2021-07-23, 01:44
Medlem
Det räcker ju med att ha jobbat 6 månader för uppfylla ett arbetsvillkor, men det baseras ju fortfarande på de senaste 12 månaderna. Men om man har haft a kassa de andra 6 månaderna, räknas då de in också i underlaget?
Citera
2021-07-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Onödigt för S att göra en sån satsning nu, när det istället kan sparas och presenteras som ett vallöfte under valrörelsen.

Det beror ju på om politiken eller makten är det viktigaste.
Citera
2021-07-29, 04:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det beror ju på om politiken eller makten är det viktigaste.
För samtliga riksdagspartier går möjligheten att genomföra politik, alltså att inneha den ena eller andra maktpositionen, före politikens innehåll, det ser vi ständigt exempel på. Men, jag ser ingen poäng i att moralisera eller bli upprörd över det, det gagnar mig inte på något sätt.
Citera
2021-08-02, 15:48
Medlem
Inte alla partier dock , sossarna står ännu på arbetarnas sida och har svårt att tro att nåt fulspel bakom kulisserna pågår där.
Citera
2021-08-04, 05:49
Medlem
Hejhej

Efter ha jobbat 8år som budbils chaufför så förlorade jag körkortet förra månaden och var tvungen att sluta.

Desperat som jag var så sökte jag alla jobb jag kunde hitta och lyckades komma in på ett bygg företag där man bygger väggar.
Dock är jag helt ny inom detta, har aldrig liksom jobbat med snickeri.

Hur som helst så har jag jobbat 1 månad nu och nu känner jag i hela mig att detta jobb kommer göra mig galen...

Om jag säger upp mig själv, hur lång tid är det innan jag kan få Akassa? Är det bättre att jag kanske pratar med chefen och säger att dom får sparka mig?
Jag har betalat akassa i nästan 8år.

Jag tjänade cirka 18900 efter skatt som budbils förare.

Vad kan jag förvänta mig att få i akassa då?

Tack på förhand.
Citera
2021-08-04, 05:56
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbinda
Hejhej

Efter ha jobbat 8år som budbils chaufför så förlorade jag körkortet förra månaden och var tvungen att sluta.

Desperat som jag var så sökte jag alla jobb jag kunde hitta och lyckades komma in på ett bygg företag där man bygger väggar.

Hur som helst så har jag jobbat 1 månad nu och nu känner jag i hela mig att detta jobb kommer göra mig galen...

Om jag säger upp mig själv, hur lång tid är det innan jag kan få Akassa? Är det bättre att jag kanske pratar med chefen och säger att dom får sparka mig?

Tack på förhand.

Tror det är 40 dagar om du säger upp dig själv. Om din nya chef är schysst kanske han kan "sparka" dig, du får snacka med honom.
Citera
2021-08-04, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Tror det är 40 dagar om du säger upp dig själv. Om din nya chef är schysst kanske han kan "sparka" dig, du får snacka med honom.

Okej så lite mer än 1 månad då alltså innan jag får pengar.
Trodde det va typ 90 arbetsdagar men 40 dagar vore jätteskönt ifall det stämde.

Tack.
Citera
2021-08-04, 07:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Nej, det stämmer inte det är 45 ersättningsdagar. Se lag om arbetslöshetsförsäkring 43 b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Citat:
Okej så lite mer än 1 månad då alltså innan jag får pengar.
Trodde det va typ 90 arbetsdagar men 40 dagar vore jätteskönt ifall det stämde.

Tack.
Se mitt svar ovan.

Som tidigare nämnt i tråden, slipper du avstängning om arbetsgivaren avslutar din anställning. Vad som inte nämns är att det i så fall måste göras med hänvisning till arbetsbrist, att alternativet arbetsbrist måste anges i arbetsgivarintyget.

Personligen skulle jag som arbetsgivare inte vilja göra det, eftersom det dels inverkar på turordning vid återanställning, dels påverkar möjligheten att anställa personer med vissa typer av stöd från Arbetsförmedlingen.
Citera
2021-08-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej, det stämmer inte det är 45 ersättningsdagar. Se lag om arbetslöshetsförsäkring 43 b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Se mitt svar ovan.

Som tidigare nämnt i tråden, slipper du avstängning om arbetsgivaren avslutar din anställning. Vad som inte nämns är att det i så fall måste göras med hänvisning till arbetsbrist, att alternativet arbetsbrist måste anges i arbetsgivarintyget.

Personligen skulle jag som arbetsgivare inte vilja göra det, eftersom det dels inverkar på turordning vid återanställning, dels påverkar möjligheten att anställa personer med vissa typer av stöd från Arbetsförmedlingen.

Företaget verkar ta in vem som helst som är intresserad och vi jobbar ju under tidspress, väggarna ska va klar inom viss tid och tänker att dom skulle kunna sparka mig för att jag är för långsam?

Känner bara att jag valt helt fel yrke och skulle vara skönt att bara få trappa ner och äntligen använda min akassa så kan jag i lugn och ro försöka hitta en utbildning.

Tack på förhand.
Citera
2021-08-04, 10:57
Medlem
Citat:
Hejhej

Tack på förhand.

Var de fyllekörning eller?
Citera
2021-08-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Var de fyllekörning eller?
Rattfylla tyvärr så har indraget körkort 1år...
Citera
2021-08-04, 18:08
Medlem
Inget du behöver skämmas för . Verkar chefen vettig å prata med så kanske du kan bli sparkad ? Vore det smidigaste . Annars är de väl sjukskrivning å själv se till att man åker därifrån som gäller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in