2021-07-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT

Idiot.
T om forensiska verktyg som används av IT-experter där man klonar en fysisk hårddisk > till en avspegling för att montera som bootbar arbetskopia som virtuell instans = kan inte det.

Det finns inbyggda spärrar för licensen.
Uppgraderar du en PC med nya komponenter kan windowd också flagga hela ditt system och kräva återaktivering.

Du kan inte kopiera en windows10 och ha den på flera olika datorer. Inte 1 sekund online iaf.

Ja, en del tror SIW changer gör att du kan köra oändligt med kopior av en och samma licens

Du har rätt. Vad som däremot går att fuska lite med är att uppgradera exempelvis en Win7-licens till Win10 mer än en gång.
Citera
2021-07-08, 17:04
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon
Suck, man nåste alltid tänka på vad man säger. Jag bor för tillfället i Thailand och har en gammal Sony Vaio, som jag visste var full med damm. Gick därför till en databutik och bad dom öppna den och städa ur allt damm. Nu pratar jag inte thai och dom i butiken pratade inte engelska så en flickvänn, med lite engelska kunskaper, fick förklara att jag ville att dom skulle "clean the computer". Visst inga problem, skulle kosta knappt en hundring.
Två dagar senare hämtar jag datorn och hemma startar jag upp den och vad ser jag? Inte min vanliga inloggningsskärm (Win 10) utan en Windows 7 logga! Total katastrof och själv är jag väldigt nära en hjärtinfarkt. Tillbaka till butiken för att försöka få reda på vad dom gjort, vilket var att dom raderade all data ("CLEAN" på engelska) varefter dom gjort en fabriksåterställning, därav Windows 7. Allt damm inne i burken är däremot kvar!
Vad kan man göra nu? Jag har en säkerhetskopia av systemet skapat av Windows och all data har jag också kopierat rakt av på en hårddisk, så min första tanke var att nu återställer jag Windows ifrån min säkerhetskopia men när jag gjort det vill datorn inte ens starta. Andra gången jag startar om verkar det som att försöket till återställning rullat tillbaka för nu är jag tillbaka på Windows 7. Är det för att jag försöker återställa Windows 10 till ett Windows 7 system?
Behöver jag köpa ett nytt Windows 10 Home och installera innan jag kan göra en återställning? Mitt gamla Win 10 var resultatet av gratis uppdateringar så några skivor att installera ifrån har jag inte men jag tror att programvaror är ganska billigt här i Thailand.
Snälla kom med lite kloka råd och dåd om hur jag skall få tillbaka min Vaio i det skick jag vill ha den, köpa nytt är inget alternativ just nu.

Om du har allt säkerhetskopierat(bilder, dokument etc.) så skulle jag rekommendera att testa uppgraderingsverktyget från Microsoft.
Googla "windows media creation tool" och när du kommer in på sidan klickar du på "uppdatera nu".
Jag vet faktiskt inte om det fungerar när du har Windows 7, men värt ett försök. Annars är det en ren installation av Windows du behöver göra, då klickar du istället på "ladda ned verktyget nu" och installerar det på ett USB-minne.

Lycka till!
Citera
2021-07-11, 13:47
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Jag satte in en ny ssd i min dator, allt funkar, nästan. Jag ser den i "Den här datorn", jag kan klippa in och kopiera från den, men jag kan inte formatera den.
Det står att den är upptagen av ett annat program (?).
Jag tänkte installera ett spel på den, men det går inte, det står samma sak.
Några tips ?
Citera
2021-08-03, 17:07
Medlem
link71s avatar
behöver råd installera w10 på ny ssd

Goddag kära flashback ! Hoppas allt är väl med er.
De nämligen så att jag har en gaming några år på nacken med w7.
Har köpt ny ssd disk 500 gb och Windows 10. De är väl sätta in ssd disken boota w7 installera Windows 10 på ssdn. Så borde väl den automatiskt boota 10w sen som main ?
Mvh Linkan
Citera
2021-08-03, 17:48
Medlem
Gör en ren installation, blir bara problem om du gör en uppdatering direkt från win 7.

Hämta hem verktyget här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och följ anvisningarna.

Se till att välja rätt version av win 10 om du redan har en licensnyckel

När allt är klart är det bara boota datorn med usbminnet i så ska den starta installationen
Citera
2021-08-03, 17:49
Medlem
Ändra i BIOS så Windows 10 USBn (är det väl du har?) är första boot device sen ändra ordern på diskarna till SSDn som första disk.
Förstår du inte BIOS inställningar ngarna så kan du koppla ur din gamla disk när du ändå kopplar in SSDn, sen boota USBn och köra installationen från den, sedan koppla in den gamla disken igen när allt är färdigt.
Citera
2021-08-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Gör en ren installation, blir bara problem om du gör en uppdatering direkt från win 7.

