat person i dig. Men det är vad tanklösa okunniga människor tror om Guds ande.

Det är inte svårt. Alla har en egen ande, dvs mind, så även Gud. Anden har precis samma funktion hos alla levande varelser men är inte en person. Anden är en del av dig och din personlighet, men inte en schizofren person. Samma sak hos Gud är vad Paulus skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in