Hämta hem verktyget här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och följ anvisningarna.

Se till att välja rätt version av win 10 om du redan har en licensnyckel

När allt är klart är det bara boota datorn med usbminnet i så ska den starta installationen

Kan inte göra en uppdatering från en disk till en annan, så förhoppningsvis inte det han tänkt försöka ^^
Citera
2021-08-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Kan inte göra en uppdatering från en disk till en annan, så förhoppningsvis inte det han tänkt försöka ^^

Står ju att han ska boota win 7 och installera win 10
Citera
2021-08-03, 18:12
Medlem
link71s avatar
Tack för alla svar !
Köpte en Samsung ssd 870 evo btw. Ska följa era råd kommer säkert skriva om mer hjälp om de så. Men fortsätt ge tips för undvika problem. Är mest rädd att den kommer boota w7 istället för w10 vid auto start på datan. Men ska läsa på !kom på även att jag måste köpa en M.2 SSD connector typ. Vet ej vilken än . Ska iväg strax på kalas så tack igen för alla svar!
Jag vill ta bort w7 helt endast w10 förresten.
Mvh Linkan
Citera
2021-08-03, 18:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Goddag kära flashback ! Hoppas allt är väl med er.
De nämligen så att jag har en gaming några år på nacken med w7.
Har köpt ny ssd disk 500 gb och Windows 10. De är väl sätta in ssd disken boota w7 installera Windows 10 på ssdn. Så borde väl den automatiskt boota 10w sen som main ?
Mvh Linkan

Lite läsning - https://www.google.com/search?q=how+to+upgrade+and+install+w10+on+a+w7+in stallation&oq=how+to+upgrade+and+install+w10+on+a+ w7+installation&aqs=chrome..69i57.29932j0j4&source id=chrome&ie=UTF-8. Läs sedan infon på länken i inlägg #2, tillämpa.

Ja har du nyinstallerat W10 så bootar den såklart - W10.

W10 är gratis för W7 innehavare så du hade inte behövt köpa det. Din lic.nyckel för W7 kan vara bra att ha tillhanda om behov uppstår.
Citera
2021-08-03, 18:49
Medlem
vitrs avatar
Citat:
De är väl sätta in ssd disken boota w7 installera Windows 10 på ssdn. Så borde väl den automatiskt boota 10w sen som main ?

Var länge sedan jag installerade windows med dvd. Men ja starta datorn och sätt in skivan, och välj installera w10 på ssd disken.

Man brukar koppla bort alla diskar utom disken man vill ha windows på, och installera med USB.

Citat:
Köpte en Samsung ssd 870 evo btw, måste köpa en M.2 SSD connector typ

Ifall du köpt en 870 så är det vanlig sata kontakt, så ingen M.2 connector behövs.

Citat:
Är mest rädd att den kommer boota w7 istället för w10 vid auto start på datan.

Det finns väl en risk att bios väljer w7, men förhoppingsvis väljer den ssdn före.

Ifall det händer, så startar du om datorn. Trycker "Delete/DEL" på tangentbordet några gånger innan windows loggan, så kommer du till bios. Där går du till fliken "boot" med piltangenterna. Välj sedan ssdn överst antingen med + - eller med Enter och pilarna. Därefter tryck ESC och spara inställingar och starta om. Sedan kan du spara allt du vill ha på w7 och formatera den.
Citera
2021-08-04, 03:19
Medlem
link71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitr
Var länge sedan jag installerade windows med dvd. Men ja starta datorn och sätt in skivan, och välj installera w10 på ssd disken.

Man brukar koppla bort alla diskar utom disken man vill ha windows på, och installera med USB.

Ifall du köpt en 870 så är det vanlig sata kontakt, så ingen M.2 connector behövs.

Det finns väl en risk att bios väljer w7, men förhoppingsvis väljer den ssdn före.

Ifall det händer, så startar du om datorn. Trycker "Delete/DEL" på tangentbordet några gånger innan windows loggan, så kommer du till bios. Där går du till fliken "boot" med piltangenterna. Välj sedan ssdn överst antingen med + - eller med Enter och pilarna. Därefter tryck ESC och spara inställingar och starta om. Sedan kan du spara allt du vill ha på w7 och formatera den.

Tack så himla mycket för svaret ! Känner mig lite säkrare då.
Men har Windows 10 på usb som jag köpte i affär o fått nyckel. . Har 2 gamla hårddiskar som jag vill ha kvar.
Men om jag kopplar ut båda..sen bara in med ssdn vad o usb sticka ? Sen koppla in mina 2 äldre?
Kommer www.microsoft.com%2Fsv-se%2Fsoftware-download%2Fwindows10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in